Gå til innhold

Hvordan smaker stekt hund og rotte?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Gjest luffefluff

''følge Sør er vi fordomsfulle alle sammen, også alle som ønsker at de skal bli integrert og få det bedre.''

Du snur alt på hodet. Det er ingen som ønsker at de blir integrerte som kan du kalle fordomsfulle uten videre. Enig i det. Men Sør påpeker andre og viktige ting i denne prosessen.

Med mindre noen kan "motbevise" min portefølgje (på godt norsk) der Romfolk er behørig representert som aktive arbeidssøkere, anser jeg innleggene som usaklige og lite representative.

Jeg skjønner ikke hvorfor noen skulle tro at de ikke står i en slik kø. Det er da en god inntekstkilde. Med din portefølje så kan du kanskje svare oss på hvor mange sigøynere som står i denne køen er eller har vært i arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 421
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    141

  • Spenol(1)

    26

  • hidi, the scorpion

    11

  • pølsenn

    9

Gjest Nickløsheletida

Det var vel det en herre med bart konkluderte med for 70 år siden, før han sendte flere hundre tusen av dem i konsentrasjonsleirer.

Er du helt historieløs?

''Det var vel det en herre med bart konkluderte med for 70 år siden, før han sendte flere hundre tusen av dem i konsentrasjonsleirer.

Er du helt historieløs''

Alle vet dette. Spørsmålet er hva som kan gjøres fremover? Ingen vil sende dem i konsentrasjonsleir nå lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det mest konkrete forslaget for å eliminere problemet er igrunnen at vi alle går i oss selv og dropper fordommene ;)

Begynner du også? Har du noen andre forslag til hva som kan gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luffefluff

Nei, det "må" det ikke.

Holdningene du gir uttrykk for er med på å opprettholde situasjonen, og det er nok det du vil, siden du tydeligvis har behov for en gruppe å rakke ned på.

Jeg mener at dine holdninger er med på å opprettholde fordommene. Hvem ved sine fulle fem ønsker at sigøynere skal befinne seg der de faktisk gjør ved å gjøre dem til ofre i stedet for å faktisk hjelpe dem ved å komme med løsninger på problemet. Jeg er redd vi må se i hvitøyet at ikke alle lar seg integrere. Det skyldes ikke fordommer, det skyldes i mange tilfeller religion og kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussilago1

Enda en gang?

Hvis ungene ser de har null sjanse for jobb, bl.a. pga fordommer fra folk som deg, hvorfor skal de da være motivert til å gå på skole?

''Hvis ungene ser de har null sjanse for jobb, bl.a. pga fordommer fra folk som deg, hvorfor skal de da være motivert til å gå på skole?''

Nettopp. Dessuten stoppes en del på tross av (først og fremst) motivasjon og kompetanse.

La oss ta forbehold om utdanning:

Hjelpearbeider i bygg / anlegg / industri / jordbruk?

Renhold i offentlig eller privat virksomhet? Det innbefatter alt fra "Stuepike" til "Dagamma"

Pleieassistent - offentlig eller privat?

Offshore?

Sjauer - bruker av f.eks "Dagsen"?

Osv?

''Har ingen Romfolk benytta seg av dette? Har ingen et ønske om "et ordinært liv i Norge"? ''

Når det gjelder utdanning kan jeg ikke uttale meg på vegne av "dem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke "fordommer" å forholde seg til fakta.

Det virker som tussilago1 har peiling siden hun tydeligvis har erfaring med dette i yrkessammenheng, og for meg er det viktigere å forholde meg til konkret informasjon fra folk som har peiling, enn å høre på rykter...

Dette betyr ikke at jeg tror alt av romfolk ønsker å jobbe.... det er heller ikke alle etnisk norske nordmenn som ønsker å jobbe... min logikk sier meg allikevel at det neppe er særlig fruktbart, og gjør problemet mindre, om vi nører opp under fordommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynner du også? Har du noen andre forslag til hva som kan gjøres?

Se mitt svar til namsen....

"Begnner du også?" Den skjønte jeg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussilago1

Hva er det da som gjør at de ikke får jobb? Har sigøynere spesielle navn som man kjenner igjen?

Ja, det har de. Men de opplever nok mer begrensende ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nuvel, det er selvsagt meget lett for deg å påstå at fordommer ikke er av betydning, siden du sprer dem''

Ja, jeg sprer dem sikkert ved å lure på hva som kan gjøres for at de skal slippe å spise hunder og rotter. Det er klart.

Nei, du sprer dem med alt det andre du skriver.

Det er akkurat det samme om det er romfolk, kvinner, homofile - det er samme "logikk", og det samme som skjer.

Kan du ikke holde opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dine holdninger er med på å opprettholde fordommene. Hvem ved sine fulle fem ønsker at sigøynere skal befinne seg der de faktisk gjør ved å gjøre dem til ofre i stedet for å faktisk hjelpe dem ved å komme med løsninger på problemet. Jeg er redd vi må se i hvitøyet at ikke alle lar seg integrere. Det skyldes ikke fordommer, det skyldes i mange tilfeller religion og kultur.

''Jeg er redd vi må se i hvitøyet at ikke alle lar seg integrere.''

Jaha?

Og hva har du tenkt å gjøre med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Har du?

''Har du?''

Jeg skulle ønske jeg hadde, men det er ikke jeg som snakker om fordommer og diskriminering. Det er du som gjør og da bør du sannelig min hatt ha noen forslag.

Jeg ønsker at de skal få seg utdanning, at de fullfører skolegangen og jeg ønsker at de får jobb. Jeg ønsker ikke at de må spise rotter, hunder og måker. Jeg ønsker at de skal få gratis hus også og jeg synes det var bedre om de dro på fisketur og jakt. Men jeg kan ikke bestemme over dem.

Alt dette har blitt forsøkt tidligere. Det er sikkert svært diskriminerende og fordomsfullt av den norske stat. Det er sikkert svært diskriminerende og ønske at de hadde lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det var vel det en herre med bart konkluderte med for 70 år siden, før han sendte flere hundre tusen av dem i konsentrasjonsleirer.

Er du helt historieløs''

Alle vet dette. Spørsmålet er hva som kan gjøres fremover? Ingen vil sende dem i konsentrasjonsleir nå lenger.

Nei, ALLE vet ikke dette.

Mange tror at det kun var jøder som ble sendt til konsentrasjonsleire. Faktisk var det romfolk, kommunister, psykisk syke, muslimer, jøder, homofile, funksjonshemmede, osv.

Romfolket er den gruppen i Europa som blir mest diskriminert, og det er nok hovedårsaken til at ting er som de er.

Så bekjemp diskrimineringen, og så kan du gå videre derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tussilago1

''En god del Romfolk kunne gjort et godt stykke arbeid, ikke minst i eksempelet du nevner. En del ønsker jobb, men mangler utdanning, praksis og adekvate norskkunnskaper''

Ikke sant og da må man begynne der. Forusetningen er selvsagt at de ønsker det og at de ikke blir tatt ut av skolen.

''Enkel matlaging er neppe et hinder (med mindre man tror "de" kun kan tilberede rotte og hund), ulike typer hjelpearbeid likeså (f.eks bygg, anlegg, industri, offentlig virksomhet), "sjauearbeid", ulike typer renhold i offentlig eller privat virksomhet, osv, osv''

Helt enig og da må de ha et sted og bo. Hva kan staten gjøre med det. Jo, de kan jo få nye hus, for å se om det går bedre denne gangen og håpe de ikke blir ramponert.

''Helt enig og da må de ha et sted og bo. Hva kan staten gjøre med det. Jo, de kan jo få nye hus, for å se om lendedet går bedre denne gangen og håpe de ikke blir ramponert.''

Jo, enig - det er kjempeviktig at aktuelle kandidater ikke ramponerer tiltak - bolig eller arbeid :-/

Men ser ukentlig ar Romfolk faller utenfor pga manglende "goodwill" fra arbeisgivere og tilataksarrangører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har du?''

Jeg skulle ønske jeg hadde, men det er ikke jeg som snakker om fordommer og diskriminering. Det er du som gjør og da bør du sannelig min hatt ha noen forslag.

Jeg ønsker at de skal få seg utdanning, at de fullfører skolegangen og jeg ønsker at de får jobb. Jeg ønsker ikke at de må spise rotter, hunder og måker. Jeg ønsker at de skal få gratis hus også og jeg synes det var bedre om de dro på fisketur og jakt. Men jeg kan ikke bestemme over dem.

Alt dette har blitt forsøkt tidligere. Det er sikkert svært diskriminerende og fordomsfullt av den norske stat. Det er sikkert svært diskriminerende og ønske at de hadde lykkes.

Nei, det er du som kommer drassende med "de ramponerte et hus for 10 år siden" (eller hva det var) som "bevis" for at romfolket (generelt) ikke vil jobbe, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ville du tatt en utdanning hvis du visste at sjansen for å få en jobb var tilnærmet lik null?''

Om de ville fått jobb eller ikke vet man strengt tatt ikke da det ikke finnes en eneste sigøyner som faktisk har en utdanning.

Ellers finnes det mange jobber en kan ta hvor en ikke trenger noen spesiell utdanning.

Og det du så behendig "glemmer"/ikke vil snakke som er at det knapt finnes en eneste signøyner som faktisk ØNSKER fast arbeid og fast bolig.

Igjen kommer du bare med fordommer.

Skjerpings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussilago1

Det virker som tussilago1 har peiling siden hun tydeligvis har erfaring med dette i yrkessammenheng, og for meg er det viktigere å forholde meg til konkret informasjon fra folk som har peiling, enn å høre på rykter...

Dette betyr ikke at jeg tror alt av romfolk ønsker å jobbe.... det er heller ikke alle etnisk norske nordmenn som ønsker å jobbe... min logikk sier meg allikevel at det neppe er særlig fruktbart, og gjør problemet mindre, om vi nører opp under fordommene.

Nettopp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luffefluff

''Jeg er redd vi må se i hvitøyet at ikke alle lar seg integrere.''

Jaha?

Og hva har du tenkt å gjøre med dem?

Jeg har ikke tenkt til å gjøre noe med dem. De må vise en hvis vilje til endring om man skal kunne hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er du som kommer drassende med "de ramponerte et hus for 10 år siden" (eller hva det var) som "bevis" for at romfolket (generelt) ikke vil jobbe, osv.

Nå var det ikke bare ett hus dette dreide seg om. Det var (minst) fire hus som ble totalt ramponert. T.o.m klosettene var fjernet.

Noe lignende skjedde nylig i Romania: Romania ga sigøynere splitter ny landsby i erstatning etter flom. Romfolkene likte seg ikke der, så de tok med seg alt av verdi og stakk av.

Når det gjelder sigøynere i Norge har myndighetene prøvd alt. Husene som ble bygget spesielt for sigøynerne ble, som allerede nevnt, totalt ramponert. Barna fikk ikke skolegang. De fikk dem ikke i arbeid eller opplæring. De får gjøre akkurat hva de vil.

Husker artikkelen fra avisen den gangen. Bilde av husene som var kommunale. Inntekt var oppgitt til kun å være sosialhjelp. På utsiden sto vogner og biler i millionklassen. Kontoret som har disse folkene opplyste at igjennom de siste 20 årene har de fått integrert én - 1 - sigøyner. Han var 17 år og begynte på videregående skole.

Det finnes kun én løsning på problemet: Sigøynerne må kvitte seg med søppelkulturen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussilago1

''Med mindre noen kan "motbevise" min portefølgje (på godt norsk) der Romfolk er behørig representert som aktive arbeidssøkere, anser jeg innleggene som usaklige og lite representativ''

At romfolk står i arbeidsøkerkøer ved NAV er en påstand du fremsetter, stikk i strid med alle andre tilgjengelige opplysninger om den saken, og er mest sannsynlig rein løgn.

Vel, jeg deler min erfaring. Bevis det motsatte ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...