Gå til innhold

Hvordan smaker stekt hund og rotte?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Gjest Tussilago1

''Og jo, reelle arbeidssøkende blant Romfolk finnes.''

Tror jeg ingen ting på. Og de jeg kjenner i alle systemer som er i kontakt med sigøynere har diamentralt motsatte oppfatninger av deg.

''Men begge grupper har meget lav status på arbeidsmarkedet og for øvrig i samfunnet''

Tull. Når det gjelder tatere er de aller, aller fleste av dem i dag integrert og assimmilert. De har fast jobb og fast bolig slik at andre folk ikke har peiling på at de er tatere i det hele tatt.

Riktignok er det en liten hard kjerne blandt dem også som fortsatt insisterer på å kle seg i offerrollen og leve som villmenn. Men de blir stadig færre.

''De har fast jobb og fast bolig slik at andre folk ikke har peiling på at de er tatere i det hele tatt.''

Nettopp, her berører du sakens kjerne - like it or not...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 421
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    141

  • Spenol(1)

    26

  • hidi, the scorpion

    11

  • pølsenn

    9

''Kan du ikke holde opp?''

Holde opp med hva da?

Spre fordommer. Du rammer uskyldige mennesker.

(Nei, ikke alle romfolk er "uskyldige", men de fordommene du sprer rammer alle. Det er sannsynligvis også det du ønsker? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er akkurat det samme om det er romfolk, kvinner, homofile - det er samme "logikk", og det samme som skjer. ''

Der kom den ja. Som "vanlig".

Ja, det er bare å velge hvilken gruppe man skal trakassere denne uken. Gruppen varierer, men prisippet er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som snakker om skyld. Skyldplassering er ikke det viktige her. Alle vet at sigøynere har vært utsatt for grusomheter og at de blir diskriminert. Det viktige burde derfor være å hjelpe sigøynerne til et bedre liv om de selv ønsker det. De har i en del tilfeller ikke vist at de ikke ønsker det ved feks å ikke la barna sine delta i vanlig skolegang, ikke ønske å jobbe, ikke ønske å slå seg til ro et sted som gjør at de i fremtiden kan bli en del av samfunnet. Det er dette som påpekes av flere i tråden og da kommer du drassende med at man har fordommer. Fakta er ikke fordomsfullt.

''Alle vet at sigøynere har vært utsatt for grusomheter og at de blir diskriminert.''

Nettopp.

Det er noe DU kan gjøre noe med, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyld bør plasseres der den hører hjemme. Eller man kan la være å snakke om skyld og forsøke noe konstruktivt for å løse et eller flere problem.

Ja, skylden ligger i stor del hos dem som ekskluderer dem fra samfunnet, nemlig dem som sprer fordommer om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg skulle gjerne ha ansatt romfolk jeg hvis personen var kjempeinterressert i jobben, ga et godt inntrykk, kunne godt norsk og var positiv og serviceinnstilt. Selvsagt måtte hun/han ha skattekort og fast bosted slik at jeg visste at han/hun ikke sluttet om en mnd. Vil jo ha stabilarbeidskraft''

Du har fordommer :-)

''Du har fordommer :-)''

Hvorfor saboterer du ethvert fornuftig innlegg?

Det virker som om alt du vil er å ødelegge enhver form for fornuftig debatt, ved å fylle dem opp med fordommer og falske sitater/sitater ute av konteksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Selvsagt måtte hun/han ha skattekort og fast bosted slik at jeg visste at han/hun ikke sluttet om en mnd. Vil jo ha stabilarbeidskraft.''

Og der har du hovedgrunnen til at de ikke får arbeid.

Og siden de likevel ikke får jobb (eller har noe begrunnet håp om det) så ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke uenige om det du her skriver. Det vi er uenige om er hvorvidt sigøynere kan bidra mer selv til å endre sin "livsstil" eller om de skal betraktes som hjelpesløse ofre i all tid og om det å betrakte dem som ofre vil gjøre dem noe godt og hjelpe dem ut av noe som helst.

Poenget er at mange av dem, etter årevis av diskriminering og det som verre er, nå ikke akkurat har den store troen på at "jeg får jobb hvis jeg bare er flink på skolen". Begripelig vis.

Når folk sprer fordommer, som du ser i denne tråden, så blir dette inntrykket forsterket og forsterket, slik at mange av dem ikke ser noe poeng i å gå på skolen, fordi det er åpenbart at de bor i et samfunn som renner over av fordommer mot dem.

Skolegangen må DE gjøre.

Å slutte med fordommene (slik at de fleste av dem ser en grunn til å gå på skolen) må du og dine gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der kom det enda mer av den gode gamle svadaen som du alltid kommer med når du ikke har fler argumenter.

Og igjen evner du ikke til å presentere ett eneste innlegg hvor i du har motargumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussilago1

Poenget er at mange av dem, etter årevis av diskriminering og det som verre er, nå ikke akkurat har den store troen på at "jeg får jobb hvis jeg bare er flink på skolen". Begripelig vis.

Når folk sprer fordommer, som du ser i denne tråden, så blir dette inntrykket forsterket og forsterket, slik at mange av dem ikke ser noe poeng i å gå på skolen, fordi det er åpenbart at de bor i et samfunn som renner over av fordommer mot dem.

Skolegangen må DE gjøre.

Å slutte med fordommene (slik at de fleste av dem ser en grunn til å gå på skolen) må du og dine gjøre.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cinnamongirl

''De har fast jobb og fast bolig slik at andre folk ikke har peiling på at de er tatere i det hele tatt.''

Nettopp, her berører du sakens kjerne - like it or not...

Har en venninne hvis far er "tater" visstnok - har aldri fundert over det jeg ihvertfall.... De bodde på samme byggefelt som oss, han har alltid vært i vanlig jobb. Kan ikke huske at det var noe "issue" i det hele tatt. Hun fortalte det en gang - at faren var tater - men ingen av vennegjengen reagerte noe på det. Hvorfor skulle vi? Poenget mitt er vel at de som vil få det til klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne hvis far er "tater" visstnok - har aldri fundert over det jeg ihvertfall.... De bodde på samme byggefelt som oss, han har alltid vært i vanlig jobb. Kan ikke huske at det var noe "issue" i det hele tatt. Hun fortalte det en gang - at faren var tater - men ingen av vennegjengen reagerte noe på det. Hvorfor skulle vi? Poenget mitt er vel at de som vil få det til klarer det.

Hei,

Her halter dessverre logikken din litt. :-)

Ja, det er klart at noen klarer det, på tross av alle fordommene. I Pakistan hadde de en kvinnelig statsminister (Benazir Bhutto), men det betyr jo ikke at "alle kvinner konkurrerer likt som menn" i Pakistan. Det er store fordommer, selv om enkeltindivider klarer det, så gjør ikke de fleste det.

Poenget blir da at det er såpass mye vanskeligere for de fleste romfolk (listen ligger så mye høyere, pga fordommer, osv.) at de ikke får jobb. Det hadde heller ikke de fleste andre, hvis de hadde i årevis vært utsatt for det samme.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tussilago1

Har en venninne hvis far er "tater" visstnok - har aldri fundert over det jeg ihvertfall.... De bodde på samme byggefelt som oss, han har alltid vært i vanlig jobb. Kan ikke huske at det var noe "issue" i det hele tatt. Hun fortalte det en gang - at faren var tater - men ingen av vennegjengen reagerte noe på det. Hvorfor skulle vi? Poenget mitt er vel at de som vil få det til klarer det.

Enig i alt du skriver, unntatt siste setning:

''Poenget mitt er vel at de som vil få det til klarer det.''

Heldigvis er dette sant i mange tilfeller. For noen (få) hjelper det ikke hvor hardt de prøver eller ønsker suksess; de er prisgitt omstendigheter, fordommer, fortid, opphav osv.

Et brennende ønske og topp motivasjon kan lett slukkes og dermed bekrefte egen utilstrekkelighet og håpløshet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? en nærmere forklaring kanskje?

At du selvsagt ikke har kommet med noen fordommer, men har skrevet et helt greit innlegg. :-)

Det er bare Nickløsheletiden som herper.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cinnamongirl

Hei,

Her halter dessverre logikken din litt. :-)

Ja, det er klart at noen klarer det, på tross av alle fordommene. I Pakistan hadde de en kvinnelig statsminister (Benazir Bhutto), men det betyr jo ikke at "alle kvinner konkurrerer likt som menn" i Pakistan. Det er store fordommer, selv om enkeltindivider klarer det, så gjør ikke de fleste det.

Poenget blir da at det er såpass mye vanskeligere for de fleste romfolk (listen ligger så mye høyere, pga fordommer, osv.) at de ikke får jobb. Det hadde heller ikke de fleste andre, hvis de hadde i årevis vært utsatt for det samme.

Med vennlig hilsen

Selvfølgelig har alle individer ulike forutsetninger, det kan være rase, foreldrenes økonomi, helse/sykdom etc etc slik at for noen er livet mye lettere å få til enn andre. Det benekter jeg ikke. Men - det er også mulig å klare seg helt fint. For noen er det sikkert flaks, for noen en ukuelig stå på vilje. Og noen har uflaks.

Samtidig er det noen som HAR et veldig godt utgangspunkt her i livet som IKKE klarer seg fint.

Selvfølgeligheter - ja.

Poenget - alle passer ikke inn i båsen din (i denne tråden er det "fordomsfull" - selv om du liker å karakterisere alle som er bittelitt uenige med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

''De har fast jobb og fast bolig slik at andre folk ikke har peiling på at de er tatere i det hele tatt.''

Nettopp, her berører du sakens kjerne - like it or not...

Ja, og du påstår at det finnes slike sigøynere også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forfordelt

''Diskriminering er "dårlig behandling uten grunn".''

For det første blir ikke norske sigøynere diskriminert, de blir tvert imot forfordelt, sydd puter under armene på, og særbehandlet i trygde og sosialsystemet.

For det andre er ikke tyveri, ran, svindel og vold "uten grunn".

''forfordele (etter lty, påvirket av *fordele) gi en mindre enn en har rett på ved fordeling bli forfordelt / kjenne seg forfordelt ''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...