Gå til innhold

Apropos allergier og omfattende regler...

Anbefalte innlegg

Ja, og da er det jo ganske viktig om det gjelder alle nøtter eller bare en type. Det er lett å kutte ut en type (helt og holdent, til og med), men spor av alle slags nøtter kan bli verre.

Jeg tenker også på at vi ofte hakker og maler nøtter her hjemme, så mitt skolebarn vil definitivt ha spor av nøtter på seg med mindre jeg tar ekstreme forholdsregler. Blir litt nervøs av hele greia.

Om mitt barn var hyperallergisk mot én type nøtter ville jeg blitt ganske frustrert om skolen på våre vegne forbød alle typer nøtter.

mvh

Fortsetter under...

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

22

• nitty-gritty

22

• Spenol(1)

11

• morsan

6

Mest aktive i denne tråden

Jeg er at kneipbrødet jeg spiser kan inneholde spor av nøtter. Er det slik mat som klassen/skolen også må holde seg unna ?

Dette er vel netttopp slike ting som burde avklares mer.

Når det gjelder kneippbrødet og andre matvarer, tror jeg nok at det ofte kan være slik at produsentene "overmerker" av frykt for søksmål i ettertid, samt at det er veldig kostbart å holde produksjonen garantert nøttefri (eller glutenfri)når man også baker varer med nøtter (eller gluten) på det samme bakeriet.

Det med å putte nøttebrød i matpakka fordi det ikke synes hadde jeg ikke tatt sjansen på hvis jeg var deg.

Et barn på vår skole er hyperallergiker og har vært døden nær flere ganger etter "små uhell og ubetenksomheter". På vår skole er det altså ganske strengt med tanke på hva man kan ha med av skolemat, har man f.eks hatt arrangement med f.eks vaffelsteiking må det vaskes ned etterpå. (så det unngår vi faktisk). Eleven spiser på et annet rom enn de andre og alt må vaskes grundig etter spisefri, håndvask og bordvask spesielt.

Vi synes i grunnen ikke det er noen særlig ulempe for oss, eleven det gjelder har det titusen ganger verre.

''Vi synes i grunnen ikke det er noen særlig ulempe for oss, eleven det gjelder har det titusen ganger verre.''

En veldig betimelig påminnelse. :)

Gjest verden går fremover

Jeg er faktisk veldig glad for at denne diskusjonen kom opp. Og jeg er positivt overrasket over at skolen tar et slikt grep for å verne en elev.

Jeg kjenner flere barn som har parfymeallergi i så stor grad at skolen burde være så parfyme fri som mulig. Barna blir syke av selv små mengder parfyme. De reagerer på vaskemidler, skyllemiddel, hår spray, kremer med parfyme i osv. Men det er vanskelig å gjennomføre i og med at man griper inn i andre menneskers rutiner. Men hva med barna som hver eneste dag blir utsatt for det som gjør dem syke? Har ikke de rett på en utdannelse? og et miljø som ikke gjør dem syke.

Så langt har det kun blitt oppfordret til å ta hensyn til disse barna, med dårlig resultat. Mange ser ut til å mene at disse barna bør holdes utenfor fellesskapet istedet for å legge til rette for at de kan få en hverdag som alle andre.

Det blir stadig flere og flere som reagerer på andres parfymebruk, og må holde seg unna offentlige rom, jeg håper at vi kan blir flinkere til å ta hensyn til hverandre, og vise mer forståelse for hverandre. Husk at hver gang du tar på deg og bruker parfyme, tar du ikke bare et valg for deg selv, men også for alle du møter den dagen.

Jeg er at kneipbrødet jeg spiser kan inneholde spor av nøtter. Er det slik mat som klassen/skolen også må holde seg unna ?

Det har vært en hel del kritikk mot produsenter av sjokolade og ulike andre matvarer fordi de bar slenger på en slik 'kan inneholde spor av nøtter' sånn for sikkerhets skyld.

Allergiforbundet, blant andre, har tatt til orde for at de bør gi en gradert informasjon om hvor mye nøtter produktet kan inneholde.

Jeg tror det er ytterst sjeldent at noen er så allergiske at de kan få reaksjoner av at andre spiser noe som kan inneholde mikroskopiske spor av nøtter.

mvh

Det har vært en hel del kritikk mot produsenter av sjokolade og ulike andre matvarer fordi de bar slenger på en slik 'kan inneholde spor av nøtter' sånn for sikkerhets skyld.

Allergiforbundet, blant andre, har tatt til orde for at de bør gi en gradert informasjon om hvor mye nøtter produktet kan inneholde.

Jeg tror det er ytterst sjeldent at noen er så allergiske at de kan få reaksjoner av at andre spiser noe som kan inneholde mikroskopiske spor av nøtter.

mvh

Annonse

mvh

'' Jeg tror det er ytterst sjeldent at noen er så allergiske at de kan få reaksjoner av at andre spiser noe som kan inneholde mikroskopiske spor av nøtter.

''

Ja det får en håpe.

Tror du en slik allergi er livsvarig, eller blir den bedre med årene?

Jeg synes du høflig kan forhøre deg med skolen siden din families kosthold inneholder en god del nøtter.

De fleste foreldre vil neppe oppfordre skolen til å innføre et slikt forbud uten at det er nødvendig, men så finnes det også noen som liker å skyte spurv med kanoner.

''De fleste foreldre vil neppe oppfordre skolen til å innføre et slikt forbud uten at det er nødvendig, men så finnes det også noen som liker å skyte spurv med kanoner.''

Man får inderlig håpe at skoler ikke faller for fristelsen til å rope ulv-ulv i unøda om slike ting. Tenk hvilken katstrofe om skolen har slitt ut både foreldrenes tolmodighet og egen troverdighet den dagen det virkelig gjaldt.

mvh

Jeg er faktisk veldig glad for at denne diskusjonen kom opp. Og jeg er positivt overrasket over at skolen tar et slikt grep for å verne en elev.

Jeg kjenner flere barn som har parfymeallergi i så stor grad at skolen burde være så parfyme fri som mulig. Barna blir syke av selv små mengder parfyme. De reagerer på vaskemidler, skyllemiddel, hår spray, kremer med parfyme i osv. Men det er vanskelig å gjennomføre i og med at man griper inn i andre menneskers rutiner. Men hva med barna som hver eneste dag blir utsatt for det som gjør dem syke? Har ikke de rett på en utdannelse? og et miljø som ikke gjør dem syke.

Så langt har det kun blitt oppfordret til å ta hensyn til disse barna, med dårlig resultat. Mange ser ut til å mene at disse barna bør holdes utenfor fellesskapet istedet for å legge til rette for at de kan få en hverdag som alle andre.

Det blir stadig flere og flere som reagerer på andres parfymebruk, og må holde seg unna offentlige rom, jeg håper at vi kan blir flinkere til å ta hensyn til hverandre, og vise mer forståelse for hverandre. Husk at hver gang du tar på deg og bruker parfyme, tar du ikke bare et valg for deg selv, men også for alle du møter den dagen.

parfymer ol er en ting, men denne allergiske gutten trenger vel ikke å slikke matboksene til medelevene??

parfymer ol er en ting, men denne allergiske gutten trenger vel ikke å slikke matboksene til medelevene??

Noen hyperallergikere er faktisk så sensitive at selv luftbårne partikler, ved f.eks. utånding, kan være livstruende.

I denne saken virker det som skolen har informert alt for dårlig om hva som ligger til grunn for et totalt nøtteforbud.

mvh

hadde du vært villig til å ta sjansen dersom du visste at denne eleven kunne dø av det?

Eleven på mine barns skole er så allergisk at han ikke kan spise i samme rom som resten av klassen sin.

'' Jeg tror det er ytterst sjeldent at noen er så allergiske at de kan få reaksjoner av at andre spiser noe som kan inneholde mikroskopiske spor av nøtter.

''

Ja det får en håpe.

Tror du en slik allergi er livsvarig, eller blir den bedre med årene?

''Tror du en slik allergi er livsvarig, eller blir den bedre med årene?''

Mange blir heldigvis bedre med årene, men dessverre ikke alle.

Noe av det fortvilte er at en allergisk sjokkreaksjon ofte vil forverre den aktuelle allergien og i tillegg trigge/forsterke nye allergier.

mvh

mvh

''Jeg tror det er ytterst sjeldent at noen er så allergiske at de kan få reaksjoner av at andre spiser noe som kan inneholde mikroskopiske spor av nøtter.''

Dette fikk meg til å forsøke å google fram en historie jeg vagt husket, om noen som døde av å ha kysset en som hadde spsit nøtter.

Og da fant jeg storyen fra 2005:

http://www.msnbc.msn.com/id/10243950/ns/health-allergies_and_asthma/t/teen-peanut-allergy-dies-after-kiss/

Men et av de andre treffene var til denne artikkelen fra 2006, som sier at det ikke var penøttene sin skyld likevel:

http://www.cbsnews.com/8301-500486_162-1614851-500486.html

Annonse

''Jeg tror det er ytterst sjeldent at noen er så allergiske at de kan få reaksjoner av at andre spiser noe som kan inneholde mikroskopiske spor av nøtter.''

Dette fikk meg til å forsøke å google fram en historie jeg vagt husket, om noen som døde av å ha kysset en som hadde spsit nøtter.

Og da fant jeg storyen fra 2005:

http://www.msnbc.msn.com/id/10243950/ns/health-allergies_and_asthma/t/teen-peanut-allergy-dies-after-kiss/

Men et av de andre treffene var til denne artikkelen fra 2006, som sier at det ikke var penøttene sin skyld likevel:

http://www.cbsnews.com/8301-500486_162-1614851-500486.html

Har en kollega som kan dø av det samme.

Visse matvarer forekommer aldri i det huset.

mvh

Har en kollega som kan dø av det samme.

Visse matvarer forekommer aldri i det huset.

mvh

Jeg har en venninne som kan dø av flere (alle?) typer nøtter, samt slikt som pinjekjerner, sesamfrø mm. Men det gjelder bare det hun selv spiser, så hun kan være tilstede i samme rom som en som spiser dette.

Gjest verden går fremover

Det er som flere sier, noen som er så allergiske at de ikke kan oppholde seg i samme rom som noen som har spist nøtter.

Synes det er flott at skolen tar ansvar, men de burde ha informert mye mer utfyllende om dette.

Jeg tviler sterkt på at de ville gå til et slikt skritt hvis det ikke var strengt nødvendig.

Jeg har en venninne som kan dø av flere (alle?) typer nøtter, samt slikt som pinjekjerner, sesamfrø mm. Men det gjelder bare det hun selv spiser, så hun kan være tilstede i samme rom som en som spiser dette.

Min kollegas samboer må altså vite være klar over hva h*n har spist de siste 24 timene før de kysser. Og det holder ikke å skylle munn og pusse tenner.

De har viselig valgt å kutte ut livsfarlige produkter.

mvh

Det er som flere sier, noen som er så allergiske at de ikke kan oppholde seg i samme rom som noen som har spist nøtter.

Synes det er flott at skolen tar ansvar, men de burde ha informert mye mer utfyllende om dette.

Jeg tviler sterkt på at de ville gå til et slikt skritt hvis det ikke var strengt nødvendig.

Det virker ikke strengt nødvendig når det er informert gjennom en setning på et nyhetsbrev som de færreste leser i detalj.

Det virker ikke strengt nødvendig når det er informert gjennom en setning på et nyhetsbrev som de færreste leser i detalj.

''Det virker ikke strengt nødvendig når det er informert gjennom en setning på et nyhetsbrev som de færreste leser i detalj.''

Hvor mange setninger mener du er nødvendig for at du skal skjønne alvoret, da?

''Det virker ikke strengt nødvendig når det er informert gjennom en setning på et nyhetsbrev som de færreste leser i detalj.''

Hvor mange setninger mener du er nødvendig for at du skal skjønne alvoret, da?

''Hvor mange setninger mener du er nødvendig for at du skal skjønne alvoret, da?''

Det var da litt av en måte å tolke meg på. Sur i dag? ;)

Poenget er at nyhetsbrevet leses av omtrent 30 % av foreldrene, siden all informasjon som gjelder ditt barns klasse gis utenom og nyhetsbrevet stort sett bare finnes på hjemmesiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...