Gå til innhold

Har dere god hukommelse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• annegunn

7

• laban

3

• mariaflyfly

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Bipolar1958

''Og så var det noen som het tante tone troll eller noe.''

TRALLE Tonetroll.

Vi fikk TV ganske sent, men mormor og morfar hadde. Så jeg har så en del barneprogram på tidlig 60-tall, når vi spiste søndagsmiddag hos dem. Dessuten gikk mye av det i reprise da lillesøsteren min var i målgruppa. Hun er født i 1964, og jeg var ofte den "voksne" som så på sammen med henne. Jeg syntes Kanalta var veldig dum, hun var en figur i Lekestue-perioden. Men jeg var jo altså for stor...

Det var ikke sending før barneprogrammet på søndager, hvis det ikke var et stort sportsmesterskap. Så de siste 15 - 20 minuttene før Eventyrstunden eller hva som nå sto på programmet, spilte de barneplater som nedtelling.

Jeg har kjempehukommelse verbalt, så jeg kan f.eks. kilometervis med sangtekster. Med tall er jeg litt svakere, men jeg kan da noen fødselsdatoer og telefonnumre fra barneskolen jeg også ;-) Jeg husker en god del fra jeg var liten, men det er mest korte glimt som er litt vanskelige å tidfeste.

Mener du Kanutten og Romeo Klive.Altså Alf Prøysen og Anne Cath Westly?

Gjest Bipolar1958

Pompel og pilt.

Grøss og gru.

Verste greie jeg noen ganger så. Til å få mareritt av. Tenk å frivillig gå fra lys og fin verden og inn gjennom en dør til mørke-- for deretter å streve for å finne veien ut til lyset igjen. Ekkelt!

He he.Jeg var vel 12 eller noe og reagerte ikke på Pompel og Pilt.Husker dere Tøffe det lille lokomotivet? Tante Ragne.Falkeklubben? Hva het han som spiste alt i det dyreprogrammet om Skalleknarpen? Tror det var i sort-hvitt?

Romlingane på den lille planeten.Husker dere pausefiskene?

Televimsen?Det beste jeg vet av tegnefilmer er vel den turen Doland,Langbein og Mikke gjør på julaften.God plass i den lille campingvogna gitt! La linea (Streken)Var det ikke en and som het kvakk kvakk? mulig det var så sent som 80 tallet.Jon Blund og Colargol var det også på 80 tallet? Jeg elsket både Pippi,Vi på saltkråkan og Ronja Røverdatter.(Vaffør de då? sa de små rompenissene) Astrid Lindgren og Anne Cath Westly var vel de bedre historiefortellerne i Skandinavia? Narnia må jeg inrømme at jeg har leid i voksen alder.Også Alice i eventyrland.

Gjest Bipolar58

''Og at jeg var glad i Sølvpilen (Hun var jente vel?)''

Sølvpilen var mann, Månestråle var jente (...og Falk var mann, og Tinka var en liten pumaunge.

Stemmer.Månestråle var det ja.Finnes Tex Willer enda? Supermann? Batman? Fantomet? Jeg var helt oppslukt av Gigant,F4 og Tempo.

Annonse

Gjest sangsol

He he.Jeg var vel 12 eller noe og reagerte ikke på Pompel og Pilt.Husker dere Tøffe det lille lokomotivet? Tante Ragne.Falkeklubben? Hva het han som spiste alt i det dyreprogrammet om Skalleknarpen? Tror det var i sort-hvitt?

Televimsen?Det beste jeg vet av tegnefilmer er vel den turen Doland,Langbein og Mikke gjør på julaften.God plass i den lille campingvogna gitt! La linea (Streken)Var det ikke en and som het kvakk kvakk? mulig det var så sent som 80 tallet.Jon Blund og Colargol var det også på 80 tallet? Jeg elsket både Pippi,Vi på saltkråkan og Ronja Røverdatter.(Vaffør de då? sa de små rompenissene) Astrid Lindgren og Anne Cath Westly var vel de bedre historiefortellerne i Skandinavia? Narnia må jeg inrømme at jeg har leid i voksen alder.Også Alice i eventyrland.

''Tante Ragne.Falkeklubben? Hva het han som spiste alt i det dyreprogrammet om Skalleknarpen?''

Husker ikke disse

''Romlingane på den lille planeten.Husker dere pausefiskene? Televimsen?Det beste jeg vet av tegnefilmer er vel den turen Doland,Langbein og Mikke gjør på julaften.God plass i den lille campingvogna gitt! La linea (Streken)''

Ja, disse husker jeg. Pausefiskene var ok. :)

Andungen kvakk kvakk som senere. I alle fall er dette noe mine egne barn så (eller kanskje jeg også så det som barn- jeg husker ikke).

colargol tror jeg var på begynnelsen av 70 tallet.

:)

''Husker dere Tøffe det lille lokomotivet? Tante Ragne.''

Ja, det var vel nettopp tante Ragne (Tangen) som var fortellerstemmen her, hvis jeg ikke husker helt feil.

''Falkeklubben? Hva het han som spiste alt i det dyreprogrammet om Skalleknarpen? ''

Jeg er for ung til å huske dette, men mener bestemt at "Skalleknarpen" ikke var i originalen med Per Haslund, men i Rolf Just Nielsens parodi, som jeg har sett flere ganger.

''Romlingane på den lille planeten.Husker dere pausefiskene? Televimsen?''

Jeg husker foreldrene mine snakket om Televimsen, men romlingane husker jeg godt - Ingebrigt Davik var vel fortelleren her.

''Var det ikke en and som het kvakk kvakk?''

Andungen KvakkKvakk. Origami-animasjon alltid basert på samme tema. Men jeg likte det veldig godt.

Jeg var mest fascinert av Pompel og Pilt...skjønte jo ikke hva de sa (de var ikke helt gode å munnavlese de heller :P), så jeg ble nok forskånet for det verste :P

Jeg var også fascinert av Pompel og Pilt - kan ikke huske at jeg var redd.

Men den skogen de gikk gjennom først (med noe hamelignende som henger ned) syntes jeg var veldig skummel.

Ellers var det mest irriterende med Gorgon Vaktmester og aller mest med babyen som skulle ha mere mat.

Dører som gikk opp her og der og sykkelpumper med garnhår var fascinerende :-)

''Jeg tviler ikke, samtidig er jeg fristet til å tr at du er et par år eldre enn meg''

Du kan så si! Da jeg gikk på barneskolen hadde telefonnumrene bare seks sifre :-).

Tror åttesifrede telefonnummer ble innført ca 1993. Det var ihvertfall bare sekssifrede nummer da jeg bodde på Kringsjå studentby rundt 1990. :-)

Da jeg gikk på småskolen hadde vi faktisk _telefonsentral_!!

Men den skogen de gikk gjennom først (med noe hamelignende som henger ned) syntes jeg var veldig skummel.

Ellers var det mest irriterende med Gorgon Vaktmester og aller mest med babyen som skulle ha mere mat.

Hehe, husker bare reparere, reparere jeg... var nok det eneste jeg hørte av det de sa :P

Annonse

Gjest ambrose

Husker du Colargol, morsan? Den var jeg så glad i, men har aldri sett den igjen...

Gjest Elextra

Men var ikke det på 80 eller 90 tallet da? Vi fikk 22 i Oslo.

''Men var ikke det på 80 eller 90 tallet da? Vi fikk 22 i Oslo.''

Det stemmer - visstnok i 1992, fant jeg ut nå. Og jeg gikk på barneskolen noen få år *kremt* før det, ja. Faktisk var jeg i hovedsak ferdig med å studere, til og med. :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...