Gå til innhold

Quanta costa - fritidsaktiviteter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Finnes det noe fornuftigere å bruke pengene på?

Godt spørsmål. Jeg tror egentlig ikke det. Men undrer alikevel over om vi betaler mye mer enn "vanlig" i forhold til hva andre familier gjør. (Vi har fire unger da, så dyrere blir det jo av den grunn)

Men til sammenligning.

Synes ikke 7000,- i året fordelt på 4 unger var mye jeg. Men jeg er vant med ridning og skal man gå kurs går det minst 7000,- på ett år, sikkert mer også og skal man ha hest selv eller ha hest på for så fyker lappene raskere enn man rekker å tenke...

Gjest Nickløsheletida

Synes ikke 7000,- i året fordelt på 4 unger var mye jeg. Men jeg er vant med ridning og skal man gå kurs går det minst 7000,- på ett år, sikkert mer også og skal man ha hest selv eller ha hest på for så fyker lappene raskere enn man rekker å tenke...

'' Men jeg er vant med ridning og skal man gå kurs går det minst 7000,- på ett år''

Det samme gjelder for pinaoundervisning.

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Godt spørsmål. Jeg tror egentlig ikke det. Men undrer alikevel over om vi betaler mye mer enn "vanlig" i forhold til hva andre familier gjør. (Vi har fire unger da, så dyrere blir det jo av den grunn)

Men til sammenligning.

Nei, det gjør dere ikke :-)

I rent medlemsskap betaler vi ca 2500,- pr. barn. I tillegg kommer da utstyr (langrennsski, slalomski, skøyter (som leies), heiskort, påmeldingsavgifter til stevner/løp, egenandel på stevner/treningsleire osv.) og kjøring.

7000,- fordelt på 4 unger tror jeg ikke er så gæli, egentlig, men det kommer jo selvfølgelig an på hvor mye de driver med. Her i huset er det 3 ulike idretter som får disse små kronene, pluss kulturskole og husflid.

Pr barn eller til sammen? ;-)

Den eldste hos oss (Jente 9 år) har kontingent på NOK 2400,- i halvåret på sin hovedaktivitet, i tillegg til doparpirsalg og dugnader. Det er en idrett, og kontingenten er såpass høy fordi hun er på et nivå der det ikke er mange barn pr trener. (Det var dagens skryt..) Og så har hun en annen aktivitet som koster ca NOK 1600 i halvåret)

Hun på 7 år har 2 aktiviteter, den ene koster ca NOK 1200,- og den andre NOK 1600 i halvåret.

Gjest nonicktoday

Synes det var mange dyre aktiviteter her... Karate koster ca. 1000 kr året innkludert drakt (brukt), belte® og beskyttelsesutstyr (brukt, med unntak av tannbeskyttelsen). Kulturskolen 900 kr for et skoleår for undervisning (2-3 elever) pluss 400 kr året for korps/band.

Synes det var mange dyre aktiviteter her... Karate koster ca. 1000 kr året innkludert drakt (brukt), belte® og beskyttelsesutstyr (brukt, med unntak av tannbeskyttelsen). Kulturskolen 900 kr for et skoleår for undervisning (2-3 elever) pluss 400 kr året for korps/band.

Det var billig kulturskole. Her er prisene i vår kommune:

http://www.linksidene.no/minskole/kulturskole/Pilot.nsf/VReadArt/5EEF6E373218ECD9C12574C800337F50?OpenDocument&u=Undervisningstilbud og priser

Annonse

Det er forskjell på hvordan kulturlivet kan blomstre i ulike kommuner...

Kampsportene her koster atskillig mye mer, til tross for at all bruk av offentlige idrettsanlegg er gratis for barn under 19 år.

Gjest dyrt ja

Synes ikke det var mye i det hele tatt.

I fjor brukte vi 1500 i kontingent i skiklubben på 9-åringen. I tillegg trengte han ha skøyteski, klassiske ski, staver til begge parene, nye kombistøvler, ny overtrekksdress. I tillegg brukte han bursdagspenger til racingdress. Bare skiene, stavene og bindingene kom på nesten 6000. Så dette som er ramset opp her kom på rundt 11000,- I tillegg går han på fri-idrett. Men der var det kun kontingent i fjor. ¨Så klart - utstyret holder nok i 2 sesonger før han trenger nytt - så det kan nok deles på to for å få fram årsforbruket.

Og det er klart, han kunne klart seg med kombiski også - hadde blitt rimeligere det. Men dette hadde også litt med tiden vi foreldre bruker på å ta smøring av og på på et par kombiski framfor å ha to par spesialski.

Så jeg synes i grunn ikke det var veldig mye penger på fritidsaktiviteter til 4 barn.

I tillegg til dette betaler jeg avgift på treningssenteret til datteren min som går på vg. skole. Ca 5000 i året. Samme på meg selv også

Gjest ikke mye nei

Skjønner ikke at ungene rekker å være med på så mye, jeg. Når vi er ferdige med leksene her i huset, så er det ikke mye tid igjen til å være med på fritidsaktiviteter.

Så ungene er faktisk ikke med på noe i høst. Og de elsker det! Kan gjøre som de vil når de er ferdige med leksene. Så da går det i gitarspilling, fotball på løkka (faktisk gratis), lek med ungene i gata osv.

Ellers bruker de å gå på bryting om vinteren. men det koster kun kr 250,- her.

Skjønner ikke at ungene rekker å være med på så mye, jeg. Når vi er ferdige med leksene her i huset, så er det ikke mye tid igjen til å være med på fritidsaktiviteter.

Så ungene er faktisk ikke med på noe i høst. Og de elsker det! Kan gjøre som de vil når de er ferdige med leksene. Så da går det i gitarspilling, fotball på løkka (faktisk gratis), lek med ungene i gata osv.

Ellers bruker de å gå på bryting om vinteren. men det koster kun kr 250,- her.

Ungene trenger ikke være hyperaktive selv om det går ut en del penger. Noen aktiviteter (f.eks. privat musikkundervisning) koster mye, selv om det bare dreier seg om en spilletime i uka.

Det er ikke alltid foreldrene som pusher barna, heller. Noen barn elsker fritidsaktiviteter og får likevel tid til uorganisert samvær med venner. Men nå er vi over på et litt annet tema enn det økonomiske.

Den brytingen er veldig rimelig og høres ut som et fint tilbud.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...