Gå til innhold

Hvordan smaker stekt hund og rotte?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

''uansett hvilken kompetanse ''

Og hvilken kompetanse er det så liksom sigøynerne har? Er nå bare et par år siden det stod i avisene at aller første norske sigøneren hade fullført videregående skole, og det på tross av at dette har vært en lovfestet rett for alle lenge.

En ting er i alla fall sikkert. At du har hatt nærkontakt med denne gruppa som arbeidssøkere er rein løgn.

'' Er nå bare et par år siden det stod i avisene at aller første norske sigøneren hade fullført videregående skole, og det på tross av at dette har vært en lovfestet rett for alle lenge''

Stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 421
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    141

  • Spenol(1)

    26

  • hidi, the scorpion

    11

  • pølsenn

    9

'' Er nå bare et par år siden det stod i avisene at aller første norske sigøneren hade fullført videregående skole, og det på tross av at dette har vært en lovfestet rett for alle lenge''

Stemmer.

For folk med ungdomsskolen kan vel ikke gjøre en jobb, mener du?

Siden de ikke har samme utdanning som deg?

:rister på hodet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det hjelper ikke å klage over at de ikke får jobb, hvis de ikke takker ja til tilbudene om voksenopplæring og norskkkurs.''

Uttaler meg på bakgrunn av mange års erfaring med rekruttering i offentlig og privat sektor. De færreste Rom-folk kvalifiserer til tiltak fra NAV. I de tilfellene arbeidssøkeren med Rom-bakgrunn har garanti om et gunstig tiltak fra NAV, faller arbeidsgiver fra i 99.99% av tilfellene.

Verken NAV, rekrutteringsbyråer eller arbeidssøkere med Rom-opphav kan trylle. Med mindre arbeidssøkeren skifter navn og lyger om / hemmeligholder sitt opphav, en h*n i realiteten sjanseløs.

Romfolk er etter min erfaring den mest stigmatiserte og diskriminerte gruppa i Norge pr i dag. En kompleks problemstilling som blir særlig opprettholdt av fordommer fra de fleste aktører.

Hvordan stekt hund og rotte smaker, vet jeg ikke. Mest sannsynlig fordi jeg ikke har måttet vurdere det som mat for å overleve.

Bra innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

For folk med ungdomsskolen kan vel ikke gjøre en jobb, mener du?

Siden de ikke har samme utdanning som deg?

:rister på hodet:

Det finnes knapt ufaglært arbeid arbeid å få lenger for _noen_ som ikke krever utdannelse. I tillegg er 90% av sigøynerne analfabeter, og ekskluderer seg selv ut av samfunnet.

ref. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article707566.ece

Du tilhører ikke samme verden som våkne folk og argumenterer der etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den artikkelen sparker jo effektivt ben under alle de som påstår at "tiggere tjener 30000 i måneden", og ellers har det meget godt.

Romfolket er kanskje et av de mest diskriminerte i Europa.

Med vennlig hilsen

En interessant rapport som ble gjort på bakgrunn av undersøkelser om rumenske tiggere i Oslo for et par år sida: http://www.visit-johansen.net/dokumenter/Folk%20fra%20Romania%20som%20tigger%20Oslo.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''uansett hvilken kompetanse ''

Og hvilken kompetanse er det så liksom sigøynerne har? Er nå bare et par år siden det stod i avisene at aller første norske sigøneren hade fullført videregående skole, og det på tross av at dette har vært en lovfestet rett for alle lenge.

En ting er i alla fall sikkert. At du har hatt nærkontakt med denne gruppa som arbeidssøkere er rein løgn.

''Er nå bare et par år siden det stod i avisene at aller første norske sigøyneren hade fullført videregående skole''

Det har sikkert stått i avisene mange ganger, men det stemmer ikke at det bare er et par år siden hun fullførte videregående. Det er nemlig såpass lenge siden at det het examen artium.

Og rent bortsett fra det, hørte jeg også om denne ene da jeg var ungdom, og jeg er over 50 år.

http://www.dagbladet.no/2010/04/30/kultur/litteratur/litteraturanmeldelser/anmeldelser/bok/11518210/

Her står det mye fornuftig (linken må limes inn):

www.forbundsnytt.no/uf/pdf2005/nr02/Dagbladet%20Romfolket.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

''Er nå bare et par år siden det stod i avisene at aller første norske sigøyneren hade fullført videregående skole''

Det har sikkert stått i avisene mange ganger, men det stemmer ikke at det bare er et par år siden hun fullførte videregående. Det er nemlig såpass lenge siden at det het examen artium.

Og rent bortsett fra det, hørte jeg også om denne ene da jeg var ungdom, og jeg er over 50 år.

http://www.dagbladet.no/2010/04/30/kultur/litteratur/litteraturanmeldelser/anmeldelser/bok/11518210/

Her står det mye fornuftig (linken må limes inn):

www.forbundsnytt.no/uf/pdf2005/nr02/Dagbladet%20Romfolket.pdf

Nåja, hvis du forsøker skape inntrykk av at det er et prioritert mål i sigøynermiljøet å skaffe seg kunnskap og utdanning med tanke på deltagelse i samfunnet, så sliter du.

ALT har vært prøvd ovenfor disse, med sørgelig resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, hvis du forsøker skape inntrykk av at det er et prioritert mål i sigøynermiljøet å skaffe seg kunnskap og utdanning med tanke på deltagelse i samfunnet, så sliter du.

ALT har vært prøvd ovenfor disse, med sørgelig resultat.

Selvfølgelig påstår jeg ikke det. Jeg bare korrigerte en påstand som hadde med tidspunkt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For folk med ungdomsskolen kan vel ikke gjøre en jobb, mener du?

Siden de ikke har samme utdanning som deg?

:rister på hodet:

Hvilke jobber kan man få i dag med kun ungdomsskolen? Ikke teoretisk kunne utføre, men faktisk ha noen mulighet til å bli ansatt i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke jobber kan man få i dag med kun ungdomsskolen? Ikke teoretisk kunne utføre, men faktisk ha noen mulighet til å bli ansatt i?

Jobb i kantine, for eksempel.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jobb i kantine, for eksempel.

Med vennlig hilsen

''Jobb i kantine, for eksempel''

For å jobbe med mat, må du være vasket og ren. Hvordan skal de kunne få jobb i kantine, når de bæsjer i buskene, sover med klærne på og ikke har mulighet for å få vasket seg?

Jeg lurer på dette, fordi du i oktober i fjor hevdet at det var idiotisk å gi dem hus, når de var et reisende folk.

Det er altså fordommer som er årsak til at de ikke får jobb i kantine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jobb i kantine, for eksempel''

For å jobbe med mat, må du være vasket og ren. Hvordan skal de kunne få jobb i kantine, når de bæsjer i buskene, sover med klærne på og ikke har mulighet for å få vasket seg?

Jeg lurer på dette, fordi du i oktober i fjor hevdet at det var idiotisk å gi dem hus, når de var et reisende folk.

Det er altså fordommer som er årsak til at de ikke får jobb i kantine?

''Hvordan skal de kunne få jobb i kantine, når de bæsjer i buskene, sover med klærne på og ikke har mulighet for å få vasket seg?''

Gjør alle det? Eller noen? Eller tar du bare noe du har hørt/sett, og lar fordommene dine rase av sted med deg, og antar at "alle gjør det"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

''Hvordan skal de kunne få jobb i kantine, når de bæsjer i buskene, sover med klærne på og ikke har mulighet for å få vasket seg?''

Gjør alle det? Eller noen? Eller tar du bare noe du har hørt/sett, og lar fordommene dine rase av sted med deg, og antar at "alle gjør det"?

Jeg får spørre på en annen måte. Hvordan mener du at noen kan få jobb i kantine, når de sover ute på gata og ikke har vaskemuligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får spørre på en annen måte. Hvordan mener du at noen kan få jobb i kantine, når de sover ute på gata og ikke har vaskemuligheter?

Så det du sier er at ingen kan/vil ansette dem.

Greit.

Da kan du jo begripeligvis ikke sutre om at de er arbeidsledige, kan du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Så det du sier er at ingen kan/vil ansette dem.

Greit.

Da kan du jo begripeligvis ikke sutre om at de er arbeidsledige, kan du vel?

''Så det du sier er at ingen kan/vil ansette dem.

Greit.

Da kan du jo begripeligvis ikke sutre om at de er arbeidsledige, kan du vel?''

Hva er det du holder på med nå? Prøver du å unngå spørsmålet mitt? Det er jo du som sier i tråden her at nordmenn har fordommer og at ingen vil ansette dem.

Samtidig mener du at det er dumt å gi dem hus, fordi de er reisende. Jeg lurer da på hvordan du mener at de kan få jobb i kantine, når de ikke har bruk for hus?

Mener du at de kan jobbe med mat mens de bor under uhygeniske forhold, før de reiser videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så det du sier er at ingen kan/vil ansette dem.

Greit.

Da kan du jo begripeligvis ikke sutre om at de er arbeidsledige, kan du vel?''

Hva er det du holder på med nå? Prøver du å unngå spørsmålet mitt? Det er jo du som sier i tråden her at nordmenn har fordommer og at ingen vil ansette dem.

Samtidig mener du at det er dumt å gi dem hus, fordi de er reisende. Jeg lurer da på hvordan du mener at de kan få jobb i kantine, når de ikke har bruk for hus?

Mener du at de kan jobbe med mat mens de bor under uhygeniske forhold, før de reiser videre?

Jeg påpeker at "de" ikke er like. "De" er ikke noen homogen gruppe, akkurat som ikke alle nordmenn er like.

Som vanlig forsøker du å sverte en folkegruppe, basert på hva individer har gjort. Tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg påpeker at "de" ikke er like. "De" er ikke noen homogen gruppe, akkurat som ikke alle nordmenn er like.

Som vanlig forsøker du å sverte en folkegruppe, basert på hva individer har gjort. Tåpelig.

Hvorfor vil du ikke svare på spørsmålet?

I fjor på denne tiden skrev du at det var dumt å gi dem hus fordi de var reisende.

Nå sier du at nordmenn har fordommer og ingen vil gi dem jobb.

Kan du se at dette ikke helt henger på greip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke svare på spørsmålet?

I fjor på denne tiden skrev du at det var dumt å gi dem hus fordi de var reisende.

Nå sier du at nordmenn har fordommer og ingen vil gi dem jobb.

Kan du se at dette ikke helt henger på greip?

Hvilken del av ordet "individer" er det du ikke forstår?

Du skriver som en kommunist.

Du får finne innlegget du påstår jeg skrev i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hvilken del av ordet "individer" er det du ikke forstår?

Du skriver som en kommunist.

Du får finne innlegget du påstår jeg skrev i fjor.

''Du får finne innlegget du påstår jeg skrev i fjor''

Du finner linken i svaret Laban ga deg i dag, der hvor jeg postet i feil tråd, i tåden som "Nhd, hva gjør jeg nå"

Pc`en min er treg nå, men du har allerede fått svar på det spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...