Gå til innhold

Hvordan smaker stekt hund og rotte?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 421
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    141

  • Spenol(1)

    26

  • hidi, the scorpion

    11

  • pølsenn

    9

Gjest luffefluff

Diskriminering er "dårlig behandling uten grunn". Det være seg av homofile, jøder, muslimer, kvinner, og andre grupper.

Eller mener du at f. eks. jødene selv var skyld i diskrimineringen?

Vi er ikke uenige om det du her skriver. Det vi er uenige om er hvorvidt sigøynere kan bidra mer selv til å endre sin "livsstil" eller om de skal betraktes som hjelpesløse ofre i all tid og om det å betrakte dem som ofre vil gjøre dem noe godt og hjelpe dem ut av noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luffefluff

Jadda, "alle" er dumme når du er sur, ikke sant? ;-)

Igjen sier du bare at det er alle andres feil enn din egen. Manglende selvinnsikt.

Skyld bør plasseres der den hører hjemme. Eller man kan la være å snakke om skyld og forsøke noe konstruktivt for å løse et eller flere problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luffefluff

Som vanlig skylder du på alle andre enn deg selv!

Det er du som snakker om skyld. Skyldplassering er ikke det viktige her. Alle vet at sigøynere har vært utsatt for grusomheter og at de blir diskriminert. Det viktige burde derfor være å hjelpe sigøynerne til et bedre liv om de selv ønsker det. De har i en del tilfeller ikke vist at de ikke ønsker det ved feks å ikke la barna sine delta i vanlig skolegang, ikke ønske å jobbe, ikke ønske å slå seg til ro et sted som gjør at de i fremtiden kan bli en del av samfunnet. Det er dette som påpekes av flere i tråden og da kommer du drassende med at man har fordommer. Fakta er ikke fordomsfullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cinnamongirl

''De må også ta en del av ansvaret for at ting har blitt som det har blitt. Det hjelper ikke å klage over at de ikke får jobb, hvis de ikke takker ja til tilbudene om voksenopplæring og norskkkurs.''

Og når vi først er i gang:

Hvor mange tror du ville ansatt romfolk (selv om de snakket perfekt norsk)?

Med vennlig hilsen

Jeg skulle gjerne ha ansatt romfolk jeg hvis personen var kjempeinterressert i jobben, ga et godt inntrykk, kunne godt norsk og var positiv og serviceinnstilt. Selvsagt måtte hun/han ha skattekort og fast bosted slik at jeg visste at han/hun ikke sluttet om en mnd. Vil jo ha stabilarbeidskraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne ha ansatt romfolk jeg hvis personen var kjempeinterressert i jobben, ga et godt inntrykk, kunne godt norsk og var positiv og serviceinnstilt. Selvsagt måtte hun/han ha skattekort og fast bosted slik at jeg visste at han/hun ikke sluttet om en mnd. Vil jo ha stabilarbeidskraft.

''Selvsagt måtte hun/han ha skattekort og fast bosted slik at jeg visste at han/hun ikke sluttet om en mnd. Vil jo ha stabilarbeidskraft.''

Og der har du hovedgrunnen til at de ikke får arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Jeg skulle gjerne ha ansatt romfolk jeg hvis personen var kjempeinterressert i jobben, ga et godt inntrykk, kunne godt norsk og var positiv og serviceinnstilt. Selvsagt måtte hun/han ha skattekort og fast bosted slik at jeg visste at han/hun ikke sluttet om en mnd. Vil jo ha stabilarbeidskraft.

''Jeg skulle gjerne ha ansatt romfolk jeg hvis personen var kjempeinterressert i jobben, ga et godt inntrykk, kunne godt norsk og var positiv og serviceinnstilt. Selvsagt måtte hun/han ha skattekort og fast bosted slik at jeg visste at han/hun ikke sluttet om en mnd. Vil jo ha stabilarbeidskraft''

Du har fordommer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''ja hvis de dropper ut før ungdomsskolen så sier det seg selv, at jobbtilbudene ikke akkurat står kø. ''

Takket være fordommene som spres, så har de erfart at de ikke får jobb uansett.

Ditt svar er alltid at det er fordommene som er skyld i alle problemer. Det er ansvarsfraskrivelse! Man må yte selv, og noen mer enn andre dessverre.

Klart det er enklere for en gutt av god familie og med nok midler, å komme seg frem her i livet. Men vi andre som er damer/homofile/jøder/fattige/sigøynere/etc kan ikke la vær å yte av den grunn.

Man kan ikke skylde på fordommer for alt, slik kommer man ihvertfall ikke problemene til livs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Nei, du sprer dem med alt det andre du skriver.

Det er akkurat det samme om det er romfolk, kvinner, homofile - det er samme "logikk", og det samme som skjer.

Kan du ikke holde opp?

''Kan du ikke holde opp?''

Holde opp med hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cinnamongirl

''Jeg skulle gjerne ha ansatt romfolk jeg hvis personen var kjempeinterressert i jobben, ga et godt inntrykk, kunne godt norsk og var positiv og serviceinnstilt. Selvsagt måtte hun/han ha skattekort og fast bosted slik at jeg visste at han/hun ikke sluttet om en mnd. Vil jo ha stabilarbeidskraft''

Du har fordommer :-)

Nei har jeg da ikke? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du sprer dem med alt det andre du skriver.

Det er akkurat det samme om det er romfolk, kvinner, homofile - det er samme "logikk", og det samme som skjer.

Kan du ikke holde opp?

''Det er akkurat det samme om det er romfolk, kvinner, homofile - det er samme "logikk", og det samme som skjer. ''

Der kom den ja. Som "vanlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg deler min erfaring. Bevis det motsatte ;-)

Det er du som påstår at det gjør dette (noe som ikke stemmer med all annen informasjon som har fremkommet i pressen). Derfor får du komme med beviser. Klarer du ikke det, kan vi bare konkludere med at du lyver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hvor langt folk vil gå for å forsvare sine fordommer mot homofile, romfolk, jøder, osv. En tragedie for de dere rammer, og holder utenfor samfunnet.

Og der kom det enda mer av den gode gamle svadaen som du alltid kommer med når du ikke har fler argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som tussilago1 har peiling siden hun tydeligvis har erfaring med dette i yrkessammenheng, og for meg er det viktigere å forholde meg til konkret informasjon fra folk som har peiling, enn å høre på rykter...

Dette betyr ikke at jeg tror alt av romfolk ønsker å jobbe.... det er heller ikke alle etnisk norske nordmenn som ønsker å jobbe... min logikk sier meg allikevel at det neppe er særlig fruktbart, og gjør problemet mindre, om vi nører opp under fordommene.

''Det virker som tussilago1 har peiling''

Snarere det stikk motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussilago1

Jeg skulle gjerne ha ansatt romfolk jeg hvis personen var kjempeinterressert i jobben, ga et godt inntrykk, kunne godt norsk og var positiv og serviceinnstilt. Selvsagt måtte hun/han ha skattekort og fast bosted slik at jeg visste at han/hun ikke sluttet om en mnd. Vil jo ha stabilarbeidskraft.

''Jeg skulle gjerne ha ansatt romfolk jeg hvis personen var kjempeinterressert i jobben, ga et godt inntrykk, kunne godt norsk og var positiv og serviceinnstilt. Selvsagt måtte hun/han ha skattekort og fast bosted slik at jeg visste at han/hun ikke sluttet om en mnd. Vil jo ha stabilarbeidskraft.''

Godt oppsummert, det er slik det bør fungere :)

Slike arbeidssøkere finnes også blant Romfolk (selv om jeg blir beskyldt for løgn i denne tråden), og de bør få en sjanse på lik linje med "alle andre". Det får de sjelden.

Det sagt, er det klart at det er store utfordringer mht livsstil, holdninger osv i denne "gruppa" generelt, men som alltid er det uakseptabelt at enkeltindivider straffes for det andre står for eller har gjort. Samfunnets justis kan også bidra til at det er tilnærmet umulig å bryte ut og gjøre selvstendige valg. Noen er prisgitt både lokalsamfunnet og storsamfunnet i urovekkende grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Hun har jobbet med dette. Har du?

''Hun har jobbet med dette.''

Det er det helt åpenbart at hun ikke har. Å påstå at det befinner seg en mengde norske sigøynere i arbeidssøkerkø er reint sprøyt.

I beste fall er det mulig at han/hun forveksler romfolk og romanifok(tatere). Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussilago1

''Hun har jobbet med dette.''

Det er det helt åpenbart at hun ikke har. Å påstå at det befinner seg en mengde norske sigøynere i arbeidssøkerkø er reint sprøyt.

I beste fall er det mulig at han/hun forveksler romfolk og romanifok(tatere). Ikke vet jeg.

''Det er det helt åpenbart at hun ikke har.''

OK..... Hva du måtte ha behov for å utbasunere, er i grunnen revnende likegyldig for de fleste - naturlig nok.

''Å påstå at det befinner seg en mengde norske sigøynere i arbeidssøkerkø er reint sprøyt.''

Det har jeg aldri skrevet, men hevdet at de av "disse" som søker jobb sliter uforholdsmessig mye. Og jo, reelle arbeidssøkende blant Romfolk finnes.

''I beste fall er det mulig at han/hun forveksler romfolk og romanifok(tatere). Ikke vet jeg.''

Nei, det gjør jeg ikke. Men begge grupper har meget lav status på arbeidsmarkedet og for øvrig i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

''Det er det helt åpenbart at hun ikke har.''

OK..... Hva du måtte ha behov for å utbasunere, er i grunnen revnende likegyldig for de fleste - naturlig nok.

''Å påstå at det befinner seg en mengde norske sigøynere i arbeidssøkerkø er reint sprøyt.''

Det har jeg aldri skrevet, men hevdet at de av "disse" som søker jobb sliter uforholdsmessig mye. Og jo, reelle arbeidssøkende blant Romfolk finnes.

''I beste fall er det mulig at han/hun forveksler romfolk og romanifok(tatere). Ikke vet jeg.''

Nei, det gjør jeg ikke. Men begge grupper har meget lav status på arbeidsmarkedet og for øvrig i samfunnet.

''Og jo, reelle arbeidssøkende blant Romfolk finnes.''

Tror jeg ingen ting på. Og de jeg kjenner i alle systemer som er i kontakt med sigøynere har diamentralt motsatte oppfatninger av deg.

''Men begge grupper har meget lav status på arbeidsmarkedet og for øvrig i samfunnet''

Tull. Når det gjelder tatere er de aller, aller fleste av dem i dag integrert og assimmilert. De har fast jobb og fast bolig slik at andre folk ikke har peiling på at de er tatere i det hele tatt.

Riktignok er det en liten hard kjerne blandt dem også som fortsatt insisterer på å kle seg i offerrollen og leve som villmenn. Men de blir stadig færre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...