Gå til innhold

Lavkarbo igjen- moro på forum

Anbefalte innlegg

Gjest harogsåværtovervektig

Jeg kan ikke annet enn å flire. Jeg var for noen måneder siden innom lavkarbo-forumet, der jeg logget meg inn, og skrev en del utfordrende spørsmål. det endte med at jeg ble "kjeftet huden full", og ble kalt for umoden osv..meldte meg fort ut igjen, selv om jeg faktisk er veldig nysgjerrig på lavkarbo. har levd litt lavkarbo en stund, men ikke så fanatisk som mange gjør...

En av de tingene jeg tok opp, var at jeg spurte hva de mente var største grunnen til at både barn og voksne er overvektige nå for tiden, i forhold til da vi var barn. Jeg mener jo selv at det er pga lite aktivitet, og mer snop og kaker og sånn... men da raste disse lavkarbo folka; jeg hadde ikke respekt for dem, ante ikke hva jeg snakket om, osv....

Går flere ganger inn og leser der nå også, rett og slett fordi det er blitt rene underholdningen for meg å følge med på hva de skriver og mener.

Det siste nye nå er: et skriveri i dagbladet tar for seg hvor mye dyrere ett lavkarbo-kosthold er i forhold til et vanlig kosthold.

så nå raser de igjen på lavkarbo forumet...og det som er så komisk; er at nå skriver mange av dem: jammen tenk på alt det vi sparer nå, for nå går vi ikke inn i butikken og handler KAKER, SNOP OG SNACKS OG SÅNN.. hallo? de sa jo at de ikke kjøpte det før heller? snakk om å bite seg selv i halen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371166-lavkarbo-igjen-moro-p%C3%A5-forum/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

24

• Sør

12

• frosken

10

• Lillemus

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest harogsåværtovervektig

Ja, for alle vet at en gruppe på et forum er som en. Enten spiste ALLE snop og kaker før de skiftet kosthold, eller så spiste INGEN det.

Jeg undrer meg forøvrig over hva du finner underholdende. Hvor gammel er du?

Jeg er gammel nok. Det er veldig underholdende å lese hvordan de møter seg selv i døra. "spis mye fett", råder de folk til å gjøre når de har søtsug. "vi spiser stort aldri bacon og fett," sier de når enkelte kjendiser går hardt ut mot lavkarbo.

og når en person har vært hos legen og fått konstatert høyt kolestrol, og legen er bekymret, så svarer spesielt en dame: " du må ikke høre på legen. det er bare tull det han sier". og hun er sykepleier.

men hvis du ikke synes dette er underholdende; så kan du jo bare la være å lese min tråd? jeg skriver ikke i tråder som jeg ikke er interessert i....

Gjest grublendeikveld

Her er tråden det henvises til: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=48703

Eller du kan gå til hovedsiden: http://www.lavkarbo.no

skjønner at du hører til i klanen der, ja. og hva mener du er hovedgrunnen til at folk er mer overvektige i dag, i forhold til da vi var barn?

Annonse

skjønner at du hører til i klanen der, ja. og hva mener du er hovedgrunnen til at folk er mer overvektige i dag, i forhold til da vi var barn?

Det har jeg få formeninger om, for jeg er uinteressert (andres vekt er tross alt ikke mitt problem), men jeg tror vi kommer langt om vi kutter ut sukker og søte drikker.

Jeg er gammel nok. Det er veldig underholdende å lese hvordan de møter seg selv i døra. "spis mye fett", råder de folk til å gjøre når de har søtsug. "vi spiser stort aldri bacon og fett," sier de når enkelte kjendiser går hardt ut mot lavkarbo.

og når en person har vært hos legen og fått konstatert høyt kolestrol, og legen er bekymret, så svarer spesielt en dame: " du må ikke høre på legen. det er bare tull det han sier". og hun er sykepleier.

men hvis du ikke synes dette er underholdende; så kan du jo bare la være å lese min tråd? jeg skriver ikke i tråder som jeg ikke er interessert i....

Jeg er jo interessert. I deg og hvorfor dette er hva som morer deg.

Hvis du kjeder deg, så er dette en flott side med inspirerte mennesker: http://www.ted.com/

Gjest grublendeikveld

Jeg er jo interessert. I deg og hvorfor dette er hva som morer deg.

Hvis du kjeder deg, så er dette en flott side med inspirerte mennesker: http://www.ted.com/

Nei, det var en kjedelig side. Mye mer underholdende å lese hva lavkarboene mener i dag. alle har sin interesse, vet du!

Gjest grublendeikveld

Det har jeg få formeninger om, for jeg er uinteressert (andres vekt er tross alt ikke mitt problem), men jeg tror vi kommer langt om vi kutter ut sukker og søte drikker.

HELT ENIG MED DEG! sukker tror jeg er den største fienden vi har.

og jeg skal si deg en ting: jeg har heller aldri brydd meg med hverken vekt eller hvordan folk så ut, til jeg for ett år siden omtrent fikk kniven på strupen av legen. da måtte jeg ned i vekt. og klarte det. og er etter dette blitt veldig interessert i overvekt og helse. jeg vet selv at jeg ble feit av å spise mye snop og kaker, jeg ble ikke feit av å spise tre brødskiver pr dag. eller to poteter til middag. og det er dette jeg kranglet med lavkarbo-folka om. de ble rett og slett hissige.

og jeg skal si deg en ting: jeg har heller aldri brydd meg med hverken vekt eller hvordan folk så ut, til jeg for ett år siden omtrent fikk kniven på strupen av legen. da måtte jeg ned i vekt. og klarte det. og er etter dette blitt veldig interessert i overvekt og helse. jeg vet selv at jeg ble feit av å spise mye snop og kaker, jeg ble ikke feit av å spise tre brødskiver pr dag. eller to poteter til middag. og det er dette jeg kranglet med lavkarbo-folka om. de ble rett og slett hissige.

Fordi det var din kropp. Din kropp er ikke fasiten.

Jeg blir ikke bare feit av tre brødskiver, jeg blir seriøst dårlig og faller om i spasmer. Jeg har respekt for at du fint kan (og vil) spise brød og poteter. For andre blir brød og poteter feil, det burde du respektere. Hvorfor noen andre ble feite eller hvordan de blir tynne er faktisk ikke noe du har noe med eller noe du burde latterliggjøre, hverken på den ene eller andre måten.

Gjest grublendeikveld

Fordi det var din kropp. Din kropp er ikke fasiten.

Jeg blir ikke bare feit av tre brødskiver, jeg blir seriøst dårlig og faller om i spasmer. Jeg har respekt for at du fint kan (og vil) spise brød og poteter. For andre blir brød og poteter feil, det burde du respektere. Hvorfor noen andre ble feite eller hvordan de blir tynne er faktisk ikke noe du har noe med eller noe du burde latterliggjøre, hverken på den ene eller andre måten.

AT du blir dårlig av poteter o.l. har jeg stor respekt for. da er det jo snakk om intoleranse eller sykdom e.l. men nekter å tro at størsteparten i norge har det som grunn til at de blir overvektige? når vi vet at vi sitter mye mer stille nå. og spiser mer søtsaker. det gjelder spesielt barn. hvordan kan du da mene at dette gjelder kun meg og min kropp?

og jeg har veldig respekt for de som sliter med overvekt, vet hva det er!

og jeg latterligjør ikke de på lavkarboforum, mer enn de greier selv. når de påsto for meg at de ALDRI spiste noe søtt eller kaker, det var kun poteter og brød som var årsaken til overvekten deres. mens de nå skriver at det er billigere på lavkarbo, for nå kjøper de ikke boller og kaker mer! da må jeg bare flire...

''skjønner at du hører til i klanen der, ja. og hva mener du er hovedgrunnen til at folk er mer overvektige i dag, i forhold til da vi var barn?''

Det skyldes mange ting.

Sukker og mer raffinert mel. Ødelagt "mat" i form av lettprodukter der naturlig fett er erstattet med karbohydrater og kunstige tilsetningsstoffer. Kunstige tilsetningsstoffer, det er mulig at ett og ett sttoff ikke er farlig i seg selv, men det er ikke forsket på virkningen disse stoffene kan ha sammen, har sett pastiller f.eks. med opptil 7 ulike søtningsstoffer!

Tidligere spiste vi mye renere mat, det fantes ikke halvfabrikata og helfabrikata i samme utstrekning som i dag, heller ikke lett-produkter. Det er jo litt pussig at vi (som i "mennesker generellt") aldri har vært fetere som i de siste 20 årene etter at lettproduktene virkelig har hatt sitt inntog i butikkhyllene.

Og selvfølgelig har det at vi sitter mye mer stille i dag enn for 100 år siden en del av skylda, det er ingen som påstår noe annet enn det, men all skyld har det ikke. Det var da sannelig tykke unger da jeg var liten på 70-tallet også, dog ikke så mange som i dag.

Annonse

AT du blir dårlig av poteter o.l. har jeg stor respekt for. da er det jo snakk om intoleranse eller sykdom e.l. men nekter å tro at størsteparten i norge har det som grunn til at de blir overvektige? når vi vet at vi sitter mye mer stille nå. og spiser mer søtsaker. det gjelder spesielt barn. hvordan kan du da mene at dette gjelder kun meg og min kropp?

og jeg har veldig respekt for de som sliter med overvekt, vet hva det er!

og jeg latterligjør ikke de på lavkarboforum, mer enn de greier selv. når de påsto for meg at de ALDRI spiste noe søtt eller kaker, det var kun poteter og brød som var årsaken til overvekten deres. mens de nå skriver at det er billigere på lavkarbo, for nå kjøper de ikke boller og kaker mer! da må jeg bare flire...

candyqueen linket til tråden du snakket om tidligere og det du sier stemmer ikke. Det stemte ikke denne gangen heller, da de fleste oppga helt andre grunner til at lavkarbo ikke nødvendigvis er dyrt.

Selv om du mener alle disse menneskene kunne ha blitt frisk fra fedme på andre vis, så må det da være deres valg om de ønsker å spise lavkarbo og mener dette er det sunneste alternativet.

Poenget var at det ikke kun gjelder deg og din kropp, men at det er den eneste kroppen du kjenner. Du kan da ikke forvente at andre skal forsvare sitt kosthold til deg, så du kan vurdere om de har gode begrunnelser for sine valg eller ikke?

Gjest Nickløsheletida

''For oss er det i allefall ikke dyrere enn vanlig kosthold. Sparer jo enorme summer på en bolle her og et wienerbrød der''

Hm, er det dette som er lavkarbo? Å kutte ut en bolle her og et wienerbrød der? Trodde dette var opplagt slankemetode også for oss som ikke følger denne dietten.

''jeg vet selv at jeg ble feit av å spise mye snop og kaker, jeg ble ikke feit av å spise tre brødskiver pr dag. eller to poteter til middag. og det er dette jeg kranglet med lavkarbo-folka om. de ble rett og slett hissige.''

Det er visstnok et ordtak som sier at "på seg selv kjenner man ingen andre". Selv om du ble feit av snop og kaker, så er det også de som har blitt overvektige som følge av for mye frukt og grønnsaker. Bortsett fra de som har en eller annen sykelig tilstand som forårsaker overvekt (inklusive de med insulinresistens), så vil det til syvende og sist være mengden energi inntatt sett i forhold til forbruket som avgjør for de fleste.

Når jeg leser kommentarene dine, så får jeg lyst til å si at selv om du har mestret ditt vektproblem på _din_ måte, så er det litt vanskelig å se hvorfor det er så viktig å komme i krangel med eller hovere over de som forsøker å løse sitt vektproblem på _sin_ måte.

De nyfrelste er ofte de mest slitsomme, enten det gjelder de nyslanke, tidligere røykere eller nyreligiøse.

''For oss er det i allefall ikke dyrere enn vanlig kosthold. Sparer jo enorme summer på en bolle her og et wienerbrød der''

Hm, er det dette som er lavkarbo? Å kutte ut en bolle her og et wienerbrød der? Trodde dette var opplagt slankemetode også for oss som ikke følger denne dietten.

''Hm, er det dette som er lavkarbo? Å kutte ut en bolle her og et wienerbrød der? Trodde dette var opplagt slankemetode også for oss som ikke følger denne dietten.''

En del av dem med stor overvekt, inntar sannsynligvis ganske mye raske karbohydrater som f.eks. i form av boller og andre bakevarer. Jeg tror at det for mange er enklere å bli "totalavholdende" i forhold til denne typen matvarer og at de dermed også får en effektiv vektreduksjon.

Men i denne sammenhengen handlet det vel om hvor mye penger de sparte på å kutte ut denne typen mat.

Gjest Nickløsheletida

''Hm, er det dette som er lavkarbo? Å kutte ut en bolle her og et wienerbrød der? Trodde dette var opplagt slankemetode også for oss som ikke følger denne dietten.''

En del av dem med stor overvekt, inntar sannsynligvis ganske mye raske karbohydrater som f.eks. i form av boller og andre bakevarer. Jeg tror at det for mange er enklere å bli "totalavholdende" i forhold til denne typen matvarer og at de dermed også får en effektiv vektreduksjon.

Men i denne sammenhengen handlet det vel om hvor mye penger de sparte på å kutte ut denne typen mat.

'' Jeg tror at det for mange er enklere å bli "totalavholdende" i forhold til denne typen matvarer og at de dermed også får en effektiv vektreduksjon''

Ja, det kan jo være lurt uansett metode.

'' Jeg tror at det for mange er enklere å bli "totalavholdende" i forhold til denne typen matvarer og at de dermed også får en effektiv vektreduksjon''

Ja, det kan jo være lurt uansett metode.

Jeg synes "metodekrigen" innen vektreduksjon er ganske absurd. Det er litt merkelig at den vekker slikt engasjement. Det har jo vært ulike former for trender innen vektreduksjon så lenge jeg kan huske. Jeg synes ikke det er rart at man er opptatt av det som nok kan kalles en fedmeepidemi, men jeg er forundret over i hvor stor grad det ender opp som en kostholdskrig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...