Gå til innhold

Rullestolbruker nektet adgang til flyet - Link


Anbefalte innlegg

Les det jeg skrev en gang til:

''For det første har jeg ingen som helst tro på at det er umulig å få personer som ikke kan gå opp flytrappen ombord på mindre fly. _Forutsatt_riktig_utstyr_og_øvrig_tilrettelegging_.''

Gamle fly som ikke kan tilrettelegges for rullestolbrukere bør rett og slett byttes ut. Det er ikke riktig at billigflyselskaper skal få skumme markedet med de "enkle" pasasjerene, mens de større og mer seriøse skal ta kostnadene ved framkommelighet for alle.

mvh

Kremt...

Det er _ikke_ de typiske billigselskapene som flyr med små fly man ikke får rullestoler i. Det er derimot de små selskapene, som flyr på mindre lukrative ruter der det ikke er så mange selskaper som er interesserte i å fly. Selvsagt kan man velge å si at de ikke får fly da. Da forsvinner tilbudet.

Jeg foreslår at du leser deg opp litt.

Fortsetter under...

  • Svar 225
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    34

  • Sør

    32

  • PieLill

    30

  • AAA

    29

Mest aktive i denne tråden

Kremt...

Det er _ikke_ de typiske billigselskapene som flyr med små fly man ikke får rullestoler i. Det er derimot de små selskapene, som flyr på mindre lukrative ruter der det ikke er så mange selskaper som er interesserte i å fly. Selvsagt kan man velge å si at de ikke får fly da. Da forsvinner tilbudet.

Jeg foreslår at du leser deg opp litt.

Da bør tilbudet forsvinne, og det mener jeg faktisk....

Kremt...

Det er _ikke_ de typiske billigselskapene som flyr med små fly man ikke får rullestoler i. Det er derimot de små selskapene, som flyr på mindre lukrative ruter der det ikke er så mange selskaper som er interesserte i å fly. Selvsagt kan man velge å si at de ikke får fly da. Da forsvinner tilbudet.

Jeg foreslår at du leser deg opp litt.

Hvis det er så lite belegg, så er flyet neppe så fullt at de ikke ev. kan bruke litt av plassen til å tilrettelegge for bevegelseshemmede.

Vi kan få menn til månen, og jeg tør påstå at man kan løse de "problemene" du kommer med - bare ring en ingeniør! :-)

Med vennlig hilsen

Hvis det er så lite belegg, så er flyet neppe så fullt at de ikke ev. kan bruke litt av plassen til å tilrettelegge for bevegelseshemmede.

Vi kan få menn til månen, og jeg tør påstå at man kan løse de "problemene" du kommer med - bare ring en ingeniør! :-)

Med vennlig hilsen

Hvem snakker om lite belegg? Jeg snakker om mindre maskiner. Det er ikke alle strekninger det er trafikkgrunnlag for å fly 737 eller større.

Det vil ikke si at ingen mindre maskiner kan ta rullestoler, men begrensningen blir større jo mindre fly.

Hvem snakker om lite belegg? Jeg snakker om mindre maskiner. Det er ikke alle strekninger det er trafikkgrunnlag for å fly 737 eller større.

Det vil ikke si at ingen mindre maskiner kan ta rullestoler, men begrensningen blir større jo mindre fly.

Du snakker jo om at flyrutene ikke er profitable, formodentlig pga lave passasjertall.

Med vennlig hilsen

Annonse

Hvor snakker jeg om det? Så vidt jeg husker (tråden er lang) har jeg bare snakket om sikkerhetshensyn.

Du skrev at mange av flyrutene (med småfly) ville bli nedlagt hvis det kom ytterligere krav, fordi rutene knapt hadde passasjerer (eller noe slikt).

Så skrev jeg at hvis de knapt hadde passasjerer ville det ikke vært et problem å fjerne et sete, hvis det var det som skulle til for at funksjonshemmede får plass.

Med vennlig hilsen

Du skrev at mange av flyrutene (med småfly) ville bli nedlagt hvis det kom ytterligere krav, fordi rutene knapt hadde passasjerer (eller noe slikt).

Så skrev jeg at hvis de knapt hadde passasjerer ville det ikke vært et problem å fjerne et sete, hvis det var det som skulle til for at funksjonshemmede får plass.

Med vennlig hilsen

Nå tror jeg du drømmer. Det har ikke jeg skrevet. ;)

Men at det er stort inngripen for et flyselskap som har max f.eks 20 seter å fjerne seter for å få plass til en elektrisk rullestol forstår du sikkert, større enn for et som flyr A380.

Nå tror jeg du drømmer. Det har ikke jeg skrevet. ;)

Men at det er stort inngripen for et flyselskap som har max f.eks 20 seter å fjerne seter for å få plass til en elektrisk rullestol forstår du sikkert, større enn for et som flyr A380.

Enig, men hvis flyselskapet kun pleier ha 10 passasjerer, og 10 tomme seter, så gjør det jo ikke noe.

Med vennlig hilsen

Gjest Høstløv

''Uansett så liker jeg ikke å _kreve_ ting. ''

Sterke kvinner (og menn) måtte jobbe i årevis for at DU (som kvinne) skulle få stemmerett. En stemmerett som man i dag tar som en selvfølge.

Nå er det din og min tur til å kreve/slåss/demonstrere for at de som kommer etter oss får en bedre verden, med bedre rettigheter, bedre integrasjon og alt det andre.

Å KREVE forbedringer er en måte å gjøre opp for seg på.

Med vennlig hilsen

''Sterke kvinner (og menn) måtte jobbe i årevis for at DU (som kvinne) skulle få stemmerett.''

Jeg har faktisk ikke stemmerett i Norge.

Alle disse tingene finnes faktisk. Både lovene om at det skal kunne tas med rullestoler og enkle regler for å kunne bestillle. Sjekk gjerne Avinor sine sider, og flyselskapene sine. Her er det stort potensiale for kunnskapsøkning!

Det er disse reglene flyselskapene forholder seg til. Men først, som sagt flere ganger før her, sikkerhet.

Hvis noen velger å kalle dette diskriminering, so be it. Når man ser at noen legger lista for å si at de er diskriminert ved om hvorvidt de får lov å sitte ved nødutgangen eller ikke, så blir det åpenbart at man ikke lan legge lista ved _følelsen_ av å være diskriminert.

Kanskje du trenger en kunnskapsøkning. Det er regler med unntakt og rom for tolkninger.

''Flyselskapet viser også til en EU-lovgivning som sier at flyselskapet kan nekte rullestolbrukere eller personer med redusert mobilitet adgang til flyet dersom inngangspartiet ikke er stort nok til at den reisende kan komme seg trygt inn og ut inn av flyet.''

Seniorrådgiver i Norges Handikapforbund, Tore Amblie Bjørback, bekrefter at flyselskap kan nekte ombordstigning dersom det er fysisk umulig å få inn passasjerer med nedsatt funksjonsevne på grunn av inngangspartiet til flyet, men han kan ikke se at det er et problem i dette tilfellet.''

Når en pasasjer som ved bestilling av billett har opplyst at hun bruker rullestol blir nektet å reise, er det noe som ikke er godt nok. Hvorfor gav ikke flyselskapet denne informasjonen tydelig nok?

Skal man få bukt med dette, bør det ved lov stilles langt tøffere krav til både nye flytyper og nye aktører på det norske markedet. Vi trenger ikke flere billigselskaper som skummer fløten av 'det enkle' markedet og overlater til andre flyselskap å ta merarbeid og merkostnader med de mer 'krevende' passasjerene.

Flyselskap bør ikke ha økonomisk fordel av å bruke fly som ikke kan ta med rullestolbrukere, enten de kan gå selv eller ikke.

mvh

Kremt...

Det er _ikke_ de typiske billigselskapene som flyr med små fly man ikke får rullestoler i. Det er derimot de små selskapene, som flyr på mindre lukrative ruter der det ikke er så mange selskaper som er interesserte i å fly. Selvsagt kan man velge å si at de ikke får fly da. Da forsvinner tilbudet.

Jeg foreslår at du leser deg opp litt.

''Fredag 16. september skal Inger Fallstrøm Andersen (58) reise på besøk til datteren sin i Newcastle.''

Kremt igjen. ;-)

Det aktuelle flyet går fra Stavanger til Newcastle. En ganske lukrativ forbindelse fra oljebyen Stavanger. Tror du virkelig Eastern Airways flyr denne strekningen av veldedighet?

Kanskje du skulle lese hva saken dreier seg om?

Widerøe som flyr de minst lønnsomme og subsidierte rutene i Norge gir ingen informasjon om at de ikke kan ta med passasjerer som ikke kan gå opp flytrappen selv. Hva som skjer i praksiss, kjenner jeg ikke til.

http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=390&I=2719

mvh

Annonse

Hvor snakker jeg om det? Så vidt jeg husker (tråden er lang) har jeg bare snakket om sikkerhetshensyn.

Dette sa du:

''Det er _ikke_ de typiske billigselskapene som flyr med små fly man ikke får rullestoler i. Det er derimot de små selskapene, som flyr på mindre lukrative ruter der det ikke er så mange selskaper som er interesserte i å fly. Selvsagt kan man velge å si at de ikke får fly da. Da forsvinner tilbudet.''

Altså at det blir for kostbart å tilrettelegge for rullestolbrukere.

mvh

Dette sa du:

''Det er _ikke_ de typiske billigselskapene som flyr med små fly man ikke får rullestoler i. Det er derimot de små selskapene, som flyr på mindre lukrative ruter der det ikke er så mange selskaper som er interesserte i å fly. Selvsagt kan man velge å si at de ikke får fly da. Da forsvinner tilbudet.''

Altså at det blir for kostbart å tilrettelegge for rullestolbrukere.

mvh

Nå leser du det jeg skriver som fanden leser bibelen. Jeg skal finne fram teskjeen min. ;)

Flyselskapene med små maskiner flyr på strekninger som ikke har trafikkgrunnlag for større fly. Det var det jeg skrev, verken mer eller mindre. Det endrer ikke noe på de fysiske forutsetningene ved de små flyene.

''Fredag 16. september skal Inger Fallstrøm Andersen (58) reise på besøk til datteren sin i Newcastle.''

Kremt igjen. ;-)

Det aktuelle flyet går fra Stavanger til Newcastle. En ganske lukrativ forbindelse fra oljebyen Stavanger. Tror du virkelig Eastern Airways flyr denne strekningen av veldedighet?

Kanskje du skulle lese hva saken dreier seg om?

Widerøe som flyr de minst lønnsomme og subsidierte rutene i Norge gir ingen informasjon om at de ikke kan ta med passasjerer som ikke kan gå opp flytrappen selv. Hva som skjer i praksiss, kjenner jeg ikke til.

http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=390&I=2719

mvh

Nope. Ikke en lukrativ forbindelse i det hele tatt. Jeg kan på stående fot komme på 2 selskaper som har hatt strekningen som en av sine hovedruter, som har gått konkurs. Widereøe har også prøvd seg, men det er rett og slett ikke trafikkgrunnlag for noe daglige avganger sier de også.

Nå leser du det jeg skriver som fanden leser bibelen. Jeg skal finne fram teskjeen min. ;)

Flyselskapene med små maskiner flyr på strekninger som ikke har trafikkgrunnlag for større fly. Det var det jeg skrev, verken mer eller mindre. Det endrer ikke noe på de fysiske forutsetningene ved de små flyene.

''Nå leser du det jeg skriver som fanden leser bibelen. Jeg skal finne fram teskjeen min. ;)''

Så, så. Følger bare ditt eksempel.

;-)

Poenget er at våre myndigheter kan gjøre et valg om innskjerpe kravene for rullestolfremkommelighet, med eller uten mulighet til å kunne gå selv.

Det bør selvsagt gis tid til omstilling. Men det finnes så mange gode tekniske løsninger at det ikke er nødvendig å slippe til nye aktører eller flytyper som ikke tilrettelegger for alle rullestolbrukere.

mvh

''Nå leser du det jeg skriver som fanden leser bibelen. Jeg skal finne fram teskjeen min. ;)''

Så, så. Følger bare ditt eksempel.

;-)

Poenget er at våre myndigheter kan gjøre et valg om innskjerpe kravene for rullestolfremkommelighet, med eller uten mulighet til å kunne gå selv.

Det bør selvsagt gis tid til omstilling. Men det finnes så mange gode tekniske løsninger at det ikke er nødvendig å slippe til nye aktører eller flytyper som ikke tilrettelegger for alle rullestolbrukere.

mvh

Dette er det ikke vanskelig å være enig i. Men fra der til å "slakte" flyselskap som flyr nå med utstyr som er tilgjengelig, er det et godt stykke.

Kanskje du trenger en kunnskapsøkning. Det er regler med unntakt og rom for tolkninger.

''Flyselskapet viser også til en EU-lovgivning som sier at flyselskapet kan nekte rullestolbrukere eller personer med redusert mobilitet adgang til flyet dersom inngangspartiet ikke er stort nok til at den reisende kan komme seg trygt inn og ut inn av flyet.''

Seniorrådgiver i Norges Handikapforbund, Tore Amblie Bjørback, bekrefter at flyselskap kan nekte ombordstigning dersom det er fysisk umulig å få inn passasjerer med nedsatt funksjonsevne på grunn av inngangspartiet til flyet, men han kan ikke se at det er et problem i dette tilfellet.''

Når en pasasjer som ved bestilling av billett har opplyst at hun bruker rullestol blir nektet å reise, er det noe som ikke er godt nok. Hvorfor gav ikke flyselskapet denne informasjonen tydelig nok?

Skal man få bukt med dette, bør det ved lov stilles langt tøffere krav til både nye flytyper og nye aktører på det norske markedet. Vi trenger ikke flere billigselskaper som skummer fløten av 'det enkle' markedet og overlater til andre flyselskap å ta merarbeid og merkostnader med de mer 'krevende' passasjerene.

Flyselskap bør ikke ha økonomisk fordel av å bruke fly som ikke kan ta med rullestolbrukere, enten de kan gå selv eller ikke.

mvh

''Når en pasasjer som ved bestilling av billett har opplyst at hun bruker rullestol blir nektet å reise, er det noe som ikke er godt nok. Hvorfor gav ikke flyselskapet denne informasjonen tydelig nok?

''

Nå er det vel ord mot ord mht hvilken informasjon som ble gitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...