Gå til innhold

Diare/kvalme hver gang jeg reiser utenlands

Anbefalte innlegg

Gjest Reiseglad_30

Hei, Jeg har en veldig sensitiv mage, i den forstand at jeg hele livet har slitt med at jeg får diaré, kvalme og oppkast tilnærmet hver gang jeg reiser til et nytt sted med ny bakteriekultur. Dette gjelder ikke bare på eksotiske reisemål i Asia og Sør-Amerika, men også i Skandinavia og Vest-Europa, for eksempel ble jeg dårlig to ganger de første tre ukene etter at jeg flyttet til Frankrike for å studere, og det samme gjentok seg to ganger kort tid etter at jeg flyttet til Luxembourg. Jeg har forlengst mistet tellingen på hvor mange ferier jeg har fått spolert av dette, men det er minst 20... Dette til tross for at jeg er ekstremt nøye med å unngå salater, frukt og andre rå matvarer, springvann, isbiter, ting som ikke er gjennomstekt, osv. De siste par årene har det skjedd en stor forbedring: etter at jeg tok Dukoral i forbindelse med at jeg skulle reise til Kina, hadde jeg min første ferie på mange år uten "reisemage". Jeg har siden vedlikeholdt Dukoral ved å ta en dose i året før jeg drar på sommerferie, og har sluppet unna problemer på disse feriene, men effekten varer ikke stort mer enn 3 uker, så resten av året vedvarer problemet mitt med diaré og kvalme når jeg besøker nye steder. Det er irriterende å alltid skulle være den som blir dårlig selv når jeg har spist nøyaktig det samme som reisefølget mitt (unntatt salater o.l.)! Jeg lurer derfor på om det fins noe jeg kan gjøre for å finne en mer permanent løsning? Jeg har ikke problemer med diaré, oppkast, osv. når jeg er i Norge eller steder jeg har bodd før (f.eks ved studiestedet i Frankrike der jeg bodde i 4 år), så jeg tror ikke jeg har irritabel tarm eller matintoleranse (men er allergisk mot peanøtter, gress, bjørk, katt og hund). Jeg har et helt vanlig norsk kosthold, men må nok innrømme at jeg sliter med å få i meg 5 frukt/grønt om dagen (blir nok heller 3-4 maks) og lurer derfor på om jeg har for lite magesyre og at dette kan være noe av problemet mitt? Hilsen reiseglad (kvinne, 30 år) Medisiner: Yasmin, zyrtec

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg har desverre ingen løsning på dine maveproblemer. Opplysningene du gir tyder på en ganske ekstrem overømfintlighet for fremmed mat, eller fremmede bakterier i mat, fordi flere av de landene har slett ikke så anerlede bakterieflora enn vi har i Norge. Det er meget sjelden at en hører om slike reaksjoner f. eks. i Luxemburg. Dukoral er en slags vaksine som skal gi beskyttelse mot kolera og endel andre matforgiftningsbakterier. Ifølge deklarasjonen skal beskyttelsen vare i opp til 6 måneder. Det er vanskelig å forklare at du får en beskyttelse av vesentlig kortere varighet. Hvis du prøver deg allikevel med Dukoral bør du ta den relativt kort tid (par-tre uker) før reisen. Det er vanlig å bruke imodium, eller kolloidal kull mot diare og oppkast. Men det er heller ikke noe langvarig løsning. Det beste rådet jeg kan gi å ta med deg typisk norsk mat, som grovt brød og knekkebrød. Ellers bør du konsultere en indremedisiner, helst gastroenteorolog. Lykke til!

• 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...