Gå til innhold

Studenter som lever fra hånd til munn.

Anbefalte innlegg

Gjest Shilapila
Skrevet

Det står ingenting om dette er stipend, lån eller lønn. Rikelig er det neppe med så dyr husleie med tanke på sparing. Hvis jeg husker riktig er beløpet fra Lånekassen ca. 8000 kr. i måneden.

Gjest Annve igjen
Skrevet

Det står ingenting om dette er stipend, lån eller lønn. Rikelig er det neppe med så dyr husleie med tanke på sparing. Hvis jeg husker riktig er beløpet fra Lånekassen ca. 8000 kr. i måneden.

Ja, jeg mener å huske at datteren fikk rundt 7 tusen fra lånekasse for et par år siden, da iberegnet både stipend og lån. Det er slett ikke alle som har jobb i studietia. Synes det var litt rart å slenge ut et såpass høyt tall for inntekt på studenter.

Dattera mi bodde sammen med flere andre studenter i Oslo og måtte klare seg på 7000. Da kan man jo virkelig begynne å snakke om fra hånd til munn.

Med en inntekt høyere enn en minstepensjonist skulle det vel ikke være så tøft.

Skrevet

Ja nettopp, men tallene her var jo ikke 9000, men nesten 14000 i mnd.

Skal det være vits i å spare på BSU må man ha tilsvarende skattbar inntekt.

Minstepensjonister har nok større valgmuligheter hva bosted og boligpriser angår. De har heller ikke utgifter til lærebøker og annet studiemateriell. Derimot kan de ha høyere heleseutgifter.

Skal man få boligmarkede ned på et fornuftig nivå må det bygges flere enkle og rimelige studentboliger.

mvh

Gjest Annve igjen
Skrevet

Skal det være vits i å spare på BSU må man ha tilsvarende skattbar inntekt.

Minstepensjonister har nok større valgmuligheter hva bosted og boligpriser angår. De har heller ikke utgifter til lærebøker og annet studiemateriell. Derimot kan de ha høyere heleseutgifter.

Skal man få boligmarkede ned på et fornuftig nivå må det bygges flere enkle og rimelige studentboliger.

mvh

Er enig med deg i at studentboliger bør bygges, og det så rimelig som mulig. Og jeg unner dem hver krone de måtte ha.

Men jeg er nok uenig i at min mor som er minstepensjonist har flere muligheter på boligmarkedet enn en student. Som student er du gjerne ung og har ikke rukket å etablere deg med møbler osv. Som student kan du fint klare deg sammen med andre studenter og leve litt enkelt en periode. Min mor kan nok ikke det, med mindre hun skulle havne på gamlehjem, ( noe det er noen år til)

Og som du sier, utgifter til helse er mye høyere enn for en student.

Vel nå sporet jeg litt av fra hensikten med å skrive innlegget. som ikke har noe med hvem som har det værst eller best. Men jeg ville belyse at jeg tror mange studenter har en langt lavere inntekt i mnd enn 13.600 kr å klare seg på.

Gjest Shilapila
Skrevet

Ja, jeg mener å huske at datteren fikk rundt 7 tusen fra lånekasse for et par år siden, da iberegnet både stipend og lån. Det er slett ikke alle som har jobb i studietia. Synes det var litt rart å slenge ut et såpass høyt tall for inntekt på studenter.

Dattera mi bodde sammen med flere andre studenter i Oslo og måtte klare seg på 7000. Da kan man jo virkelig begynne å snakke om fra hånd til munn.

Med en inntekt høyere enn en minstepensjonist skulle det vel ikke være så tøft.

Jeg tror ikke et øyeblikk på at din datter levde av 7000 kr. i måneden og betalte 6000 kr i husleie. Det går bare ikke. Forstår egentlig ikke hva du reagerer på.

Gjest Shilapila
Skrevet

Er enig med deg i at studentboliger bør bygges, og det så rimelig som mulig. Og jeg unner dem hver krone de måtte ha.

Men jeg er nok uenig i at min mor som er minstepensjonist har flere muligheter på boligmarkedet enn en student. Som student er du gjerne ung og har ikke rukket å etablere deg med møbler osv. Som student kan du fint klare deg sammen med andre studenter og leve litt enkelt en periode. Min mor kan nok ikke det, med mindre hun skulle havne på gamlehjem, ( noe det er noen år til)

Vel nå sporet jeg litt av fra hensikten med å skrive innlegget. som ikke har noe med hvem som har det værst eller best. Men jeg ville belyse at jeg tror mange studenter har en langt lavere inntekt i mnd enn 13.600 kr å klare seg på.

Hvorfor sammenligner du minstepensjonister og studenter? I artikkelen er det snakk om boligsparing for unge mennesker. Hva har det med minstepensjonister å gjøre?

Gjest Annve igjen
Skrevet

Jeg tror ikke et øyeblikk på at din datter levde av 7000 kr. i måneden og betalte 6000 kr i husleie. Det går bare ikke. Forstår egentlig ikke hva du reagerer på.

Jeg reagerer ikke på annet enn tallet 13.600. Jeg tror mange studenter må klare seg med langt mindre.

Selvfølgelig hadde ikke datteren min en husleie på 6000 kr i mnd. Hun bodde sammen med fire andre og husleien var vel rundt 3 på hver.

Slapp av, jeg unner alle studenter hver krone de kan få. Som sagt, ville jeg belyse at mange sliter med langt mindre, Tror jeg iallfall da.

Gjest Shilapila
Skrevet

Jeg reagerer ikke på annet enn tallet 13.600. Jeg tror mange studenter må klare seg med langt mindre.

Selvfølgelig hadde ikke datteren min en husleie på 6000 kr i mnd. Hun bodde sammen med fire andre og husleien var vel rundt 3 på hver.

Slapp av, jeg unner alle studenter hver krone de kan få. Som sagt, ville jeg belyse at mange sliter med langt mindre, Tror jeg iallfall da.

Artikkelen handler om sparing, ikke om hvor mye eller lite studenter får. Ville du spart flere tusen i måneden med dette budsjettet?

Skrevet

Det jeg forsøkte å påpeke er at minstpensjonister er noe friere mhp hvor de bor. Studenter trenger å være i en viss nærhet til studiested.

Minstepensjonister kan også bo i (delvis) nedbetalte boliger. Men det gjør selvsagt ikke alle.

mvh

Gjest ekstrajobb
Skrevet

Det står "en vanlig student med ekstrajobb" altså _med_ekstrajobb_ Du så ikke det da du leste artikkelen?

Gjest Annve igjen
Skrevet

Det står "en vanlig student med ekstrajobb" altså _med_ekstrajobb_ Du så ikke det da du leste artikkelen?

Nei så ikke det, det forklarer jo hvor de tok den summen i fra.

Gjest ekstrajobb
Skrevet

Nei så ikke det, det forklarer jo hvor de tok den summen i fra.

:)

Gjest Annve igjen
Skrevet

Artikkelen handler om sparing, ikke om hvor mye eller lite studenter får. Ville du spart flere tusen i måneden med dette budsjettet?

Selvfølgelig kunne jeg ikke ha spart. Forstår at jeg har uttrykt meg keitete i denne diskusjonen og lar det ligge nå.

Som jeg flere ganger har prøvd å få frem. Ikke noe galt med artikkelen, kjempefint at studenter klarer å skrape sammen såpass med penger. Unner dem hver krone, og mer til.

Gjest ekstrajobb
Skrevet

Det er egentlig irrelevant hva artikkelen handler om når trådstarter starter en diskusjon om et tall som er hentet fra artikkelen. Da er det jo tallet som skal diskuteres og ikke hva artikkelen handler om ellers.

Vel, folk diskuterer jo hva de vil ut fra hva de vil på dol altså, men det det ble bedt om en diskusjon rundt var hvorvidt tallet stemte og ikke hva artikkelen handler om. At dolfolka tydeligvis ikek vil diskutere det er jo en helt annen sak ;-)

Gjest Annve igjen
Skrevet

Det er egentlig irrelevant hva artikkelen handler om når trådstarter starter en diskusjon om et tall som er hentet fra artikkelen. Da er det jo tallet som skal diskuteres og ikke hva artikkelen handler om ellers.

Vel, folk diskuterer jo hva de vil ut fra hva de vil på dol altså, men det det ble bedt om en diskusjon rundt var hvorvidt tallet stemte og ikke hva artikkelen handler om. At dolfolka tydeligvis ikek vil diskutere det er jo en helt annen sak ;-)

Du sa det bedre enn meg. Hensikten med innlegget var å belyse om 13.600 kr er en sum som er riktig i forhold til gjennomsnittet studenter må klare seg på i dag. Jeg tror at mange har langt mindre å rutte med.

Gjest hadde ikke gått i dag
Skrevet

Jeg hadde bare en lørdagssjobb med elendig lønn, tjente 720 kr mnd på det. Hadde heldigvis billig husleie som jeg delte med en, betalte bare 900 i mnd...

Så fikk jeg studielån og stipend, til sammen var det vel på rundt 80 tusen for et år..

ikke mye å leve på nei. Det ble mye nudler og kneipbrød for å si det sånn.

Husker jeg telte opp tiere en fredag i mnd, da fikk vi endelig råd til å gå ut, de fleste studenter går jo en del ut for å være sosial osv...

Den gang var øllen "rimelig", tror vi betalte 25-30 kr for en halvliter,

så hadde jeg 90 kr klarte jeg meg greit på en kveld på byen.

Skrevet

''...hvor tar de tallene fra?''

Det står klart og tydelig i kursiv i avsnittet som starter med "Forutsetninger" rett under tallene. Med linker til statistikken de har brukt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...