Gå til innhold

Får aldri skikkelig svar på e-post

Anbefalte innlegg

Gjest grublendeikveld

Har lagt merke til en veldig irriterende ting; når jeg skriver en e-post til en offentlig etat, eller andre bedrifter, så får jeg aldri svar på alle spørsmålene jeg har!

Eksempelvis en gang sendte jeg e-post til rikstv. Jeg hadde omtrent tre spørsmål. fikk svar på kun det siste spørsmålet...

Sendte i går e-post til statens vegvesen. Spurte om to ting. Fikk svar kun på siste spørsmål.

Kunne nevnt flere eksempler, men det er ikke noe vits. Er det andre som opplever dette?

Og de som sitter på de kontorene rundt forbi i Norges land, hvorfor leser dere ikke hele e-posten som dere får? Har dere så dårlig tid, at dere kun leser siste linjen?

Sånn. Det var dagens klage.

Fortsetter under...

Gjest grublendeikveld

Du må nummerere de :o) Og i siste linje skrive at du vil ha svar på alle sprøsmålene :o)

Er de litt mindre intelligente, de som sitter og skal svare? Siden de ikke klarer å lese hele e-posten uten at jeg skriver spørsmål 1. spørsmål 2.?

Jeg tror det skyldes at de har dårlig tid og bare skummer gjennom e-postene,

da blir det gjerne til at de kun får med seg det ene spørsmålet.

Kanskje du skal starte eposten med å skrive,

jeg har tre spørsmål til dere.

Så markerer du hvert spørsmål med tykkere tekst slik at

spørsmålene skiller seg ut.

Hvis du bare skriver masse tekst etter hverandre er det lett at ikke alt blir lest...

spesielt når man bare skummer gjennom som jeg mistenker at de gjør.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her på DOL er jeg i den situasjonen hver dag at jeg skal svare på tilsvarende skriv.

Det er utrolig mye bedre når spørrerne numrerer spørsmålene, gjerne i en oppsummering til slutt.

Stiller du gode spørsmål, er kortfattet og gjør det oversiktlig ved avsnitt og nummerering, øker sjansen for at du får svar.

De skal svare på slike e-poster har andre og ofte viktigere oppgaver enn finlesing av uoversiktlig tekst.

mvh

Annonse

Er de litt mindre intelligente, de som sitter og skal svare? Siden de ikke klarer å lese hele e-posten uten at jeg skriver spørsmål 1. spørsmål 2.?

Eller kanskje du er litt mindre intelligent som ikke klarer eller gidder å gjøre teksten din oversiktlig, systematisk og rask og lese?

;-)

Du ber noe bruke av sin tid og gjøre noe for deg. Allminnelig høflighet og folkeskikk tilsier da at du ikke gjør jobben vanskeligere og mer tidkrevende enn nødvendig.

Altså skirv kort, konsist, bruk avsnitt og nummerering. Det gjør det også lettere å gi et kort og oversiktlig svar.

mvh

Når man til enhver tid har mange e-poster som skal besvares, er det begrenset hvor mye tid man har til rådighet.

Det er jo du som ønsker å få svar, og bør klare å gjøre e-posten oversiktlig og lettlest for mottakeren.

Gjerne utheve med fet skrift selve spørsmålene og nummerere de, for det er fort gjort å ikke få med seg alt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...