Gå til innhold

Hvor lang tid før effekt av cellegift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappa går på cellegift pga. prostatakreft nå. Han hadde en runde med cellegift for 5 år siden også, men siden kreften er aktiv igjen har han begynt på ny runde. Men denne gangen tar han en liten dose hver uke istedetfor 1 større dose hver 3. uke som sist. Mener han sa de skulle måle blodprøvene etter 4-5 uker for å sjekke effekten. Hvis det ikke var noen effekt fortsetter de med kuren såvidt jeg forsto. Spørsmålet mitt er: Kan det komme noen effekt så raskt da? Spesielt når han tar liten dose i tillegg. Hvis det ikke er noen effekt enda betyr det vel ikke at det ikke kan komme effekt senere?

Skrevet

Effekten kan i noen tilfeller merkes allerede etter første kur. Da jeg gikk på cellegift ble kulen merkbart mindre de første 7-8 ukene. Da hadde jeg en kur hver tredje uke, og kulen lå sånn til at jeg kunne kjenne på den selv. Etter hvert gikk jeg over til ukentlige kurer, og merka ikke at kulen krympa noe særlig. Men da det til slutt var behandlet tilstrekkelig til at det var mulig å operere, så viste det seg at det var ingen levende kreftceller igjen, til tross for at jeg fortsatt kunne kjenne kulen godt.

Regner med at de måler effekten ved å se på/måle kulen ved hjelp av ultralyd el røntgen.

Under her er lenken til de nasjonale retningslinjene for behandling av prostatakreft. Kanskje noe info å finne der, om det ikke er for tungrodd å lese. Siden det er tilbakefall i din fars tilfelle, så er det mulig dokumentet ikke er helt relevant, men prinsippene er nå der: http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00273/Prostataretningslin_273349a.pdf

Lykke til!

Skrevet

Effekten kan i noen tilfeller merkes allerede etter første kur. Da jeg gikk på cellegift ble kulen merkbart mindre de første 7-8 ukene. Da hadde jeg en kur hver tredje uke, og kulen lå sånn til at jeg kunne kjenne på den selv. Etter hvert gikk jeg over til ukentlige kurer, og merka ikke at kulen krympa noe særlig. Men da det til slutt var behandlet tilstrekkelig til at det var mulig å operere, så viste det seg at det var ingen levende kreftceller igjen, til tross for at jeg fortsatt kunne kjenne kulen godt.

Regner med at de måler effekten ved å se på/måle kulen ved hjelp av ultralyd el røntgen.

Under her er lenken til de nasjonale retningslinjene for behandling av prostatakreft. Kanskje noe info å finne der, om det ikke er for tungrodd å lese. Siden det er tilbakefall i din fars tilfelle, så er det mulig dokumentet ikke er helt relevant, men prinsippene er nå der: http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00273/Prostataretningslin_273349a.pdf

Lykke til!

Nei de måler ved hjelp av blodprøver. Sitter i skjelettet så man kan ikke kjenne det heller. Spørsmålet var bare om det kunne komme effekt senere, selvom det ikke vises på blodprøver allerede etter 4-5 uker? normalt så kjører man jo behandling i mange måneder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...