Gå til innhold

Ny test avslører dysleksi tidligere

Anbefalte innlegg

http://www.abcnyheter.no/livet/110929/ny-enkel-test-kan-avsloere-dysleksi

Kjempeflott! En av mine har dysleksi og jeg så det TYDELIG allerede i andre klasse. Vi maste på læreren som gjentok seg selv til det kjedsommelige; Baaare å lese mer hjemme så ordner det seg..

Det gjorde det ikke, og i slutten av tredje gikk jeg over hodet på skolen og kontaktet SPT selv. Som fikk ungen inn til test og konkluderte glassklart med det samme som meg; dysleksi. DA fikk vi den hjelpen vi trengte og ungen lærte å lese.

Noe haltende men dog. :0) Grusomt skoleflink ellers så vi har få problemer med det. Enda i alle fall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370499-ny-test-avsl%C3%B8rer-dysleksi-tidligere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet det er litt på siden... Prøver likevel.

Hvilken hjelp fikk ditt barn, når det var påvist dysleksi? Hva hjalp, hva hjalp ikke?

Ble tatt ut av timen i norsk og engelsk og fikk sitte alene med en voksen. Det hjalp mye. Fikk også lettere lekser, enklere utgaver av flere obligatoriske bøker og lydbøker. Lenger tid på prøver og hjelp til å forstå spørsmålene.

Samlet var det svært lite mitt barn fikk, men det lille var nok fordi ungen er lærevillig, har hukommelse som en elefant og legger en del ære i å være flink. (Har hatt noen runder på at det faktisk er helt i orden å IKKE være den flinkeste og beste i alt her i verden..)

Vi brukte hele 5 trinn på å få en pc. Og HELE 6 trinn kunne ungen vært hjemme uten at noen hadde reagert.. mer ubrukelig lærer har ikke jeg sett i mitt hellige liv! MAKAN! At det går an! Man har bare ikke snøballs sjanse i h******* til å få slike ut av skolen, steike som en person kan ødelegge!

7 trinn kom en ny lærer, en kvinne som hadde hatt permisjon med egne barn en stund. Og hun var som balsam for sjel og evner. På korte uker dro hun inn alt det tapte fra et helt år (!) og sørget for at alt kom på plass før ungdomsskolen. Med nesten ingen ressurser til rådighet. Makalaust kvinnfolk. :0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...