Gå til innhold

Klassekameraten er fengslet

Anbefalte innlegg

Gjest Stakkars ungdom

Nylig fikk sønnen min vite at klassekameraten er fengslet og at det er derfor han ikke vært på skolen på hele tre uker. En skikkelig gutt som har vært åpen og snakket mye om sin store interesse for kjemi og at han har holdt på med dette på hytta siden han var liten gutt. Nå sitter han fengslet. Poltiet må ha gått helt av hengslene, mener sønnen. Jeg tenker at hvis han hadde noe å skjule, ville ha vel ikke vært så åpen om hva han drev med på hytta.

http://mobil.bt.no/nyheter/innenriks/Brumsgutt-tatt-med-sprengstoff-2576564.html

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370605-klassekameraten-er-fengslet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pass på!

Jeg vet at broren min og hans kompiser drev og eksperimenterte med hjemmelaget dynamitt og bomber da de var fjortiser (og nå er det snart 40 hele gjengen)...

helt uskyldige rampestreker, men farlige dog.

Man må faktisk ha spesielle sertifikater for å få lov til å håndtere sprengstoffer da de kan utgjøre stor fare for den som driver med det.

Det var bare flaks at de ikke mistet fingre og diverse når de eksperimenterte.

Så uansett om dette er uskyldig eller planlegging av terror så bør det straffes.

Vanlige folk skal ikke drive på med sprengstoff,

de kan sette både sitt eget og andres liv i fare!

Det er av helt legitime grunner strenge lover og regler for håndtering av sprengstoff.

Om ungdommen har gjort noe ulovlig på dette området, må selvsagt politiet gripe inn, uavhengig av 'uskyldige' motiv.

Man kan selvfølgelig ha medfølelse med unggutten. Men politi og påtalemakt kan ikke se gjennom fingrene med slikt.

mvh

Annonse

Gjest Shilapila

Det kan godt hende at gutten er naiv, men det er i høyeste grad ulovlig å oppbevare så mye sprengstoff på en hytte eller andre steder.

Når han blir fengslet sier det en del om mengden, ikke om guttens godtroenhet. Det er ganske logisk at det blir kraftige reaksjoner på slikt etter 22. juli.

Her er det vel du og din sønn som er i overkant naive vel?!

Guttungen det er snakk om er 17 år og har allerede vært i både barnevernets og politiets søkelys på grunn av sin interesse for sprengstoff. Han har fremstilt _betydelige_ mengder sprengstoff - hva skulle han med det?

Ville ikke forundre meg om loven ble skjerpet i rekordfart etter 22 juli.

Tviler på at lovene kan ikke skjerpes så raskt. Det har vel heller ikke vært påpekt at lovene omkring (ulovlig) anskaffelse og oppbevaring av sprengstoff har vært for slappe.

Politiets oppmerksomhet kan derimot være noe skjerpet.

Dette er uansett en sak som må påtales, 22. juli eller ikke.

Det ungdommen holder på med er både ulovlig og livsfarlig for langt flere enn han selv. Man må jo også spørre seg hva han hadde tenkt å bruke så mye sprengstoff til.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...