Gå til innhold

Ubehagelig anfall - migrene m/aura

Anbefalte innlegg

Jeg har i flere år hatt noen synsforstyrrelser med ujevne mellomrom (lysglimt og siksakmønster som flytter seg i synsfeltet i 15-30 minutter) - og for et par år siden forstod jeg at dette kunne være et migreneanfall uten hodepine - og synsforstyrrelsene kalles for aura. Noen her på DOL skrev om det.

Det har ikke plaget meg så veldig, i og med at det kommer sjelden - noen ganger med 3-5 mnd i mellom, andre ganger med et par ukers mellomrom. Ekkelt akkurat mens det står på, men så er det helt over.

Vel - jeg hadde det middels sterkt her for 2-3 uker siden. Fikk det i lunsjpausen på jobb - og satt og pratet med en kollega som satt på skrå over bordet. Mens jeg snakket med henne, kunne jeg absolutt ikke se personen som satt rett overfor meg, altså litt i sidesynet mitt. Han var helt borte. Flere ganger måtte jeg kikke bort på ham for å se om han var der - og det var han.

I dag kom det igjen. Helt plutselig i det jeg og ungene gikk inn på Elkjøp. Det begynte litt annerledes, med en liten hel sirkel midt i høyre synsfelt, og i løpet av noen minutter beveget den sg oppover og mot venstre. Tidligere har lysglimtene beveget seg nedover mot høyre. Det var ekkelt å gå rundt i butikken og skulel se på ting og lese på skilt og tekst - fordi jeg klarte ikke å se det som var midt i synsfeltet - måtte liksom snikse i sidesynet.

Jeg orket ikke være der lenge, og gikk ut og satte meg i bilen. Ble veldig sliten, men så gav flimringen seg en del. Vi kjørte bort bare 100 meter til en matbutikk. Der inne startet det igjen, og det var ubehagelig å gå rundt å se etter varer. Heldigvis fant ungene det meste for meg. Gikk ut igjen og satt litt i bilen, var litt i tvil om jeg kunne kjøre.

Det gav seg igjen, og jeg kjørte hjem. Merket ingenting mens jeg kjørte. Men var helt vanvittig sliten og utkjørt. La meg på sofaen med ullpledd og frøys. Lå i ca 1,5, time og sov litt, og var iskald i ei glovarm stue. Mulig jeg hadde feber. Det presset litt mot pannen, men jeg hadde ikke vondt i hodet.

Etter å ha tatt det helt med ro i halvannen time, følte jeg meg helt fin igjen. Har aldri opplevd det slik før. Kan dette bety at jeg holder på å utvikle denne migrenetypen min mot noe mer alvorlig? Bør jeg til lege? Optikeren min sier at det ikke er farlig, men jeg vet ikke helt om han har greie på akkurat dette....

Ekkelt var det i alle fall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370840-ubehagelig-anfall-migrene-maura/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Migrene som forandrer seg eller som man får for første gang burde utløse et legebesøk, selv om det nok fremdeles er snakk om vanlig migrene (om den kommer med eller uten smerter er i grunnen ikke så viktig, jeg får forskjellige typer).

Jeg foreslår allikevel den lege-timen og magnesiumtilskudd. Magnesiumtilskudd er ufarlig i vanlige doser og hjelper svært mange med migrene, spesielt om de lever liv med en del stress. Legen kan også gi deg medisin, om du ikke har det allerede, slik at du mest sannsynlig slipper unna de verste anfallene.

Det var meg du snakKet med om dette, prust. Jeg har også hatt slike anfall et par ganger etter hverandre, i perioder. Men nå har jeg ikke hatt dem på 3 år:-) Du må stresse ned. Jeg ser jo her på dol hvordan du henger deg opp i alt som er, og skal ha kontroll på det meste:-)

Migrene som forandrer seg eller som man får for første gang burde utløse et legebesøk, selv om det nok fremdeles er snakk om vanlig migrene (om den kommer med eller uten smerter er i grunnen ikke så viktig, jeg får forskjellige typer).

Jeg foreslår allikevel den lege-timen og magnesiumtilskudd. Magnesiumtilskudd er ufarlig i vanlige doser og hjelper svært mange med migrene, spesielt om de lever liv med en del stress. Legen kan også gi deg medisin, om du ikke har det allerede, slik at du mest sannsynlig slipper unna de verste anfallene.

Jeg har ikke noe medisin mot dette. Tror faktisk ikke jeg har nevnt det for legen, i og med at det har vært såpass sjelden og at jeg ikke har hatt nevneverdig ubehag tidligere.

Men du tror det er migrene altså? Ingen i min nærmeste familie har migrene. Jeg forstår heller ikke hvorfor det kom i dag, hvis det skulle være noen tilknytning til stress. Jeg har faktisk hatt fri i dag - min første fridag på en hverdag siden juli. Har egentlig bare kost meg hjemme med hage og rydding og unger og mann :-)

Men magnesium altså. Det skal jeg sjekke ut - takk!

Det var meg du snakKet med om dette, prust. Jeg har også hatt slike anfall et par ganger etter hverandre, i perioder. Men nå har jeg ikke hatt dem på 3 år:-) Du må stresse ned. Jeg ser jo her på dol hvordan du henger deg opp i alt som er, og skal ha kontroll på det meste:-)

Ja, det var jo du som hadde det - husker det nå :-)

Jeg har det veldig travelt på jobben nå i september og oktober, stemmer det - men akkurat i dag har jeg jo høstferie da, og har ikke vært på jobb.

Mjo, jeg henger meg kanskje opp i ting... - hva tenkte du egentlig på akkurat nå?

Skal stresse ned - men vet ikke om jeg har tid til det før til jul... ;-)

Jeg har ikke noe medisin mot dette. Tror faktisk ikke jeg har nevnt det for legen, i og med at det har vært såpass sjelden og at jeg ikke har hatt nevneverdig ubehag tidligere.

Men du tror det er migrene altså? Ingen i min nærmeste familie har migrene. Jeg forstår heller ikke hvorfor det kom i dag, hvis det skulle være noen tilknytning til stress. Jeg har faktisk hatt fri i dag - min første fridag på en hverdag siden juli. Har egentlig bare kost meg hjemme med hage og rydding og unger og mann :-)

Det er typisk at migrenen kommer når man stresser ned. Det kan også ha sammenheng med hormoner.

Jeg får heldigvis sjeldent migreneanfall nå, men mitt siste kom to dager etter at jeg var ferdig med avsluttende oppgave i et universitetskurs verdt 30 studiepoeng. "Nå når jeg endelig skulle slappe av..." er klassisk :)

Men ja, magnesium. Det er i alle fall ufarlig å prøve :)

Annonse

Det er typisk at migrenen kommer når man stresser ned. Det kan også ha sammenheng med hormoner.

Jeg får heldigvis sjeldent migreneanfall nå, men mitt siste kom to dager etter at jeg var ferdig med avsluttende oppgave i et universitetskurs verdt 30 studiepoeng. "Nå når jeg endelig skulle slappe av..." er klassisk :)

Men ja, magnesium. Det er i alle fall ufarlig å prøve :)

Ok - da passer det jo egentlig da - at jeg etter 5-6 veldig hektiske uker har min etterlengtede 3 dagers høstferie, og så får et sånt anfall.

Men jeg må bare spørre - er det vanlig å føle at en har feber? Jeg lå med tights og ullkjole og ullpledd i stua som sikkert var 24 grader (vi fyrte) - og følte meg kald.

Ja, det var jo du som hadde det - husker det nå :-)

Jeg har det veldig travelt på jobben nå i september og oktober, stemmer det - men akkurat i dag har jeg jo høstferie da, og har ikke vært på jobb.

Mjo, jeg henger meg kanskje opp i ting... - hva tenkte du egentlig på akkurat nå?

Skal stresse ned - men vet ikke om jeg har tid til det før til jul... ;-)

Du liker tydeligvis og ha kontroll over enhver situasjon. Slik som jeg har lest deg her inne:-) Senest i dag/i går hvor du skal fjernstyre din manns/dine barns tur over fjellet? Det virker ikke som du har tillit til noen andre enn deg selv. Og det kan bli for mye i lengden...

Jeg har merket at "vanlig stress" ikke utløser øyemigrene. Men hvis det er noe følelsesmessig involvert i stresset, da er det der med en gang:-) Mine anfall av øyemigrene ga seg når jeg ble kvitt min følelsesmessig engasjerende x. Men det kan jo være andre ting som trigger disse anfallene for deg.

Ok - da passer det jo egentlig da - at jeg etter 5-6 veldig hektiske uker har min etterlengtede 3 dagers høstferie, og så får et sånt anfall.

Men jeg må bare spørre - er det vanlig å føle at en har feber? Jeg lå med tights og ullkjole og ullpledd i stua som sikkert var 24 grader (vi fyrte) - og følte meg kald.

Det er vanlig for meg, i alle fall - spesielt mot slutten av migrene-anfallet. Det kan være litt ubehagelig, men det går som oftest fort over. Mange blir også veldig sliten etterpå.

Du liker tydeligvis og ha kontroll over enhver situasjon. Slik som jeg har lest deg her inne:-) Senest i dag/i går hvor du skal fjernstyre din manns/dine barns tur over fjellet? Det virker ikke som du har tillit til noen andre enn deg selv. Og det kan bli for mye i lengden...

Jeg har merket at "vanlig stress" ikke utløser øyemigrene. Men hvis det er noe følelsesmessig involvert i stresset, da er det der med en gang:-) Mine anfall av øyemigrene ga seg når jeg ble kvitt min følelsesmessig engasjerende x. Men det kan jo være andre ting som trigger disse anfallene for deg.

Interessant det du skriver. Flott at du har blitt kvitt ex'en og det han gjorde, og at du ikke har hatt denne auraen på lenge.

Mjo, jeg ville kanskje fjernstyre famililen da de kjørte i går... Men jeg føler ikke at jeg er så kontrollerende vanligvis, men jeg er kanskje det...? Skal grunne på det.

Det er vanlig og føle seg sliten og kraftløs etter et slikt anfall. Ikke minst fordi det er psykisk utmattende. Man blir redd, rett og slett.

Interessant det du skriver. Flott at du har blitt kvitt ex'en og det han gjorde, og at du ikke har hatt denne auraen på lenge.

Mjo, jeg ville kanskje fjernstyre famililen da de kjørte i går... Men jeg føler ikke at jeg er så kontrollerende vanligvis, men jeg er kanskje det...? Skal grunne på det.

Jeg kan bare bedømme ut i fra det inntrykket jeg har her inne:-) Jeg aner ikke hvordan du fungerer i virkeligheten. Men jeg har et inntrykk av at du stresser en del.

Jeg kan bare bedømme ut i fra det inntrykket jeg har her inne:-) Jeg aner ikke hvordan du fungerer i virkeligheten. Men jeg har et inntrykk av at du stresser en del.

Ja, jeg har et hektisk liv. Det er sant. Jobber jo fullt, og har tre barn som er med på mye, og det er mye jeg som følger dem opp. Mannen min jobber også mye, og han sliter jo litt psykisk når han stresser for mye over lengre tid. Så da blir det ofte til at jeg tar mer ansvar enn jeg sikkert burde. Men de klarer jo mye slev nå, ungene, når de er blitt såpass store.

Jeg har tenkt mye på nå i det siste, det at det virker så fantastisk å bo helt alene, og bare ha ansvar for meg selv... Jeg vet jo at det ikke er oppnåelig, for jeg er jo så vanvittig glad i både mann og barn, men føler meg nok litt fanget og kvelt av og til, og lengter etter litt frihet... Er veldig glad for den uka jeg fikk nå her i huset alene - jeg nøyt hvert minutt :-)

Annonse

Ja, jeg har et hektisk liv. Det er sant. Jobber jo fullt, og har tre barn som er med på mye, og det er mye jeg som følger dem opp. Mannen min jobber også mye, og han sliter jo litt psykisk når han stresser for mye over lengre tid. Så da blir det ofte til at jeg tar mer ansvar enn jeg sikkert burde. Men de klarer jo mye slev nå, ungene, når de er blitt såpass store.

Jeg har tenkt mye på nå i det siste, det at det virker så fantastisk å bo helt alene, og bare ha ansvar for meg selv... Jeg vet jo at det ikke er oppnåelig, for jeg er jo så vanvittig glad i både mann og barn, men føler meg nok litt fanget og kvelt av og til, og lengter etter litt frihet... Er veldig glad for den uka jeg fikk nå her i huset alene - jeg nøyt hvert minutt :-)

Dette høres jo ganske så normalt ut:-) Men for og være helt ærlig: Du må lære deg og tolerere det ufullkomne, og du må lære deg og stole på mannen din. Ikke vondt ment, men du stresser tydeligvis litt mer enn det som er sunt for deg.

Dette høres jo ganske så normalt ut:-) Men for og være helt ærlig: Du må lære deg og tolerere det ufullkomne, og du må lære deg og stole på mannen din. Ikke vondt ment, men du stresser tydeligvis litt mer enn det som er sunt for deg.

Takk for det. Skal tenke på det du har sagt i kveld.

Nå skal jeg i seng. God matt!

Gjest hadde migrene

Jeg hadde noe lignende en gang.

JEg hadde siden jeg var liten hatt tidvis "anfall" med lysglimt og mosaikkmønster som la seg over synsfeltet, trodde det var normalt, at jeg var blendet eller noe.

Hadde ikke tenkt på sammenheng med at jeg av og til, ikke alltid også i etterkant hadde fått sterk utmattende hodepine som gjorde meg kvalm, til og med spydde....

Men en dag på jobb fikk jeg et kraftig anfall. Først var det bare en liten prikk som lyste foran øyet mitt, nesten som jeg var blendet, så ble den større, og større, danset foran synsfeltet så jeg ikke så, mosaikkmønster. Til slutt så jeg omtrent ingenting...

Dette varte vel 20 minutt tror jeg. Så ble jeg forferdelig utmattet. Følte jeg mistet kraft i armene, ble ukonsentrert og uvel... Jeg måtte bare gå hjem. Ble rådet til å ikke sykle eller kjøre og heller ta en taxi... men jeg gikk hjem.

La meg nedpå.

Etter det ble jeg plaget med slike anfall en stund, var vel i en periode med mye stress i livet, jeg var plaget med nakke osv.

Gikk til fysio pga nakke og kjeve, ble bedre...l

også av migrenen :-)

Jeg har hatt slike anfall to ganger før. Utrolig ekkelt og ubehagelig.

Ene gangen var på jobb,og jeg klarte faktisk ikke å lese. Så ikke bokstavene på dataskjermen. Kjørte hjem, og sov og frøs, og var bra igjen etter noen timer.

Ville søkt lege dersom det fortsatte med mange anfall.

Symptomer på stress kommer alltid når man skal kunne slappe av. Svært mange blir også fysisk syke nettopp i ferien.

Jeg har hatt slike anfall to ganger før. Utrolig ekkelt og ubehagelig.

Ene gangen var på jobb,og jeg klarte faktisk ikke å lese. Så ikke bokstavene på dataskjermen. Kjørte hjem, og sov og frøs, og var bra igjen etter noen timer.

Ville søkt lege dersom det fortsatte med mange anfall.

Snakket lenge med min mor i dag, og hun mente absolutt at jeg skulle få legetime. Hun hadde selv netthinneløsning på begge øynene for ca ti år siden, og det var ganske dramatisk, Heldigvis bel hun operert (på Rikshopsitalet), og alt gikk bra.

Nå tror jeg ikke at det jeg har er netthinneløsning, og optikeren min holder øye med dette pga min mors sykdomshistorie - men jeg bør kanskje ta det litt mer alvorlig enn jeg hittil har gjort.

Så nå har jeg lovet å ringe legen på mandag...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...