Gå til innhold

Lavkarbo igjen- moro på forum

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

24

• Sør

12

• frosken

10

• Lillemus

8

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes "metodekrigen" innen vektreduksjon er ganske absurd. Det er litt merkelig at den vekker slikt engasjement. Det har jo vært ulike former for trender innen vektreduksjon så lenge jeg kan huske. Jeg synes ikke det er rart at man er opptatt av det som nok kan kalles en fedmeepidemi, men jeg er forundret over i hvor stor grad det ender opp som en kostholdskrig.

Jeg også.

Nå har jeg kostholdsråd langt opp i halsen, for å si det mildt. Jeg spiser boller og poteter på ren og skjær trass! Jeg tror jeg skal starte en motbevegelse, faktisk. Vi kan hete Alteterne. Vi spiser alt fra poteter til lavkarbofanatikere. Jeg kan være O´store guru. Ikke blir vi tjukke heller, for vi skal ha klubbhus på toppen av et fjell som ikke har bilvei.

Gjest Nickløsheletida

Jeg synes "metodekrigen" innen vektreduksjon er ganske absurd. Det er litt merkelig at den vekker slikt engasjement. Det har jo vært ulike former for trender innen vektreduksjon så lenge jeg kan huske. Jeg synes ikke det er rart at man er opptatt av det som nok kan kalles en fedmeepidemi, men jeg er forundret over i hvor stor grad det ender opp som en kostholdskrig.

''Jeg synes "metodekrigen" innen vektreduksjon er ganske absurd. Det er litt merkelig at den vekker slikt engasjement. Det har jo vært ulike former for trender innen vektreduksjon så lenge jeg kan huske. Jeg synes ikke det er rart at man er opptatt av det som nok kan kalles en fedmeepidemi, men jeg er forundret over i hvor stor grad det ender opp som en kostholdskrig''

Jeg synes det er først i de siste dagene/ukene det har vært mye om dette i media og at det nå begynner å komme frem de negative sidene kostholdet, så jeg har ikke lagt merke til noen krig.

Annonse

Det er jo tydelig at dere er så mye bedre en alle andre.

Status på dol er: Går på lavkarbo, er bipolar, har ptsd, er introvert, høymoralsk, mens man biter tennene sammen til hverdags.

''Går på lavkarbo, er bipolar, har ptsd, er introvert, høymoralsk, mens man biter tennene sammen til hverdags.''

Hmm - jeg fikk ikke kryss i en eneste rute her :-(

''Går på lavkarbo, er bipolar, har ptsd, er introvert, høymoralsk, mens man biter tennene sammen til hverdags.''

Hmm - jeg fikk ikke kryss i en eneste rute her :-(

Ikke jeg heller. Det hender jeg prøver meg på høymoralsk, men det rett på trynet hver gang:)

Gjest Nickløsheletida

Jeg også.

Nå har jeg kostholdsråd langt opp i halsen, for å si det mildt. Jeg spiser boller og poteter på ren og skjær trass! Jeg tror jeg skal starte en motbevegelse, faktisk. Vi kan hete Alteterne. Vi spiser alt fra poteter til lavkarbofanatikere. Jeg kan være O´store guru. Ikke blir vi tjukke heller, for vi skal ha klubbhus på toppen av et fjell som ikke har bilvei.

Jeg må bare tilføye at jeg også spiser alt:-)

''Jeg synes "metodekrigen" innen vektreduksjon er ganske absurd. Det er litt merkelig at den vekker slikt engasjement. Det har jo vært ulike former for trender innen vektreduksjon så lenge jeg kan huske. Jeg synes ikke det er rart at man er opptatt av det som nok kan kalles en fedmeepidemi, men jeg er forundret over i hvor stor grad det ender opp som en kostholdskrig''

Jeg synes det er først i de siste dagene/ukene det har vært mye om dette i media og at det nå begynner å komme frem de negative sidene kostholdet, så jeg har ikke lagt merke til noen krig.

Fedon ga ut første boka i 2001 og kranglet svært tydelig med kostholdsrådgiverne noen år senere. Allerede i 2004 begynte temperaturen å bli ganske høy:

http://www.aftenposten.no/meninger/article840547.ece

Men tabloidene hadde vel noe annet (f.eks. sex og kjendiser) på forsidene sånn innimellom, fram til Anne Aasheim ble varm i trøya i Dagbla' i 2007 eller deromkring. Etter det synes jeg det har vært mye mas.

Jeg også.

Fanatismen gjelder da fra begge sider, tonie.

Gjest Nickløsheletida

Fedon ga ut første boka i 2001 og kranglet svært tydelig med kostholdsrådgiverne noen år senere. Allerede i 2004 begynte temperaturen å bli ganske høy:

http://www.aftenposten.no/meninger/article840547.ece

Men tabloidene hadde vel noe annet (f.eks. sex og kjendiser) på forsidene sånn innimellom, fram til Anne Aasheim ble varm i trøya i Dagbla' i 2007 eller deromkring. Etter det synes jeg det har vært mye mas.

Artig lesning. 1 potet i steden for 3 sier statsmininsteren som sverger til Fedon. Høres ut som hva en hvilken som helst slankeekspert ville ha sagt.

Annonse

Gjest Niccolina

Det er jo tydelig at dere er så mye bedre en alle andre.

Status på dol er: Går på lavkarbo, er bipolar, har ptsd, er introvert, høymoralsk, mens man biter tennene sammen til hverdags.

Høres ut som det er mennesker du beskriver? Merkelig. Hvorfor er du så nedlatende plutselig, du har da ditt du også.

Ja, jeg mener fantatismen går begge veier. Jeg synes det hele er absurd.

''Ja, jeg mener fantatismen går begge veier. Jeg synes det hele er absurd.''

Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å akseptere at vi alle lever slik vi føler er best for oss selv. Forskningen på kosthold og helse burde definitivt fortsette, statens ernæringsråd burde avvente (vi finner nok noe å spise selv om de aksepterer at sammenhengen mellom mettet fett og hjerteinfarkt ikke er selvsagt) og er man usikker så vil de generelle kostholdsrådene fremdeles lede til rimelig god helse for de fleste.

Fanatismen gjelder da fra begge sider, tonie.

Å ja, så avgjort. Vi spiser de fra Helsedirektoratet etterpå. Raw Food-folket, Mia Gundersen og de, vet jeg ikke om vi vil ha, og veganerne tror jeg er ganske smakløse.

Jeg synes det hadde vært ok med litt mer fokus på fysisk aktivitet igjen, og ikke bare kosthold. Og på trivsel, måtehold og balanse.

Gjest Niccolina

Å ja, så avgjort. Vi spiser de fra Helsedirektoratet etterpå. Raw Food-folket, Mia Gundersen og de, vet jeg ikke om vi vil ha, og veganerne tror jeg er ganske smakløse.

Jeg synes det hadde vært ok med litt mer fokus på fysisk aktivitet igjen, og ikke bare kosthold. Og på trivsel, måtehold og balanse.

''Og på trivsel, måtehold og balanse.''

Enig.

Gjest sangsol

Det er ikke for alle å gå på lavkarbo.

Det er altfor dyr mat å produsere. Det tar mye areal å fore opp kjøtt etc i forhold til hva vi får igjen dersom arealet går til korn/grønnsaker/frukt.

At insulinresistente går på en viss form for lavkarbo er forståelig. Men at friske individer gjør det er meg en gåte. Tenker egoisme. Alle _kan_ ikke gå på det.

Det må være mulig å bruke hodet. Meget grove kornprodukter, grønnsaker, bær, grønnsaker og ren fisk/kjøtt/egg - det blir man ikke fet av. Ja, så fremt man ikke spiser STORE mengder da! (Så store mengder at man ikke klarer bruke opp den energien man spiser)

Utelate all fett, eller utelate all karbo- like galt begge deler. Et balansert kosthold innehar alle tre komponentene. Karbo-delen bør være av den sene sorten (langsomme), mens fettet bør være umettet. Da holder man en gylden middelvei- og får unngått rask blodsukkerstigning (siden man kun har langsomme karbohydrater) og man unngår tenke på evt problem med mettet fett.

Gjest karikarbo

Det er altfor dyr mat å produsere. Det tar mye areal å fore opp kjøtt etc i forhold til hva vi får igjen dersom arealet går til korn/grønnsaker/frukt.

At insulinresistente går på en viss form for lavkarbo er forståelig. Men at friske individer gjør det er meg en gåte. Tenker egoisme. Alle _kan_ ikke gå på det.

Det må være mulig å bruke hodet. Meget grove kornprodukter, grønnsaker, bær, grønnsaker og ren fisk/kjøtt/egg - det blir man ikke fet av. Ja, så fremt man ikke spiser STORE mengder da! (Så store mengder at man ikke klarer bruke opp den energien man spiser)

Utelate all fett, eller utelate all karbo- like galt begge deler. Et balansert kosthold innehar alle tre komponentene. Karbo-delen bør være av den sene sorten (langsomme), mens fettet bør være umettet. Da holder man en gylden middelvei- og får unngått rask blodsukkerstigning (siden man kun har langsomme karbohydrater) og man unngår tenke på evt problem med mettet fett.

Man spiser jo ikke biff til frokost fordi om man går på lavkarbo. Veldig mye villledende info her. Og dyrt? Nei, jeg bruker mindre penger nå enn da jeg spiste normalt og "vanlig", av den enkle grunn at jeg spiser langt mindre.

''Det er ikke for alle å gå på lavkarbo.

''

Dette er jeg bare så utrolig enig i. Jeg mener det er helt feil moralsk sett å ha så stor del av totalt energiinntak basert på kjøtt og egg.

Det som ER positivt med lavkarboopplegget er at mange blir flinkere enn før med å spise salat, bønner, erter og en del andre grønnsaker. Det kan vi alle lære av.

Men jeg må jo innrømme at jeg synes det var litt kjipt da ejg hadde folk her en kveld - vi var seks stykker som spiste kveldsmat sammen - og tre av dem hadde med eget brød fordi de går på lavkarbo.... Vet ikke helt, men jeg synes det ser litt rart ut. Når det ikke er det at de ikke tåler vanlig brød altså, men bare det at de slanker seg.... Og selvfølgelig ble det pratet om hvor fantastisk dette opplegget er... Jeg orket ikke å argumentere i mot....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...