Gå til innhold

Hører sin egen stemme for første gang

Anbefalte innlegg

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13713514.ab

Togli er du her? :0) Tenkte på deg når jeg så den jenta her. Stakkaren ble helt sjokkert og satt ut. Morsomt. Men dette funker ikke på alle vel?

Og ikke alle vil? Kan jeg i så fall forstå.. noe man til slutt lever med som identitet, trygt, kjent og "seg". Og så skal alt forandres over natta. Og alle andres holdning og forventninger til en med det.

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spenol(1)

23

• PieLill

9

• morsan

3

• EnolaGay

1

Mest aktive i denne tråden

Virker som en fantastisk nyvinning.

På sikt kan det forhåpentligvis senke terskelen for å gi implantat til hørselshemmede barn så fort som over hodet mulig.

Jo yngre slike hjelpemidler gis, jo større er sjansen for suksess.

Er man for gammel, er sjansene for at hjernen klarer å nyttegjøre seg hørselsinntrykkene svært begrensede.

mvh

Interessant link! Jeg trodde først det var CI det var snakk om ,men dette er jo noe nymotens greier.

De som får best utbytte av CI og andre implantater er de som har utviklet tale og språk _før_ hørselshemningen. Det er en jeg kjenner som har fått påvist et nevrogent hørselstap. Hennes hørsel blir stadig dårligere, og hun har blitt forespeilet at et implantat kan hjelpe om høreapparatet ikke lenger fungerer.

Problemet at hun ikke hører dårlig nok til å få CI. Og når hun hører dårlig nok til å få det, så må hun stå i lang ventetid for å få det. Og all forskning sier jo at jo mindre tid det går mellom hørselstapet og implantatet, og jo bedre utbytte får man.

På sikt kan det forhåpentligvis senke terskelen for å gi implantat til hørselshemmede barn så fort som over hodet mulig.

Er man for gammel, er sjansene for at hjernen klarer å nyttegjøre seg hørselsinntrykkene svært begrensede.

mvh

Nå får de yngste barna tilbud om CI i begge ører, fra fem måneders alder. Det blir spennende å følge med på utviklingen fremover. Den nye generasjon vil sannsynligvis ha helt andre behov enn de som er tenåringer nå.

Nå får de yngste barna tilbud om CI i begge ører, fra fem måneders alder. Det blir spennende å følge med på utviklingen fremover. Den nye generasjon vil sannsynligvis ha helt andre behov enn de som er tenåringer nå.

''Nå får de yngste barna tilbud om CI i begge ører, fra fem måneders alder.''

Musikk for mine ører.

mvh

''Nå får de yngste barna tilbud om CI i begge ører, fra fem måneders alder.''

Musikk for mine ører.

mvh

CI-operasjoner er veldig kostbare men det har blitt satt av midler til dette, da politikerne regner med at det vil lønne seg på sikt.

Men jeg får en følelse av at det også foretas en utvelgelse av barn som får disse operasjonene. Et døvt barn uten synlig tilleggshandikap vil bli prioritert fremfor et barn med multifunksjonshemming.

Men et barn med multifunksjonshemming vil også kunne ha glede og nytte av et implantat som vil gi lydopplevelser. De vil ikke selv kunne gi tilbake til samfunnet, men få et rikere liv, med lyd og musikk.

Annonse

CI-operasjoner er veldig kostbare men det har blitt satt av midler til dette, da politikerne regner med at det vil lønne seg på sikt.

Men jeg får en følelse av at det også foretas en utvelgelse av barn som får disse operasjonene. Et døvt barn uten synlig tilleggshandikap vil bli prioritert fremfor et barn med multifunksjonshemming.

Men et barn med multifunksjonshemming vil også kunne ha glede og nytte av et implantat som vil gi lydopplevelser. De vil ikke selv kunne gi tilbake til samfunnet, men få et rikere liv, med lyd og musikk.

''CI-operasjoner er veldig kostbare men det har blitt satt av midler til dette, da politikerne regner med at det vil lønne seg på sikt.''

Det har tatt politikerne sørgelig lang tid å komme til denne åpenbare konklusjonen. Men det er veldig gledelig om de endelig har landet på riktig side av gjerdet.

''Men jeg får en følelse av at det også foretas en utvelgelse av barn som får disse operasjonene. Et døvt barn uten synlig tilleggshandikap vil bli prioritert fremfor et barn med multifunksjonshemming.''

Det synes jeg høres helt forferdelig ut. Er det noen som virkelig ikke trenger et alvorlig hørselsproblem i tillegg, er det multihandicapede barn.

mvh

''CI-operasjoner er veldig kostbare men det har blitt satt av midler til dette, da politikerne regner med at det vil lønne seg på sikt.''

Det har tatt politikerne sørgelig lang tid å komme til denne åpenbare konklusjonen. Men det er veldig gledelig om de endelig har landet på riktig side av gjerdet.

''Men jeg får en følelse av at det også foretas en utvelgelse av barn som får disse operasjonene. Et døvt barn uten synlig tilleggshandikap vil bli prioritert fremfor et barn med multifunksjonshemming.''

Det synes jeg høres helt forferdelig ut. Er det noen som virkelig ikke trenger et alvorlig hørselsproblem i tillegg, er det multihandicapede barn.

mvh

Jeg håper noen her vil si at det ikke stemmer. Jeg har derimot venner som jobber som støttepedagoger i barnehager som har ventet i årevis på at deres spesielle barn skal få prøve ut implantater.

Men det gjenspeiler vel samfunnet forøvrig. Legestanden har sterke meningen om hvilke barn det er fornuftig å "investere i". Jeg vet om foreldre som venter barn med store omsorgsbehov, som har fått møtt stor motbør ved at de ønsker at barnet skal bli født, selv om livet blir kort.

Mitt tantebarn ble født med en sjelden hjertefeil, og det var et team på tilsammen 10 fagfolk tilstede under fødselen, (som var planlagt lenge i forveien). Nå er jo hun en fullt oppegående treåring i dag. Men hvis dette var et barn som hadde hjertefeil, samtidig med mange andre “feil”, så vet jeg ikke om de hadde fått samme faglige oppfølging, eller like mange barneleger tilstede under fødselen.

Jeg håper at virkeligheten er annerledes enn hva jeg tror.

Jeg håper noen her vil si at det ikke stemmer. Jeg har derimot venner som jobber som støttepedagoger i barnehager som har ventet i årevis på at deres spesielle barn skal få prøve ut implantater.

Men det gjenspeiler vel samfunnet forøvrig. Legestanden har sterke meningen om hvilke barn det er fornuftig å "investere i". Jeg vet om foreldre som venter barn med store omsorgsbehov, som har fått møtt stor motbør ved at de ønsker at barnet skal bli født, selv om livet blir kort.

Mitt tantebarn ble født med en sjelden hjertefeil, og det var et team på tilsammen 10 fagfolk tilstede under fødselen, (som var planlagt lenge i forveien). Nå er jo hun en fullt oppegående treåring i dag. Men hvis dette var et barn som hadde hjertefeil, samtidig med mange andre “feil”, så vet jeg ikke om de hadde fått samme faglige oppfølging, eller like mange barneleger tilstede under fødselen.

Jeg håper at virkeligheten er annerledes enn hva jeg tror.

Skulle også ønske at jeg kunne si at det du skriver her er bare tull. Men jeg tror dessverre du beskriver noe som er sant i en del tilfeller.

Det jeg over hodet ikke skjønner noe av er hva som er vitsen med å vente i årevis om man uansett planlegger å gi barna CI. Man oppnår jo ikke annet enn dårligere effekt av behandlingen.

mvh

''Musikk for mine ører.''

Men har ikke en del døve selv protestert mot at døve barn får innoperert CI?

Jeg mener å ha fått med meg at noen døve heller ønsker at barna skal bli fortrolig med det 'døve miljøet'.

Men jeg har hørt mye mer om foreldre som har kjempet med nebb og klør for at barna skal få CI både tidlig nok og på begge ørene.

Det er åpenbart at om barn først skal ha CI bør de få det så tidlig som mulig og på begge ørene.

mvh

Skulle også ønske at jeg kunne si at det du skriver her er bare tull. Men jeg tror dessverre du beskriver noe som er sant i en del tilfeller.

Det jeg over hodet ikke skjønner noe av er hva som er vitsen med å vente i årevis om man uansett planlegger å gi barna CI. Man oppnår jo ikke annet enn dårligere effekt av behandlingen.

mvh

''Det jeg over hodet ikke skjønner noe av er hva som er vitsen med å vente i årevis om man uansett planlegger å gi barna CI. Man oppnår jo ikke annet enn dårligere effekt av behandlingen.''

Tenker du her på (døve) foreldre som kvier seg for CI-operasjoner, eller trege fagfolk?

De barna som hører litt for godt til å få CI, men som likevel er sterkt hørselshemmede, blir vel den gruppa som faller litt i mellom alle stoler tror jeg.

http://www.oraldeafed.org/movies/index.html

jeg bestilte dvd’er fra dette steder. Nå er det også mulig å se det på nettet. Her får en i hvertfall et inntrykk av _hvor_ mye tid og tålmodighet som trengs for at et barn skal få bra utbytte av implantatet.

Annonse

''Det jeg over hodet ikke skjønner noe av er hva som er vitsen med å vente i årevis om man uansett planlegger å gi barna CI. Man oppnår jo ikke annet enn dårligere effekt av behandlingen.''

Tenker du her på (døve) foreldre som kvier seg for CI-operasjoner, eller trege fagfolk?

De barna som hører litt for godt til å få CI, men som likevel er sterkt hørselshemmede, blir vel den gruppa som faller litt i mellom alle stoler tror jeg.

http://www.oraldeafed.org/movies/index.html

jeg bestilte dvd’er fra dette steder. Nå er det også mulig å se det på nettet. Her får en i hvertfall et inntrykk av _hvor_ mye tid og tålmodighet som trengs for at et barn skal få bra utbytte av implantatet.

Jeg tenker på trege fagfolk eller politikere som gjør en halveis jobb i bevilgningene.

Hjernen lærer å høre akkurat som den lærer å se. Jo lengre tid det går før hjernen får hørselsstimuli, jo vanskeligere blir det for hjernen å nyttegjøre seg hørselsinntrykkene.

Trenger et barn lappbehandling for å ivareta synet på et av øynene, setter man i gang så fort man blir klar over behovet.

CI er naturligvis mer komplisert, men prinsippet om at jo tidligere man kommer i gang, jo bedre effekt, er det samme.

mvh

For min del er det en litt rar reaksjon med tanke på at hun (så vidt jeg skjønner) har vært døv hele livet... Jeg kjenner jo svært mange (inkl meg selv) som har vært gjennom det samme, men ingen har reagert med gråt og overlykkelige gledesutbrudd ;)

At en døvblitt kanskje kan reagere slik kan jeg lettere forstå.

Når man ser videosnutten og leser teksten, så tror man jo at hun plutselig kan høre hva folk sier osv. Det stemmer ikke i det hele tatt. Hennes hjerne har jo ingen erfaring med lyd og vil ikke kunne greie å tolke lydsignaler før etter en god stund. I realiteten hørte jeg kun tut-tut-tut (blokkfløytelyder) de første dagene... alt hørtes helt likt ut, og lydene var bare ekle og rare. Angra nesten på hele greia ;)

Jeg pleier å illustrere dette litt ved å sammenligne med en blind som for opererer for å få tilbake synet... Han vil jo ikke vite hva han ser.. Når noen kommer til ham med et eple, så vet han ikke hva det er før han lukker øynene og kjenner på det... sånn er det nok for oss som får høreimplantat også. Vi må lære hva som lager hvilken lyd osv. En kjempeslitsom prosess!

CI eller andre høreimplantater er kommet for å bli - ingen tvil om det. Man ser allikevel idag at det dukker opp mange negative konsekvenser i kjølvannet av den teknologiske utviklingen..

For tre-fire år siden diskuterte jeg mye men en mor med en CI-implantert sønn... Moren mente det var tull at sønnen skulle lære tegnspråk, for han var nå som hørende å regne.. Han fungerte godt kommunikasjonsmessig og trengte absolutt ikke tegn etter hennes syn. Jeg argumenterte med at selv om han ikke trengte det i grunnskolen skulle han tross alt bli voksen en dag.. kanskje gå på høyskole/universitet etc.. og at han helt sikkert mistet mye viktig kommunikasjon sosialt utenfor familien osv. Denne moren var imidlertid så overbevist om at sønnen ville tape på å lære tegnspråk, da han da ville bli slappere mht å holde lydkompetansen vedlike..

Idag er sønnen helt i slutten av tenåra og har falt igjennom på alle områder.. Han har ingen sosiale antenner og fungerer ikke i det hele tatt sosialt pga dette :( Venner har han ikke.... mor har bitt i det sure eplet og forsøkt å få ham inn i tegnspråklige miljøer, men heller ikke der passer han inn. For det første snakker han tegnspråk for dårlig og for det andre synes de døve der at han oppfører seg "rart" og "merkelig" pga de manglende sosiale antennene. Dessverre ser man flere og flere slike tifeller hos de som ble CI-opererte som barn og som ikke fikk "lov" å bli tospråklige.

Jeg er for CI, men mener det er viktig å gi barna mulighet til å bli tospråklige - evt en mellomting: norsk talespråk og norsk med tegnstøtte (nmt gir et godt grunnlag for å lære norsk tegnspråk senere om man ønsker det).

Interessant link! Jeg trodde først det var CI det var snakk om ,men dette er jo noe nymotens greier.

De som får best utbytte av CI og andre implantater er de som har utviklet tale og språk _før_ hørselshemningen. Det er en jeg kjenner som har fått påvist et nevrogent hørselstap. Hennes hørsel blir stadig dårligere, og hun har blitt forespeilet at et implantat kan hjelpe om høreapparatet ikke lenger fungerer.

Problemet at hun ikke hører dårlig nok til å få CI. Og når hun hører dårlig nok til å få det, så må hun stå i lang ventetid for å få det. Og all forskning sier jo at jo mindre tid det går mellom hørselstapet og implantatet, og jo bedre utbytte får man.

Det er heldigvis kortere ventetid nå enn det var før..... En døv uten talespråk vil ikke ha utvikla hjernens språkminne. Da vil heller ikke CI hjelpe til annet enn å kunne høre høye lyder, men det vil jeg tro blir altfor slitsomt.... det er et must å kunne skille lydene tror jeg.. Mange av mine døve venner får avslag på CI og blir lei seg pga dette.. Med CI selv forstår jeg hvorfor de får avslag og jeg tror det i mange tilfeller er riktig avgjørelse.. Mange velger også CI fordi de sliter med tinnitus. Tinnitusen blir som regel svakere med CI.

mvh

Alle hh babyer får tilbud om høreimplantat nå (dersom de kan operere dem). Ganske vanlig at de får to implanteter fra fire mnds alder. De blir allikevel ikke hørende. Det er det viktig å merke seg ;) Barna blir fra moderat til sterkt tunghørte med implantat.

''Musikk for mine ører.''

Men har ikke en del døve selv protestert mot at døve barn får innoperert CI?

Ja, og de døve foreldrene blir gjerne meldt til barnevernet :(

Det er mange døve foreldre som synes det er trasig å utsette barnet sitt for en operasjon som faktisk _kan_ være risikabel. Jeg kjenner folk som har fått varige lammelser i ansiktet, mista smakssansen, fått epilepsi og har fått ødelagt balanseorganet (det skjedde meg). Som regel går operasjonen helt fint, men alle operasjoner medfører en viss risiko. Noen mener også at man fortsatt ikke vet om langtidsvirkningene ved å gå med et impantat så nært hjernen i mange år...

Jeg har full forståelse for at endel døve foreldre ikke ønsker t barna deres skal utsettes for dette. De ønsker at barna skal få være barn og bli godtatt som de er - nettopp fordi de selv ikke har savnet å høre og lever gode liv på tross av manglende hørsel.

Hadde mine barn vært døve ville jeg nok valgt implantat, men mest fordi så og si alle andre døve får det. Da er det greit å ikke være av det mindretallet døve som lever uten implantat.

Jeg tror jeg er litt uenig i dette... selv om jeg muligens ikke vet nok om det.. CI er ikke noe hokus pokus.. Man må i tillegg _lære_ å høre, altså trene på å utnytte den kunstige hørselen. Dette vil jeg tro er vanskelig dersom barnet ikke har kognitive forutsetninger for å greie det? Jeg kjenner til noen multifunksjonshemmede døve med CI, men disse nekter å ha på apparatet....

Ja, og de døve foreldrene blir gjerne meldt til barnevernet :(

Det er mange døve foreldre som synes det er trasig å utsette barnet sitt for en operasjon som faktisk _kan_ være risikabel. Jeg kjenner folk som har fått varige lammelser i ansiktet, mista smakssansen, fått epilepsi og har fått ødelagt balanseorganet (det skjedde meg). Som regel går operasjonen helt fint, men alle operasjoner medfører en viss risiko. Noen mener også at man fortsatt ikke vet om langtidsvirkningene ved å gå med et impantat så nært hjernen i mange år...

Jeg har full forståelse for at endel døve foreldre ikke ønsker t barna deres skal utsettes for dette. De ønsker at barna skal få være barn og bli godtatt som de er - nettopp fordi de selv ikke har savnet å høre og lever gode liv på tross av manglende hørsel.

Hadde mine barn vært døve ville jeg nok valgt implantat, men mest fordi så og si alle andre døve får det. Da er det greit å ikke være av det mindretallet døve som lever uten implantat.

Takk for svar :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...