Gå til innhold

Hvordan smaker stekt hund og rotte?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 421
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    141

  • Spenol(1)

    26

  • hidi, the scorpion

    11

  • pølsenn

    9

Tror du at de ønsker fast jobb i utgangspunktet?

Jeg tror svært mange har gitt opp, rett og slett fordi fordommene mot dem er så store at de ikke ser noe poeng med å studere engang, ettersom de aldri får brukt det.

Og de som ikke har gitt opp, men prøver, vil trolig finne at det er nesten umulig, grunnet fordommer (slike som vises i denne tråden).

Uansett, det nytter i hvert fall ikke å bare si "de er tyver", og så tro at problemet forsvinner av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror ikke jeg.

''Det tror ikke jeg.''

Nei, og det er akkurat det som er problemet deres.

Så lenge det er holdningen, så gidde de ikke søke jobb, for de vet jo hva svaret blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Jada, skyld på andre.

Dine fordommer er DITT ansvar, ikke andres.

Eller er det slik at andre er ansvarlig for hva du tenker? Eller tenker du selv?

Du er helt på bærtur her som i all andre saker.

Her er en som hadde null "fordommer" mot sigøynerfolket. Han gav dem jobb og lot dem bo hos seg: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6677565

Og slik gikk det; http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7294866

Enda en nordmann full av fordommer, eller skal vi heller si full av kunnskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

Første skritt på veien er selvsagt å kvitte seg med fordommer som forhindrer deg i å analysere en situasjon. Det gjelder selvsagt enten man snakker om fordommer mot kvinner, svarte, homofile, romfolk, osv.

Så lenge du ikke evner å se dem som individer så har du tapt diskusjonen, for da baserer du deg bare på fordommer mot ANDRE.

Så lenge du baserer dine meninger om Luca på hva Pitti og Mihai har gjort, så er det åpenbart at du ikke er rettferdig med Luca.

"Første skritt på veien er selvsagt å kvitte seg med fordommer som forhindrer deg i å analysere en situasjon. Det gjelder selvsagt enten man snakker om fordommer mot kvinner, svarte, homofile, romfolk, osv."

og ikke minst fordommer mot folk som stemmer frp. disse fordommer bør også kvittes med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Første skritt på veien er selvsagt å kvitte seg med fordommer som forhindrer deg i å analysere en situasjon. Det gjelder selvsagt enten man snakker om fordommer mot kvinner, svarte, homofile, romfolk, osv."

og ikke minst fordommer mot folk som stemmer frp. disse fordommer bør også kvittes med

Og, som jeg har forklart utallige ganger før:

Det er selvsagt helt greit å kritisere politiske partier for deres politikk, samt at medlemmene støtter dette. Det gjelder selvsagt uansett om det er Frp, Krf, Ap eller andre partier det er snakk om.

Det er like selvsagt å kritisere noen fordi de er kvinner, svarte, homofile, tilhører bestemte folkegrupper, osv. som er ting man knapt nok velger.

Hvis du setter deg ned og tenker over det, så forstår du sikkert forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og, som jeg har forklart utallige ganger før:

Det er selvsagt helt greit å kritisere politiske partier for deres politikk, samt at medlemmene støtter dette. Det gjelder selvsagt uansett om det er Frp, Krf, Ap eller andre partier det er snakk om.

Det er like selvsagt å kritisere noen fordi de er kvinner, svarte, homofile, tilhører bestemte folkegrupper, osv. som er ting man knapt nok velger.

Hvis du setter deg ned og tenker over det, så forstår du sikkert forskjellen.

På samme måte som det selvfølgelig er helt greit å kritisere en spesiell kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som det selvfølgelig er helt greit å kritisere en spesiell kultur.

''På samme måte som det selvfølgelig er helt greit å kritisere en spesiell kultur.''

For eksempel, du mener at du er ansvarlig for den europeiske "kultur-vanen" med å starte samtlige verdenskriger?

Eller er du ikke en del av den kulturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

Og, som jeg har forklart utallige ganger før:

Det er selvsagt helt greit å kritisere politiske partier for deres politikk, samt at medlemmene støtter dette. Det gjelder selvsagt uansett om det er Frp, Krf, Ap eller andre partier det er snakk om.

Det er like selvsagt å kritisere noen fordi de er kvinner, svarte, homofile, tilhører bestemte folkegrupper, osv. som er ting man knapt nok velger.

Hvis du setter deg ned og tenker over det, så forstår du sikkert forskjellen.

Fordommer er fordommer. uansett hvor mange ganger du forklarer deg, så har du plenty av fordommer selv. så ikke gjør deg bedre enn du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommer er fordommer. uansett hvor mange ganger du forklarer deg, så har du plenty av fordommer selv. så ikke gjør deg bedre enn du er.

Men fremdeles ikke noe konkret å komme med?

Jeg burde jo takke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Har Rom-folket _så_ lite penger, at de synes dette er en grei løsning?''

De synes tydeligvis løsningen er greiere enn å lære seg norsk og å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

Men fremdeles ikke noe konkret å komme med?

Jeg burde jo takke deg.

hva skal jeg komme med av konkrete ting? Du vet selv hva du driver med her inne. kun dine forklaringer er gode nok, i dine øyne. ingen andre driver å legger inn innlegg om diverse partier hver uke, for å vise hva slags folk de er. kan ikke skjønne at du har tid til det.

du må gjerne kritisere politikken til frp, men det du gjør her inne mot frp, frp-politikere og velgere, har ingen ting med kritikk å gjøre. det har mye med fordommer å gjøre. du leter til og med fram fakta om at frp velgere har mindre iq, for å sette skikkelig fyr i debatten. og dette har jeg skrevet til deg mange ganger, fordi at når du begynner å prøve å belære folk om at de må kvitte seg med fordommer; da blir jeg litt hissig her jeg sitter. og jeg har også fordommer. legger ikke skjul på det. men du, du nekter plent. derfor gjør du deg bedre enn du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva skal jeg komme med av konkrete ting? Du vet selv hva du driver med her inne. kun dine forklaringer er gode nok, i dine øyne. ingen andre driver å legger inn innlegg om diverse partier hver uke, for å vise hva slags folk de er. kan ikke skjønne at du har tid til det.

du må gjerne kritisere politikken til frp, men det du gjør her inne mot frp, frp-politikere og velgere, har ingen ting med kritikk å gjøre. det har mye med fordommer å gjøre. du leter til og med fram fakta om at frp velgere har mindre iq, for å sette skikkelig fyr i debatten. og dette har jeg skrevet til deg mange ganger, fordi at når du begynner å prøve å belære folk om at de må kvitte seg med fordommer; da blir jeg litt hissig her jeg sitter. og jeg har også fordommer. legger ikke skjul på det. men du, du nekter plent. derfor gjør du deg bedre enn du er.

Faktisk var det ikke jeg som kom med den statistikken.

:-)

Noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tussilago1

jeg tror vi noen gang må kalle en spade for en spade og si at det er mye trøbbel med dem. De må også ta en del av ansvaret for at ting har blitt som det har blitt. Det hjelper ikke å klage over at de ikke får jobb, hvis de ikke takker ja til tilbudene om voksenopplæring og norskkkurs.

''Det hjelper ikke å klage over at de ikke får jobb, hvis de ikke takker ja til tilbudene om voksenopplæring og norskkkurs.''

Uttaler meg på bakgrunn av mange års erfaring med rekruttering i offentlig og privat sektor. De færreste Rom-folk kvalifiserer til tiltak fra NAV. I de tilfellene arbeidssøkeren med Rom-bakgrunn har garanti om et gunstig tiltak fra NAV, faller arbeidsgiver fra i 99.99% av tilfellene.

Verken NAV, rekrutteringsbyråer eller arbeidssøkere med Rom-opphav kan trylle. Med mindre arbeidssøkeren skifter navn og lyger om / hemmeligholder sitt opphav, en h*n i realiteten sjanseløs.

Romfolk er etter min erfaring den mest stigmatiserte og diskriminerte gruppa i Norge pr i dag. En kompleks problemstilling som blir særlig opprettholdt av fordommer fra de fleste aktører.

Hvordan stekt hund og rotte smaker, vet jeg ikke. Mest sannsynlig fordi jeg ikke har måttet vurdere det som mat for å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har Rom-folket _så_ lite penger, at de synes dette er en grei løsning?''

De synes tydeligvis løsningen er greiere enn å lære seg norsk og å jobbe.

Ja, siden arbeidsmarkedet er vidt åpent for romfolk som kan norsk, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det hjelper ikke å klage over at de ikke får jobb, hvis de ikke takker ja til tilbudene om voksenopplæring og norskkkurs.''

Uttaler meg på bakgrunn av mange års erfaring med rekruttering i offentlig og privat sektor. De færreste Rom-folk kvalifiserer til tiltak fra NAV. I de tilfellene arbeidssøkeren med Rom-bakgrunn har garanti om et gunstig tiltak fra NAV, faller arbeidsgiver fra i 99.99% av tilfellene.

Verken NAV, rekrutteringsbyråer eller arbeidssøkere med Rom-opphav kan trylle. Med mindre arbeidssøkeren skifter navn og lyger om / hemmeligholder sitt opphav, en h*n i realiteten sjanseløs.

Romfolk er etter min erfaring den mest stigmatiserte og diskriminerte gruppa i Norge pr i dag. En kompleks problemstilling som blir særlig opprettholdt av fordommer fra de fleste aktører.

Hvordan stekt hund og rotte smaker, vet jeg ikke. Mest sannsynlig fordi jeg ikke har måttet vurdere det som mat for å overleve.

Godt skrevet!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussilago1

Har du noen gang hørt om en sigøyner som vil ha fast jobb? Og selv om ikke har jobb legitimerer dette selvfølgelig ikke kriminalitet.

''Har du noen gang hørt om en sigøyner som vil ha fast jobb?''

*Host* Hvor mange kjenner du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Noe av problemet her er vel at jeg i såfall ikke er den eneste med disse fordommene. Det er vel en grunn til at man har dem?

Synes du svarer godt for deg i tråden her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussilago1

''Har Rom-folket _så_ lite penger, at de synes dette er en grei løsning?''

De synes tydeligvis løsningen er greiere enn å lære seg norsk og å jobbe.

''De synes tydeligvis løsningen er greiere enn å lære seg norsk og å jobbe.''

Arbeidsmarkedet er tilnærmet ikke-eksisterende for dem - uansett motivasjon, kompetanse og norskkunnskaper.

I de jobbene jeg fikk bonus for hver "formidling", visste jeg at månedens ekstrainntekt uteble om jeg hadde en av Rom-opprinnelse på portefolien. Og tro meg, jeg prøvde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussilago1

''Så lenge de ikke får jobb uansett, så er det selvsagt irrelevant hvor mange som ønsker det.''

Det er vel kanskje en sammenheng her også...slik at man muligens kan snu utsagnet? Uten at jeg har veldig god greie på statistikken bak her, drister jeg meg til å anta dette...

''Det er vel kanskje en sammenheng her også...slik at man muligens kan snu utsagnet? ''

Nettopp, det er en selvoppfyllende profeti som gjelder andre "utsatte" grupper eller individer også. Men det rammer hardt de i gruppen som ikke kan identifisere seg med "de andre", - de får på mange måter en livstidsdom uten lov og rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...