Gå til innhold

Er det slutt på å ta hensyn til andre.

Anbefalte innlegg

I natt var det enda en natt uten søvn, naboen hadde gjester og det ble bråket og skrålet til halv fire.

Det er så lytt at en kan høre de bler om i avisen, det kan de ikke noe for, men når det en gang er slik så må en jo ta hensyn.

Det er ikke bare slik på helgen, det er slik hver eneste dag. De går og legger seg mellom 3 og 4 hver natt,

Jeg skal opp om morgenen og kan ikke være oppe til sent på natt. Men hva skal man klage på?

Hvor går grensen for bråk egentlig?

De fleste netter bare lever de der inne, går på gulvet, snakker sammen, ler, smeller borte i noe av inventaret.Men det er så lytt at jeg kan høre alt sammen. Jeg kan faktisk høre at de tar brødet ut av brødposen. Jeg har mange ganger gitt huseier beskjed om dette, men han gir blaffen.

Så tenker jeg, er det nødvendig å gå så hardt på gulvet på gulvet mitt på natta, smelle i dører, og ha lange diskusjoner når noen prøver å sove vegg i vegg, og de vet det er så lytt?

Selv er jeg veldig forsiktig på nettene, er jeg oppe, er tv-en nesten lydløs, jeg går forsiktig på gulvet, snakke lavt osv. Hvorfor er det så mange som gir blaffen i slike ting? Har hatt to naboer på kort tid som ikke tar hensyn. Hva kan man egentlig klage på?

Fortsetter under...

Du bor et sted det er veldig lytt, og det er ikke bare naboene som må ta konsekvensen av det, men du også. Hvis du er avhengig av å ha det stille når du sover, så invester i ørepropper. Det er i hvert fall mye enklere enn å flytte, om det ellers er greit. Tror ikke du kan forvente at huseier skal gjøre noen grep heller. Det er tross alt du som velger å bo der.

Så lenge naboene ikke fester urimelig ofte, men bare har normal aktivitet, om enn nattestid, så tror jeg ikke det er mye du kan klage på. Såjeg holder en knapp på ¨ørepropper. Brukte det selv i hele studietida, og hadde ingen problemer med å høre verken tlf eller vekkerklokke til tross for øreproppene.

Forstår det sånn at du ikke eier, men leier? Hvis du eier, kan du fort isolere veggene og få mer lyddemping på den måten.

Jeg har selv bodd i et svært lytt husvære. Leiligheten var bygd "inn" i et kjellerlokale som tidligere var kjellerstue eller noe sånt, og dermed var ikke veggene særlig isolert. Naboens tenåringsdatter hadde kjæresten på besøk, og alle kysselyder etc etc hørtes svært godt gjennom veggen til mitt soverom. Tror til ogmed senga stod inntil min vegg. I tillegg var det en låst dør mellom boenhetene, som selvsagt ikke var isolert i det hele tatt, ergo hørte jeg det meste. Skjærelyder fra brødfjøla osv. Flyttet dit i en "akutt" situasjon, bodde der ca 1 år. Og jeg var ung, så jeg tålte mer, selv om jeg syns det var veldig ubehagelig å høre så mye og vite at de hørte tilsvarende fra meg.

Hvis dette ikke er til å leve med, så må du rett og slett flytte. Når du ser etter ny leilighet får du spørre etter disse tingene som du vet er sjenerende for deg, men også sjekke ved å banke i veggene, og spørre om husverten kan gå inn i naborommet/etasjen over og gå over gulvet, snakke osv.

Jeg har forøvrig også litt inntrykk av at de fleste (kanskje unge?) folk nå tenker mest på seg selv, og driter i å ta hensyn til de som er rundt seg....

Du bor et sted det er veldig lytt, og det er ikke bare naboene som må ta konsekvensen av det, men du også. Hvis du er avhengig av å ha det stille når du sover, så invester i ørepropper. Det er i hvert fall mye enklere enn å flytte, om det ellers er greit. Tror ikke du kan forvente at huseier skal gjøre noen grep heller. Det er tross alt du som velger å bo der.

Så lenge naboene ikke fester urimelig ofte, men bare har normal aktivitet, om enn nattestid, så tror jeg ikke det er mye du kan klage på. Såjeg holder en knapp på ¨ørepropper. Brukte det selv i hele studietida, og hadde ingen problemer med å høre verken tlf eller vekkerklokke til tross for øreproppene.

Det blir flytting her ja, jeg orker ikke mer. Har fått et helt ødelagt søvnmønster av dette her. Men inntil jeg får meg et nytt sted å bo skal jeg også eksistere å være våken på dagtid.

Skulle ønske jeg kunne bruke ørepropper, jeg har prøvd flere stykk, jeg har til og med investert i formstøpte ørepropper.

En ting er at ingen av dem er bra nok, de tar ikke de skarpe lydene, og jeg våkner allikevel av støyen. Men de tar bakgrunnstøy bra nok.

Det andre er at jeg ikke klarer å bruke de. Etter noen timer begynner ørene å sprenge, og jeg får store smerter og pipelyder i ørene. Hadde sikkert gått bra om jeg hadde klart å ligge på ryggen uten å lee meg hele natten, men jeg snur meg i søvne og blir liggende på øreproppene.

jeg er ikke helt enig med deg i at man ikke skal dempe stemmer på nettene, gå mer forsiktig og ikke smelle i dører osv.

Jeg er ikke spesielt var på lyder, men de fleste våkner av krappe smell, høye stemmer, latter osv, når det er så lytt at det nesten er som om de står ved siden av sengen din.

Jeg er bare frustrert og sliten om dagen, rett og slett på felgen.

Men i morgen er en ny dag, jeg får fortsette ¨å lete etter et nytt sted å bo.

Forstår det sånn at du ikke eier, men leier? Hvis du eier, kan du fort isolere veggene og få mer lyddemping på den måten.

Jeg har selv bodd i et svært lytt husvære. Leiligheten var bygd "inn" i et kjellerlokale som tidligere var kjellerstue eller noe sånt, og dermed var ikke veggene særlig isolert. Naboens tenåringsdatter hadde kjæresten på besøk, og alle kysselyder etc etc hørtes svært godt gjennom veggen til mitt soverom. Tror til ogmed senga stod inntil min vegg. I tillegg var det en låst dør mellom boenhetene, som selvsagt ikke var isolert i det hele tatt, ergo hørte jeg det meste. Skjærelyder fra brødfjøla osv. Flyttet dit i en "akutt" situasjon, bodde der ca 1 år. Og jeg var ung, så jeg tålte mer, selv om jeg syns det var veldig ubehagelig å høre så mye og vite at de hørte tilsvarende fra meg.

Hvis dette ikke er til å leve med, så må du rett og slett flytte. Når du ser etter ny leilighet får du spørre etter disse tingene som du vet er sjenerende for deg, men også sjekke ved å banke i veggene, og spørre om husverten kan gå inn i naborommet/etasjen over og gå over gulvet, snakke osv.

Jeg har forøvrig også litt inntrykk av at de fleste (kanskje unge?) folk nå tenker mest på seg selv, og driter i å ta hensyn til de som er rundt seg....

Jeg leier ja, så det ikke stort annet å gjøre enn å flytte. Og det skal jeg så fort jeg finner et sted som passer.

I dag er en veldig dårlig dag, jeg er så sliten og trøtt at jeg bare vil gråte. Har så underskudd på søvn at jeg er kvalm.

Jeg har tidligere måttet ligge borte i perioder for å ta inn søvntapet, jeg tror jeg nærmer meg det punktet igjen. Får spørre gode venner om de har en divan jeg kan låne.

Annonse

Jeg leier ja, så det ikke stort annet å gjøre enn å flytte. Og det skal jeg så fort jeg finner et sted som passer.

I dag er en veldig dårlig dag, jeg er så sliten og trøtt at jeg bare vil gråte. Har så underskudd på søvn at jeg er kvalm.

Jeg har tidligere måttet ligge borte i perioder for å ta inn søvntapet, jeg tror jeg nærmer meg det punktet igjen. Får spørre gode venner om de har en divan jeg kan låne.

Uff, stakkars deg. Forstår at det er forferdelig frustrerende.

Er det mulig å få sovet litt på dagtid da, eller er det like ille da?

Tenk på det som en ny start, og gled deg til en ny tilværelse uten bråk. Regner med du kommer til å være nøye med å leie noe som er godt støyisolert! ;)

''...Det er ikke bare slik på helgen, det er slik hver eneste dag. De går og legger seg mellom 3 og 4 hver natt,...''

Bor man så lytt, bør man være langt mer stille om natten. Man kan ikke holde det gående til 3-4 hver eneste natt. Og man kan la være å trampe, smelle med dører og ellers ta hensyn.

Flytting er nok likevel enklere enn voksenoppdragelse.

mvh

Uff, stakkars deg. Forstår at det er forferdelig frustrerende.

Er det mulig å få sovet litt på dagtid da, eller er det like ille da?

Tenk på det som en ny start, og gled deg til en ny tilværelse uten bråk. Regner med du kommer til å være nøye med å leie noe som er godt støyisolert! ;)

Takk for støtte. Jeg kan ikke sove på dagtid.

Men prøver de få dagene det er mulig.

Ja, jeg har vært på en del visninger, og første prioritet er at det er godt isolert, jeg har lært litt av dette.

Det er veldig synd, leiligheten er så fin på alle måter, og jeg trives veldig godt, men det nytter jo ikke når jeg ikke får sove om nettene.

De første mnd jeg bodde her, hadde jeg ikke naboer og det var så fint her, det var først når en av arbeiderne som skulle gjøre istand nabohybelen ringte hjem og spurte hva han skulle ta med hjem til middag, og jeg hørte både ham og den i andre enden av mobilen gjennom veggen at jeg skjønte at jeg var i trøbbel, med mindre jeg fikk naboer som hadde normal døgnrytme og tok hensyn til at det er så lytt. Skal bli godt å komme her ifra nå.

Om det er slik at du trives godt av alle andre grunner enn støy fra naboene kan du kanskje vurdere å be utleieren om tillatelse til å sette opp en slik lyddempende vegg?

http://www.glava.no/privat/lydisolering/eksisterende-vegg/lydisolering-mot-eksisterende-vegg/

Om det er slik at du trives godt av alle andre grunner enn støy fra naboene kan du kanskje vurdere å be utleieren om tillatelse til å sette opp en slik lyddempende vegg?

http://www.glava.no/privat/lydisolering/eksisterende-vegg/lydisolering-mot-eksisterende-vegg/

Takk for tips. Jeg hadde nok prøvd på dette hvis det bare var veggen som var problemet, men gulvet er vel så ille, skritt forplanter seg i gulvet og det blir høye dunkelyder av det. Skulle nesten tro de sto og hoppet. Men nå har to par bodd der i løpet av kort tid, og det er like ille, så jeg tror det må være selve gulvet som er problemet.

Uansett, på tide å komme seg litt vekk i fra andre, tror jeg skal satse på at naboen og jeg har litt frisk luft i mellom oss.

Som jeg forstår av innlegget dit har du ikke sagt til naboen at det er veldig lytt. Ikke sikkert de er klar over det. Du kan jo si noe av hva du har hørt som er privat for dem. Du skriver også at du er veldig stille av deg så da har de vel ikke hørt deg og forstått hvor lytt det er.

Annonse

Som jeg forstår av innlegget dit har du ikke sagt til naboen at det er veldig lytt. Ikke sikkert de er klar over det. Du kan jo si noe av hva du har hørt som er privat for dem. Du skriver også at du er veldig stille av deg så da har de vel ikke hørt deg og forstått hvor lytt det er.

Det største problemet er nok at jeg har en leilighet med en hybel til nabo, slik at det kun er soverom og bad hos meg som grenser inn til naboen. Dette er ikke oppholdsrom og det blir derfor mye mindre støy inn mot naboen. Jeg får jo hele flaten og alt som foregår hele tiden der inne.

Jeg ba huseier informere leietageren av hybelen om hvor lytt det var før de flyttet inn ( det er et par).

Men du har sikkert rett, jeg bør ta dette opp med dem selv, men det er jo ikke så lett når selve problemet ikke er at de er spesielt høylydte og bråkete av seg, men at det er selve veggen og gulvet som er problemet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...