Gå til innhold

Blir gutter dummere og jenter smartere?

Anbefalte innlegg

Gjest Over gjennomsnittet (90-110)

Ser på klipp fra Blindern at det er over 60% kvinner som studerer.Om det er det samme tallet på NTNU,vet jeg ikke.

Samfunnet fungerer ikke uten at man har folk "på gølvet".Man må ha folk til å kjøre drosje,jobbe i Posten og Ruter.

Har en snikende mistanke om at skiftarbeid gjør oss

dummere.Får man ikke 6-7 timer sammenhengende søvn påvirkes hukommelse og kanskje også intelligens.I Politiet og Postverket jobber det mange menn.I helsevesenet flest kvinner og i Ruter ca 50/50.De slites ut alle sammen og mange er utbrent i 50-55 års alder.Vet ikke 100% om det ødelegger hjernen,

men det kan ikke være bra og ikke sove godt i 20+ år.

Hjernen trenger masse sukker for å fungere best.Den er bygget opp av mye fett.Så slanking kan også gjøre oss dummere.

Hva er best? En vakker kropp fra 15-45 eller ett godt hode hele livet? Jeg har gjort mitt valg for lenge siden.

Hadde lenge Jon Bing og Eva Knardal som gode forbilder.Tror heller ikke at Knut Borge er spesielt dum.Det virker ikke slik i "20 spørsmål"!

Er kvinnene smartere enn oss menn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371106-blir-gutter-dummere-og-jenter-smartere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest over 110

At kvinner gjør det bedre på skolen og i studier enn menn tror jeg dreier seg mest om disiplin og mindre om intelligens eller de andre tingene du nevner.

Men utvikles ikke en ok hjerne til en bedre ved utdannelse og stimulerende jobb fra kl 8-16?

Gjest henger ikke helt med

Henger ikke helt med på hva du sier angående det der med sukker, fett, hjernen, slanking, vakker kropp vs fungerende hjerne, og valg.

Jeg spiser mer enn nok av både sukker og fett, og har likevel en vakker, sunn kropp.

Hørt om trening?

Skal visstnok også være bra for både kropp og hjerne.

Gjest Niccolina

Mulig spørsmålet ditt er seriøst ment, men jeg klarer ikke å la være å påpeke, der temaet er intelligens og "ett godt hode"; det skal være mellomrom etter punktum. Og det heter ikke konsekvent 'ett'. Det er et tallord, og du mente vel ikke å understreke at det ikke var snakk om tre eller fire hoder.

Ellers har jeg ingen svar på teorien din.

Annonse

Gjest bare noen tanker

Nei, jeg tror ikke at kvinner er smartere enn menn. Jeg tror det har med oppdragelse av og forventning til guttene å gjøre.

Vi får f.eks stadig høre på foreldremøter at "gutter er gutter, og må få lov til å brumme litt og være utagerende". "De må få lov til, og det må gis rom for at de er gutter!"

På den måten stilles det færre krav til gutter enn jenter. Dette forstår og utnytter selvsagt guttene, og da er det ikke rart at de tror de mer kan gjøre som de vil. Og det at det ikke stilles noe særlig krav til dem, kan få dem til å føle seg friere på kort sikt (barne-og ungdomsårene), men på lang sikt mindreverdige i forhold til det annet kjønn.

Og så tror jeg det er en del gutter som lider under "mammagutt-syndromet". De blir mer bortskjemte av moren enn det jenter blir, fordi moren ikke i samme grad stiller forventninger til dem slik som de gjør til døtrene sine.

Gjest Strøk til Artium;over 110.

Henger ikke helt med på hva du sier angående det der med sukker, fett, hjernen, slanking, vakker kropp vs fungerende hjerne, og valg.

Jeg spiser mer enn nok av både sukker og fett, og har likevel en vakker, sunn kropp.

Hørt om trening?

Skal visstnok også være bra for både kropp og hjerne.

1.Hjernen lever av druesukker.Vanlig sukker løses fort opp i kroppen og tas opp som druesukker.For at hjernen skal utvikles normalt trengs det en god del fett.Barn bør derfor ikke slankes så lenge de vokser,det kan hemme utviklingen av hjernen.

2.Tror det var Niccolina(?) så sa dette med at gutter er gutter,og at mødre kanskje oppdrar jenter mye strengere.

Gutter skal liksom spille fotball og rase rund med biler.De trenger ikke å være så smarte.Tror man.Da blir det jo en stor skjevhet i samfunnet hvor alle kvinner sitter på Stortinget og i Regjeringen i 2021.Gutter bør oppdras stengere og man må kreve at de gjør lekser først,og så kan gå ut å leke etterpå.

Skillsmisse kan vise seg å gå hardere utover gutter enn jenter.Når det gjelder utdannelse og utvikling.Far er kanskje viktigere enn man har trodd?

3.Idrett har utviklet seg slik at man kan leve av å drive idrett.Proffesjonelle fotballspillere tjener millionsummer og det gjør sikkert Nortug,Ulvang og Dæhli også.Å kjøre Formel 1 er også en guttedrøm hvor flest menn kjører.De tjener også millioner.Så samfunnet trener egentlig gutter opp til å bruke kroppen mest og hjernen minst.Denne utviklingen liker jeg ikke.

4.Verden kan bli ett farlig sted når verdens mektigste mann heter George Bush og er skikkelig dum.Han hadde i 8 år makten til å gå til krig mot hele verden om han ville.Bill Clinton var nok mye smartere enn Bush.Han skapte overskudd i USA og Lewinsky ødele hans fremtid i verdens mektigste land.

Intelligens er viktig for hele verden,og jeg er motstander av at hverm som helst kan bli politiker,og ikke de smarteste.Når man hører på hvordan noen politikere snakke engelsk,kan man jo lure på deres utdanning.De kan umulig ha tatt engelsklinje.I Norge har man gjort den store feilen at skolen har blitt slik at bare de som sakker akterut får hjelp.Vi hjelper dumrianner til å fullføre 9. klasse,men glemmer de smarte som kjeder seg og "går for lut og kaldt vann" De får jobber som ikke krever noe hjerne i det hele tatt.

Jeg angrer på bare 2 ting i livet,at jeg skilte meg og at jeg tok gymnaset.Hadde jeg tatt yrkeskole og elektronikk hadde jeg vært elektronikkingeniør eller dataingeniør i dag.Ikke jobbet i Oslo Sporveier i 20 år.

Men jeg har en ganske høy uføretrygd,så jeg sulter ikke.

Gjest over 110.

Nei, jeg tror ikke at kvinner er smartere enn menn. Jeg tror det har med oppdragelse av og forventning til guttene å gjøre.

Vi får f.eks stadig høre på foreldremøter at "gutter er gutter, og må få lov til å brumme litt og være utagerende". "De må få lov til, og det må gis rom for at de er gutter!"

På den måten stilles det færre krav til gutter enn jenter. Dette forstår og utnytter selvsagt guttene, og da er det ikke rart at de tror de mer kan gjøre som de vil. Og det at det ikke stilles noe særlig krav til dem, kan få dem til å føle seg friere på kort sikt (barne-og ungdomsårene), men på lang sikt mindreverdige i forhold til det annet kjønn.

Og så tror jeg det er en del gutter som lider under "mammagutt-syndromet". De blir mer bortskjemte av moren enn det jenter blir, fordi moren ikke i samme grad stiller forventninger til dem slik som de gjør til døtrene sine.

Du heter ikke Niccolina,beklager!

Gjest over 110

Mulig spørsmålet ditt er seriøst ment, men jeg klarer ikke å la være å påpeke, der temaet er intelligens og "ett godt hode"; det skal være mellomrom etter punktum. Og det heter ikke konsekvent 'ett'. Det er et tallord, og du mente vel ikke å understreke at det ikke var snakk om tre eller fire hoder.

Ellers har jeg ingen svar på teorien din.

Beklager,jeg tok feil av deg og "Bare noen tanker"

Gjest henger ikke helt med

1.Hjernen lever av druesukker.Vanlig sukker løses fort opp i kroppen og tas opp som druesukker.For at hjernen skal utvikles normalt trengs det en god del fett.Barn bør derfor ikke slankes så lenge de vokser,det kan hemme utviklingen av hjernen.

2.Tror det var Niccolina(?) så sa dette med at gutter er gutter,og at mødre kanskje oppdrar jenter mye strengere.

Gutter skal liksom spille fotball og rase rund med biler.De trenger ikke å være så smarte.Tror man.Da blir det jo en stor skjevhet i samfunnet hvor alle kvinner sitter på Stortinget og i Regjeringen i 2021.Gutter bør oppdras stengere og man må kreve at de gjør lekser først,og så kan gå ut å leke etterpå.

Skillsmisse kan vise seg å gå hardere utover gutter enn jenter.Når det gjelder utdannelse og utvikling.Far er kanskje viktigere enn man har trodd?

3.Idrett har utviklet seg slik at man kan leve av å drive idrett.Proffesjonelle fotballspillere tjener millionsummer og det gjør sikkert Nortug,Ulvang og Dæhli også.Å kjøre Formel 1 er også en guttedrøm hvor flest menn kjører.De tjener også millioner.Så samfunnet trener egentlig gutter opp til å bruke kroppen mest og hjernen minst.Denne utviklingen liker jeg ikke.

4.Verden kan bli ett farlig sted når verdens mektigste mann heter George Bush og er skikkelig dum.Han hadde i 8 år makten til å gå til krig mot hele verden om han ville.Bill Clinton var nok mye smartere enn Bush.Han skapte overskudd i USA og Lewinsky ødele hans fremtid i verdens mektigste land.

Intelligens er viktig for hele verden,og jeg er motstander av at hverm som helst kan bli politiker,og ikke de smarteste.Når man hører på hvordan noen politikere snakke engelsk,kan man jo lure på deres utdanning.De kan umulig ha tatt engelsklinje.I Norge har man gjort den store feilen at skolen har blitt slik at bare de som sakker akterut får hjelp.Vi hjelper dumrianner til å fullføre 9. klasse,men glemmer de smarte som kjeder seg og "går for lut og kaldt vann" De får jobber som ikke krever noe hjerne i det hele tatt.

Jeg angrer på bare 2 ting i livet,at jeg skilte meg og at jeg tok gymnaset.Hadde jeg tatt yrkeskole og elektronikk hadde jeg vært elektronikkingeniør eller dataingeniør i dag.Ikke jobbet i Oslo Sporveier i 20 år.

Men jeg har en ganske høy uføretrygd,så jeg sulter ikke.

Jeg henger fremdeles ikke med. Hva har dette med det jeg skrev å gjøre?

Gjest over 110

Jeg henger fremdeles ikke med. Hva har dette med det jeg skrev å gjøre?

Hva sa du da? Har du 2 nick her inne under samme tråd? Hvis du har "bare noen tanker" og "Henger ikke helt med" blir jeg ganske forvirret selv.Jeg svarte feil skjønner du.Jeg rettet ett spørsmål til Niccolina som var ment til deg.

Men dette gjelder bare om du også har nicket "Bare noen tanker)

Gjest Niccolina

Hva sa du da? Har du 2 nick her inne under samme tråd? Hvis du har "bare noen tanker" og "Henger ikke helt med" blir jeg ganske forvirret selv.Jeg svarte feil skjønner du.Jeg rettet ett spørsmål til Niccolina som var ment til deg.

Men dette gjelder bare om du også har nicket "Bare noen tanker)

Hvilket spørsmål var rettet til meg?

Annonse

''Har en snikende mistanke om at skiftarbeid gjør oss dummere.Får man ikke 6-7 timer sammenhengende søvn påvirkes hukommelse og kanskje også intelligens.''

Jeg har jobbet skift i mange år og har iq på 132, så jeg tror ikke det er noen sammenheng der. Gubben har jobbet skift i snart 35 år og har iq på ca. 140 (Mensa-test). Så der tror jeg ikke det er noen sammenheng.

Gjest Elextra

''Har en snikende mistanke om at skiftarbeid gjør oss dummere.Får man ikke 6-7 timer sammenhengende søvn påvirkes hukommelse og kanskje også intelligens.''

Jeg har jobbet skift i mange år og har iq på 132, så jeg tror ikke det er noen sammenheng der. Gubben har jobbet skift i snart 35 år og har iq på ca. 140 (Mensa-test). Så der tror jeg ikke det er noen sammenheng.

Hvis en er så smart, vet en vel at enkelteksempler danner litt tynt grunnlag for konklusjoner? ;P

Forøvrig enig i selve konklusjonen; kommenterer bare metodikken.

Gjest Bipolar58

Hei

Vennligst benytt kun ett nick i hver enkelt tråd Diskusjonen blir uoversiktlig når noen bruker tre forskjellige nick slik du gjør i denne tråden.

Vennlig hilsen

Ja beklager.

Kan jeg bruke Datafix i dataforum og bipolar58 eller bipolar1958 på psykiatri?

Bruker ofte far til 2 gutter også om det har med familie og barn å gjøre.

Gjest ambrose

Ja beklager.

Jeg er ikke Webmaster. Men du bestemmer selv hvilket (ledig) nick du ønsker å bruke - du må bare holde deg til ett nick i hver tråd ;)

Gjest Faustina

Ja beklager.

Du kan bruke hundrevis av forskjellige nick her inne, uten å måtte fortelle hvem du er og hva slags nick du har brukt til enhvert tid, bare ikke innenfor én og samme tråd:-) Da er det greit å holde seg til det samme nicket for å hindre forvirring hos de andre som svarer...

''Og så tror jeg det er en del gutter som lider under "mammagutt-syndromet". De blir mer bortskjemte av moren enn det jenter blir, fordi moren ikke i samme grad stiller forventninger til dem slik som de gjør til døtrene sine.''

Har ikke gutter fedre?

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...