Gå til innhold

Gravid, sykemelding, svangerskapspenger

Anbefalte innlegg

Gjest gravide M

Hei! Jeg har en ganske tung jobb som renholder og har i den forbindelse fått problemer med ryggen. På grunn av dette har jeg vært sykemeldt ett år, fra 21.aug 2010 til samme dato i år. I sykemeldingsperioden har jeg vært til hyppig behandling hos fysioterapeut og var på vei tilbake til jobb etter endt sykemelding. Men så ble jeg gravid i juni og problemene med ryggen ble bare verre, spesielt fordi fysioterapeuten ikke kunne gjøre noe særlig tidlig i svangerskapet. Derfor ble det umulig å returnere tilbake til jobb etter endt sykemeldingperiode i august. I samtaler med NAV i juli og august ble vi fortalt at vi "havnet litt mellom to stoler" siden jeg ikke kunne fortsette med sykemelding (og få sykepenger). De foreslo først at jeg skulle slutte i jobben og motta dagpenger mens jeg søkte ny jobb. Men de innrømmet at det kunne bli vanskelig å få ny jobb 6 mnd før termin. Et annet problem med dagpenger er at det er 62% av tidligere lønn og dette ville da danne grunnlag for foreldrepengene jeg ville motta i året etter fødselen, i og med at det beregnes fra de siste 6 mnd. Derfor foreslo de at jeg skulle søke svangerskapspenger fordi jobben min var så tung og kunne utgjøre risiko for fosteret. Fastlegen min fylte ut skjema for dette og arbeidsgiver bekreftet at de ikke kunne tilby omplassering/alternativ jobb i selskapet, og vi leverte dette til NAV. De brukte 2 mnd på å behandle søknaden og avslo søknaden med den begrunnelse at det var sykemelding som var riktig for meg. Dette setter meg (og samboeren) i en litt kinkig situasjon da jeg har vært uten lønn i 2 mnd i påvente av svar på en søknad som NAV anbefalte meg å sende og så få et avslag. Hvilke alternativer har jeg? Vil det hjelpe å klage på dette vedtaket? Etter boka har de kanskje rett, men de har tydeligvis ikke tatt en skjønnsmessig vurdering (de har jo registret at jeg allerede har vært sykemeldt ett år), og de har avvist/overprøvd fastlegens anbefaling. Har de anledning til dette? Jeg føler meg missledet av NAV...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370979-gravid-sykemelding-svangerskapspenger/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Advokat Thomas Myran

Hei!

Dette er det ikke mulig å svare deg godt på uten å gjennomgå dokumentene dine fra NAV, du bør derfor kontakte en lokal advokat.

Jeg ser imidlertid at du kan ha et problem, med mindre du kan bevise hvilke råd NAV har gitt deg i denne forbindelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...