Gå til innhold

Ketose hos barn

Gjest Noen som har peil?

Anbefalte innlegg

Det er jo bare og lese de utallige innleggene dine om dette her inne.

Hvis et barn på 12 år følger en diett som medfører ketose, så vil de aller fleste skjønne at noe er riv, ruskende galt. Og det synes jeg er sterk grunn til og ta strek avstand fra, og ikke halvveis "ufarliggjøre".

''Det er jo bare og lese de utallige innleggene dine om dette her inne.

''

Nå synes jeg du er urimelig! Nitty-gritty er en av dem som kan mye om kosthold og som er åpen for at det ikke finnes _en_ løsning som fungerer for alle.

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

14

• nitty-gritty

12

• XbellaX

8

• frosken

5

Mest aktive i denne tråden

''Det er jo bare og lese de utallige innleggene dine om dette her inne.

''

Nå synes jeg du er urimelig! Nitty-gritty er en av dem som kan mye om kosthold og som er åpen for at det ikke finnes _en_ løsning som fungerer for alle.

Veldig ofte når jeg mener noe annet enn de "veletablerte dolerene", så sies det at jeg er "urimelig". Jeg har ikke benektet at nitty-gritty har god greie på kosthold, men jeg er ikke enig i hennes ganske så ekstreme synspunkter når det gjelder foring av barn.

Er det greit og si det høyt, eller bør jeg tie stille, og holde meg unna?

Veldig ofte når jeg mener noe annet enn de "veletablerte dolerene", så sies det at jeg er "urimelig". Jeg har ikke benektet at nitty-gritty har god greie på kosthold, men jeg er ikke enig i hennes ganske så ekstreme synspunkter når det gjelder foring av barn.

Er det greit og si det høyt, eller bør jeg tie stille, og holde meg unna?

Jeg vet ikke hvor du har det fra at hun skulle ha ekstreme synspunkter på barns kosthold. Det er ikke min oppfatning.

Dessuten driver du vel primært med personangrep - og ikke saklig diskusjon - i denne tråden, gjør du ikke?

Det er alarmerende at denne lille kroppen driver på på denne måten, men ikke at hun er i ketose. -Jeg tror det er det Nitty forsøker å si, forstår du? selvsagt trenger barnet hjelp, men nå var det et "akutt spm." om ketose

Jreg tror både mor og barn trenger hjelp. Hvis det er som jeg tror, og mors crazykosthold har smittet over på ungen.

Jeg vet ikke hva slags kosthold jenta di har hengt seg opp i (er det hun som har asperger mm også?), men lukten du kjenner fra munnen hennes kan også tyde på at hun primært spiser for lite (og ikke at hun har begynt med lavkarbokosthold). Det er ikke farlig på kort sikt.

Håper dere snart får den hjelpen fra spesialistene som dere har blitt lovet!

Beklager hvis jeg blander deg med en annen som har skrevet om sin tolv år gamle datter.

Jeg vet ikke hvor du har det fra at hun skulle ha ekstreme synspunkter på barns kosthold. Det er ikke min oppfatning.

Dessuten driver du vel primært med personangrep - og ikke saklig diskusjon - i denne tråden, gjør du ikke?

Det var et slag under beltestedet, som er totalt usaklig/useriøst.. Jeg har kun angrepet hennes syn på kosthold i forhold til barn. Hvor er mine personangrep? Jeg har i så fall ikke gjort noe annet enn og svare på hennes personangrep, som "at jeg tar av" osv.

Annonse

Jreg tror både mor og barn trenger hjelp. Hvis det er som jeg tror, og mors crazykosthold har smittet over på ungen.

''Jreg tror både mor og barn trenger hjelp. Hvis det er som jeg tror, og mors crazykosthold har smittet over på ungen.''

Hva gjør det nærliggende å begynne med denne typen spekulasjoner? Det finnes da mange unger med ulike former for spiseforstyrrelser som ikke er forårsaket av mors kosthold.

For ikke lenge siden var det en mor som skrev her inne om sin datter med asperger og occ. Hennes datter var i tillegg i ferd med å utvikle en spiseforstyrrelse. Det er noe med å ikke ta sjansen på å "legge sten til byrden".

Selv med rusk i øyet, så kan da du bedre enn dette, tonie?!?

''Jreg tror både mor og barn trenger hjelp. Hvis det er som jeg tror, og mors crazykosthold har smittet over på ungen.''

Hva gjør det nærliggende å begynne med denne typen spekulasjoner? Det finnes da mange unger med ulike former for spiseforstyrrelser som ikke er forårsaket av mors kosthold.

For ikke lenge siden var det en mor som skrev her inne om sin datter med asperger og occ. Hennes datter var i tillegg i ferd med å utvikle en spiseforstyrrelse. Det er noe med å ikke ta sjansen på å "legge sten til byrden".

Selv med rusk i øyet, så kan da du bedre enn dette, tonie?!?

I helsike heller. Min sønn på åtte kommer hjem fra skolen full av angst for at han spiser farlige ting, fordi mora til den og faren til den sier man kan få alle slags ting av å spise poteter og spagetti. Dette gjør meg sint! Nå synes jeg folk kan dempe seg litt og heller holde på med sitt i det stille hvis de mener at dette opplegget er bedre enn godt gammeldags måtehold. Jeg er så lei at du aner det ikke.

I helsike heller. Min sønn på åtte kommer hjem fra skolen full av angst for at han spiser farlige ting, fordi mora til den og faren til den sier man kan få alle slags ting av å spise poteter og spagetti. Dette gjør meg sint! Nå synes jeg folk kan dempe seg litt og heller holde på med sitt i det stille hvis de mener at dette opplegget er bedre enn godt gammeldags måtehold. Jeg er så lei at du aner det ikke.

Er det virkelig sånn det skal være og være barn i dag? At livets alvor innhenter dem så fort de når skolealder? At normal mat man spiser er farlig? De burde snarest få muligheten til og lære at et liv uten mat er rmye farligere.. Det er bare og ta en titt på barna på Afrikas horn. Slik går det når man sulter.

Jeg er også lei av kostholdsfokuset (-hysteriet). Men jeg synes ikke det er rart om foreldre blir bekymret for unger som evt. ikke spiser.

Det er mulig jeg har selektiv hukommelse, men jeg synes det virker som om kostholdsfokuset bare øker og øker i mediene. Riktig kosthold (hva nå det er) har tatt religionens plass i samfunnet.

Hun var overvektig inntil hun plutselig bestemte seg fo å slanke seg. Nå er hennes BMI rundt 20. Mangler vel bare fire kg på å bli undervektig. Jeg er fullt klar over at BMI-utregningen er beregnet på voksne og ikke barn, men likevel...

Jeg har alltid bekymret for den ungen, og nå er det ikke akkurat bedre... Jeg er livredd for henne! :-(

Men heldigvis står hun på vent til å få hjelp. Fra henvisningen ble sendt fikk hun tilbud etter fire uker. Nå er det to uker igjen å vente. Og til uka skal hun til fastlegen.

Nei, du kan på ingen måte bruke en vanlig bmi-utregning på et barn, ikke før barnet er utvokst sånn rundt 16-18 års alder kanskje. Her har du en kalkulator beregnet på barn i alle fall:

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article10400186.ab

Kjempefint at jenta får hjelp - håper det går bra og at ting ordner seg for henne!

Jeg skjønner at det alvorlige er at 12-åringen er i ketose, og ikke ketosen i seg selv. Men jeg har lest så mange innlegg her på dol om "lavkarbo-dietter" at jeg ikke synes det er det minste merkelig om en 12-åring fanger opp denne slankemetoden. Og det er der jeg ansvarliggjør en av de viktigste forkjemperene for denne formen for diett her på dol.

''Jeg skjønner at det alvorlige er at 12-åringen er i ketose, og ikke ketosen i seg selv. Men jeg har lest så mange innlegg her på dol om "lavkarbo-dietter" at jeg ikke synes det er det minste merkelig om en 12-åring fanger opp denne slankemetoden.''

Ketose kommer ikke nødvendigvis av at man kutter kraftig ned på karbohydratene, man kan fint komme i ketose på lite nok kalorier (hvorav en stor del er karbohydrater) også. Bare så det er sagt. Det er vel ingen som har sagt at denne ungen nødvendigvis spiser lavkarbo?

Gjest Noen som har peil?

Jeg vet ikke hva slags kosthold jenta di har hengt seg opp i (er det hun som har asperger mm også?), men lukten du kjenner fra munnen hennes kan også tyde på at hun primært spiser for lite (og ikke at hun har begynt med lavkarbokosthold). Det er ikke farlig på kort sikt.

Beklager hvis jeg blander deg med en annen som har skrevet om sin tolv år gamle datter.

''Beklager hvis jeg blander deg med en annen som har skrevet om sin tolv år gamle datter.''

Ingenting å beklage, for du har helt rett. Det er meg.

Og tusen takk for støtte i andre innlegg du har skrevet i denne tråden også. Du virker som en veldig klok person. Tusen takk.

Og ja, vi får håpe at hun snart får den hjelpen hun trenger. Når jeg som mor ikke når inn til henne, så måtte jeg jo søke hjelp utenfra. Og bare for å ha sagt det (ikke ment til deg, men andre her i denne tråden som har sine meninger om familiens/mitt kosthold), så har vi hele tida hatt et vanlig kosthold som jeg selv har vokst opp på. Poteter, ris, kjøttkaker, saus, you name it. Helt vanlig, tradisjonell mat altså.

Så takk for at du ikke er en av dem som dømmer.

Klem

Annonse

"Det meste av studier gjort på denne formen ketose tar for seg en ketogen diett lav på karbohydrater og rik på fett i behandlingen av epilepsi hos barn. En slik diett er siste utvei i slik behandling og kan benyttes når all annen terapi feiler. Dietten kan ofte avsluttes etter 1-3 år. Omtrent 30-50% av barna som settes på denne dietten har god nytte av den for å kontrollere epilepsien. Å leve på en ketogen diett er ofte en stor psykisk og fysisk påkjenning for disse barna (og foreldre!), men alternativet med ukontrollert epilepsi er mindre ønskelig. Barn på ketogene dietter har en høyere forekomst av nyresten enn barn generelt. Det har også blitt rapportert om forstoppelse, uttørring, vekst-stagnasjon og hjerte-komplikasjoner fra studier."

http://www.doktoronline.no/qa/forum/21/qa1419337.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenic_diet igjen koblet opp mot behandling av epilepsi.

Tror ikke det finnes særlig mye bekreftet om barn og ketose, annet enn disse studiene hvor det er koblet opp mot kontroll av andre sykdommer.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/marit-bjoergen-uten-karbo-naar-du-ikke-toppen-3600042.html Min heltinne i trenings/idretts verden. Hun er super! Om barnet ditt slanker seg selv og har funnet "løsningen", så kanskje dette kan være med å gi henne noen andre tanker?

Gjest Noen som har peil?

Nei, du kan på ingen måte bruke en vanlig bmi-utregning på et barn, ikke før barnet er utvokst sånn rundt 16-18 års alder kanskje. Her har du en kalkulator beregnet på barn i alle fall:

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article10400186.ab

Kjempefint at jenta får hjelp - håper det går bra og at ting ordner seg for henne!

Tusen takk, Lillemus! :-)

Gjest Noen som har peil?

''men lukten du kjenner fra munnen hennes kan også tyde på at hun primært spiser for lite (og ikke at hun har begynt med lavkarbokosthold). ''

Jeg glemte visst å svare/kommentere dette. Hun har ikke begynt på lavkarbokosthold, hun bare spiser altfor, altfor lite. Fryser lett og er alltid iskald på hendene nå. Det var hun ikke før. Føler seg ofte svimmel også. Så godt at hun snart skal bli vurdert av noen som har peil. Håper bare at de kan hjelpe henne til blant annet å omprogrammere henne til å spise mer. Fortelle henne viktigheten av å få i seg nok næring og kalorier i løpet av dagen. Det hjelper jo ikke hva jeg sier, dessverre...

Tilsammen har hun gått ned rundt 15 kg siden mars.

Bekymrer meg grønn og blå for jenta mi.

''men lukten du kjenner fra munnen hennes kan også tyde på at hun primært spiser for lite (og ikke at hun har begynt med lavkarbokosthold). ''

Jeg glemte visst å svare/kommentere dette. Hun har ikke begynt på lavkarbokosthold, hun bare spiser altfor, altfor lite. Fryser lett og er alltid iskald på hendene nå. Det var hun ikke før. Føler seg ofte svimmel også. Så godt at hun snart skal bli vurdert av noen som har peil. Håper bare at de kan hjelpe henne til blant annet å omprogrammere henne til å spise mer. Fortelle henne viktigheten av å få i seg nok næring og kalorier i løpet av dagen. Det hjelper jo ikke hva jeg sier, dessverre...

Tilsammen har hun gått ned rundt 15 kg siden mars.

Bekymrer meg grønn og blå for jenta mi.

Dessverre finnes det vel en viss korrelasjon mellom asperger og anoreksia. Jo fortere hun får hjelp, jo mer sannsynlig er det at hun blir frisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...