Gå til innhold

Berhersker du Nynorsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håper jeg ikke får behov for å beherske det noen gang.

Skrevet

Jepp, jeg behersker begge målformer like bra - i tillegg til at jeg snakker norsk tegnspråk. Samisk og kvensk kan jeg imidlertid ikke ;)

Skrevet

Jepp, jeg behersker begge målformer like bra - i tillegg til at jeg snakker norsk tegnspråk. Samisk og kvensk kan jeg imidlertid ikke ;)

''jeg snakker norsk tegnspråk''

LOL - jeg tok den!

Skrevet

''jeg snakker norsk tegnspråk''

LOL - jeg tok den!

Her måtte jeg faktisk tenke litt før jeg skjønte hva du mente ;)

Vi sier faktisk "snakke tegnspråk" selv om mange mener at "å snakke" handler om å kommunisere ved hjelp av stemmen ;) Det høres liksom så rart ut å si at jeg "kan bruke tegnspråk"? ;)

Gjest jauuuuuuu
Skrevet

Eg kan litt nynorsk, men det blir litt blanding jau...

det kan ein sei :)

Heldigvis er det et godt oversettelsesprogram på word som kan gå over det eg har skrive og rette på både skrivefeil og grammatikk :)

Berre å endre språk til norsk-nynorsk :)

Skrevet

Det er absolutt et sidemål for meg, men jeg har ihvertfall skrevet offentlige dokumenter på nynorsk - forhåpentligvis uten de altfor store blunderne :-)

Skrevet

Absolutt ikke. Har faktisk papirer fra "Det kongelig norske kirke- og undervisningsdepartement" at jeg ikke trenger å beherske mer enn bokmål ;)

Skrevet

Ja, eg "behersker" nynorsk., men akkurat nå finn eg ikkje noko godt ord for behersker.

Skrevet

Ja, jeg gjorde iallefall det på ungdomsskolen. Hadde S i nynorsk.

Gjest Niccolina
Skrevet

Jeg leser det uten problemer, men er svært ustødig på å skrive selv.

Gjest Niccolina
Skrevet

Her måtte jeg faktisk tenke litt før jeg skjønte hva du mente ;)

Vi sier faktisk "snakke tegnspråk" selv om mange mener at "å snakke" handler om å kommunisere ved hjelp av stemmen ;) Det høres liksom så rart ut å si at jeg "kan bruke tegnspråk"? ;)

Jeg ville bare sagt "jeg kan tegnspråk"? :-)

Skrevet

Jeg ville bare sagt "jeg kan tegnspråk"? :-)

Sier nok også det, men føler allikevel at det er like naturlig å si "snakke" om tegnspråk. Sjekk NRK 1 sin nye programserie for døve og hørende, hver torsdag kl. 17.10. Diskusjonspanelet består av hørende og døve og alle snakker tegnspråk. Programmet heter "Snakkis" ;)

Dessuten har vi denne flotte boka for de som vil lære tegnspråk...Boka heter "La hendene snakke" ;) : http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1501521

Skrevet

Ikke jeg heller. Jeg er helt håpløs når det kommer til nynorsk. Det blir svensk samme hva jeg skal skrive:) Jeg har vel aldri lagt mye energi i å lære meg det heller, om sant skal sies. Jeg liker ikke nynorsk, og sånn er det med den saken.

Gjest Niccolina
Skrevet

Sier nok også det, men føler allikevel at det er like naturlig å si "snakke" om tegnspråk. Sjekk NRK 1 sin nye programserie for døve og hørende, hver torsdag kl. 17.10. Diskusjonspanelet består av hørende og døve og alle snakker tegnspråk. Programmet heter "Snakkis" ;)

Dessuten har vi denne flotte boka for de som vil lære tegnspråk...Boka heter "La hendene snakke" ;) : http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1501521

Er nok enig i det, var bare uvant. Men så er tegnspråk et sjeldent tema hos meg, da :-)

Skrevet

Er nok enig i det, var bare uvant. Men så er tegnspråk et sjeldent tema hos meg, da :-)

Ser den :)

Skrevet

Jeg behersker ikke å skrive nyorsk nei. Men jeg syns det er vakkert, jeg er veldig glad vi hadde det på skolen, og syns det er viktig at man fortsetter med det. Jeg leser ofte bøker skrevet på nynorsk.

Skrevet

Ja, det gjer eg. Har flytta frå Bokmål-land til Indre Nynorsk-land, og her lærer dei nynorsk på skulen. Så eg måtte "konvertere" for å henge med...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...