Gå til innhold

Sår på hake

Anbefalte innlegg

Gjest mammamiamm

Ungen på 1 år har vært plaget med eksem på haken tidvis som vi har smurt med

Locoid og fet krem under utbrudd, så bare fet krem.

Men nå har det kommet tilbake og blitt sårt, har vært i 3 uker nå

og blir mer såraktig, i dag var det gult inni såret, så det er tydeligvis infisert.

Noen tips til behandling? Har klorhexidin, det er kanskje det beste å rense med? Jeg bør kanskje ikke bruke Locoid nå som det er et sår der... og heller ikke fet krem siden det er åpent sår? Hva kan jeg da bruke? Sinksalve? Sårsalve? I så fall hvilken?

Håper jeg slipperå gå innom legevakta da jeg har dårlig erfaring med de her i kommunen. Her får du aller nådigst komme inn, og er du så heldig så må du sitte der og vente i 6-7 timer i verste fall... og så kommer du inn, legen kikker kjapt på og sier at dette får vi bare vente og se det an til mandag og så heller oppsøke fastlege. Yeah right!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370843-s%C3%A5r-p%C3%A5-hake/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring fastlegen på mandag morgen om du vil ha en lege til å se på det, det der trenger du ikke bry legevakta med.

Hold det tørt, om barnet sikler så pass ekstra godt på. Smør med brulidin først kanskje og så et vanntett plaster utenpå? Om barnet vil godta det og ikke rive det av da.

Om barnet bruker smokk er det tid for en kjapp og brutal smokkeavvenning.

Hei

Dette har du sikkert tenkt på, men mine barn ble såre på haken i den alderen fordi de siklet på kraven til jakken, eller vinterdressen de hadde på. Og så ble denne gnidd frem og tilbake over haka når de var ute og lekte. Det hjalp å passe på at glidelåsen ikke var trukket helt opp til ansiktet. Det samme kan skje med halsluer (sånne som trekkes over hodet) som er litt grove i stoffet og blir våte.

Av krem vil jeg anbefale denne fra Aderma http://www.apotekdirekte.no/ds_product_info.php?manufacturers_id=149&products_id=4089 Det er en tynn sinksalve med litt desinfiserende effekt. Vi har brukt den mye på vår gutt som har det med å bli sår rundt munnen.

lykke til, vennlig hilsen

Gjest trådstarter

Hei

Dette har du sikkert tenkt på, men mine barn ble såre på haken i den alderen fordi de siklet på kraven til jakken, eller vinterdressen de hadde på. Og så ble denne gnidd frem og tilbake over haka når de var ute og lekte. Det hjalp å passe på at glidelåsen ikke var trukket helt opp til ansiktet. Det samme kan skje med halsluer (sånne som trekkes over hodet) som er litt grove i stoffet og blir våte.

Av krem vil jeg anbefale denne fra Aderma http://www.apotekdirekte.no/ds_product_info.php?manufacturers_id=149&products_id=4089 Det er en tynn sinksalve med litt desinfiserende effekt. Vi har brukt den mye på vår gutt som har det med å bli sår rundt munnen.

lykke til, vennlig hilsen

Det viser seg at eksemet har blitt kraftig betent, så jeg skal ikke smøre med verken Locoid eller fet krem, kun rense med klorhexidin og smøre på Brulidine samt gi henne antibiotika i ti dager... skulle hatt på plaster, men det er helt umulig, hun peller det bare av, dessuten er det så nært munnen at det er vanskelig å få det til å sitte....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...