Gå til innhold

Facebook og tenåringer

Anbefalte innlegg

Ser at min 14 år gamle datter har redigert innstillingene slik at jeg ikke har til gang til veggen hennes, skjønner at hun vil ha litt privatliv og jeg vet også at hun er ei fornuftig jente som ikke legger ut noe tull på facebook eller nettet generelt når det gjelder bilder og innlegg.

Men samtidig vil jeg gjerne ha litt oversikt over hva som skjer der, eller er det å gå for langt? Ville dere forlangt å fått oversikt over veggen eller ikke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370622-facebook-og-ten%C3%A5ringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Men samtidig vil jeg gjerne ha litt oversikt over hva som skjer der, eller er det å gå for langt? Ville dere forlangt å fått oversikt over veggen eller ikke?''

Ville du forlangt å lytte til alle telefonsamtalene hennes, lese alle tekstmeldingene og alltid være til stedet når hun har venner, evt. lytte ved døren? Må hun avlegge full rapport om alle hun har truffet og snakket med om hva hver gang hun kommer hjem? Ville du kreve nøkkelen til dagboka om hun hadde en?

Ved å forlange kontroll vil du først og fremst risikere å skade tilliten og åpenheten mellom deg og ungdommen. Dernest risikerer du at hun åpner en anne FB-konto i smug. Og ellers forsøker å holde deg uvitende.

Så lenge ungene viser seg tilliten verdig, har jeg langt mer tro på frivillig dialog enn overvåkning.

mvh

Gjest Mammajegog

Det er å gå for langt. Jeg blir stadig vekk forundret over foreldre som til enhver tid skal ha kontroll på hva barna gjør. Kjenner noen som kontrollerte hva barnet foretok seg på nettet ord for ord. Mobiler som ble sjekket osv. Det går da ikke an å drive på slik.

Barnet ditt er 14 år, på høy tid du tar signalene hun gir deg om at hun vil ha litt privatliv.

Jeg synes det er å ikke respektere andres grenser. Og det ser ut til at mange foreldre tror det er deres rett å være kontrollfrik med barna.

Gjest finne en balansegang

''Men samtidig vil jeg gjerne ha litt oversikt over hva som skjer der, eller er det å gå for langt? Ville dere forlangt å fått oversikt over veggen eller ikke?''

Ville du forlangt å lytte til alle telefonsamtalene hennes, lese alle tekstmeldingene og alltid være til stedet når hun har venner, evt. lytte ved døren? Må hun avlegge full rapport om alle hun har truffet og snakket med om hva hver gang hun kommer hjem? Ville du kreve nøkkelen til dagboka om hun hadde en?

Ved å forlange kontroll vil du først og fremst risikere å skade tilliten og åpenheten mellom deg og ungdommen. Dernest risikerer du at hun åpner en anne FB-konto i smug. Og ellers forsøker å holde deg uvitende.

Så lenge ungene viser seg tilliten verdig, har jeg langt mer tro på frivillig dialog enn overvåkning.

mvh

De eksemplene du ramser opp er temmelig forskjellige enn internett. På internett kan hvem som helst fremmed komme inn og gi seg ut for å være en annen. Mange, mange ungdommer har utsatt seg selv for farlige situasjoner pga dette, og fordi mange er altfor naive.

Så jeg skjønner godt at moren ønsker en viss kontroll så lenge barnet er under myndighetsalder.

Men hvordan hun skal få til dette, er jeg usikker på. En god dialog med datteren om forebyggende nett-regler, er ihvertfall noe av det viktigste.

Annonse

De eksemplene du ramser opp er temmelig forskjellige enn internett. På internett kan hvem som helst fremmed komme inn og gi seg ut for å være en annen. Mange, mange ungdommer har utsatt seg selv for farlige situasjoner pga dette, og fordi mange er altfor naive.

Så jeg skjønner godt at moren ønsker en viss kontroll så lenge barnet er under myndighetsalder.

Men hvordan hun skal få til dette, er jeg usikker på. En god dialog med datteren om forebyggende nett-regler, er ihvertfall noe av det viktigste.

''De eksemplene du ramser opp er temmelig forskjellige enn internett. På internett kan hvem som helst fremmed komme inn og gi seg ut for å være en annen. Mange, mange ungdommer har utsatt seg selv for farlige situasjoner pga dette, og fordi mange er altfor naive.''

Jeg klarte også å utsette meg selv for livsfarlige situasjoner fordi jeg var naiv, helt uten internett.

Prinsippet er det samme. Man må banke vett inn i skallen på ungene før de blir tenåringer. Deretter må man heine om fortroligheten, tilliten og den frivillige åpenheten. Samt be til høyere makter om at det går bra...

mvh

Gjest been there.... done that...

Det er å gå for langt. Jeg blir stadig vekk forundret over foreldre som til enhver tid skal ha kontroll på hva barna gjør. Kjenner noen som kontrollerte hva barnet foretok seg på nettet ord for ord. Mobiler som ble sjekket osv. Det går da ikke an å drive på slik.

Barnet ditt er 14 år, på høy tid du tar signalene hun gir deg om at hun vil ha litt privatliv.

Jeg synes det er å ikke respektere andres grenser. Og det ser ut til at mange foreldre tror det er deres rett å være kontrollfrik med barna.

Jeg hadde god grunn for å sjekke barnet mitt sine aktiviteter, det dreide seg om rus og kriminelle aktiviteter. At jeg sjekket gjorde selvsagt at tilliten mellom oss var redusert til et nullnivå, men det var det vel uansett i utgangspunktet. Som foreldre var mitt hovedfokus barnets sikkerhet og å ha en viss oversikt over (den negative) utviklingen.

For de som ikke er i de samme skoene ser kanskje dette helt nazi ut. Nå vet jeg ikke om den personen du snakket med hadde god grunn til å sjekke barnet sitt, men noen ganger er det faktisk nødvendig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...