frosken Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Jeg er faktisk veldig glad for at denne diskusjonen kom opp. Og jeg er positivt overrasket over at skolen tar et slikt grep for å verne en elev. Jeg kjenner flere barn som har parfymeallergi i så stor grad at skolen burde være så parfyme fri som mulig. Barna blir syke av selv små mengder parfyme. De reagerer på vaskemidler, skyllemiddel, hår spray, kremer med parfyme i osv. Men det er vanskelig å gjennomføre i og med at man griper inn i andre menneskers rutiner. Men hva med barna som hver eneste dag blir utsatt for det som gjør dem syke? Har ikke de rett på en utdannelse? og et miljø som ikke gjør dem syke. Så langt har det kun blitt oppfordret til å ta hensyn til disse barna, med dårlig resultat. Mange ser ut til å mene at disse barna bør holdes utenfor fellesskapet istedet for å legge til rette for at de kan få en hverdag som alle andre. Det blir stadig flere og flere som reagerer på andres parfymebruk, og må holde seg unna offentlige rom, jeg håper at vi kan blir flinkere til å ta hensyn til hverandre, og vise mer forståelse for hverandre. Husk at hver gang du tar på deg og bruker parfyme, tar du ikke bare et valg for deg selv, men også for alle du møter den dagen. ''Husk at hver gang du tar på deg og bruker parfyme, tar du ikke bare et valg for deg selv, men også for alle du møter den dagen.'' Jeg vil ha vanskelig for å slutte å bruke deodorant. Er ikke så sikker på om det ville vært et godt valg i forhold til de jeg evt. skulle møte den dagen heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/page/4/#findComment-3237813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verden går fremover Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 ''Husk at hver gang du tar på deg og bruker parfyme, tar du ikke bare et valg for deg selv, men også for alle du møter den dagen.'' Jeg vil ha vanskelig for å slutte å bruke deodorant. Er ikke så sikker på om det ville vært et godt valg i forhold til de jeg evt. skulle møte den dagen heller. Nå ble jeg veldig overrasket. Du pleier å ha veldig mange reflektere og fine svar. Du kan for alvor ikke mene at mennesker som har parfymeallergi og bruker deodoranter uten parfyme lukter dårlig? Parfymen i seg selv, gjør ikke annet enn i beste fall kamuflere svettelukten. Jeg vet ikke helt om jeg synes den blandingen er god iallfall. Det finnes mange gode deodoranter som er helt nøytrale og som effektivt tar bort svette og lukt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/page/4/#findComment-3237833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Nå ble jeg veldig overrasket. Du pleier å ha veldig mange reflektere og fine svar. Du kan for alvor ikke mene at mennesker som har parfymeallergi og bruker deodoranter uten parfyme lukter dårlig? Parfymen i seg selv, gjør ikke annet enn i beste fall kamuflere svettelukten. Jeg vet ikke helt om jeg synes den blandingen er god iallfall. Det finnes mange gode deodoranter som er helt nøytrale og som effektivt tar bort svette og lukt. Jeg mener bare at mange av oss vil oppfatte det som ubekvemt å ikke kunne bruke parfymert deodorant. Det betyr ikke at jeg ville insistert på å bruke det om jeg hadde en kollega som var hyperallergisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/page/4/#findComment-3237835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verden går fremover Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Jeg mener bare at mange av oss vil oppfatte det som ubekvemt å ikke kunne bruke parfymert deodorant. Det betyr ikke at jeg ville insistert på å bruke det om jeg hadde en kollega som var hyperallergisk. Ja det er slik når det kommer til parfyme. De fleste klarer faktisk ikke tanken på å leve uten, selv om de ferdes sammen med andre som ikke tåler det. Det er jo veldig bra at du hadde vært villig til å gjøre dette for en kollega. Men jeg kjenner flere, fordi jeg selv er allergisk, som har mistet kontakten med sine aller nærmeste fordi de ikke er villig til å ta hensyn. Jeg kjenner barn som ikke kan gå på skolen, men må ha privatundervisning fordi de har astma og reagerer sterkt på parfyme, Jeg er vant med å få kritikk når jeg snakker om dette, ikke ett innlegg har jeg skrevet eller svart på hvor jeg får mange negative kommentarer, noen ganger veldig stygge. Luften er for alle, offentlige rom er for alle, bare ikke de som har parfymeallergi. Hva om det var du som ikke kunne gå på butikken, uten å bli syk? Aldri kunne gå på kino, kafe, familieselskap osv?. Hva om ditt barn ikke kunne gå på skolen fordi miljøet der gjorde han eller henne syk? Alle barn har krav på skolegang sier loven. Har ikke disse barna det? Tenk deg at hver gang du møter noen som har parfyme på seg, begynner slimhinnene i kroppen din og brenne, som om du hadde brent deg. Du blir kvalm, får hodepine, i verste fall får du et astma anfall. Ja hva om det var ditt eget barn? Jeg er både overrasket og glad for at i dette tilfelle med dette barnet som ikke tålte nøtter, ble det et forbud, istede for å fjerne barnet. I canada er det der allerede et forbud mot parfyme på offentlige steder. Ikke bare skoler og barnehager, men på alle steder der alle ferdes. Utenkelig i norge, men verden går fremover. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/page/4/#findComment-3237845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Ja det er slik når det kommer til parfyme. De fleste klarer faktisk ikke tanken på å leve uten, selv om de ferdes sammen med andre som ikke tåler det. Det er jo veldig bra at du hadde vært villig til å gjøre dette for en kollega. Men jeg kjenner flere, fordi jeg selv er allergisk, som har mistet kontakten med sine aller nærmeste fordi de ikke er villig til å ta hensyn. Jeg kjenner barn som ikke kan gå på skolen, men må ha privatundervisning fordi de har astma og reagerer sterkt på parfyme, Jeg er vant med å få kritikk når jeg snakker om dette, ikke ett innlegg har jeg skrevet eller svart på hvor jeg får mange negative kommentarer, noen ganger veldig stygge. Luften er for alle, offentlige rom er for alle, bare ikke de som har parfymeallergi. Hva om det var du som ikke kunne gå på butikken, uten å bli syk? Aldri kunne gå på kino, kafe, familieselskap osv?. Hva om ditt barn ikke kunne gå på skolen fordi miljøet der gjorde han eller henne syk? Alle barn har krav på skolegang sier loven. Har ikke disse barna det? Tenk deg at hver gang du møter noen som har parfyme på seg, begynner slimhinnene i kroppen din og brenne, som om du hadde brent deg. Du blir kvalm, får hodepine, i verste fall får du et astma anfall. Ja hva om det var ditt eget barn? Jeg er både overrasket og glad for at i dette tilfelle med dette barnet som ikke tålte nøtter, ble det et forbud, istede for å fjerne barnet. I canada er det der allerede et forbud mot parfyme på offentlige steder. Ikke bare skoler og barnehager, men på alle steder der alle ferdes. Utenkelig i norge, men verden går fremover. Jeg ville som sagt ha tatt hensyn til om noen i min omgangskrets reagerte, akkurat som jeg passer nøye på å ikke ha egg i maten når jeg får besøk av en eggallergiker. Du sier parfyme er forbudt i Canada, men jeg merker at jeg har litt vanskelig for å tro at canadiere unnlater å bruke alle produkter med parfyme i før de skal ut. Parymefri såpe og shampo, parfymefrie fuktighetskremer, parfymefri deodorant og parfymefrie hårprodukter. Dette virker litt utopisk for meg. Når det er sagt, så skjønner jeg godt at det er svært plagsomt å være blant de som reagerer - og jeg synes det uansett er en uting å stinke av parfyme i det offentlige rom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/page/4/#findComment-3237854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verden går fremover Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Jeg ville som sagt ha tatt hensyn til om noen i min omgangskrets reagerte, akkurat som jeg passer nøye på å ikke ha egg i maten når jeg får besøk av en eggallergiker. Du sier parfyme er forbudt i Canada, men jeg merker at jeg har litt vanskelig for å tro at canadiere unnlater å bruke alle produkter med parfyme i før de skal ut. Parymefri såpe og shampo, parfymefrie fuktighetskremer, parfymefri deodorant og parfymefrie hårprodukter. Dette virker litt utopisk for meg. Når det er sagt, så skjønner jeg godt at det er svært plagsomt å være blant de som reagerer - og jeg synes det uansett er en uting å stinke av parfyme i det offentlige rom. Nå er det en gang slik at de faktisk har innført parfymeallergi. Artikkelen jeg henviser til, handler om en noe streng reaksjon på en som bryter forbudet. Og for ikke å starte en diskusjon rundt dette, så er jeg slett ikke for slike tiltak. Ved et kjapt søk, var det, det som dukket opp. Jeg legger den her bare for å bevise at det faktisk er slik. De har kommet mye lenger når det gjelder dette. Og tatt hensyn til at det faktisk finnes mange som sjeneres av andres bruk. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=8307773 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/page/4/#findComment-3237864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verden går fremover Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Jeg ville som sagt ha tatt hensyn til om noen i min omgangskrets reagerte, akkurat som jeg passer nøye på å ikke ha egg i maten når jeg får besøk av en eggallergiker. Du sier parfyme er forbudt i Canada, men jeg merker at jeg har litt vanskelig for å tro at canadiere unnlater å bruke alle produkter med parfyme i før de skal ut. Parymefri såpe og shampo, parfymefrie fuktighetskremer, parfymefri deodorant og parfymefrie hårprodukter. Dette virker litt utopisk for meg. Når det er sagt, så skjønner jeg godt at det er svært plagsomt å være blant de som reagerer - og jeg synes det uansett er en uting å stinke av parfyme i det offentlige rom. Hehe.. innført parfymeforbud skulle det stå. Nå ser det jo ut til at de faktisk har innført allergi isteden:)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/page/4/#findComment-3237866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest intheocean Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Nå ble jeg veldig overrasket. Du pleier å ha veldig mange reflektere og fine svar. Du kan for alvor ikke mene at mennesker som har parfymeallergi og bruker deodoranter uten parfyme lukter dårlig? Parfymen i seg selv, gjør ikke annet enn i beste fall kamuflere svettelukten. Jeg vet ikke helt om jeg synes den blandingen er god iallfall. Det finnes mange gode deodoranter som er helt nøytrale og som effektivt tar bort svette og lukt. Jeg har lurt på flere ganger om noen har stjålet identiteten til frosken de siste dagene. Men mulig det bare er PMS som har rammet eller no' 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/page/4/#findComment-3237873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stemmer vel ikke Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Nå er det en gang slik at de faktisk har innført parfymeallergi. Artikkelen jeg henviser til, handler om en noe streng reaksjon på en som bryter forbudet. Og for ikke å starte en diskusjon rundt dette, så er jeg slett ikke for slike tiltak. Ved et kjapt søk, var det, det som dukket opp. Jeg legger den her bare for å bevise at det faktisk er slik. De har kommet mye lenger når det gjelder dette. Og tatt hensyn til at det faktisk finnes mange som sjeneres av andres bruk. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=8307773 Men det der stemmer jo rett og slett ikke. Canada har ikke innført noe slikt omfattende forbud. Juridisk er man riktignok forpliktet på The Canadian Human Rights Act, som blant annet sier at man skal legge til rette for at ingen skal bli diskriminert på arbeidsplassen på grunn av noen form for funksjonshemning (overfølsomhet for parfyme regnes her som funksjonshemning). Men det finnes ikke noe klart sett med regler som alle innbyggere er pålagt å følge. Menneskerettighetsorganisasjonen anbefaler en rekke "best policies" og kan kjøre saker for retten dersom det kommer klager, men spesifikke regler for hvordan man skal legge til rette for individer med overfølsomhet, er ikke implementert i loven. Se f.eks. her: http://www.chrc-ccdp.ca/legislation_policies/policy_environ_politique-eng.aspx 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/page/4/#findComment-3237890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Det med å putte nøttebrød i matpakka fordi det ikke synes hadde jeg ikke tatt sjansen på hvis jeg var deg. Et barn på vår skole er hyperallergiker og har vært døden nær flere ganger etter "små uhell og ubetenksomheter". På vår skole er det altså ganske strengt med tanke på hva man kan ha med av skolemat, har man f.eks hatt arrangement med f.eks vaffelsteiking må det vaskes ned etterpå. (så det unngår vi faktisk). Eleven spiser på et annet rom enn de andre og alt må vaskes grundig etter spisefri, håndvask og bordvask spesielt. Vi synes i grunnen ikke det er noen særlig ulempe for oss, eleven det gjelder har det titusen ganger verre. ''Vi synes i grunnen ikke det er noen særlig ulempe for oss, eleven det gjelder har det titusen ganger verre.'' Det er jo fint dette ikke er til særlig ulempe for dere, men for oss (som allerede har et begrenset og litt spesielt kosthold hjemme) så krever det faktisk en god del tilrettelegging. Spesielt om det er slik at mine barn helst ikke skal ha spor av nøtter på hender eller klær heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/page/4/#findComment-3237897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verden går fremover Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Men det der stemmer jo rett og slett ikke. Canada har ikke innført noe slikt omfattende forbud. Juridisk er man riktignok forpliktet på The Canadian Human Rights Act, som blant annet sier at man skal legge til rette for at ingen skal bli diskriminert på arbeidsplassen på grunn av noen form for funksjonshemning (overfølsomhet for parfyme regnes her som funksjonshemning). Men det finnes ikke noe klart sett med regler som alle innbyggere er pålagt å følge. Menneskerettighetsorganisasjonen anbefaler en rekke "best policies" og kan kjøre saker for retten dersom det kommer klager, men spesifikke regler for hvordan man skal legge til rette for individer med overfølsomhet, er ikke implementert i loven. Se f.eks. her: http://www.chrc-ccdp.ca/legislation_policies/policy_environ_politique-eng.aspx '' man riktignok forpliktet på The Canadian Human Rights Act, som blant annet sier at man skal legge til rette for at ingen skal bli diskriminert på arbeidsplassen på grunn av noen form for funksjonshemning (overfølsomhet for parfyme regnes her som funksjonshemning). Men det finnes ikke noe klart sett med regler som alle innbyggere er pålagt å følge. '' Det er godt mulig det ikke spesifikt foreligger en slik lov, men at den går under det du beskriver ovenfor. Uansett har det blitt innført ved de fleste offentlige steder et forbud. Dette er det utdrag fra en artikkel i inneklima.com Ta til dømes Canada. Her har det i fleire år vore forbod mot parfyme i alle skular, barnehagar, helsestasjonar og arbeidsplassar. Slike lover er ikkje berre av respekt for personar med astma, allergi og kjemisk miljøintoleranse, men har som hensikt å beskytta alle mot kjemiske gifter. Desse stoffa er ikkje gode for nokon av oss, sjølv om ikkje alle blir sjuke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/page/4/#findComment-3237919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stemmer vel ikke Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 '' man riktignok forpliktet på The Canadian Human Rights Act, som blant annet sier at man skal legge til rette for at ingen skal bli diskriminert på arbeidsplassen på grunn av noen form for funksjonshemning (overfølsomhet for parfyme regnes her som funksjonshemning). Men det finnes ikke noe klart sett med regler som alle innbyggere er pålagt å følge. '' Det er godt mulig det ikke spesifikt foreligger en slik lov, men at den går under det du beskriver ovenfor. Uansett har det blitt innført ved de fleste offentlige steder et forbud. Dette er det utdrag fra en artikkel i inneklima.com Ta til dømes Canada. Her har det i fleire år vore forbod mot parfyme i alle skular, barnehagar, helsestasjonar og arbeidsplassar. Slike lover er ikkje berre av respekt for personar med astma, allergi og kjemisk miljøintoleranse, men har som hensikt å beskytta alle mot kjemiske gifter. Desse stoffa er ikkje gode for nokon av oss, sjølv om ikkje alle blir sjuke. Det er ikke meningen å starte en lang debatt om dette - i bunn og grunn synes jeg det er en god ting at flest mulig skal kunne ferdes i det offentlige rom, selv om det dessverre aldri vil kunne gjelde alle. (Vi har f.eks. familiemedlemmer med svært sterk astma som forverres kraftig av svevestøvet i Oslo om vinteren - de valgte å flytte ut av storbyen da problemene ble diagnostisert.) Men: Det stemmer at det er en sterk bevissthet rundt denne problematikken i Canada, og at stadig flere skoler, sykehus, bibliotek, kirker og andre offentlige rom forsøker "scent free policies", men det er stort sett ikke lovpålagt (det er faktisk et par ledd mellom erklæringen jeg linket til og parfymefri offentlighet), og ofte vil det dreie seg om en oppfordring heller enn en sanksjonerbar policy. Når du viste til situasjonen i Canada, må det være legitimt å påpeke at påstanden du kom med, faktisk ikke stemmer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/page/4/#findComment-3237927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verden går fremover Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Det er ikke meningen å starte en lang debatt om dette - i bunn og grunn synes jeg det er en god ting at flest mulig skal kunne ferdes i det offentlige rom, selv om det dessverre aldri vil kunne gjelde alle. (Vi har f.eks. familiemedlemmer med svært sterk astma som forverres kraftig av svevestøvet i Oslo om vinteren - de valgte å flytte ut av storbyen da problemene ble diagnostisert.) Men: Det stemmer at det er en sterk bevissthet rundt denne problematikken i Canada, og at stadig flere skoler, sykehus, bibliotek, kirker og andre offentlige rom forsøker "scent free policies", men det er stort sett ikke lovpålagt (det er faktisk et par ledd mellom erklæringen jeg linket til og parfymefri offentlighet), og ofte vil det dreie seg om en oppfordring heller enn en sanksjonerbar policy. Når du viste til situasjonen i Canada, må det være legitimt å påpeke at påstanden du kom med, faktisk ikke stemmer. Den er grei vet du, for meg er det viktigste at det faktisk settes et forbud, enten de står og slår de som tråkker over med paragrafer i hodet, eller bruker loven om at ingen skal diskrimineres for sin funksjonshemning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/page/4/#findComment-3237929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zipper Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Slike forbud blir neppe innført uten at det er en veldig god grunn for det. Og heldigvis har verden kommet litt videre enn at det allergiske barnet blir isolert på eget rom, slik det var da jeg gikk på skolen. Det var rimelig sårt å bli sendt på "glattcelle" bare fordi ridejentene kom på skolen i samme klær som de hadde vært i stallen med og nekta å ta hensyn til allergien min til tross for vennlige oppfordringer. Og da gikk jeg rett i bakken. Jeg forstår at det kan bli upraktisk for dere å legge om brødbaksten, men de fleste klarer å gjøre noen enkle grep for å utvise det nødvendige hensynet. Uten at det er et så altfor stort offer i hverdagen. Men hør gjerne med skolen om hvor absolutt forbudet er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/page/4/#findComment-3237964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Slike forbud blir neppe innført uten at det er en veldig god grunn for det. Og heldigvis har verden kommet litt videre enn at det allergiske barnet blir isolert på eget rom, slik det var da jeg gikk på skolen. Det var rimelig sårt å bli sendt på "glattcelle" bare fordi ridejentene kom på skolen i samme klær som de hadde vært i stallen med og nekta å ta hensyn til allergien min til tross for vennlige oppfordringer. Og da gikk jeg rett i bakken. Jeg forstår at det kan bli upraktisk for dere å legge om brødbaksten, men de fleste klarer å gjøre noen enkle grep for å utvise det nødvendige hensynet. Uten at det er et så altfor stort offer i hverdagen. Men hør gjerne med skolen om hvor absolutt forbudet er. Nå kan vi ikke legge om brødbaksten, i så fall vil JEG gå rett i bakken Så langt er alternativet å gi barna kjøpebrød, så det blir nok slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/page/4/#findComment-3237966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zipper Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Nå kan vi ikke legge om brødbaksten, i så fall vil JEG gå rett i bakken Så langt er alternativet å gi barna kjøpebrød, så det blir nok slik. Ville du virkelig ha gått rett i bakken om du spiste brød uten mandler og nøtter? Det tillater jeg meg å tvile på, sikkert på samme måte som du tviler på at noen kan bli så syke av nøttefragmenter. Selv lavkarbo og glutenfrie greier kan fint lages uten nøtter, men om det er like godt er en annen sak. Har forståelse for at folk kan gå i bakken av å få i seg noe de ikke tåler, men at man kan gå i bakken om man ikke får sine daglige valnøtter og mandler? Hm, neppe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/page/4/#findComment-3238013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Ville du virkelig ha gått rett i bakken om du spiste brød uten mandler og nøtter? Det tillater jeg meg å tvile på, sikkert på samme måte som du tviler på at noen kan bli så syke av nøttefragmenter. Selv lavkarbo og glutenfrie greier kan fint lages uten nøtter, men om det er like godt er en annen sak. Har forståelse for at folk kan gå i bakken av å få i seg noe de ikke tåler, men at man kan gå i bakken om man ikke får sine daglige valnøtter og mandler? Hm, neppe. ''Ville du virkelig ha gått rett i bakken om du spiste brød uten mandler og nøtter? Det tillater jeg meg å tvile på, sikkert på samme måte som du tviler på at noen kan bli så syke av nøttefragmenter. Selv lavkarbo og glutenfrie greier kan fint lages uten nøtter, men om det er like godt er en annen sak. Har forståelse for at folk kan gå i bakken av å få i seg noe de ikke tåler, men at man kan gå i bakken om man ikke får sine daglige valnøtter og mandler? Hm, neppe.'' Jeg tviler da slettes ikke på at folk kan få kraftige og farlige allergireaksjoner av nøttepartikler. Hvor fikk du det fra? Og ja, selvfølgelig kan jeg styre masse og bake med andre ting, men det er en stor ulempe for meg. Jeg har særdeles dårlig tid i hverdagen, så når jeg finner noe som fungerer (er lett å bake med), holder meg frisk og er billig nok (vi har veldig dårlig råd), så sier det seg selv at erstatninger er tidkrevende og vanskelige å finne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/page/4/#findComment-3238037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glutenfritt Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 ''Ville du virkelig ha gått rett i bakken om du spiste brød uten mandler og nøtter? Det tillater jeg meg å tvile på, sikkert på samme måte som du tviler på at noen kan bli så syke av nøttefragmenter. Selv lavkarbo og glutenfrie greier kan fint lages uten nøtter, men om det er like godt er en annen sak. Har forståelse for at folk kan gå i bakken av å få i seg noe de ikke tåler, men at man kan gå i bakken om man ikke får sine daglige valnøtter og mandler? Hm, neppe.'' Jeg tviler da slettes ikke på at folk kan få kraftige og farlige allergireaksjoner av nøttepartikler. Hvor fikk du det fra? Og ja, selvfølgelig kan jeg styre masse og bake med andre ting, men det er en stor ulempe for meg. Jeg har særdeles dårlig tid i hverdagen, så når jeg finner noe som fungerer (er lett å bake med), holder meg frisk og er billig nok (vi har veldig dårlig råd), så sier det seg selv at erstatninger er tidkrevende og vanskelige å finne. Hva er du allergisk mot egentlig? Selv tåler jeg ikke gluten, og baker lettvint brødet selv med ferdige glutenfrie blandinger, det brødet koster meg da samme pris som et normalt ferdigbrød. Det er ikke nøtter i det brødet jeg lager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/page/4/#findComment-3238045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Hva er du allergisk mot egentlig? Selv tåler jeg ikke gluten, og baker lettvint brødet selv med ferdige glutenfrie blandinger, det brødet koster meg da samme pris som et normalt ferdigbrød. Det er ikke nøtter i det brødet jeg lager. Jeg er ikke allergisk, jeg får føling av karbo-holdige varer. Barna er dog helt friske, så det er ingen krise med kjøpebrød om det er nødvendig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/page/4/#findComment-3238046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 ''Ville du virkelig ha gått rett i bakken om du spiste brød uten mandler og nøtter? Det tillater jeg meg å tvile på, sikkert på samme måte som du tviler på at noen kan bli så syke av nøttefragmenter. Selv lavkarbo og glutenfrie greier kan fint lages uten nøtter, men om det er like godt er en annen sak. Har forståelse for at folk kan gå i bakken av å få i seg noe de ikke tåler, men at man kan gå i bakken om man ikke får sine daglige valnøtter og mandler? Hm, neppe.'' Jeg tviler da slettes ikke på at folk kan få kraftige og farlige allergireaksjoner av nøttepartikler. Hvor fikk du det fra? Og ja, selvfølgelig kan jeg styre masse og bake med andre ting, men det er en stor ulempe for meg. Jeg har særdeles dårlig tid i hverdagen, så når jeg finner noe som fungerer (er lett å bake med), holder meg frisk og er billig nok (vi har veldig dårlig råd), så sier det seg selv at erstatninger er tidkrevende og vanskelige å finne. et kneipbrød koster 6kroner. Vil det bli noen stor økonomisk utgift å bruke det brødet som nistemat? Hvis man skal unngå alt som har spor av nøtter, synes jeg det blir omfattende. Men å skulle droppe nøttebrødet til nistemat synes jeg er det greit kompromiss. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370630-apropos-allergier-og-omfattende-regler/page/4/#findComment-3238049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.