Gå til innhold

hund - rase

Anbefalte innlegg

Ferskenblomst

Blitt litt opptatt av tanken på å skaffe oss hund igjen. Tidligere har vi på hver vår kant hatt store hunder, som rottweiler, new founlandshunder og collie. Men vi ønsker oss nå en hund i mellomklassen. En hund som ikke er kjent som "gneldrebikkje", barnvennlige, godt gemytt, og som trenger vanlig trim, og ikke to timers løpetur tre ganger daglig. Normalt pelsstell som børsting og greing to-tre ganger i uka. Gjerne en litt lettlært hund, som liker å lære nye ting. Har dere noen forslag? Vi er som sagt litt i tenkeboksen ennå og ingenting er avgjort. Dattera er jo helt fyr og flamme, men vi vet jo at det er vi voksne som må ha ansvaret, og at det er viktig med riktig hund til familietypen vår, som har stor aldersspredning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371039-hund-rase/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

18

• morsan

8

• Ferskenblomst

4

• trine-lisa

3

staffordshire bullterrier

også kalt nanny-dog, er lettlært, veldig stille, med lite bjeffing. er supersosial, og veldig barnevennlig. Er glad for lange turer, men går ikke amok om det skjer kun i helgene. Er langt fra en vakthund, kommer det innbruddstyv vil han sikkert bli glad for selskap.

negativt- har korte bein og kan ikke springe lenge og langt, altså med sykling. Har kort pels, og fryser fort på vinteren, og sliter i varmen på sommeren. Og viktigst v alt.... meget viktig å sosialisere med andre hunder fra valpestadiet, slik at det lærer de sosiale kodene med andre hunder.

Les gjerne om denne rasen, de har ufortjent dårlig rykte, og mange misoppfatninger omkring rasen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371039-hund-rase/#findComment-3242453
Del på andre sider

også kalt nanny-dog, er lettlært, veldig stille, med lite bjeffing. er supersosial, og veldig barnevennlig. Er glad for lange turer, men går ikke amok om det skjer kun i helgene. Er langt fra en vakthund, kommer det innbruddstyv vil han sikkert bli glad for selskap.

negativt- har korte bein og kan ikke springe lenge og langt, altså med sykling. Har kort pels, og fryser fort på vinteren, og sliter i varmen på sommeren. Og viktigst v alt.... meget viktig å sosialisere med andre hunder fra valpestadiet, slik at det lærer de sosiale kodene med andre hunder.

Les gjerne om denne rasen, de har ufortjent dårlig rykte, og mange misoppfatninger omkring rasen.

Kamphund til en barnefamilie? Du må være sprø!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371039-hund-rase/#findComment-3242548
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Jeg vil absolutt ikke anbefale staff til en hvilken som helst barnefamilie. Ikke for at hundene er farlige, de er verdens beste familiehunder. Men de krever mye. Spesielt i valp og unghundstida, og det kan ofte bli for mye for barnefamilier. Selvfølgelig, om man har satt seg godt inn i rasen, og aktivitetsbehov så kan det gå kjempebra, men de krever en del.

Hvor har du det fra at de har for korte bein til å kunne bli med på sykkelturer?? Det er jo svada. Men man skal selvfølgelig kun sykle på mykt underlag pga hofter sånn som med alle andre raser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371039-hund-rase/#findComment-3242571
Del på andre sider

Ja, blant annet er det den hundetypen som biter flest i New South Wales, og som er bannlyst i vårt naboland Storbritannia.

Det er tåpelig og uansvarlig å ha en slik hund, spesielt sammen med barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371039-hund-rase/#findComment-3242582
Del på andre sider

candyqueen_83

Ja, blant annet er det den hundetypen som biter flest i New South Wales, og som er bannlyst i vårt naboland Storbritannia.

Det er tåpelig og uansvarlig å ha en slik hund, spesielt sammen med barn.

Bannlyst i Storbritannia? Hvor tar du vitsene dine fra? Haha. Jeg er ikke ute etter diskusjon så jeg svarer ikke på mer, men kan ikke la deg gå rundt og feilinformere. Tåpelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371039-hund-rase/#findComment-3242595
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg vil absolutt ikke anbefale staff til en hvilken som helst barnefamilie. Ikke for at hundene er farlige, de er verdens beste familiehunder. Men de krever mye. Spesielt i valp og unghundstida, og det kan ofte bli for mye for barnefamilier. Selvfølgelig, om man har satt seg godt inn i rasen, og aktivitetsbehov så kan det gå kjempebra, men de krever en del.

Hvor har du det fra at de har for korte bein til å kunne bli med på sykkelturer?? Det er jo svada. Men man skal selvfølgelig kun sykle på mykt underlag pga hofter sånn som med alle andre raser.

Har flere venner med barn som har anskaffet portugisisk vannhund (som også Obama har). Denne skal fylle mange av trådstarters kriterier og den skal også være ekstra fin for familier med frykt for allergi.

Kjenner du rasen? Har litt lyst på hund selv, og tenker da litt på denne, men vi er langt fra hundeanskaffelse ennå :-). Vi er mye i aktivitet, inkl. siturer, men med barn begrenser lengden på turene seg, og flere timers lufting daglig er ikke aktuelt.

Er vel egentlig litt for travle i hverdagen og dessuten liker vi å reise bort, og da både korte og lange reiser til steder en ikke tar med hund. En del ting må altså avklares først.

Takknemlig for noen tips uansett :-).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371039-hund-rase/#findComment-3242610
Del på andre sider

Annonse

Har flere venner med barn som har anskaffet portugisisk vannhund (som også Obama har). Denne skal fylle mange av trådstarters kriterier og den skal også være ekstra fin for familier med frykt for allergi.

Kjenner du rasen? Har litt lyst på hund selv, og tenker da litt på denne, men vi er langt fra hundeanskaffelse ennå :-). Vi er mye i aktivitet, inkl. siturer, men med barn begrenser lengden på turene seg, og flere timers lufting daglig er ikke aktuelt.

Er vel egentlig litt for travle i hverdagen og dessuten liker vi å reise bort, og da både korte og lange reiser til steder en ikke tar med hund. En del ting må altså avklares først.

Jeg tror at dersom travle barnefamilier som liker å reise skal få hund, så bør de ha forhåndsklarert at de har gode hundepassere i omgangskretsen. Hunder bør helst ikke plasseres på kennel, i alle fall ikke uten at det er for en kort periode og på en kennel man er hundre prosent sikker på at har forsvarlige opplegg.

Jeg kan ikke noe særlig om hunder, bortsett fra at jeg på tiende året bor sammen med en labrador retriever. Han er usedvanlig grei - og vil ønske enhver innbruddstyv hjertelig velkommen ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371039-hund-rase/#findComment-3242621
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg tror ikke jeg har hilst på en portugisisk vannhund før.Jeg har sett noen på avstand, og syns de er veldig sjarmerende :o) Faktisk en av rasene jeg ville testet om jeg tålte om jeg en gang skulle blitt allergisk.

Et tips til de som lurer på å bli hundeeiere er å ta en titt på canis.no. Det er det alltid folk med kunnskap om den rasen man lurer på :o) Og selvfølgelig ta kontakt med flere forskjellige oppdrettere. Ikke velg å kjøpe fra den som KUN har positive ting å si. Hehe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371039-hund-rase/#findComment-3242624
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg tror at dersom travle barnefamilier som liker å reise skal få hund, så bør de ha forhåndsklarert at de har gode hundepassere i omgangskretsen. Hunder bør helst ikke plasseres på kennel, i alle fall ikke uten at det er for en kort periode og på en kennel man er hundre prosent sikker på at har forsvarlige opplegg.

Jeg kan ikke noe særlig om hunder, bortsett fra at jeg på tiende året bor sammen med en labrador retriever. Han er usedvanlig grei - og vil ønske enhver innbruddstyv hjertelig velkommen ;-)

''Jeg tror at dersom travle barnefamilier som liker å reise skal få hund, så bør de ha forhåndsklarert at de har gode hundepassere i omgangskretsen. Hunder bør helst ikke plasseres på kennel, i alle fall ikke uten at det er for en kort periode og på en kennel man er hundre prosent sikker på at har forsvarlige opplegg. ''

Enig :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371039-hund-rase/#findComment-3242628
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jeg tror at dersom travle barnefamilier som liker å reise skal få hund, så bør de ha forhåndsklarert at de har gode hundepassere i omgangskretsen. Hunder bør helst ikke plasseres på kennel, i alle fall ikke uten at det er for en kort periode og på en kennel man er hundre prosent sikker på at har forsvarlige opplegg.''

Helt enig i dette - vil derfor som nevnt ikke skaffe hund før vi har funnet løsninger, enten det dreier seg om å begrense reisingen (motvillig), funnet avlastning ved naboer, venner eller familie, eller evt. en kennel vi stoler på. Har naboer som har hatt hunder (schäfere) i mange år som sier deres hunder stortrives på kennelen. De reiste rundt og besøkte mange kenneler før de fant en tilfredsstillende, som visstnok var spesialisert på aktive hunder. Men også jeg har hørt mye om mistrivsel i kennel...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371039-hund-rase/#findComment-3242634
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg tror ikke jeg har hilst på en portugisisk vannhund før.Jeg har sett noen på avstand, og syns de er veldig sjarmerende :o) Faktisk en av rasene jeg ville testet om jeg tålte om jeg en gang skulle blitt allergisk.

Et tips til de som lurer på å bli hundeeiere er å ta en titt på canis.no. Det er det alltid folk med kunnskap om den rasen man lurer på :o) Og selvfølgelig ta kontakt med flere forskjellige oppdrettere. Ikke velg å kjøpe fra den som KUN har positive ting å si. Hehe.

Takk :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371039-hund-rase/#findComment-3242635
Del på andre sider

Gjest Elextra

''eg tror at dersom travle barnefamilier som liker å reise skal få hund, så bør de ha forhåndsklarert at de har gode hundepassere i omgangskretsen''

Forøvrig - hvorfor gjelder dette bare for travle barnefamilier? ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371039-hund-rase/#findComment-3242636
Del på andre sider

candyqueen_83

''eg tror at dersom travle barnefamilier som liker å reise skal få hund, så bør de ha forhåndsklarert at de har gode hundepassere i omgangskretsen''

Forøvrig - hvorfor gjelder dette bare for travle barnefamilier? ;)

Det gjelder vel for alle, men travle barnefamilier har jo litt ekstra enn familier uten barn eller med store barn da. Kan jo kanskje være noen dager det absolutt hadde vært best å kunne sette bort hunden til noen?

Men samtidig, om man tror det blir for ofte bør man vente med anskaffelsen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371039-hund-rase/#findComment-3242640
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...