Gå til innhold

Hvordan smaker stekt hund og rotte?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Gjest Tussilago1

Ja, og du påstår at det finnes slike sigøynere også?

''Ja, og du påstår at det finnes slike sigøynere også?''

Nå må jeg bryte samen og tilstå at jeg ikke aner hva du svarer på (orker ikke lese gjennom tråden en gang til).

På generelt grunnlag vil jeg si at "slike sigønere" finnes, uttaler meg på grunnlag av min personlige erfaring og "våre" statistikker. Ingen regel uten unntak, vettu ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 421
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    141

  • Spenol(1)

    26

  • hidi, the scorpion

    11

  • pølsenn

    9

Gjest Nord og ned.

''forfordele (etter lty, påvirket av *fordele) gi en mindre enn en har rett på ved fordeling bli forfordelt / kjenne seg forfordelt ''

Ja, så feil kan man altså ta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

''Ja, og du påstår at det finnes slike sigøynere også?''

Nå må jeg bryte samen og tilstå at jeg ikke aner hva du svarer på (orker ikke lese gjennom tråden en gang til).

På generelt grunnlag vil jeg si at "slike sigønere" finnes, uttaler meg på grunnlag av min personlige erfaring og "våre" statistikker. Ingen regel uten unntak, vettu ;-)

''På generelt grunnlag vil jeg si at "slike sigønere" finnes,''

Tror jeg lite på, men om så skulle være slår det jo beina unna det du og Sør mæler om hele tiden vedrørende at de ikke får jobb uansett, blir diskriminert, utsatt for fordommer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Jeg har ikke orka å lese hele tråden etter at den utvikla seg i det lengste de siste dagene.

Her er uansett en link de fleste kan ha nytte av å lese: http://dittoslo.no/nyheter/romfolket-ma-behandles-som-mennesker-1.6538087

''Her er uansett en link de fleste kan ha nytte av å lese: ''

Artikkelen setter jo alt trill rundt på hue. Det er sannelig ikke vi, men de selv som bør begynne å opptre som folk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest luffefluff

Poenget er at mange av dem, etter årevis av diskriminering og det som verre er, nå ikke akkurat har den store troen på at "jeg får jobb hvis jeg bare er flink på skolen". Begripelig vis.

Når folk sprer fordommer, som du ser i denne tråden, så blir dette inntrykket forsterket og forsterket, slik at mange av dem ikke ser noe poeng i å gå på skolen, fordi det er åpenbart at de bor i et samfunn som renner over av fordommer mot dem.

Skolegangen må DE gjøre.

Å slutte med fordommene (slik at de fleste av dem ser en grunn til å gå på skolen) må du og dine gjøre.

Som jeg skrev, faktaopplysninger er ikke fordommer. Det er noe med at man faktisk må være villig til å både se og snakke om de faktiske forhold om det skal gå i riktig retning. Det nytter ikke å tåkelegge, bortforklare og gjøre de til ofre for evig tid. Det løser ingenting. For at det skal komme en endring kreves det at ting legges til rette for dem OG at de takker ja til det de tilbys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke orka å lese hele tråden etter at den utvikla seg i det lengste de siste dagene.

Her er uansett en link de fleste kan ha nytte av å lese: http://dittoslo.no/nyheter/romfolket-ma-behandles-som-mennesker-1.6538087

Takk for fin og viktig link. Er det noe jeg savner hos enkelte så er det empati og litt dypere forståelse for hvordan samfunnet fungerer - og hva som trigger hva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luffefluff

Ja, skylden ligger i stor del hos dem som ekskluderer dem fra samfunnet, nemlig dem som sprer fordommer om dem.

Jeg har ikke spredd fordommer om dem og jeg har ikke ekskludert dem fra arbeidslivet. Men jeg vil påstå at de selv pga sin kultur og sitt levesett er med på å opprettholde det faktum at de vanskliggjør integrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luffefluff

''Alle vet at sigøynere har vært utsatt for grusomheter og at de blir diskriminert.''

Nettopp.

Det er noe DU kan gjøre noe med, ikke sant?

Jeg har aldri utsatt dem for grusomheter og jeg har ikke fordommer mot dem. Jeg ønsker barna deres velkommen i skolen, jeg ønsker dem velkommen i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Her er uansett en link de fleste kan ha nytte av å lese: ''

Artikkelen setter jo alt trill rundt på hue. Det er sannelig ikke vi, men de selv som bør begynne å opptre som folk..

At du gidder å bruke krefter på en person som "Nord og ned"?

Vedkommende kommer aldri til å bli overbevist om noe som helst. Personen, har oppgitt å ta til seg nye data og/eller benektelse, har overtatt dette mennneske;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne hvis far er "tater" visstnok - har aldri fundert over det jeg ihvertfall.... De bodde på samme byggefelt som oss, han har alltid vært i vanlig jobb. Kan ikke huske at det var noe "issue" i det hele tatt. Hun fortalte det en gang - at faren var tater - men ingen av vennegjengen reagerte noe på det. Hvorfor skulle vi? Poenget mitt er vel at de som vil få det til klarer det.

Jeg har også en venninne som er tater (halvt). Hennes mor er tater og fikk aldri jobb fordi alle visste om hennes herkomst. Hun har levd som alle oss andre, men følt seg diskriminert hele livet pga sin bakgrunn. Idag er hun alkoholisert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som påstår at det gjør dette (noe som ikke stemmer med all annen informasjon som har fremkommet i pressen). Derfor får du komme med beviser. Klarer du ikke det, kan vi bare konkludere med at du lyver.

Å bruke pressen som sannhetsvitne er neppe særlig smart... De er selvsagt mye mer interessert i å skrive om romfolk som skaper problemer enn om romfolk som ikke gjør det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tussilago1

''På generelt grunnlag vil jeg si at "slike sigønere" finnes,''

Tror jeg lite på, men om så skulle være slår det jo beina unna det du og Sør mæler om hele tiden vedrørende at de ikke får jobb uansett, blir diskriminert, utsatt for fordommer etc.

''Tror jeg lite på,''

OK, hva skal jeg slå i bordet med? Og nettopp dette møter de aktuelle Romfolkene jeg er i kontakt med hver j*vla dag; - det være seg jobb, skole eller bosted. Og ja, en god del ødelegger for seg selv, og en del har aldri bidratt i så måte. Førstnevnte leser vi om i media, og noen av oss debatterer heftig i etterkant, med rette eller ikke. Faktum er uansett at noen ønsker utdanning, jobb og et akseptert "norsk" liv.

''men om så skulle være slår det jo beina unna det du og Sør mæler om hele tiden vedrørende at de ikke får jobb uansett, blir diskriminert, utsatt for fordommer etc.''

Hersketeknikk: "Jeg og Sør mæler?" Jeg kjenner ikke Sør og har ikke skrevet innlegg som ledd i propagandavirksomhet av noe slag. At du har et personlig problem med en annen debattant, må stå for din regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg har også en venninne som er tater (halvt). Hennes mor er tater og fikk aldri jobb fordi alle visste om hennes herkomst. Hun har levd som alle oss andre, men følt seg diskriminert hele livet pga sin bakgrunn. Idag er hun alkoholisert...

''men følt seg diskriminert hele livet pga sin bakgrunn. Idag er hun alkoholisert...''

Så grusomt:(

Skulle ønske at _alle_ mennesker følte seg likverdige, fordi vi er alle mennnesker, og vi har samme verdi!

Godt du står opp for dem, togli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Jeg har også en venninne som er tater (halvt). Hennes mor er tater og fikk aldri jobb fordi alle visste om hennes herkomst. Hun har levd som alle oss andre, men følt seg diskriminert hele livet pga sin bakgrunn. Idag er hun alkoholisert...

Jeg har en kollega gjennom 17 år som fortalte i en bisetning en gang tid at han er 100% tater. Det har aldri gitt han problemer av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Tror jeg lite på,''

OK, hva skal jeg slå i bordet med? Og nettopp dette møter de aktuelle Romfolkene jeg er i kontakt med hver j*vla dag; - det være seg jobb, skole eller bosted. Og ja, en god del ødelegger for seg selv, og en del har aldri bidratt i så måte. Førstnevnte leser vi om i media, og noen av oss debatterer heftig i etterkant, med rette eller ikke. Faktum er uansett at noen ønsker utdanning, jobb og et akseptert "norsk" liv.

''men om så skulle være slår det jo beina unna det du og Sør mæler om hele tiden vedrørende at de ikke får jobb uansett, blir diskriminert, utsatt for fordommer etc.''

Hersketeknikk: "Jeg og Sør mæler?" Jeg kjenner ikke Sør og har ikke skrevet innlegg som ledd i propagandavirksomhet av noe slag. At du har et personlig problem med en annen debattant, må stå for din regning.

''OK, hva skal jeg slå i bordet med? ''

Du trenger ikke å slå i bordet med noe! Vedkommende du svarer, er ikke mottagelig for sunn fornuft.

Dine svar er bortkastet, men flotte;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

''Tror jeg lite på,''

OK, hva skal jeg slå i bordet med? Og nettopp dette møter de aktuelle Romfolkene jeg er i kontakt med hver j*vla dag; - det være seg jobb, skole eller bosted. Og ja, en god del ødelegger for seg selv, og en del har aldri bidratt i så måte. Førstnevnte leser vi om i media, og noen av oss debatterer heftig i etterkant, med rette eller ikke. Faktum er uansett at noen ønsker utdanning, jobb og et akseptert "norsk" liv.

''men om så skulle være slår det jo beina unna det du og Sør mæler om hele tiden vedrørende at de ikke får jobb uansett, blir diskriminert, utsatt for fordommer etc.''

Hersketeknikk: "Jeg og Sør mæler?" Jeg kjenner ikke Sør og har ikke skrevet innlegg som ledd i propagandavirksomhet av noe slag. At du har et personlig problem med en annen debattant, må stå for din regning.

''Jeg og Sør mæler?''

Ja, du mæler som han om at det er alle andre det er noe feil på som gjør at de ikke hverken intigreres eller assismileres.Deres eget ønske om å leve utenfor, og deres egen rasisme mot andre folkeslag i hele Europa blir forsøkt marginalisert. bagatellisert og til og med eliminert.

Du tok heller tydligvis ikke poenget med at dersom du virkelig vet om mange bofaste sigøynere med fast jobb som ingen tenker at er sigøynere, vel da slår det jo beina unna din egen propaganda om fordomsfulle nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

''OK, hva skal jeg slå i bordet med? ''

Du trenger ikke å slå i bordet med noe! Vedkommende du svarer, er ikke mottagelig for sunn fornuft.

Dine svar er bortkastet, men flotte;)

Hvem løsnet på tvangstrøya di, så du kan skrive så mye fjas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussilago1

''Jeg og Sør mæler?''

Ja, du mæler som han om at det er alle andre det er noe feil på som gjør at de ikke hverken intigreres eller assismileres.Deres eget ønske om å leve utenfor, og deres egen rasisme mot andre folkeslag i hele Europa blir forsøkt marginalisert. bagatellisert og til og med eliminert.

Du tok heller tydligvis ikke poenget med at dersom du virkelig vet om mange bofaste sigøynere med fast jobb som ingen tenker at er sigøynere, vel da slår det jo beina unna din egen propaganda om fordomsfulle nordmenn.

''Ja, du mæler som han om at det er alle andre det er noe feil på som gjør at de ikke hverken intigreres eller assismileres.Deres eget ønske om å leve utenfor, og deres egen rasisme mot andre folkeslag i hele Europa blir forsøkt marginalisert. bagatellisert og til og med eliminert.''

Mange vil ikke _assimileres_. Jeg har kun skrevet om dem som ønsker å bidra i det norske samfunnet på lik linje med andre borgere.

''Du tok heller tydligvis ikke poenget med at dersom du virkelig vet om mange bofaste sigøynere med fast jobb som ingen tenker at er sigøynere, vel da slår det jo beina unna din egen propaganda om fordomsfulle nordmenn.''

Jeg har gjort det kilnkende klart at jeg vet om "bofaste sigøynere" som ønsker jobb. Vikariat, engesjement, fast, prosjekt, deltid, heltid... Resten av resonnementet ditt må stå for din egen regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...