Gå til innhold

Hvordan smaker stekt hund og rotte?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

'' Ja, noen har det i høyeste grad. Hvorfor er det overrraskende?

''

Fordi jeg ikke har hørt om dem. Hvor og hvem er de?

''Fordi jeg ikke har hørt om dem. Hvor og hvem er de?''

Nei, nettopp!

Du er altså misinformert, og likevel fortsetter du med fordommene dine.

Lytt heller til hva Tussilago1 har å fortelle deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 421
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    141

  • Spenol(1)

    26

  • hidi, the scorpion

    11

  • pølsenn

    9

Jeg er ikke rasist, men realist.

uten å investere i utdannelse, kan man heller ikke forvente noen (bra) jobb.

Andre minoriteter har klart å bryte mønsteret, til tross for fordommer og diskriminering. Så hva er med sigøynerne som gjør at en ikke kan forvente at de kan gjøre det samme?

''Jeg er ikke rasist, men realist.

uten å investere i utdannelse, kan man heller ikke forvente noen (bra) jobb.

Andre minoriteter har klart å bryte mønsteret, til tross for fordommer og diskriminering. Så hva er med sigøynerne som gjør at en ikke kan forvente at de kan gjøre det samme?''

Det er alltid "morsomt" å høre hvilken unnskyldning man har for rasisme.

Og igjen, mener du romfolket er kollektivt ansvarlige, og identiske, eller er de individer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når de ikke fullfører vidergående og lar være å sende barna sine til skolen så stiller en jo ikke akkurat sterkt på jobbmarkedet heller? En får ikke akkurat drømmejobben da.

Det sier jo noe om motivasjonen for å jobbe, at de ikke vil slite seg igjennom vgs, som alle andre.

Du kverner om og om igjen på det samme, selv om du har fått svar 50 ganger.

Det er mange som vil ha problemer med skolegang hvis man har null sjanse for jobb etterpå, og kommer fra familier som også gjerne har null utdanning.

Trenger du det forklart flere ganger, så foreslår jeg du leser dette innlegget igjen og igjen inntil det synker inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkestua skole hadde et "sigøyner-prosjekt" for noen år siden. de skulle gi de omreisende sigøynerbarna undervisning , tilpasset deres omflakkende tilværelse.

Det ga lite resultater, da barna (selv om de oppholdt seg i byen) hadde enormt mye fravær.

Enda en gang?

Hvis ungene ser de har null sjanse for jobb, bl.a. pga fordommer fra folk som deg, hvorfor skal de da være motivert til å gå på skole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Kvitte deg med fordommene, og behandle dem som individer.

Hundretusenvis av romfolk ble sendt i konsentrasjonsleirer. De har svært liten grunn til å stole på et storsamfunn som fremdeles ikke har gitt dem oppreisning, men fremdeles fortsetter med fordommene.

''Kvitte deg med fordommene, og behandle dem som individer''

Det er fint om du kan svare på spørsmålet, men det er vel enklest å diskutere på den måten du gjør. Jeg lurer på om du har noen konkrete forslag?

''Hundretusenvis av romfolk ble sendt i konsentrasjonsleirer. De har svært liten grunn til å stole på et storsamfunn som fremdeles ikke har gitt dem oppreisning, men fremdeles fortsetter med fordommene''

Det er grusomt, men vi må jo komme oss videre, så jeg lurer fortsatt på hva som kan gjøres for at de skal få det bedre i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Er det fordomsfullt å påpeke at de ikke har fullført ungdomskolen?

uten skolegang er jobbmulighetene svært begrenset.

''Er det fordomsfullt å påpeke at de ikke har fullført ungdomskolen?''

I følge Sør er vi fordomsfulle alle sammen, også alle som ønsker at de skal bli integrert og få det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Kvitte deg med fordommene, og behandle dem som individer''

Det er fint om du kan svare på spørsmålet, men det er vel enklest å diskutere på den måten du gjør. Jeg lurer på om du har noen konkrete forslag?

''Hundretusenvis av romfolk ble sendt i konsentrasjonsleirer. De har svært liten grunn til å stole på et storsamfunn som fremdeles ikke har gitt dem oppreisning, men fremdeles fortsetter med fordommene''

Det er grusomt, men vi må jo komme oss videre, så jeg lurer fortsatt på hva som kan gjøres for at de skal få det bedre i dag?

Jeg svarte deg allerede på det største hinderet, men det avfeier du ettersom det selvsagt er mye lettere å få andre til å gjøre noe, enn at du skal ta et oppgjør med egne holdninger til dine medmennesker.

Jeg tror det tussilago1 driver med er den rette veien, men det vil ta tid. Generasjoner. Det er en enorm oppgave å inkludere en folkegruppe som har vært ekskludert i årevis, og hvor mange (trolig de fleste) knapt nok tror at utdanning og jobb er en mulighet for dem, pga fordommene som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luffefluff

Jepp. Skyld på offeret! Det er det enkleste.

Å kalle dem offer når de takker nei til alle tilbud som kan gi dem muligheter er jo bare latterlig. Ett eller annet sted får de starte om de virkelig ønsker å være en del av samfunnet. Det ser ikke ut til at det er deres ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luffefluff

''Er det fordomsfullt å påpeke at de ikke har fullført ungdomskolen?''

I følge Sør er vi fordomsfulle alle sammen, også alle som ønsker at de skal bli integrert og få det bedre.

Ja ønske at noen skal integreres er jo rasistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er det fordomsfullt å påpeke at de ikke har fullført ungdomskolen?''

I følge Sør er vi fordomsfulle alle sammen, også alle som ønsker at de skal bli integrert og få det bedre.

Hvis du først skal referere til det jeg skriver, kan du ikke i det minste klare å sitere korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle dem offer når de takker nei til alle tilbud som kan gi dem muligheter er jo bare latterlig. Ett eller annet sted får de starte om de virkelig ønsker å være en del av samfunnet. Det ser ikke ut til at det er deres ønske.

Nei, og med deres erfaring av alt fra fordommer og null jobbmulighet, til konsentrasjonsleire, synes du det er rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussilago1

Det er ikke så lett å forstå hvor du vil lenger.

Men du har rett i at rumenere (Vi forholder oss fortsatt til de rumenerne som ramponerte husene) kunne fått jobb i kantine. I vår kantine jobber kun utlendinger (jeg mener nordmenn som ikke er etnisk norske). Hun ene kan ikke en gang snakke særlig mye norsk. Men hun vil jobbe, hun kan å smøre lekre smørbrød og lage enkle varmretter. Hun er arbeidssom. Det står altså mer på viljen her enn noe annet som f.eks nordmenns fordommer.

Nordmenn er ikke et ondskapsfullt folkeslag som ønsker å se folk sove ute, spise rotter og stekt hund. Det er en fordel for alle at disse blir integrert i samfunnet isteden for å tigge og forsøple, leve på rotter og folks kjæledyr.

Men hva kan man få gjort hvis ikke de vil?

En god del Romfolk kunne gjort et godt stykke arbeid, ikke minst i eksempelet du nevner. En del ønsker jobb, men mangler utdanning, praksis og adekvate norskkunnskaper.

Enkel matlaging er neppe et hinder (med mindre man tror "de" kun kan tilberede rotte og hund), ulike typer hjelpearbeid likeså (f.eks bygg, anlegg, industri, offentlig virksomhet), "sjauearbeid", ulike typer renhold i offentlig eller privat virksomhet, osv, osv.

Min erfaring er at *vilje viser vei*, men fordommer skaper vansker på veien - fra begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest luffefluff

Hvorfor er det det?

Spørr deg selv. Hvorfor kaller du dem ofre når de faktisk ikke har noe reellt ønske om å leve annerledes enn det de gjør. Ville jeg kunne påberope meg å være et offer om jeg faktisk aldri gjorde et forsøk på å endre ting eller takket nei til alt som ble tilbudt meg av hjelp for at endringer skulle skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

De de bedriver er regelrett kommunisme. Det er galskap fra heldigvis svunne dager, hvor individer holdes ansvarlig for hva andre gjør, og hele grupper straffes sammen.

De driver fortsatt med det i Nord Korea.

Med vennlig hilsen

Vanskleig å diskutere kultur og kulturelt betinget atferd med en noldus som benekter at det i det hele tatt er noe som heter kultur.

I ditt univers er alle mennesker løsrevne amøber fra fødsel uten påvirkning på hverandre og noe som binder dem sammen. Og ut i fra et slik absurd syn henter du dine såkalte argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg svarte deg allerede på det største hinderet, men det avfeier du ettersom det selvsagt er mye lettere å få andre til å gjøre noe, enn at du skal ta et oppgjør med egne holdninger til dine medmennesker.

Jeg tror det tussilago1 driver med er den rette veien, men det vil ta tid. Generasjoner. Det er en enorm oppgave å inkludere en folkegruppe som har vært ekskludert i årevis, og hvor mange (trolig de fleste) knapt nok tror at utdanning og jobb er en mulighet for dem, pga fordommene som finnes.

''Jeg svarte deg allerede på det største hinderet, men det avfeier du ettersom det selvsagt er mye lettere å få andre til å gjøre noe, enn at du skal ta et oppgjør med egne holdninger til dine medmennesker''

Noen ganger virker du svært tungnem. Jeg spør hva som kan gjøres for dem.Ingen ønsker at det skal være som nå og alle er tjent med at de får hjelp og til og med det er visst fordommer i dine øyne. Hva kan gjøres for dem? Man må jo begynne et sted, så hva kan gjøres? Mye har vært prøvd uten å lykkes og likevel blir de diskriminert i dine øyne og da må du ha vel ha noen tanker om hvor vi kan begynne?

Fint om du har noen gode forslag utover det å kvitte seg med fordommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luffefluff

Nei, og med deres erfaring av alt fra fordommer og null jobbmulighet, til konsentrasjonsleire, synes du det er rart?

Hvordan skal man komme seg videre om man ikke tenker fremtid, men kun fokuserer på fortid. Det er tross alt snart 70 år siden andre verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussilago1

'' Ja, noen har det i høyeste grad. Hvorfor er det overrraskende?

''

Fordi jeg ikke har hørt om dem. Hvor og hvem er de?

''Fordi jeg ikke har hørt om dem. Hvor og hvem er de?''

I det norske samfunnet. I arbeidssøkerstatistikken til NAV. I nærmiljøet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Til deg òg! Du trenger det virkelig mer enn oss!

Vi setter "mennesket" som individ, foran gruppeplassering!

Må ikke være lett å være deg, med alle grupperingene som er i mot deg;) Det kan gi hvem som helst en psykiatrisk diagnose. Hvorav angst, er ett sympton.

''Det kan gi hvem som helst en psykiatrisk diagnose. Hvorav angst''

Heldigvis har jeg et altfor tykt lag av beskyttende humor til å få angst av slik dumskap som du legger for dagen.

Selv om det sikkert er grunn til å få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørr deg selv. Hvorfor kaller du dem ofre når de faktisk ikke har noe reellt ønske om å leve annerledes enn det de gjør. Ville jeg kunne påberope meg å være et offer om jeg faktisk aldri gjorde et forsøk på å endre ting eller takket nei til alt som ble tilbudt meg av hjelp for at endringer skulle skje?

Kan du ikke lese gjennom tråden, så finner du ca 50 svar på det du spør om?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...