Gå til innhold

Rullestolbruker nektet adgang til flyet - Link

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg er veldig glad for å få lov til å bo i et slikt rikt land hvor vi får låne nødvendige hjelpemidler, slik at vi kan leve et tilnærmet normalt liv. Tenk om jeg hadde bodd i et fattig land da hadde jeg vært nødt til å ligge i sengen hele døgnet.

Jeg liker ikke riktig denne _kreve_ mentaliteten, vi har det veldig godt vi som er funksjonshemmede her i Norge.

Jeg ser poenget ditt, men tror du vi hadde vært der vi er idag om vi ikke hadde krevd like rettigheter for alle? Dette handler om menneskeverd og like rettigheter - ikke om å kreve "unødvendige" goder... Det er der forskjellen ligger..

Fortsetter under...

• Svar 225
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

34

• Sør

32

• PieLill

30

• AAA

29

Mest aktive i denne tråden

Rullestolbrukere har faktisk bl.a. benevnelsen bevegelseshemmet og i dette ordet ligger at vi ikke har samme bevegelsesfrihet som funksjonsfriske, det er bare en realitet som vi rullestolbrukere må godta om enn motvillig.

Bevegelseshemmet er du uansett om du får ting tilrettelagt...fordi du trenger tilrettelegging.

Jeg er døv selv om jeg har CI, fordi jeg trenger et apparat (tilrettelegging) for å kunne høre.

Gjest Høstløv

Jeg ser poenget ditt, men tror du vi hadde vært der vi er idag om vi ikke hadde krevd like rettigheter for alle? Dette handler om menneskeverd og like rettigheter - ikke om å kreve "unødvendige" goder... Det er der forskjellen ligger..

Uansett så liker jeg ikke å _kreve_ ting.

Jeg liker heller ikke navnet på skjemaene, jeg skal fylle ut nå jeg søker NAV om noe.

Jeg mener at det skal hete _søknadsblankett_ ikke _kravblankett_.

Gjest Høstløv

Bevegelseshemmet er du uansett om du får ting tilrettelagt...fordi du trenger tilrettelegging.

Jeg er døv selv om jeg har CI, fordi jeg trenger et apparat (tilrettelegging) for å kunne høre.

Ja, det mener jeg også, men jeg beklager, nå har jeg mistet oversikten over hvor i tråden, du svarte meg.

Annonse

Jeg blir forundret hver gang jeg flyr over den gode service og hjelpsomhet rullestolbrukere møter på de forskjellige flyplassene hvor jeg har vært, og over hvor smidig og strukturert håndteringen av ekstraservicen foregår.

''Jeg blir forundret hver gang jeg flyr over den gode service og hjelpsomhet rullestolbrukere møter på de forskjellige flyplassene hvor jeg har vært, og over hvor smidig og strukturert håndteringen av ekstraservicen foregår.''

Jeg kan i grunnen tenke meg at grunnen til at du er såpass fornøyd er at du legger merke til når det går bra istedetfor å forvente at det alltid skal gå helt på skinner - og derved henge deg opp i når det er problemer...?

''Er de andre passasjerer villige til å betale ekstra for å oppgradere alle småfly til å bli store fly? Og oppgradere alle småflyplasser til å bli flyplasser til disse store flyene, det koster skattebetalerne penger?''

Er alle villige til å betale sykepenger?

Er alle villige til å betale barselspermisjon for kvinner? Og menn? Kan de ikke betale selv, hvis de skal ha barn?

I et sosialdemokrati så er jo poenget at man sørger for hverandre.

Med vennlig hilsen

''I et sosialdemokrati så er jo poenget at man sørger for hverandre.

''

Samtidig må man i et sosialdemokrati også prioritere. Jeg tror ikke de som bruker de små flyene f.eks. på Vestlandet ønsker å betale mer enn de gjør i dag; prisene er allerede uforholdsmessig dyre sammenlignet med hva det koster å fly til de store byene. Solidaritet med svake grupper forutsetter sannsynligvis at man ikke overdriver. For meg finnes det utrolig mange viktigere oppgaver enn å f.eks. skifte ut alle fly som i dag ikke kan ta med en som må bæres ombord.

De nye kravene til universell utforming vil sannsynligvis gradvis få stor betydning også for utforming av transportløsninger.

Gjest Høstløv

''Jeg blir forundret hver gang jeg flyr over den gode service og hjelpsomhet rullestolbrukere møter på de forskjellige flyplassene hvor jeg har vært, og over hvor smidig og strukturert håndteringen av ekstraservicen foregår.''

Jeg kan i grunnen tenke meg at grunnen til at du er såpass fornøyd er at du legger merke til når det går bra istedetfor å forvente at det alltid skal gå helt på skinner - og derved henge deg opp i når det er problemer...?

;-)

''I et sosialdemokrati så er jo poenget at man sørger for hverandre.

''

Samtidig må man i et sosialdemokrati også prioritere. Jeg tror ikke de som bruker de små flyene f.eks. på Vestlandet ønsker å betale mer enn de gjør i dag; prisene er allerede uforholdsmessig dyre sammenlignet med hva det koster å fly til de store byene. Solidaritet med svake grupper forutsetter sannsynligvis at man ikke overdriver. For meg finnes det utrolig mange viktigere oppgaver enn å f.eks. skifte ut alle fly som i dag ikke kan ta med en som må bæres ombord.

De nye kravene til universell utforming vil sannsynligvis gradvis få stor betydning også for utforming av transportløsninger.

Å sørge for at man i hvert fall har noen fly som er innredet til å ta funksjonshemmede er ikke akkurat noe som ikke kan løses.

Hvordan skal bevegelseshemmede på Vestlandet fly, da?

Med vennlig hilsen

Les det jeg skrev en gang til:

''For det første har jeg ingen som helst tro på at det er umulig å få personer som ikke kan gå opp flytrappen ombord på mindre fly. _Forutsatt_riktig_utstyr_og_øvrig_tilrettelegging_.''

Gamle fly som ikke kan tilrettelegges for rullestolbrukere bør rett og slett byttes ut. Det er ikke riktig at billigflyselskaper skal få skumme markedet med de "enkle" pasasjerene, mens de større og mer seriøse skal ta kostnadene ved framkommelighet for alle.

mvh

Men kan også ha en løsning hvor alle flyplasser betjenes av fly som kan ta funksjonshemmede hver dag, men ikke alle flyavganger har slike fly. Det vil tilsi at man ikke trenger skrote gamle fly.

Med vennlig hilsen

Annonse

Jeg liker heller ikke navnet på skjemaene, jeg skal fylle ut nå jeg søker NAV om noe.

''Uansett så liker jeg ikke å _kreve_ ting. ''

Sterke kvinner (og menn) måtte jobbe i årevis for at DU (som kvinne) skulle få stemmerett. En stemmerett som man i dag tar som en selvfølge.

Nå er det din og min tur til å kreve/slåss/demonstrere for at de som kommer etter oss får en bedre verden, med bedre rettigheter, bedre integrasjon og alt det andre.

Å KREVE forbedringer er en måte å gjøre opp for seg på.

Med vennlig hilsen

Å sørge for at man i hvert fall har noen fly som er innredet til å ta funksjonshemmede er ikke akkurat noe som ikke kan løses.

Hvordan skal bevegelseshemmede på Vestlandet fly, da?

Med vennlig hilsen

''Hvordan skal bevegelseshemmede på Vestlandet fly, da?

''

De må ta kontakt med flyselskapet på forhånd; det er forskjell på flystørrelser/-typer også der . Det kreves mer planlegging når man har særskilte vansker/behov, men det gjør det jo i en haug med andre situasjoner i livet også.

Det siste der er jeg enig i ;)

Jeg er heller ikke den som liker å "kreve" ting... Det er bare EN ting jeg krever, og det er at jeg ikke diskrimineres fordi jeg er døv. Enkelt og greit :)

''Bevegelseshemmet er du uansett om du får ting tilrettelagt...fordi du trenger tilrettelegging. ''

Med god tilrettelegging trenger ikke bevegelseshemmede være forflyttningshemmede på f.eks. flyplasser eller kjøpesenter. Verden har heldigvis gått framover på dette området. Men det er fortsatt mulig å gjøre en hel del ting adskillig bedre.

mvh

''Bevegelseshemmet er du uansett om du får ting tilrettelagt...fordi du trenger tilrettelegging. ''

Med god tilrettelegging trenger ikke bevegelseshemmede være forflyttningshemmede på f.eks. flyplasser eller kjøpesenter. Verden har heldigvis gått framover på dette området. Men det er fortsatt mulig å gjøre en hel del ting adskillig bedre.

mvh

Helt sant - men man vil alltid møte på hindringer _innimellom_ - det var det som var poenget mitt;)

Jeg er hjertens enig.

Slike problemer ville være en saga blott om konsisjonen ble gitt på vilkår av at rullestolbrukere også skal komme med, enten de kan gå opp flytrappen selv eller ikke. Det bør også være minimumskrav til hvor mange rullestolbrukere per sete et fly må kunne håndtere.

Bookingsystemene på nett burde ha et enkelt system for å angi hvilken type assistanse man evt. trenger

Brudd burde straffes med 7-sifrede beløp. Gjentatte brudd med inndragning av konsesjon.

Men når man ser hvor vanskelig det kan være å ta flytoget med rullestol...

mvh

Alle disse tingene finnes faktisk. Både lovene om at det skal kunne tas med rullestoler og enkle regler for å kunne bestillle. Sjekk gjerne Avinor sine sider, og flyselskapene sine. Her er det stort potensiale for kunnskapsøkning!

Det er disse reglene flyselskapene forholder seg til. Men først, som sagt flere ganger før her, sikkerhet.

Hvis noen velger å kalle dette diskriminering, so be it. Når man ser at noen legger lista for å si at de er diskriminert ved om hvorvidt de får lov å sitte ved nødutgangen eller ikke, så blir det åpenbart at man ikke lan legge lista ved _følelsen_ av å være diskriminert.

Slike fly burde ikke få konsesjon til å fly i Norge.

Enten bør de kunne betjene alle passasjerer. Eller så får konsesjonen gå til noen andre som kan/vil.

Flyselskapene tenker ren profitt. Få vil gjøre noe med slike ting før de blir nødt.

En annen ting er at dette ikke opplyses tydelig på nettsidene. For 'nybakte' rullestolbrukere blir slike ubehagelige overraskelser en ekstra og fullstendig unødig belastning.

Jeg hadde før jeg leste denne artikkelen ingen anelse om at man ikke bare måtte opplyse at man bruker rullestol, men også at man ikke kan gå opp flytrapper.

mvh

Nei det er helt åpenbart at dette visste du ikke mye om.

Det er, som Frosken sier, mange underkategorier av bevegelseshemmede, og det er ikke så lett som å si at alle rullestolbrukere skal ha tilgang til alle fly, full stopp.

Hvis du virkelig interesserer deg for dette, foreslår jeg at du setter deg inn i regelverk og muligheter som gjelder allerede. Det er nemlig sånn at det er svært gode muligheter til å komme seg rundt i verden med fly, også for rullestolbrukere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...