Gå til innhold

Apropos allergier og omfattende regler...

Anbefalte innlegg

På sønnens skole har de bestemt at ingen får ha med nøtter eller noe som inneholder nøtter, siden ett barn lider av allergi. Siden jeg baker mye med mandelmel og valnøtter, så synes jeg dette er en stor ulempe for oss.

Kan jeg forhøre meg nærmere om disse restriksjonene eller er det i overkant frekt og freidig? Jeg vil jo ikke risikere et annet barns allergiske reaksjon, men samtidig er det jo irriterende om dette er en overreaksjon fra skolens side...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

22

• nitty-gritty

22

• Spenol(1)

11

• morsan

6

Mest aktive i denne tråden

Hvis forbudet også skal omfatte brød, med valnøtter, blir det jo veldig omfattende restriksjoner.

Hvis forbudet først og fremst gjelder å spise nøtter som snacs, så er vel det noe elevene kan gjøre i utenfor klasserommet og kantina?

Nei, det gjelder altså ALT som inneholder nøtter i hele skoletiden...

ja da bør kanskje eleven få et eget klasserom.? Jeg for min del holder meg til kneipbrød, men det er vel mange brødtyper som har nøtteelementer i seg?

Ja, det skulle jeg tro.

Ingen vil "se" at mine sunne muffins og andre brødtyper har nøtter i seg, så jeg lurer rett og slett på om det -faktisk- vil framkalle en allergisk reaksjon om barnet mitt får det med i matpakken sin.

''Siden jeg baker mye med mandelmel og valnøtter, så synes jeg dette er en stor ulempe for oss.''

Er det ting noen av dine barn ikke tåler som gjør det særlig viktig å bruke dette?

Jeg vil anta at skolen ikke kommer med et så omfattende forbud uten en solid grunn. Men jeg ser ikke noen problem med å høflig forhøre seg.

mvh

Annonse

Ja, det skulle jeg tro.

Ingen vil "se" at mine sunne muffins og andre brødtyper har nøtter i seg, så jeg lurer rett og slett på om det -faktisk- vil framkalle en allergisk reaksjon om barnet mitt får det med i matpakken sin.

''Ingen vil "se" at mine sunne muffins og andre brødtyper har nøtter i seg, så jeg lurer rett og slett på om det -faktisk- vil framkalle en allergisk reaksjon om barnet mitt får det med i matpakken sin.''

Jeg finner det sannsynlig at det aktuelle barnets allergi er så kraftig. Men du vet ikke dette uten å spørre.

mvh

Ja, det skulle jeg tro.

Hvilket liv vil dette barnet ha utenom skolen? h*n må jo holde seg helt unna ukjente folk i tilfelle det spiser brød med nøtter ! aktiviteter utenom skoletider blir jo utelukket med mindre de andre ønsker å tilpasse seg der også.

Har barnet med seg sprøyter?

''ja da bør kanskje eleven få et eget klasserom.?''

Mener du det alvorlig?

mvh

Det er jo enormt mange matvarer som har elementer av nøtter i seg, eller som _kan_inneholde nøtter. Hvis hele klassen blir satt på diett så bør kanskje den eleven ha et eget klasserom tilgjengelig? De vet jo ikke hvor ille dette kan bli.

Ja, det skulle jeg tro.

Hvis du baker brødet selv med disse ingrediensene, så synes jeg det er et greit kompromiss at barnet ikke får det som matpakke.

Men å bare skulle sende med barnet utvalgte brødtyper synes jeg blir ekstremt.

Det er jo enormt mange matvarer som har elementer av nøtter i seg, eller som _kan_inneholde nøtter. Hvis hele klassen blir satt på diett så bør kanskje den eleven ha et eget klasserom tilgjengelig? De vet jo ikke hvor ille dette kan bli.

Det er ikke spesielt vanskelig å unngå nøtter i skolematsammenheng.

Og det er enklere og mer økonomisk enn å isolere en elev på et klasserom hele dagen. (Å isolere eleven kun i matpausen ville ikke duge om allergien er så kraftig at det er nødvendig å forby visse nøtteslag på skolen.)

Ved en kraftig hyperallergi kan det at noen har tatt i noe som inneholder nøtter og så tar i den som er allergisk være nok. Og det kan være slik i timer etterpå. Spor av nøtter i luften kan også senke skuta.

mvh

Annonse

Hvilket liv vil dette barnet ha utenom skolen? h*n må jo holde seg helt unna ukjente folk i tilfelle det spiser brød med nøtter ! aktiviteter utenom skoletider blir jo utelukket med mindre de andre ønsker å tilpasse seg der også.

Har barnet med seg sprøyter?

''Hvilket liv vil dette barnet ha utenom skolen? h*n må jo holde seg helt unna ukjente folk i tilfelle det spiser brød med nøtter ! aktiviteter utenom skoletider blir jo utelukket med mindre de andre ønsker å tilpasse seg der også.''

Ja, noen har det faktisk slik. Så om det er tilfellet for dette barnet, vil det være ekstra verdifullt at h*n i det miste på skolen slapp å bekymre seg for nøtter.

''Har barnet med seg sprøyter?''

Noe annet vil jeg anse som en barnevernssak.

mvh

Ja, det skulle jeg tro.

Barn som har nøtteallergi kan faktisk få anafylaktisk sjokk ved ekstremt små mengder nøtter - også innåndet. Det er derfor de skriver på sjokoladepakker at "can contain trace elements of nuts" for å sikre seg, selv om sjokoladen ikke skal inneholde nøtter.

Det sagt, jeg trodde slik akutt nøtteallergi vanligvis gjaldt peanøtter.

Med vennlig hilsen

''Siden jeg baker mye med mandelmel og valnøtter, så synes jeg dette er en stor ulempe for oss.''

Er det ting noen av dine barn ikke tåler som gjør det særlig viktig å bruke dette?

Jeg vil anta at skolen ikke kommer med et så omfattende forbud uten en solid grunn. Men jeg ser ikke noen problem med å høflig forhøre seg.

mvh

''Jeg vil anta at skolen ikke kommer med et så omfattende forbud uten en solid grunn. Men jeg ser ikke noen problem med å høflig forhøre seg.''

Enig i det siste, og når det gjelder det første: Jeg håper at det er solid grunn til det, men det _kunne_ kanskje tenkes at forbudet hadde blitt noe nyansert? F eks forbud mot peanøtter men ikke valnøtter osv.

Og det er enklere og mer økonomisk enn å isolere en elev på et klasserom hele dagen. (Å isolere eleven kun i matpausen ville ikke duge om allergien er så kraftig at det er nødvendig å forby visse nøtteslag på skolen.)

Ved en kraftig hyperallergi kan det at noen har tatt i noe som inneholder nøtter og så tar i den som er allergisk være nok. Og det kan være slik i timer etterpå. Spor av nøtter i luften kan også senke skuta.

mvh

Mener du med dette at jeg ikke burde gi nøtte-muffins og lignende til frokost en gang? :/

''Ingen vil "se" at mine sunne muffins og andre brødtyper har nøtter i seg, så jeg lurer rett og slett på om det -faktisk- vil framkalle en allergisk reaksjon om barnet mitt får det med i matpakken sin.''

Jeg finner det sannsynlig at det aktuelle barnets allergi er så kraftig. Men du vet ikke dette uten å spørre.

mvh

Jeg får spørre forsiktig. Jeg vil helst ikke snoke eller være uhøflig.

mvh

Det er enormt mange matvarer som kan inneholde nøtter. Hvis det bare var nøtter som snacs så hadde jeg ikke hatt noe problemer med å akseptere det. At en ikke trenger å bake i nøttemel er også et akseptablt kompromiss.

Men hva med alle brødtyper som har, eller kan inneholde nøtter. Må de holde seg til loff eller en bestemt brødtype.

Et barn som er hyperallergisk kan ha behov for et eget (klasse)rom i perioder hvor allergien er svært sterk. Da kan heller utvalgte elever komme til det klasserommet og ha undervisningen sammen med det barnet.

Jeg forutsetter her at allergien til tider er ekstrem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...