Gå til innhold

Lavkarbo igjen- moro på forum

Anbefalte innlegg

Jeg er glad for at mennesker på DOL forstår, fordi de har et visst innblikk i mitt liv, at jeg "må" velge et annerledes kosthold. Samtidig protesterer jeg mot at alle og enhver skal gjøre seg til dommer over andres mat - det er et særdeles personlig og viktig tema.

Om spørsmålet var: Hvordan kan lavkarbo være/bli et bærekraftig kosthold?, så hadde det vært langt mer respektfullt og korrekt enn å si at det er umoralsk å spise lavkarbo. Lavkarbo, som høykarbo, kan være både bærekraftig og ikke.

Jeg tror det er liten tvil om at et gjennomsnittelig lavkarbomåltid er langt mer belastende for miljøet enn et tilsvarende mat basert i hovedsak på karbohydrater.

Jeg har ikke tallene for egg og fløte, men for kjøtt er det ca 10 ganger, etter det jeg husker.

Uansett, det er jo ikke noe du (som har gode grunner) skal "ta til deg". Det handler om hva som ville skje hvis en milliard eller to plutselig begynte å spise lavkarbo, og resultatet er nok at det ville gått hardt utover miljøet, om det overhodet var mulig å brødfø så mange med lavkarbo.

(Ja, jeg vet man kan ha kortreist mat, men det kan man da også for karbohydratrik mat.)

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

24

• Sør

12

• frosken

10

• Lillemus

8

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror det er liten tvil om at et gjennomsnittelig lavkarbomåltid er langt mer belastende for miljøet enn et tilsvarende mat basert i hovedsak på karbohydrater.

Jeg har ikke tallene for egg og fløte, men for kjøtt er det ca 10 ganger, etter det jeg husker.

Uansett, det er jo ikke noe du (som har gode grunner) skal "ta til deg". Det handler om hva som ville skje hvis en milliard eller to plutselig begynte å spise lavkarbo, og resultatet er nok at det ville gått hardt utover miljøet, om det overhodet var mulig å brødfø så mange med lavkarbo.

(Ja, jeg vet man kan ha kortreist mat, men det kan man da også for karbohydratrik mat.)

Med vennlig hilsen

Men de færreste velger kortreist mat og de færreste velger å lage mat fra bunnen av - mens dette skjer (i større grad) naturlig på lavkarbo.

Ta mitt kosthold i dag. Til frokost spiste jeg spekeskinke og hjertesalat. Jeg spiste kun ett "flak" spekeskinke, så det er jo mest sannsynlig mindre enn hva andre hadde spist på to skiver brød. Til lunsj spiste jeg ett egg og en blåbærmuffins, med lokale blåbær og noen hakkede mandler i stedet for mel. Til middag spiste jeg tomatsuppe med kylling, 375 gram kylling til fem-seks personer, hjemmelaget.

Minimum med emballasje, kortreist mat, neppe mindre kjøtt enn andre spiser en normal hverdag.

Jeg synes "metodekrigen" innen vektreduksjon er ganske absurd. Det er litt merkelig at den vekker slikt engasjement. Det har jo vært ulike former for trender innen vektreduksjon så lenge jeg kan huske. Jeg synes ikke det er rart at man er opptatt av det som nok kan kalles en fedmeepidemi, men jeg er forundret over i hvor stor grad det ender opp som en kostholdskrig.

''Jeg synes "metodekrigen" innen vektreduksjon er ganske absurd. Det er litt merkelig at den vekker slikt engasjement. Det har jo vært ulike former for trender innen vektreduksjon så lenge jeg kan huske. Jeg synes ikke det er rart at man er opptatt av det som nok kan kalles en fedmeepidemi, men jeg er forundret over i hvor stor grad det ender opp som en kostholdskrig.''

Enig. Jeg blir helt matt av hele greia.

Gjest sangsol

Det er jo fint du har tro på det, men det er da ikke din kropp? Folk må da få spise slik de føler seg best, enten du mener ditten eller datten. Jeg kaller da ikke andre for umoralske fordi de bruker halv-fabrikata eller spiser langreist, eksotisk frukt.

Jeg snakker om friske mennesker. Ikke om mennesker som av ulike årsaker _må_ spise de mer ekstreme varianter av lavkarbo.

Annonse

Gjest sangsol

''Men hva etterpå? Da går mange opp igjen. Eller tenker du leve på lavkarbo hele livet?''

Lavkarbo er ingen slankekur, det er en livsstil.

Dessuten gjelder det jo med alle slankekurer at dersom du etter at du har kommet ned i ønsket vekt går tilbake til ditt gamle kosthold så legger du på deg igjen, alt du gikk ned og et par kompiskilo attåt.

''Lavkarbo er ingen slankekur, det er en livsstil.''

Mitt poeng også- at man må velge seg en livsstil man kan leve med.

Poenget er at ikke alle _kan_ velge lavkarbo. Da blir det ennå mindre mat tilgjengelig til folket totalt sett, siden det koster mer å lage kjøtt/egg osv i forhold til korn osv.

Så jeg tenker at de friske "folk flest" kan ha et balansert kosthold bestående av langsomme karbohydrater, proteiner og fett.

Gjest Nickløsheletida

Men de færreste velger kortreist mat og de færreste velger å lage mat fra bunnen av - mens dette skjer (i større grad) naturlig på lavkarbo.

Ta mitt kosthold i dag. Til frokost spiste jeg spekeskinke og hjertesalat. Jeg spiste kun ett "flak" spekeskinke, så det er jo mest sannsynlig mindre enn hva andre hadde spist på to skiver brød. Til lunsj spiste jeg ett egg og en blåbærmuffins, med lokale blåbær og noen hakkede mandler i stedet for mel. Til middag spiste jeg tomatsuppe med kylling, 375 gram kylling til fem-seks personer, hjemmelaget.

Minimum med emballasje, kortreist mat, neppe mindre kjøtt enn andre spiser en normal hverdag.

Jeg spiser aldri frokost, fordi jeg er et B-menneske og kveldsspiser. Jeg får ikke sove om jeg ikke spiser om kvelden og slik har jeg vært i alle år. Jeg spiser lunsj. Lurer på hva du tenker om min lunsj i dag. 3 havre knekkebrød med svolværpostei. Er knekkebrødene godkjent i lavkarbodietten? Regner med at svolværposteien er det, rik som den er på Omega 3.

Jeg kan fortelle min mening- akkurat som du får lov til å uttrykke din mening.

Ja, men det høres nærmest ut som de som ønsker å spise lavkarbo får stille seg opp på rekke og rad, så kan du vurdere behovet. Eller skal vi overlate det til staten?

Forøvrig har jeg ingen tro på at lavkarbo generelt er mindre bærekraftig enn høykarbo - i alle fall er ikke vårt (min families) kosthold det.

''Jeg mener det er helt feil moralsk sett å ha så stor del av totalt energiinntak basert på kjøtt og egg''

Jeg er enig med deg i at en hel verden ikke kan leve på lavkarbo. Det er ikke bærekraftig, men jeg er likevel ikke enig med deg i at det moralsk sett er feil. Man er selv ansvarlig for egen helse og f.eks nittygritty kan ikke ta en hensyn til en hel verden når hun skal velge kosthold. Jeg blir nok ikke like provosert som deg. Det hadde ikke plaget meg om mine gjester tok med eget brød.

Selvfølgelig kan ikke nitty-gritty ta hensyn til en hel verdens befolkninge behov for mat/energi - og hun er i høyeste grad av de som virkelig har behov for et slikt kosthold som hun har. Jeg skrev jo også at jeg så¨absolutt ikke reagerer negativt når det er noe helsemessig (annet enn vekttap) som ligger bak lavkarbo.

''Lavkarbo er ingen slankekur, det er en livsstil.''

Mitt poeng også- at man må velge seg en livsstil man kan leve med.

Poenget er at ikke alle _kan_ velge lavkarbo. Da blir det ennå mindre mat tilgjengelig til folket totalt sett, siden det koster mer å lage kjøtt/egg osv i forhold til korn osv.

Så jeg tenker at de friske "folk flest" kan ha et balansert kosthold bestående av langsomme karbohydrater, proteiner og fett.

''Poenget er at ikke alle _kan_ velge lavkarbo. Da blir det ennå mindre mat tilgjengelig til folket totalt sett, siden det koster mer å lage kjøtt/egg osv i forhold til korn osv.''

Det produseres mye mer kjøtt enn det vi klarer å spise, det er jo store kjøttberg som destrueres fordi det ikke spises opp innen "bør brukes før"-dato. Jeg kjøper ofte kjøtt som går ut samme dag og hiver dette i fryseren f.eks., mange er jo så redde for at kjøttet er gammelt at de ikke kjøper det eller kaster mat som er fullt spiselig.

Annonse

Men det er ingen automatisk sammenheng mellom lavkarbo og kortreist, og vanlig diett og langreist.

Tvert i mot, en lavkarbodiett krever jo at f. eks. grisen/hønen/kuen skal spise ca 10 ganger den vekten de produserer i kjøtt, og det sliter langt mer på miljøet å transportere det.

Med vennlig hilsen

''Poenget er at ikke alle _kan_ velge lavkarbo. Da blir det ennå mindre mat tilgjengelig til folket totalt sett, siden det koster mer å lage kjøtt/egg osv i forhold til korn osv.''

Det produseres mye mer kjøtt enn det vi klarer å spise, det er jo store kjøttberg som destrueres fordi det ikke spises opp innen "bør brukes før"-dato. Jeg kjøper ofte kjøtt som går ut samme dag og hiver dette i fryseren f.eks., mange er jo så redde for at kjøttet er gammelt at de ikke kjøper det eller kaster mat som er fullt spiselig.

Lillemus:

''Det produseres mye mer kjøtt enn det vi klarer å spise,''

Dette er et eneste stort bogus-"argument".

Det er millioner av mennesker som står klare til å spise det, om så var. Årsaken til at det produseres for mye kjøtt er i så fall at man oversubsidierer.

Fremdeles er det slik at det krever ca 10 ganger så mye fôr å lage kjøtt som å spise karbohydrater osv direkte.

Med vennlig hilsen

Hjemmet skrev om lavkarbodiett på 1960-tallet. Så det er ingen ny metode.

Det stemmer. Jeg husker ukeblader fra 60-tallet der det sto at man godt kunne telle karbohydrater i stedet, hvis man syntes det var enklere enn å telle kalorier.

Men det ble ikke noe bråk av det ;-)

Men det er ingen automatisk sammenheng mellom lavkarbo og kortreist, og vanlig diett og langreist.

Tvert i mot, en lavkarbodiett krever jo at f. eks. grisen/hønen/kuen skal spise ca 10 ganger den vekten de produserer i kjøtt, og det sliter langt mer på miljøet å transportere det.

Med vennlig hilsen

''Men det er ingen automatisk sammenheng mellom lavkarbo og kortreist, og vanlig diett og langreist.

''

Er fullstendig enig i det du skriver her, Sør.

''Men det er ingen automatisk sammenheng mellom lavkarbo og kortreist, og vanlig diett og langreist.

''

Er fullstendig enig i det du skriver her, Sør.

Takk.

Jeg tviler ikke på at nitty-gritty er miljøbevisst, men det hadde hun trolig også vært hvis hun hadde levd på karbohydrater til de hoppet ut av ørene hennes! ;-)

Med vennlig hilsen

Har du link til denne tråden der du spurte så glupe spørsmål og fikk så teite svar?

Jeg kopierer uten å sjekke, fra et svar langt nede i tråden her:

Her er tråden det henvises til: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=48703

Eller du kan gå til hovedsiden: http://www.lavkarbo.no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...