Gå til innhold

Matmomsen øker?

Gjest lite penger fra før

Anbefalte innlegg

Gjest Nord og ned.

Hvis du innbiller deg at alle bøndene blir hørt under landbruksforhandlingene, så er det nok på tide du ser deg litt rundt. Hvor mange yrkesgrupper kjenner du som via forhandlinger kan gå opp og ned i lønn fra år til år?

''Hvor mange yrkesgrupper kjenner du som via forhandlinger kan gå opp og ned i lønn fra år til år?''

Her snur du alt trill rundt. Hvor mange produsenter av andre ting enn mat slipper fullstendig å ta hensyn til markedskreftene om tilbud og etterspørsel? Hvor mange andre produsenter av andre ting enn mat får staten til å betale for å sende overskuddet av produksjonen som dumping til utlandet?

Skal vi være enige om at det er ingen?

Fortsetter under...

Gjest Nord og ned.

''Spesielt påstander om dårlig inntekt er uten verdi. Har aldri møtt ett menneske som forteller det motsatte.''

Fordi det er sant. Det er ikke mange bønder som kan leve av gården sin i dag. Min eks kunne det i alle fall ikke, og absolutt ingen av de bøndene som bor heromkring.

''Det er ikke mange bønder som kan leve av gården sin i dag.''

Skulle da pokker bare mnangle. Vi har tross alt 7,5 timers arbeidsdag i Norge. Mange mindre gardsbruk har ikke arbeid for mer enn 1/10 stilling med dagens maskineri og hjelpemiddel. Norske bønder tjener 20K MER enn gjennomsnittet i befolkningen, (ca 450000 pluss en haug svart). Dette er de nakne fakta, og i den settingen blir sutring om lave inntektet nokså patetisk.

I gjennomsnitt bruker folk i Norge 10% av inntekt på mat.

Dersom dette øker med 1% av 10% vil det altså si at man bruker 10,1%. Med andre ord, forskjellen er ubetydelig sammenlignet med hva man bruker på bolig, og alt det andre.

Utover det er jeg enig i at man heller kunne introdusert/økt eiendomskatten, eller annen progressiv beskatning.

Med vennlig hilsen

Men det betyr sikkert endel for de småbarnsfamiliene som står utenfor Jakobskirken hver torsdag for å få matposer og de som går på Frelsesarmeen og får matposer. Egentlig burde vel momsen på mat bli fjernet slik at folk fikk litt bedre råd til å kjøpe sund mat isteden for billig mat.

Og når melk og vann er tre ganger dyrere enn brus så kan man jo begynne å lure.

Jeg trodde faktisk folk i dag var så opplyste at de var klar over at bøndene har null kontroll over hvor mye inntekt de får på varene de produserer.

''Jeg trodde faktisk folk i dag var så opplyste at de var klar over at bøndene har null kontroll over hvor mye inntekt de får på varene de produserer.''

Vi kunne fått vesentlig billigere mat i Norge ved å fjerne importvernet. Hvordan stiller bøndene seg til dette?

''Det er ikke mange bønder som kan leve av gården sin i dag.''

Skulle da pokker bare mnangle. Vi har tross alt 7,5 timers arbeidsdag i Norge. Mange mindre gardsbruk har ikke arbeid for mer enn 1/10 stilling med dagens maskineri og hjelpemiddel. Norske bønder tjener 20K MER enn gjennomsnittet i befolkningen, (ca 450000 pluss en haug svart). Dette er de nakne fakta, og i den settingen blir sutring om lave inntektet nokså patetisk.

''Skulle da pokker bare mnangle. Vi har tross alt 7,5 timers arbeidsdag i Norge. Mange mindre gardsbruk har ikke arbeid for mer enn 1/10 stilling med dagens maskineri og hjelpemiddel.''

Igjen beskriver du en hverdag bønder flest ikke vil kjenne seg igjen i. De bøndene som jobber 45 minutter dag (som vil bli 1/10 av full stilling) tror jeg det er langt mellom.

''Norske bønder tjener 20K MER enn gjennomsnittet i befolkningen, (ca 450000 pluss en haug svart). Dette er de nakne fakta, og i den settingen blir sutring om lave inntektet nokså patetisk.''

Hvor har du dette fra? Og hva tjener de svart på, mener du?

''Jeg trodde faktisk folk i dag var så opplyste at de var klar over at bøndene har null kontroll over hvor mye inntekt de får på varene de produserer.''

Vi kunne fått vesentlig billigere mat i Norge ved å fjerne importvernet. Hvordan stiller bøndene seg til dette?

''Vi kunne fått vesentlig billigere mat i Norge ved å fjerne importvernet. Hvordan stiller bøndene seg til dette?''

Ikke alle bønder er negative til dette hvis det er det du vil frem til.

Annonse

''Hvor mange yrkesgrupper kjenner du som via forhandlinger kan gå opp og ned i lønn fra år til år?''

Her snur du alt trill rundt. Hvor mange produsenter av andre ting enn mat slipper fullstendig å ta hensyn til markedskreftene om tilbud og etterspørsel? Hvor mange andre produsenter av andre ting enn mat får staten til å betale for å sende overskuddet av produksjonen som dumping til utlandet?

Skal vi være enige om at det er ingen?

Igjen lurer jeg på hvor du har opplysningene dine fra, verden er ikke akkurat så svart/hvit som du vil ha det til.

Gjest Nord og ned.

''Skulle da pokker bare mnangle. Vi har tross alt 7,5 timers arbeidsdag i Norge. Mange mindre gardsbruk har ikke arbeid for mer enn 1/10 stilling med dagens maskineri og hjelpemiddel.''

Igjen beskriver du en hverdag bønder flest ikke vil kjenne seg igjen i. De bøndene som jobber 45 minutter dag (som vil bli 1/10 av full stilling) tror jeg det er langt mellom.

''Norske bønder tjener 20K MER enn gjennomsnittet i befolkningen, (ca 450000 pluss en haug svart). Dette er de nakne fakta, og i den settingen blir sutring om lave inntektet nokså patetisk.''

Hvor har du dette fra? Og hva tjener de svart på, mener du?

''Hvor har du dette fra? Og hva tjener de svart på, mener du?''

Du kan jo starte oppdateringen til virkeligheten her: http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.7609959

Hva de tjener svart på? og du kjenner liksom til kulturen på bygda? Vel, bare for å nevne i farten: Utleie av jaktrettigheter, tømmerhogst og vedsalg, snørydding og annet man kan bruke traktoren til, salg av fiskekort, bomveger, byttehandel og tjuvslakt med kjøtt og andre produkter man alt har fått statlig støtte for, etc etc etc.

Alt dette er det bare unntaksvis at den jevne bonde gidder melde inn som inntekt. Slik er sannheten, om enn ikke _din_ sannhet.

''Hvor har du dette fra? Og hva tjener de svart på, mener du?''

Du kan jo starte oppdateringen til virkeligheten her: http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.7609959

Hva de tjener svart på? og du kjenner liksom til kulturen på bygda? Vel, bare for å nevne i farten: Utleie av jaktrettigheter, tømmerhogst og vedsalg, snørydding og annet man kan bruke traktoren til, salg av fiskekort, bomveger, byttehandel og tjuvslakt med kjøtt og andre produkter man alt har fått statlig støtte for, etc etc etc.

Alt dette er det bare unntaksvis at den jevne bonde gidder melde inn som inntekt. Slik er sannheten, om enn ikke _din_ sannhet.

Du er så på bærtur at jeg ikke en gang finner det underholdende lenger.

EOD

Men det betyr sikkert endel for de småbarnsfamiliene som står utenfor Jakobskirken hver torsdag for å få matposer og de som går på Frelsesarmeen og får matposer. Egentlig burde vel momsen på mat bli fjernet slik at folk fikk litt bedre råd til å kjøpe sund mat isteden for billig mat.

Og når melk og vann er tre ganger dyrere enn brus så kan man jo begynne å lure.

''Og når melk og vann er tre ganger dyrere enn brus så kan man jo begynne å lure.''

Jeg tar poenget ditt, men når man *kjøper* vann, har man ikke dårlig råd.

Annonse

''Og når melk og vann er tre ganger dyrere enn brus så kan man jo begynne å lure.''

Jeg tar poenget ditt, men når man *kjøper* vann, har man ikke dårlig råd.

Der jeg bor er ikke vannet drikkenes. Men de legger ny vannledning nå tror jeg, den forrige er fra 1918 og det kommer grått slim ut av kranene og jeg får i hvert fall diare av vannet hvis det ikke er kokt.

Der jeg bor er ikke vannet drikkenes. Men de legger ny vannledning nå tror jeg, den forrige er fra 1918 og det kommer grått slim ut av kranene og jeg får i hvert fall diare av vannet hvis det ikke er kokt.

Urk, grått slim da... Kommunen burde neste kjøre ut vann gratis eller sponse flaskevann så lenge dette står på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...