Gå til innhold

Mange tusen i iPad-regning!

Anbefalte innlegg

Ja, her har guttungen virkelig slått seg løs med å laste ned apper. Han har fått streng beskjed om kun å laste ned dem som er gratis, men det er røket på opptil 800 kr pr dag!!

iPaden var ny hos oss for noen uker siden, så vi har ikke helt satt oss inn i den, men han kan _ikke_ passordet vi har satt for å kjøpe ting. Får han likevel lastet ned apper som koster penger? Og 800 kr pr dag?!?? Totalt over 4000 kr

Kontoutskriften er merket itunes-Nok og vi har ingenting annet fra itunes, dette er det eneste Apple-produktet vi har.

Om alle apper nå slettes, vil utgiftene stoppe av seg selv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370481-mange-tusen-i-ipad-regning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi ser på kontoutskriften i banken, og den sier ikke noe spesifikt annet enn "itunes-NOK"

Sønnen vil også ha fått kvittering for hvert kjøp på e-post, så dere må vel bare be om å få se det.

Har ikke hørt om slike dyre apper, men ikke direkte overraskende at det finnes.

Annonse

Vi ser på kontoutskriften i banken, og den sier ikke noe spesifikt annet enn "itunes-NOK"

Ok, som sagt, bare sjekk eposten kontoen er regget på, for itunes sender kvitteringer (om ikke umiddelbart så etter 1-2 dager), da kan dere se hva som er kjøpt.

Sønnen vil også ha fått kvittering for hvert kjøp på e-post, så dere må vel bare be om å få se det.

Har ikke hørt om slike dyre apper, men ikke direkte overraskende at det finnes.

TAKK for tips, her var det apper som koster penger ja.. Og det er stort sett de helsikes smurfebærene som har sugd penger ut av kontoen.. Har hørt om det, og gitt ham streng beskjed om at det ikke skal kjøpes noen bær eller whatever. Men trodde heller ikke det gikk uten passordet...

Fy flate, noe så utspekulert!! Dette skal jeg virkelig underøske nærmere om vi er nødt til å punge ut for.

''iPaden var ny hos oss for noen uker siden, så vi har ikke helt satt oss inn i den, men han kan _ikke_ passordet vi har satt for å kjøpe ting. Får han likevel lastet ned apper som koster penger? Og 800 kr pr dag?!?? Totalt over 4000 kr''

Dere er 100% sikre på at han ikke kan passordet? På min iTunes-konto må jeg legge inn passordet hver gang jeg kjøper en app eller musikk, så det skal ikke være mulig å kjøpe apps uten å kunne passordet. Det er det samme enten jeg kjøper dem via iPhone/iPad eller via mac'en.

''Kontoutskriften er merket itunes-Nok og vi har ingenting annet fra itunes, dette er det eneste Apple-produktet vi har.

Om alle apper nå slettes, vil utgiftene stoppe av seg selv?''

Nå skjønner jeg ikke helt hva du prøver å si. Om du sletter alle apper som er kjøpt, så er de jo likevel betalt, så jeg skjønner ikke hva slags hensikt dette skal ha fra eller til. Er jo rett og slett å kaste pengene ut av vinduet.

Noen apper koster det datatrafikk å bruke, men det viser ikke på noen regning som er fra iTunes, det vil eventuelt gå på datatrafikk hos mobillleverandøren om det er en iPad 3G. Er det en ren Wi-Fi-versjon koster det ikke noe å bruke apper som genererer datatrafikk.

Annonse

TAKK for tips, her var det apper som koster penger ja.. Og det er stort sett de helsikes smurfebærene som har sugd penger ut av kontoen.. Har hørt om det, og gitt ham streng beskjed om at det ikke skal kjøpes noen bær eller whatever. Men trodde heller ikke det gikk uten passordet...

Fy flate, noe så utspekulert!! Dette skal jeg virkelig underøske nærmere om vi er nødt til å punge ut for.

Er det smurfebæren som har fått pengene til å fly, så må dere sette opp restriksjon slik GA sier:

Innstillinger - restriksjoner - kjøp i program

Dette vil settes opp som automatiske kjøp og krever vel ikke noe ekstra passord så lenge det er lagt inn en gang. Ergo er det lite annet å gjøre enn å bli klok av skade og ta det om en dyrkjøpt erfaring.

Vær obs på at om iPad brukes mye via 3G, så kan det i tillegg bli en stor mobilregning pga mange nedlastinger.

''iPaden var ny hos oss for noen uker siden, så vi har ikke helt satt oss inn i den, men han kan _ikke_ passordet vi har satt for å kjøpe ting. Får han likevel lastet ned apper som koster penger? Og 800 kr pr dag?!?? Totalt over 4000 kr''

Dere er 100% sikre på at han ikke kan passordet? På min iTunes-konto må jeg legge inn passordet hver gang jeg kjøper en app eller musikk, så det skal ikke være mulig å kjøpe apps uten å kunne passordet. Det er det samme enten jeg kjøper dem via iPhone/iPad eller via mac'en.

''Kontoutskriften er merket itunes-Nok og vi har ingenting annet fra itunes, dette er det eneste Apple-produktet vi har.

Om alle apper nå slettes, vil utgiftene stoppe av seg selv?''

Nå skjønner jeg ikke helt hva du prøver å si. Om du sletter alle apper som er kjøpt, så er de jo likevel betalt, så jeg skjønner ikke hva slags hensikt dette skal ha fra eller til. Er jo rett og slett å kaste pengene ut av vinduet.

Noen apper koster det datatrafikk å bruke, men det viser ikke på noen regning som er fra iTunes, det vil eventuelt gå på datatrafikk hos mobillleverandøren om det er en iPad 3G. Er det en ren Wi-Fi-versjon koster det ikke noe å bruke apper som genererer datatrafikk.

''Om du sletter alle apper som er kjøpt, så er de jo likevel betalt, så jeg skjønner ikke hva slags hensikt dette skal ha fra eller til. Er jo rett og slett å kaste pengene ut av vinduet.''

Jeg tenkte om det er noen utgifter som er løpende bare fordi appen ligger nedlastet, selv når appen ikke er i bruk.

Nå sier mannen mer at gutten har nok snappet opp passordet fra ham.... Hallo i luken altså. Jeg sa klart fra til han også om dette med passordet. Ja, da får pappa pent betale... Irritert!

Er det smurfebæren som har fått pengene til å fly, så må dere sette opp restriksjon slik GA sier:

Innstillinger - restriksjoner - kjøp i program

Dette vil settes opp som automatiske kjøp og krever vel ikke noe ekstra passord så lenge det er lagt inn en gang. Ergo er det lite annet å gjøre enn å bli klok av skade og ta det om en dyrkjøpt erfaring.

Vær obs på at om iPad brukes mye via 3G, så kan det i tillegg bli en stor mobilregning pga mange nedlastinger.

Jobben til mannen betaler for bruk, men appene må vi ta selv. Nå har vi slettet alle appene, som straff for sønnen. Det blir ikke mer spilling på ham, det får så være at det er "penger ut av vinduet". Sukk. Men tusen takk for hjelp, dyrekjøpt erfaring kan man si, ja.

Ehm. Ja?

3G går jo via mobilnettet, ikke via det trådløse nettet hjemme. Hvis sønnen i tillegg ha lastet ned mens han har vært hjemmefra med iPaden så kan det fort bli en del penger av det også. iTunes og Apple har ikke noe med datatrafikken å gjøre, selvfølgelig.

Jobben til mannen betaler for bruk, men appene må vi ta selv. Nå har vi slettet alle appene, som straff for sønnen. Det blir ikke mer spilling på ham, det får så være at det er "penger ut av vinduet". Sukk. Men tusen takk for hjelp, dyrekjøpt erfaring kan man si, ja.

''Nå har vi slettet alle appene, som straff for sønnen.''

Det blir omtrent som å kjøpe en bil og så la være å bruke den fordi gubben har brukt for mye besnin. Appene er jo betalt, så hva er hensikten med å slette dem? Det er forøvrig det enkleste i verden å laste dem ned på nytt helt kostnadsfritt.

''Om du sletter alle apper som er kjøpt, så er de jo likevel betalt, så jeg skjønner ikke hva slags hensikt dette skal ha fra eller til. Er jo rett og slett å kaste pengene ut av vinduet.''

Jeg tenkte om det er noen utgifter som er løpende bare fordi appen ligger nedlastet, selv når appen ikke er i bruk.

Nå sier mannen mer at gutten har nok snappet opp passordet fra ham.... Hallo i luken altså. Jeg sa klart fra til han også om dette med passordet. Ja, da får pappa pent betale... Irritert!

''Jeg tenkte om det er noen utgifter som er løpende bare fordi appen ligger nedlastet, selv når appen ikke er i bruk.''

Det er feil. Det er bare å sette opp iPaden sånn som GA sier. Det koster ikke noe å kjøre appsene i seg selv. Det som koster noe er å kjøpe dem, og å sette opp in-apps-kjøp dom godkjent, noe dere fint kan unngå.

''Nå har vi slettet alle appene, som straff for sønnen.''

Det blir omtrent som å kjøpe en bil og så la være å bruke den fordi gubben har brukt for mye besnin. Appene er jo betalt, så hva er hensikten med å slette dem? Det er forøvrig det enkleste i verden å laste dem ned på nytt helt kostnadsfritt.

For at sønnen skal skjønne litt av tegninga. Nå skal det ikke spilles mer på den med det første. Men det er for så vidt ikke straff å miste noe man har "tatt", så det blir andre konsekvenser også.

Det hører med til historien at jeg _hver eneste dag_ har minnet sønnen om å ikke laste ned noe som koster penger. Så alle appene til 7 kr, 14 kr og 21 kr viser at han ikke hører.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...