Gå til innhold

Hvordan smaker stekt hund og rotte?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Så du tror problemet er løst bare de får jobb? NAV har ulike ordninger for å få minoriteter ut i jobb, hvorfor tror du de ikke har kommet seg i jobb etter dette?

ja jeg har fordommer. jeg tror at deres eneste måte å bedre inntrykket på , er gå sammen for å bedre inntrykket. I prinsippet bør ingen ha ansvar for andre i samme minoritet, men en ,kommer ingen vei utenom.

''Så du tror problemet er løst bare de får jobb?''

Det er det svært få som tror. Dette dreier seg om et folk som ikke har kultur for å arbeide og betale skatt. Det er ikke PK å si det, men det er fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 421
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    141

  • Spenol(1)

    26

  • hidi, the scorpion

    11

  • pølsenn

    9

Så du tror problemet er løst bare de får jobb? NAV har ulike ordninger for å få minoriteter ut i jobb, hvorfor tror du de ikke har kommet seg i jobb etter dette?

ja jeg har fordommer. jeg tror at deres eneste måte å bedre inntrykket på , er gå sammen for å bedre inntrykket. I prinsippet bør ingen ha ansvar for andre i samme minoritet, men en ,kommer ingen vei utenom.

Så problemet er altså faktisk dine fordommer, som forhindrer deg i å ha et balansert og rettferdig inntrykk av folk, og som gjør at du forventer helt urimelig ting av dem (som at lovlydige plutselig er ansvarlige for de kriminelle).

Du ser da selv hvor illogisk og tåpelig det du skriver er?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''hvor mange lovlydige romfolk finnes?''

Mener du at dette skal telles på en annen måte enn for nordmenn?

Altså, at folk som ikke er dømt regnes som lovlydige.

Noen ganger kan en bli så forbasket poltisk korrekt, og fordomsfri at det nærmest får motsatt effekt.

Andre minoriteter har klart seg bra etter å ha lært norsk og fått arbeidserfaring. Hvorfor skal ikke sigøynerne også klare det? Eller er det så synd på dem at det ikke er noe vits å stille krav til dem? Det er jo litt fordomsfullt å ikke stille krav til folk?

jeg har tro på at de kan lære norsk, og å komme i jobb men de må ta et oppgjør i egne rekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble grundig dokumentert av Finansavisen for noen år siden. Det er ingen grunn til å tro at dagens situasjon er forskjellig.

Og det er neppe tilfeldig at ingen vil ansette sigøynere, om det da i det hele tatt er noen av dem som faktisk VIL ha fast jobb da. Det er nok mer lukrativt å leve av NAV og kriminalitet.

Så lenge ingen vil ansette dem uansett, så blir det jo NAV og/eller kriminalitet som blir mulighetene.

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så problemet er altså faktisk dine fordommer, som forhindrer deg i å ha et balansert og rettferdig inntrykk av folk, og som gjør at du forventer helt urimelig ting av dem (som at lovlydige plutselig er ansvarlige for de kriminelle).

Du ser da selv hvor illogisk og tåpelig det du skriver er?

Med vennlig hilsen

Noe av problemet her er vel at jeg i såfall ikke er den eneste med disse fordommene. Det er vel en grunn til at man har dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kan en bli så forbasket poltisk korrekt, og fordomsfri at det nærmest får motsatt effekt.

Andre minoriteter har klart seg bra etter å ha lært norsk og fått arbeidserfaring. Hvorfor skal ikke sigøynerne også klare det? Eller er det så synd på dem at det ikke er noe vits å stille krav til dem? Det er jo litt fordomsfullt å ikke stille krav til folk?

jeg har tro på at de kan lære norsk, og å komme i jobb men de må ta et oppgjør i egne rekker.

''Det er jo litt fordomsfullt å ikke stille krav til folk?''

Det avhenger jo av hvilke krav man stiller.

Hvis du stiller krav om at lovlydige skal ta ansvar for kriminelle (mer enn det f. eks. du har ansvar for kriminelle i din by), så er det selvsagt fordomsfull diskriminering.

Så lenge du ikke evner å fremføre dine argumenter uten forskjellsbehandling, så har du ingen argumenter. Du har fordommer og trakassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe av problemet her er vel at jeg i såfall ikke er den eneste med disse fordommene. Det er vel en grunn til at man har dem?

''Noe av problemet her er vel at jeg i såfall ikke er den eneste med disse fordommene. Det er vel en grunn til at man har dem?''

At det er flere gjør det ikke bedre.

Grunnen er vanligvis kunnskapsløshet/uvitenhet, eller hat. Du bør lese deg opp på grunnleggende menneskerettigheter, og på den norske Grunnloven.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ingen vil ansette dem uansett, så blir det jo NAV og/eller kriminalitet som blir mulighetene.

Eller?

Har du noen gang hørt om en sigøyner som vil ha fast jobb? Og selv om ikke har jobb legitimerer dette selvfølgelig ikke kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet her er vel at jeg i såfall ikke er den eneste med disse fordommene. Det er vel en grunn til at man har dem?

''Det er vel en grunn til at man har dem?''

Dette skyldes utelukkende sigøyner-"kulturen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang hørt om en sigøyner som vil ha fast jobb? Og selv om ikke har jobb legitimerer dette selvfølgelig ikke kriminalitet.

Det er ingen som har sagt det legitimerer kriminalitet.

Faktum er dog at hvis man vokser opp uten noen som helst realistisk sjanse for å få en jobb (bl.a. pga. slike fordommer som du sprer), så er veien til kriminalitet nok kortere.

Så lenge de ikke får jobb uansett, så er det selvsagt irrelevant hvor mange som ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noe av problemet her er vel at jeg i såfall ikke er den eneste med disse fordommene. Det er vel en grunn til at man har dem?''

At det er flere gjør det ikke bedre.

Grunnen er vanligvis kunnskapsløshet/uvitenhet, eller hat. Du bør lese deg opp på grunnleggende menneskerettigheter, og på den norske Grunnloven.

Med vennlig hilsen

''Grunnen er vanligvis kunnskapsløshet/uvitenhet, eller hat. Du bør lese deg opp på grunnleggende menneskerettigheter, og på den norske Grunnloven''

Tror du de får jobb, fast bolig og et plettfritt rykte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har sagt det legitimerer kriminalitet.

Faktum er dog at hvis man vokser opp uten noen som helst realistisk sjanse for å få en jobb (bl.a. pga. slike fordommer som du sprer), så er veien til kriminalitet nok kortere.

Så lenge de ikke får jobb uansett, så er det selvsagt irrelevant hvor mange som ønsker det.

Så du mener at hvis de får seg fast jobb så opphører kriminaliteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har sagt det legitimerer kriminalitet.

Faktum er dog at hvis man vokser opp uten noen som helst realistisk sjanse for å få en jobb (bl.a. pga. slike fordommer som du sprer), så er veien til kriminalitet nok kortere.

Så lenge de ikke får jobb uansett, så er det selvsagt irrelevant hvor mange som ønsker det.

''Så lenge de ikke får jobb uansett, så er det selvsagt irrelevant hvor mange som ønsker det.''

Det er vel kanskje en sammenheng her også...slik at man muligens kan snu utsagnet? Uten at jeg har veldig god greie på statistikken bak her, drister jeg meg til å anta dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Grunnen er vanligvis kunnskapsløshet/uvitenhet, eller hat. Du bør lese deg opp på grunnleggende menneskerettigheter, og på den norske Grunnloven''

Tror du de får jobb, fast bolig og et plettfritt rykte da?

Første skritt på veien er selvsagt å kvitte seg med fordommer som forhindrer deg i å analysere en situasjon. Det gjelder selvsagt enten man snakker om fordommer mot kvinner, svarte, homofile, romfolk, osv.

Så lenge du ikke evner å se dem som individer så har du tapt diskusjonen, for da baserer du deg bare på fordommer mot ANDRE.

Så lenge du baserer dine meninger om Luca på hva Pitti og Mihai har gjort, så er det åpenbart at du ikke er rettferdig med Luca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er vel en grunn til at man har dem?''

Dette skyldes utelukkende sigøyner-"kulturen".

Jada, skyld på andre.

Dine fordommer er DITT ansvar, ikke andres.

Eller er det slik at andre er ansvarlig for hva du tenker? Eller tenker du selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at hvis de får seg fast jobb så opphører kriminaliteten?

Jeg mener at så lenge man har hele grupper som ikke har noen realistisk sjanse for å få en jobb, så er veien til kriminalitet kortere. Det gjelder for alle grupper, ikke bare for romfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at så lenge man har hele grupper som ikke har noen realistisk sjanse for å få en jobb, så er veien til kriminalitet kortere. Det gjelder for alle grupper, ikke bare for romfolk.

Men spørsmålet er om kriminaliteten opphører når de har kommet seg inn i arbeidslivet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så lenge de ikke får jobb uansett, så er det selvsagt irrelevant hvor mange som ønsker det.''

Det er vel kanskje en sammenheng her også...slik at man muligens kan snu utsagnet? Uten at jeg har veldig god greie på statistikken bak her, drister jeg meg til å anta dette...

Hei,

Jo, men dette er ikke noe nytt. "Luca" (som er født i 1980) får ikke jobb, fordi folk har sett på hans far og onkler og mener de er kriminelle. Så muligheten for at Luca skal få en jobb er i stod grad allerede avskåret, selv om han ønsker det.

Det er et mønster som det er vanskelig å bryte, spesielt når "hele samfunnet" rotter seg sammen mot "Luca" og nærmest forventer at han skal være kriminell.

Og for ordens skyld: det kan godt være at mange i Lucas familie er kriminelle, men det fordommene gjør er å forhindre Luca i å "bryte ut".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spørsmålet er om kriminaliteten opphører når de har kommet seg inn i arbeidslivet ?

Sannsynligvis vil den det, i hvert fall være likere som for andre grupper. Folk er gjerne kriminelle fordi de opplever at de har få andre valg, og de har intet å miste.

Hvis du er redusert til å spise måker og rotter, så vil jeg tro at det var større sjanse for at du også vurderte "alternative" måter å skaffe deg mat på, siden ingen vil ansette deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis vil den det, i hvert fall være likere som for andre grupper. Folk er gjerne kriminelle fordi de opplever at de har få andre valg, og de har intet å miste.

Hvis du er redusert til å spise måker og rotter, så vil jeg tro at det var større sjanse for at du også vurderte "alternative" måter å skaffe deg mat på, siden ingen vil ansette deg.

Tror du at de ønsker fast jobb i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...