Sør Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 ''For det første har jeg ingen som helst tro på at det er umulig å få personer som ikke kan gå opp flytrappen ombord på mindre fly. Forutsatt riktig utstyr og øvrig tilrettelegging.'' Det er rett og slett fordi du har for lite kunnskap om det du uttaler deg om. Jeg har fløyet med et slikt fly og vet det av erfaring, jeg er rullestolbruker og ved selvsyn så jeg at det var umulig å bli båret ombord i et slikt fly. Flytrappen var for liten, den var bygget inn i døren og tålte ikke vekten av flere personer. Inni i flykroppen var det ikke plass til å få bærestolen snudd for å komme ned midtgangen, midtgangen var for smal til en bærestol. Hva som kan gjøres med eldre fly kan diskuteres, men det er ikke noe problem å kreve tilgang for nye fly. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370475-rullestolbruker-nektet-adgang-til-flyet-link/page/7/#findComment-3236964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 At du ikke kan plukke blåbær kan man ikke gjøre stort med, med mindre man fremavler genetisk modifiserte blåbær som bare vokser på steder som er tilgjengelig med rullestol. Derimot krever det kun vilje å lage en lov som sier at nye flytyper ikke blir godkjent hvis de ikke kan ta x % funksjonshemmede. Med vennlig hilsen ''Derimot krever det kun vilje å lage en lov som sier at nye flytyper ikke blir godkjent hvis de ikke kan ta x % funksjonshemmede.'' Det blir noe helt annet enn å sutre og klage i avisen over at nåværende småflytyper ikke kan ta med rullestolbrukere som ikke kan gå opp noen få trinn alene. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370475-rullestolbruker-nektet-adgang-til-flyet-link/page/7/#findComment-3236966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Slike fly burde ikke få konsesjon til å fly i Norge. Enten bør de kunne betjene alle passasjerer. Eller så får konsesjonen gå til noen andre som kan/vil. Flyselskapene tenker ren profitt. Få vil gjøre noe med slike ting før de blir nødt. En annen ting er at dette ikke opplyses tydelig på nettsidene. For 'nybakte' rullestolbrukere blir slike ubehagelige overraskelser en ekstra og fullstendig unødig belastning. Jeg hadde før jeg leste denne artikkelen ingen anelse om at man ikke bare måtte opplyse at man bruker rullestol, men også at man ikke kan gå opp flytrapper. mvh ''Jeg hadde før jeg leste denne artikkelen ingen anelse om at man ikke bare måtte opplyse at man bruker rullestol, men også at man ikke kan gå opp flytrapper.'' Mange rullestolbrukere kan gå litt. Det må spesifiseres om en trenger bærehjelp, om en kan gå ned midtgangen i flyet osv. Det finnes mange typer funksjonshemmede som bruker rullestol. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370475-rullestolbruker-nektet-adgang-til-flyet-link/page/7/#findComment-3236967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Jeg må innrømme at jeg er veldig glad for å få lov til å bo i et slikt rikt land hvor vi får låne nødvendige hjelpemidler, slik at vi kan leve et tilnærmet normalt liv. Tenk om jeg hadde bodd i et fattig land da hadde jeg vært nødt til å ligge i sengen hele døgnet. Jeg liker ikke riktig denne _kreve_ mentaliteten, vi har det veldig godt vi som er funksjonshemmede her i Norge. ''Jeg liker ikke riktig denne _kreve_ mentaliteten, vi har det veldig godt vi som er funksjonshemmede her i Norge.'' Jeg synes det er noe perspektivløst over krevementaliteten. Funksjonshemmede har alltid vært den gruppen som har blitt ansett som mest "verdig trengende", og derfor har også mange gode støtteordninger vokst frem. Jeg tror det i tillegg er nyttig med antidiskrimineringstenkningen og fokuset på universell utforming. Samtidig så må også funksjonshemmede innse at de er _en_ av flere grupper mennesker som på ulike måter trenger samfunnets bistand. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370475-rullestolbruker-nektet-adgang-til-flyet-link/page/7/#findComment-3236968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 ''Derimot krever det kun vilje å lage en lov som sier at nye flytyper ikke blir godkjent hvis de ikke kan ta x % funksjonshemmede.'' Det blir noe helt annet enn å sutre og klage i avisen over at nåværende småflytyper ikke kan ta med rullestolbrukere som ikke kan gå opp noen få trinn alene. :-) Det er helt på sin plass å klage over dette, for rullestolbrukere er faktisk ikke noen "ny oppfinnelse", og det er noe man burde ha tenkt på for mange år siden. Det er mye sannhet i dette: ''The reasonable man adapts himself to the world; the unreasonable one persists in trying to adapt the world to himself. Therefore all progress depends on the unreasonable man.'' George Bernard Shaw (1856 - 1950) Verden blir ikke bedre hvis vi bare aksepter at "sånn er det". Det er ikke de "takknemlige" som gjør verden bedre for andre, men de som krever forbedringer. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370475-rullestolbruker-nektet-adgang-til-flyet-link/page/7/#findComment-3236969 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Hva som kan gjøres med eldre fly kan diskuteres, men det er ikke noe problem å kreve tilgang for nye fly. Med vennlig hilsen Se det er en helt annen problemstilling :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370475-rullestolbruker-nektet-adgang-til-flyet-link/page/7/#findComment-3236970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2011 Jeg har mange begrensninger. Jeg kan ikke gå på ski en vinterdag i gnistrende sol, noe jeg var veldig glad i. Jeg kan ikke gå tur i skogen og plukke blåbær, det var også en beskjeftigelse som var koselig. Jeg greier ikke å komme ombord i fritidsbåter, vi har venner som gjerne vil ha oss med på seiltur, noe som kunne være en hyggelig helgebeskjeftigelse sommerstid i godvær og solskinn. Andre av våre venner drar til Frankrike og Italia med campingvogn og vil gjerne ha oss med på tur, dette er også noe som min funksjonshemning setter en begrensning på. Vi kunne tenke oss å kjøre på tur med bobil, men det er heller ikke mulig. Vi var invitert til bryllup i Sofia, dette var også en ting min funksjonshemning var utslagsgivende for at vi ikke kunne bli med på. Ja, jeg må innrømme at listen er veldig lang og vond. På den annen side kan jeg være med på andre ting, og akkurat i forbindelse med å reise med fly, så mener jeg at rullestolbrukere får mye og god hjelp. Du har 30 års erfaring med de begrensningene manglende førlighet gir. Personen i artikkelen er for nybegynner å regne. Det gjør at hun på den ene siden gjør en del nybegynnerfeil som du unngår. Hun er sannsynligvis også mindre forsonet med sin nye situasjon enn du er. Jeg tipper du har opplevd en stadig forbedring av din mobilitet etter som samfunnet gradvis har blitt bedre tilrettelagt for rullestolbruk. Hennes verden oppleves sannsynligvis full av nye begrensninger. På den andre siden ser hun ting med ikke resignerte øyne. For henne har det vært en selvfølge å komme seg ombord på et fly. Og hun er ikke uten videre villig til å akseptere at det ikke lengre skal være slik fordi hun sitter i rullestol. Det er på grunn av folk som gjør anskrik at ting blir bedre. Min reaksjon da jeg leste denne artikkelen var skuffelse over at de ennå ikke har gjort flyplasser og fly helt fremkommelig for rullestolbrukere. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370475-rullestolbruker-nektet-adgang-til-flyet-link/page/7/#findComment-3236971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Amen!!! Kan vi få mennesker på månen skal vi saktens få dem inn i et fly, også! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370475-rullestolbruker-nektet-adgang-til-flyet-link/page/7/#findComment-3236972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Du har 30 års erfaring med de begrensningene manglende førlighet gir. Personen i artikkelen er for nybegynner å regne. Det gjør at hun på den ene siden gjør en del nybegynnerfeil som du unngår. Hun er sannsynligvis også mindre forsonet med sin nye situasjon enn du er. Jeg tipper du har opplevd en stadig forbedring av din mobilitet etter som samfunnet gradvis har blitt bedre tilrettelagt for rullestolbruk. Hennes verden oppleves sannsynligvis full av nye begrensninger. På den andre siden ser hun ting med ikke resignerte øyne. For henne har det vært en selvfølge å komme seg ombord på et fly. Og hun er ikke uten videre villig til å akseptere at det ikke lengre skal være slik fordi hun sitter i rullestol. Det er på grunn av folk som gjør anskrik at ting blir bedre. Min reaksjon da jeg leste denne artikkelen var skuffelse over at de ennå ikke har gjort flyplasser og fly helt fremkommelig for rullestolbrukere. mvh Veldig godt skrevet, med gode poeng. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370475-rullestolbruker-nektet-adgang-til-flyet-link/page/7/#findComment-3236973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Det er helt på sin plass å klage over dette, for rullestolbrukere er faktisk ikke noen "ny oppfinnelse", og det er noe man burde ha tenkt på for mange år siden. Det er mye sannhet i dette: ''The reasonable man adapts himself to the world; the unreasonable one persists in trying to adapt the world to himself. Therefore all progress depends on the unreasonable man.'' George Bernard Shaw (1856 - 1950) Verden blir ikke bedre hvis vi bare aksepter at "sånn er det". Det er ikke de "takknemlige" som gjør verden bedre for andre, men de som krever forbedringer. Med vennlig hilsen ''Verden blir ikke bedre hvis vi bare aksepter at "sånn er det". Det er ikke de "takknemlige" som gjør verden bedre for andre, men de som krever forbedringer. '' Det kan av og til diskuteres hvem de gjør verden bedre for. Også blant de funksjonshemmede finnes det sterkere og svakere grupperinger, og det kan være grunn til å hevde at det de siste årene er enkelte grupper som i vesentlig større grad enn andre har fått gjennomslag for sine ønsker. Jeg er ikke enig i at man evt. kun skal være opptatt av sin egen lille subgruppe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370475-rullestolbruker-nektet-adgang-til-flyet-link/page/7/#findComment-3236974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2011 ''Derimot krever det kun vilje å lage en lov som sier at nye flytyper ikke blir godkjent hvis de ikke kan ta x % funksjonshemmede.'' Det blir noe helt annet enn å sutre og klage i avisen over at nåværende småflytyper ikke kan ta med rullestolbrukere som ikke kan gå opp noen få trinn alene. :-) Det har blitt bygd mange rullestoluframkommelige fly lenge etter at man fikk en bevissthet om at ting bør gjøres rullestolfunksjonelt. Om ingen skriker opp vil vi få flere nye fly med samme mangler. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370475-rullestolbruker-nektet-adgang-til-flyet-link/page/7/#findComment-3236975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Du har 30 års erfaring med de begrensningene manglende førlighet gir. Personen i artikkelen er for nybegynner å regne. Det gjør at hun på den ene siden gjør en del nybegynnerfeil som du unngår. Hun er sannsynligvis også mindre forsonet med sin nye situasjon enn du er. Jeg tipper du har opplevd en stadig forbedring av din mobilitet etter som samfunnet gradvis har blitt bedre tilrettelagt for rullestolbruk. Hennes verden oppleves sannsynligvis full av nye begrensninger. På den andre siden ser hun ting med ikke resignerte øyne. For henne har det vært en selvfølge å komme seg ombord på et fly. Og hun er ikke uten videre villig til å akseptere at det ikke lengre skal være slik fordi hun sitter i rullestol. Det er på grunn av folk som gjør anskrik at ting blir bedre. Min reaksjon da jeg leste denne artikkelen var skuffelse over at de ennå ikke har gjort flyplasser og fly helt fremkommelig for rullestolbrukere. mvh Jeg blir forundret hver gang jeg flyr over den gode service og hjelpsomhet rullestolbrukere møter på de forskjellige flyplassene hvor jeg har vært, og over hvor smidig og strukturert håndteringen av ekstraservicen foregår. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370475-rullestolbruker-nektet-adgang-til-flyet-link/page/7/#findComment-3236977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 ''Verden blir ikke bedre hvis vi bare aksepter at "sånn er det". Det er ikke de "takknemlige" som gjør verden bedre for andre, men de som krever forbedringer. '' Det kan av og til diskuteres hvem de gjør verden bedre for. Også blant de funksjonshemmede finnes det sterkere og svakere grupperinger, og det kan være grunn til å hevde at det de siste årene er enkelte grupper som i vesentlig større grad enn andre har fått gjennomslag for sine ønsker. Jeg er ikke enig i at man evt. kun skal være opptatt av sin egen lille subgruppe. ''Jeg er ikke enig i at man evt. kun skal være opptatt av sin egen lille subgruppe.'' Men jeg skrev da ikke noe som tilsier at jeg mener dette? Altså, jeg sitter ikke i rullestol, men jeg ønsker et samfunn hvor folk i rullestol kan fly. (Flyvende rullestoler ville jo løst dette! ;-) ) Du har helt sikkert rett i at "ressurssterke funksjonshemmede" får relativt mer enn "ressurssvake funksjonshemmede". Det er jo delvis et samme som overalt i samfunnet, men det er dog også viktig at man fremmer/fronter suksessfulle funksjonshemmede som rollemodeller. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370475-rullestolbruker-nektet-adgang-til-flyet-link/page/7/#findComment-3236980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Det har blitt bygd mange rullestoluframkommelige fly lenge etter at man fikk en bevissthet om at ting bør gjøres rullestolfunksjonelt. Om ingen skriker opp vil vi få flere nye fly med samme mangler. mvh Er de andre passasjerer villige til å betale ekstra for å oppgradere alle småfly til å bli store fly? Og oppgradere alle småflyplasser til å bli flyplasser til disse store flyene, det koster skattebetalerne penger? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370475-rullestolbruker-nektet-adgang-til-flyet-link/page/7/#findComment-3236982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2011 ''Jeg hadde før jeg leste denne artikkelen ingen anelse om at man ikke bare måtte opplyse at man bruker rullestol, men også at man ikke kan gå opp flytrapper.'' Mange rullestolbrukere kan gå litt. Det må spesifiseres om en trenger bærehjelp, om en kan gå ned midtgangen i flyet osv. Det finnes mange typer funksjonshemmede som bruker rullestol. ''Mange rullestolbrukere kan gå litt. Det må spesifiseres om en trenger bærehjelp, om en kan gå ned midtgangen i flyet osv. Det finnes mange typer funksjonshemmede som bruker rullestol.'' Jeg er fullt klar over at mange rullestolbrukere kan gå litt. Men min erfaring med flyreiser begrenser seg til bruk av egne føtter. Jeg ville ikke automatisk visst alt jeg måtte presisere om jeg plutselig skulle reise med rullestol selv eller ordne billetter for en rullestolbruker. I mitt hode var det faktisk fram til denne artikkelen en selvfølge at et flyselskap som tar med rullestolbrukere også er i stand til å få dem om bord i flyet. Eller at de i det minste stilte de riktige spørsmålene da billetten ble bestilt. Det burde være en smal sak å legge inn en funksjon på nettsiden som i det minste sørget for at det ikke ble slike missforståelser. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370475-rullestolbruker-nektet-adgang-til-flyet-link/page/7/#findComment-3236985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2011 Jeg blir forundret hver gang jeg flyr over den gode service og hjelpsomhet rullestolbrukere møter på de forskjellige flyplassene hvor jeg har vært, og over hvor smidig og strukturert håndteringen av ekstraservicen foregår. ''Jeg blir forundret hver gang jeg flyr over den gode service og hjelpsomhet rullestolbrukere møter på de forskjellige flyplassene hvor jeg har vært, og over hvor smidig og strukturert håndteringen av ekstraservicen foregår.'' Det er flott å høre. Men slik er det åpenbart ikke over alt. Så da bør det forbedres ved at myndighetene stiller strengere krav slik at alle må yte den samme gode servicen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370475-rullestolbruker-nektet-adgang-til-flyet-link/page/7/#findComment-3236987 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Er de andre passasjerer villige til å betale ekstra for å oppgradere alle småfly til å bli store fly? Og oppgradere alle småflyplasser til å bli flyplasser til disse store flyene, det koster skattebetalerne penger? ''Er de andre passasjerer villige til å betale ekstra for å oppgradere alle småfly til å bli store fly? Og oppgradere alle småflyplasser til å bli flyplasser til disse store flyene, det koster skattebetalerne penger?'' Er alle villige til å betale sykepenger? Er alle villige til å betale barselspermisjon for kvinner? Og menn? Kan de ikke betale selv, hvis de skal ha barn? I et sosialdemokrati så er jo poenget at man sørger for hverandre. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370475-rullestolbruker-nektet-adgang-til-flyet-link/page/7/#findComment-3236989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest andegakk Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 ''Er de andre passasjerer villige til å betale ekstra for å oppgradere alle småfly til å bli store fly? Og oppgradere alle småflyplasser til å bli flyplasser til disse store flyene, det koster skattebetalerne penger?'' Er alle villige til å betale sykepenger? Er alle villige til å betale barselspermisjon for kvinner? Og menn? Kan de ikke betale selv, hvis de skal ha barn? I et sosialdemokrati så er jo poenget at man sørger for hverandre. Med vennlig hilsen Ett sted må grensen gå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370475-rullestolbruker-nektet-adgang-til-flyet-link/page/7/#findComment-3236992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2011 ''For det første har jeg ingen som helst tro på at det er umulig å få personer som ikke kan gå opp flytrappen ombord på mindre fly. Forutsatt riktig utstyr og øvrig tilrettelegging.'' Det er rett og slett fordi du har for lite kunnskap om det du uttaler deg om. Jeg har fløyet med et slikt fly og vet det av erfaring, jeg er rullestolbruker og ved selvsyn så jeg at det var umulig å bli båret ombord i et slikt fly. Flytrappen var for liten, den var bygget inn i døren og tålte ikke vekten av flere personer. Inni i flykroppen var det ikke plass til å få bærestolen snudd for å komme ned midtgangen, midtgangen var for smal til en bærestol. Les det jeg skrev en gang til: ''For det første har jeg ingen som helst tro på at det er umulig å få personer som ikke kan gå opp flytrappen ombord på mindre fly. _Forutsatt_riktig_utstyr_og_øvrig_tilrettelegging_.'' Gamle fly som ikke kan tilrettelegges for rullestolbrukere bør rett og slett byttes ut. Det er ikke riktig at billigflyselskaper skal få skumme markedet med de "enkle" pasasjerene, mens de større og mer seriøse skal ta kostnadene ved framkommelighet for alle. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370475-rullestolbruker-nektet-adgang-til-flyet-link/page/7/#findComment-3236996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2011 Er de andre passasjerer villige til å betale ekstra for å oppgradere alle småfly til å bli store fly? Og oppgradere alle småflyplasser til å bli flyplasser til disse store flyene, det koster skattebetalerne penger? Man kan også innrede mindre fly (om ikke alle de gamle) til å kunne ta rullestolbrukere. Men det vil sannsynligvis koste noen passasjerseter. For eget vedkommende har jeg ingen ting imot den økningen av billettpriser det vil medføre. Med påbud, vil kostnadene fordeles jevnt over alle flyselskap. Uten påbud vil de som ikke tar høyde for rullestolbrukere ha økonomisk fordel. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370475-rullestolbruker-nektet-adgang-til-flyet-link/page/7/#findComment-3236998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.