Gå til innhold

Finnes det noe særsvensk utseende?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De har ofte litt mer gylden hudtone enn oss. Og ferskenhud. Og så har veldig mange av dem et ørlite undebitt. Særlig de fra Liiiiidingö. Det er fordi de må skyte fram haka for å få til den iiiiiii-lyden, og reslutatet kan vi tydelig se nå når det har levd folk der i lange tider. Selv sköna prinsesse Madde har det ørlille underbittet:)

;)

Annonse

Hun her, for eksempel, er svensk, men jeg vil påstå hun også kunne vært norsk, for eksempel:

http://www.covershut.com/covers/Neneh-Cherry---Raw-Like-Sushi-US-Front-Cover-18433.jpg

:-)

Med vennlig hilsen

Men kunne Breivik også vært svensk?

Gjest Opphev 1905!

Nei,selvfølgelig ikke.Men de kler seg anderledes.Jeg traff ei jente på t-banen en gang som hadde på seg en gammeldags sommerkjole type svensk.Hun ble overrasket da jeg spurte om det.

På 7-11,bensinstasjoner,Ikea,Biltema,Clas Ohlsson og mange kafeer og restauranter jobber det svensker og de er ofte ganske unge,dvs under 30.De er ofte mye høfligere enn mange nordmenn,og er ofte altid blide og hyggelige.

Svensker er ikke så rappkjefta som oss,og de har få "nordlendinger" eller folk med liknende oppførsel.

MEN Stockholmere er en egen rase.De blir kaldt 08 ere siden det var prefix for stor-stockholm (som 22 i oslo) De tror de eier hele skandinavia og er arrogante og høye på pæra.

Siden Sverige er relativt fattige i skandinavia med sine 9 millioner innbyggere og de tjener vesentlig mindre enn oss er matprisene såpass lave.1 liter melk koster 7 kr,men ett brød koster 15.De har høyere skatter en oss men omtrent ingen avgifter.Derfor er sukkervarer så billige i sverige,da de ikke har sukkeravgift.

Sverige er mye mer desentralisert enn Norge.Det ser man i Tøcksfors som har ett eget lite bibliotek.Selv om det bare finnes en bensinstasjon er det mange matbutikker og ett stort nytt supermarked.

Kl 11-14 serveres det lunsj på alle restauranter og gatekjøkken,da får man varm mat for ca 50 kr.

Dette ble lengre enn jeg trodde,

Gjest Elextra

Jeg har faktisk tenkt det samme mange ganger, og lurt på hva det kommer av.

Jeg har en formening om at det ikke er rent fysiske eller eksteriørmessige forskjeller, men heller noe i uttrykket i ansiktet. Klarer ikke helt å sette ord på forskjellen, men noe er det.

Jeg har reist ganske mye, men har pekt ut svensker i nøytrale klær etc. i andre verdensdeler, det er noe dels udefinerbart...

Sånn rent statistisk sett finnes det flere blonde mennesker i Sverige enn i Norge, mener jeg å ha lest (men visstnok enda flere i Finland). Men det er neppe blondheten du ser det på?

Kulturelt sett kan man nok kjenne igjen en viss gruppe svensker, altså den derre såkalte "partysvenske"-typen. De er akkurat litt mer shiny, har litt lengre og glattere hår, litt mer preppy klær osv.

Sosialt sett vet vi at svensker jobber i veldig mange av serviceyrkene her til lands.

Alt i alt gjør det vel kanskje det lettere å finne svenskene., og jeg har ofte den opplevelsen selv, altså at jeg gjenkjenner dem.

Men når det er sagt, legger vi som regel merke til de tingene som bekrefter våre antagelser. Dermed går jeg ut i fra at det er en hel del svensker som har gått under radaren min, og som dermed ikke inngår i det materialet jeg har når jeg selv føler at jeg gjenkjenner en svenske på mils avstand.

Svaret må derfor bli et utvetydig MNJEI

Annonse

Sånn rent statistisk sett finnes det flere blonde mennesker i Sverige enn i Norge, mener jeg å ha lest (men visstnok enda flere i Finland). Men det er neppe blondheten du ser det på?

Kulturelt sett kan man nok kjenne igjen en viss gruppe svensker, altså den derre såkalte "partysvenske"-typen. De er akkurat litt mer shiny, har litt lengre og glattere hår, litt mer preppy klær osv.

Sosialt sett vet vi at svensker jobber i veldig mange av serviceyrkene her til lands.

Alt i alt gjør det vel kanskje det lettere å finne svenskene., og jeg har ofte den opplevelsen selv, altså at jeg gjenkjenner dem.

Men når det er sagt, legger vi som regel merke til de tingene som bekrefter våre antagelser. Dermed går jeg ut i fra at det er en hel del svensker som har gått under radaren min, og som dermed ikke inngår i det materialet jeg har når jeg selv føler at jeg gjenkjenner en svenske på mils avstand.

Svaret må derfor bli et utvetydig MNJEI

''Sånn rent statistisk sett finnes det flere blonde mennesker i Sverige enn i Norge, mener jeg å ha lest (men visstnok enda flere i Finland). ''

Jeg har hørt det samme. Jeg antar at mer eller mindre frivillig innvandring langs norskekysten kan ha betydning her, mens Finland i motsatt ende har hatt mindre innvandring enn Sverige og Norge? (Gjenfrossen Bottenvik hele vinteren hjelper heller ikke)

Samtidig kan man på en del finner se trekk som ligger nærmere russere.

''Svaret må derfor bli et utvetydig MNJEI''

;-) Enig i oppsummeringen og innlegget forøvrig :-)

Gjest hallågomorronhurkännsdet

De har ofte litt mer gylden hudtone enn oss. Og ferskenhud. Og så har veldig mange av dem et ørlite undebitt. Særlig de fra Liiiiidingö. Det er fordi de må skyte fram haka for å få til den iiiiiii-lyden, og reslutatet kan vi tydelig se nå når det har levd folk der i lange tider. Selv sköna prinsesse Madde har det ørlille underbittet:)

;)

Underbitt prinsesse og overbitt frosk, en vinnerkombinasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...