Gå til innhold

Hvordan smaker stekt hund og rotte?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke skrevet at de er fanget av noen kultur. Å opprettholde/følge en kultur er i de aller fleste tilfeller selvvalgt. Og slik tror jeg også at det er med sigøynere. Jeg tror faktisk de er stolte av sin kultur, altså langt fra ofre som du vil ha dem til å være.

Du skriver det her:

''Det er kastet millioner og kastes millioner etter denne folkegruppen uten at de under noen omstendigheter har vist vilje til vei som ei annen så vakkert kommer drassende med. Det må skyldes mer enn fordommer, fremfor alt skyldes det kultur og et manglende ønske om endringer.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 421
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    141

  • Spenol(1)

    26

  • hidi, the scorpion

    11

  • pølsenn

    9

Gjest luffefluff

Imponert over sakligheten :-/

WOW!

Hva var usaklig? Kanskje du heller kan bruke din tid og portefølje til å svare på to spm jeg har stillt deg i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg har skrevet at de er ofre for fordommer, og med tanke på det du og andre skriver her, så er det åpenbart sant.

Derimot er det du og andre som fremstiller dem som "fanget i egen kultur", så den delen av det du skriver er også usant.

''Derimot er det du og andre som fremstiller dem som "fanget i egen kultur"''

Vel, hvem var det som sa dette?

''Altså, hvis din kultur er å reise rundt i hundrevis av år, hva skal du da med hus?

Det er jo omtrent like nyttig som en sykkel er for en fisk''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luffefluff

Du skriver det her:

''Det er kastet millioner og kastes millioner etter denne folkegruppen uten at de under noen omstendigheter har vist vilje til vei som ei annen så vakkert kommer drassende med. Det må skyldes mer enn fordommer, fremfor alt skyldes det kultur og et manglende ønske om endringer.''

''Det er kastet millioner og kastes millioner etter denne folkegruppen uten at de under noen omstendigheter har vist vilje til vei som ei annen så vakkert kommer drassende med.''

Har det ikke og blir det ikke kastet millioner etter dem? Har de vist noen vilje til endringer? Du hevder selv at det ikke har det. De er ofre og gjennom det helt hjelpesløse og behøver ikke vise noen vilje til endringer før ingen andre har fordommer. Snakk om å hjelpe dem hehe.

''Det må skyldes mer enn fordommer, fremfor alt skyldes det kultur og et manglende ønske om endringer.''

Noen feil ved ovennevnte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussilago1

Går du aldri lei av å benekte eksistensen av kultur, og kulturens påvirkning på et menneskets atferd?

Er du virkelig så ubegavet som du

ønsker å skape inntrykk av?

Hva med dem som trosser og fraviker en "kultur"? Eller dem som er stolte av den og bygger videre på denne? Og ja, de finnes, og noen av dem ønsker definitivt å "bygge landet" og bidra til fellesskapet.

OK, skjønner at ditt hovedargument er _løgner_, men dog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Derimot er det du og andre som fremstiller dem som "fanget i egen kultur"''

Vel, hvem var det som sa dette?

''Altså, hvis din kultur er å reise rundt i hundrevis av år, hva skal du da med hus?

Det er jo omtrent like nyttig som en sykkel er for en fisk''

Det siste der var sikkert meg.

Klarer du å lese hva som står der?

Legg spesielt merke til ordet "hvis" og til ordet "din" (entall, altså vi snakker om én person).

Bedre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det er kastet millioner og kastes millioner etter denne folkegruppen uten at de under noen omstendigheter har vist vilje til vei som ei annen så vakkert kommer drassende med.''

Har det ikke og blir det ikke kastet millioner etter dem? Har de vist noen vilje til endringer? Du hevder selv at det ikke har det. De er ofre og gjennom det helt hjelpesløse og behøver ikke vise noen vilje til endringer før ingen andre har fordommer. Snakk om å hjelpe dem hehe.

''Det må skyldes mer enn fordommer, fremfor alt skyldes det kultur og et manglende ønske om endringer.''

Noen feil ved ovennevnte?

Det er svar på det du påstod:

"Jeg har ikke skrevet at de er fanget av noen kultur."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luffefluff

Enda en gang?

Hvis ungene ser de har null sjanse for jobb, bl.a. pga fordommer fra folk som deg, hvorfor skal de da være motivert til å gå på skole?

''Hvis ungene ser de har null sjanse for jobb, bl.a. pga fordommer fra folk som deg, hvorfor skal de da være motivert til å gå på skole?''

Det må vel i utganspunktet være foreldrene som er motivert med tanke på å gi barna sine skolegang fordi det er der det hele starter med tanke på å gi barna en fremtid. Men som du selv er inne på er sigøynere et folk som er omreisende og det er DET som vanskeliggjør skolegang for barna, kulturen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis ungene ser de har null sjanse for jobb, bl.a. pga fordommer fra folk som deg, hvorfor skal de da være motivert til å gå på skole?''

Det må vel i utganspunktet være foreldrene som er motivert med tanke på å gi barna sine skolegang fordi det er der det hele starter med tanke på å gi barna en fremtid. Men som du selv er inne på er sigøynere et folk som er omreisende og det er DET som vanskeliggjør skolegang for barna, kulturen!

Foreldrene møter jo de samme fordommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luffefluff

Foreldrene møter jo de samme fordommene.

Hva med å gi barna sine en fair sjanse, istedet tar de fra dem muligheten til endring. Er dette noe å rope hurra for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luffefluff

Du ble motbevist. Så enkelt var det.

Det lønner seg å huske hva man har skrevet.

Jeg husker godt hva jeg skrev og synes du bare babler, du tilfører ikke noe nytt i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tussilago1

Du bare babler.

''Du bare babler.''

Og det vet du alt om?

Ingen representanter for Romfolk ønsker individuell inntekt? Ingen av dem ønsker å leve som likeverdige borgere i Norge, med alt det innebærer?

Da er du mer opplyst enn meg - mulig jeg jobber for kanpper og glansbilder, men det er ikke inntrykket mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker godt hva jeg skrev og synes du bare babler, du tilfører ikke noe nytt i diskusjonen.

Vel, så lenge det bare er de samme fantasifulle fordommene du kommer med, (selv om de er grundig tilbakevist) så overrasker det nok ingen at du mener andre "babler".

Du vil ikke endre deg. Du fortsetter på samme bane, mens du forventer at romfolket skal gjøre det ene etter det andre.

Men du er en vesentlig del av problemet, og det vil du fortsette å være inntil du forstår det selv.

Så kan vi bare håpe at det ikke tar for lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gi barna sine en fair sjanse, istedet tar de fra dem muligheten til endring. Er dette noe å rope hurra for?

Har jeg ropt hurra for det? Ikke det? Hvorfor skriver du det, da?

Jeg synes selvsagt det er trist at de ikke klarer å motivere ungene til å gå på skolen, eller motivere seg selv til å gjøre det, men med tanke på alle fordommene som de møter, så er det jo knapt en overraskelse.

Det er mange som ikke klarer å motivere seg når de vet fra bitter erfaring at alt de vanligvis møter er fordommer, og ingen jobbtilbud (selv om de er kvalifisert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luffefluff

''Du bare babler.''

Og det vet du alt om?

Ingen representanter for Romfolk ønsker individuell inntekt? Ingen av dem ønsker å leve som likeverdige borgere i Norge, med alt det innebærer?

Da er du mer opplyst enn meg - mulig jeg jobber for kanpper og glansbilder, men det er ikke inntrykket mitt.

''Og det vet du alt om?''

Jeg begynner å mistenke at du har fått i deg noe du ikke har tålt og ikke klarer helt å holde fokus. Her diskuterer jeg med Sør og jeg mener han babler til meg når han bare sitter og gjentar seg selv, knapt hører/leser hva jeg skriver, tillegger meg meninger jeg ikke har osv.

''Ingen representanter for Romfolk ønsker individuell inntekt? Ingen av dem ønsker å leve som likeverdige borgere i Norge, med alt det innebærer?''

Jeg tror så absolutt at de ønsker individuell inntekt, men ikke om det betyr at de må la kulturen vike for å oppnå det. Det har de selv bevist ved at ingen av de faktisk er i arbeid og at de ikke takker ja til gratis skolegang for sine barn, så i hvertfall de kan få en mulighet for å nå dette senere i livet. At noen av de står i arbeidsledighetskø betyr ikke at de faktisk er oppriktig interessert i å jobbe. Dette gjelder selvsagt ikke bare sigøynere.

''Da er du mer opplyst enn meg - mulig jeg jobber for kanpper og glansbilder, men det er ikke inntrykket mitt.''

Ovennevte er det som får meg til å lure på om du har fått i deg noe, for jeg forstår ikke noe av det du her forsøker å formidle eller hva du i det hele tatt vil frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luffefluff

Har jeg ropt hurra for det? Ikke det? Hvorfor skriver du det, da?

Jeg synes selvsagt det er trist at de ikke klarer å motivere ungene til å gå på skolen, eller motivere seg selv til å gjøre det, men med tanke på alle fordommene som de møter, så er det jo knapt en overraskelse.

Det er mange som ikke klarer å motivere seg når de vet fra bitter erfaring at alt de vanligvis møter er fordommer, og ingen jobbtilbud (selv om de er kvalifisert).

Det er også mange som klarer å motivere seg selv på tross av motgang og stigmatisering. Hva gjør at ingen sigøynere klarer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luffefluff

Vel, så lenge det bare er de samme fantasifulle fordommene du kommer med, (selv om de er grundig tilbakevist) så overrasker det nok ingen at du mener andre "babler".

Du vil ikke endre deg. Du fortsetter på samme bane, mens du forventer at romfolket skal gjøre det ene etter det andre.

Men du er en vesentlig del av problemet, og det vil du fortsette å være inntil du forstår det selv.

Så kan vi bare håpe at det ikke tar for lang tid.

Så babler du igjen, denne gangen er bablingen ispedd litt spydigheter også, as usual.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og det vet du alt om?''

Jeg begynner å mistenke at du har fått i deg noe du ikke har tålt og ikke klarer helt å holde fokus. Her diskuterer jeg med Sør og jeg mener han babler til meg når han bare sitter og gjentar seg selv, knapt hører/leser hva jeg skriver, tillegger meg meninger jeg ikke har osv.

''Ingen representanter for Romfolk ønsker individuell inntekt? Ingen av dem ønsker å leve som likeverdige borgere i Norge, med alt det innebærer?''

Jeg tror så absolutt at de ønsker individuell inntekt, men ikke om det betyr at de må la kulturen vike for å oppnå det. Det har de selv bevist ved at ingen av de faktisk er i arbeid og at de ikke takker ja til gratis skolegang for sine barn, så i hvertfall de kan få en mulighet for å nå dette senere i livet. At noen av de står i arbeidsledighetskø betyr ikke at de faktisk er oppriktig interessert i å jobbe. Dette gjelder selvsagt ikke bare sigøynere.

''Da er du mer opplyst enn meg - mulig jeg jobber for kanpper og glansbilder, men det er ikke inntrykket mitt.''

Ovennevte er det som får meg til å lure på om du har fått i deg noe, for jeg forstår ikke noe av det du her forsøker å formidle eller hva du i det hele tatt vil frem til.

Din "analyse" av situasjonen er så mangelfull at det nesten blir komisk.

Du utelater konsekvent et av de mest signifikante momentene (og mulige motovatorene) - nemlig at på grunn av fordommer fra deg og dine, så vil de neppe få jobb uansett, selv om de var kvalifisert.

Og, som vi har slått fast, så ser det ut som om du mangler stryke til å endre deg selv.

Ironisk, i grunnen, siden du er så "for" at andre skal endre seg.

Begynn med deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...