Gå til innhold

Fedon Lindberg advarer mot ekstrem lavkarbo

Anbefalte innlegg

Jeg tror Sør mener nåværende RÅD om diett. Altså litt stivelse, mye grønnsaker, grove kornprodukter (grov pasta, brun ris, grovt brød, knekkebrød), magert kjøtt, magre meieriprodukter, to frukter per dag.

Jeg tror ikke de fleste har blitt feit på DETTE kostholdet (selv om de finnes). Noen har muligens følt seg syke på det, dog. De aller fleste lider av fedme på grunn av for mye fint mel og sukker.

''Jeg tror Sør mener nåværende RÅD om diett. Altså litt stivelse, mye grønnsaker, grove kornprodukter (grov pasta, brun ris, grovt brød, knekkebrød), magert kjøtt, magre meieriprodukter, to frukter per dag.''

Her synes jeg du påpeker noe som er lite påpekt i debattene om temaet. Det skilles ikke mellom hva folk evt. bør spise og hvilket kosthold de får til å følge i hverdagen.

I en tid hvor såpass mange sliter med overvekt, så finner jeg det merkelig at det ser ut til å vokse frem en større aksept for overvektskirurgi enn for lavkarbokosthold. Hadde jeg vært sterkt overvektig, så er jeg overhodet ikke i tvil om hvilket tiltak jeg hadde valgt først.

De fleste med høygradig overvekt _vet_ hva de burde spise, men får det ikke til. Om de da kommer nærmere en sunn vekt med et lavkarbokosthold, så er jeg ikke i stand til å se noe negativt med det.

Derimot er jeg lite glad i promotering av mer ekstreme dietter for barn og unge eller folk som er friske. Men de rådene du gjenga vil jo tilsvare den en del vil kalle en liberal lavkarbodiett ;-)

Fortsetter under...

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

22

• nitty-gritty

13

• frosken

12

• Lillemus

9

Mest aktive i denne tråden

Jeg er heller ikke tilhenger av dette egg og bacon-hysteriet og tror på måtehold i forhold til det meste. Jeg tror samtidig det er viktig å fokusere på aktivitet, da det motsatte er menneskets største fiende.

Enig i at man trenger aktivitet, og fornuftig mat.

Som jeg skriver andre steder - jeg er ikke noen fanatisk motstander, men jeg er meget skeptisk til å endre på diettsammensetningen som er anbefalt, uten meget store langtidsstudier (30-40 år) for å se hva en slik diett faktisk gjør.

Med vennlig hilsen

Jeg tror Sør mener nåværende RÅD om diett. Altså litt stivelse, mye grønnsaker, grove kornprodukter (grov pasta, brun ris, grovt brød, knekkebrød), magert kjøtt, magre meieriprodukter, to frukter per dag.

Jeg tror ikke de fleste har blitt feit på DETTE kostholdet (selv om de finnes). Noen har muligens følt seg syke på det, dog. De aller fleste lider av fedme på grunn av for mye fint mel og sukker.

''De aller fleste lider av fedme på grunn av for mye fint mel og sukker.''

Samt fett, som er meget kaloririkt.

Men, som du påpeker, dette er ting som allerede er "fyfy" i kostholdsrådene.

Med vennlig hilsen

''Jeg tror Sør mener nåværende RÅD om diett. Altså litt stivelse, mye grønnsaker, grove kornprodukter (grov pasta, brun ris, grovt brød, knekkebrød), magert kjøtt, magre meieriprodukter, to frukter per dag.''

Her synes jeg du påpeker noe som er lite påpekt i debattene om temaet. Det skilles ikke mellom hva folk evt. bør spise og hvilket kosthold de får til å følge i hverdagen.

I en tid hvor såpass mange sliter med overvekt, så finner jeg det merkelig at det ser ut til å vokse frem en større aksept for overvektskirurgi enn for lavkarbokosthold. Hadde jeg vært sterkt overvektig, så er jeg overhodet ikke i tvil om hvilket tiltak jeg hadde valgt først.

De fleste med høygradig overvekt _vet_ hva de burde spise, men får det ikke til. Om de da kommer nærmere en sunn vekt med et lavkarbokosthold, så er jeg ikke i stand til å se noe negativt med det.

Derimot er jeg lite glad i promotering av mer ekstreme dietter for barn og unge eller folk som er friske. Men de rådene du gjenga vil jo tilsvare den en del vil kalle en liberal lavkarbodiett ;-)

''Men de rådene du gjenga vil jo tilsvare den en del vil kalle en liberal lavkarbodiett ;-)''

Jeg savner en synliggjøring av forskjellen mellom en "lavkarbodiett" og en "lav GI diett" (som kan være full av karbohydrater, om så var).

Dette sauses sammen på en måte som egentlig er skremmende, med tanke på at dietten er meget viktig. "Lav GI" blir (etter litt internettdiskusjon) plutselig til en anbefaling om "ekstrem lavkarbo".

Med vennlig hilsen

"What else is new?", får jeg lyst til å spørre, på fjortismaner.

Lindberg har jo alltid vært moderat mhp lavkarbo.

Joda, men det er bra at det blir påpekt.

Vi vet rett og slett ikke hva langtidseffekten av disse diettene er.

Jeg vet om flere (ikke overvektige) mennesker (menn og kvinner) som har gått på ekstrem lavkarbo.

Med vennlig hilsen

Annonse

Ja, helt enig i det :)

''De aller fleste lider av fedme på grunn av for mye fint mel og sukker.''

Samt fett, som er meget kaloririkt.

Men, som du påpeker, dette er ting som allerede er "fyfy" i kostholdsrådene.

Med vennlig hilsen

Jeg er ikke enig med deg i forhold til fett. Fett uten raske karbohydrater gjør ingenting.

Dette har Fedon sagt i mange år allerede. Han posisjonerte seg jo tidlig som forskjellig fra Atkinson nettopp på dette området.

''Han posisjonerte seg jo tidlig som forskjellig fra Atkinson nettopp på dette området.''

Jeg antar du mener Dr. Atkins? Ikke Atkinson.

Jeg er ikke enig med deg i forhold til fett. Fett uten raske karbohydrater gjør ingenting.

''Fett uten raske karbohydrater gjør ingenting.''

Jeg tror ikke man fullt ut vet hvordan dette fungerer for alle. Har hørt flere historier om folk som har gått på LCHF og som har gått opp i vekt, fått vesentlig økning av bukfett. Også blant "lavkarbolegene" har jeg registrert at de har ulike synspunkter på det med fett - vel og merke dersom folk skal oppnå vektreduksjon. Og når jeg tenker meg om, så uttalte vel du deg om hva folk la på seg av og ikke hvordan de skulle gå ned i vekt...*s*

''Han posisjonerte seg jo tidlig som forskjellig fra Atkinson nettopp på dette området.''

Jeg antar du mener Dr. Atkins? Ikke Atkinson.

Ja, Atkinson var visst forfatteren av en ganske omfattende pensumbok en del år tilbake. Han gjorde et tungt og varig inntrykk...*s*

Annonse

''Men de rådene du gjenga vil jo tilsvare den en del vil kalle en liberal lavkarbodiett ;-)''

Jeg savner en synliggjøring av forskjellen mellom en "lavkarbodiett" og en "lav GI diett" (som kan være full av karbohydrater, om så var).

Dette sauses sammen på en måte som egentlig er skremmende, med tanke på at dietten er meget viktig. "Lav GI" blir (etter litt internettdiskusjon) plutselig til en anbefaling om "ekstrem lavkarbo".

Med vennlig hilsen

''Jeg savner en synliggjøring av forskjellen mellom en "lavkarbodiett" og en "lav GI diett" (som kan være full av karbohydrater, om så var).''

En lav-gi-diett er ikke full av karbohydrater, mat med høy gi har meget ofte mye karbohydrater og omvendt. Så en lav-gi-diett er under lavkarbo-paraplyen som defineres som maks. 150 g karbohydrater pr. dag.

For også Fedon opererer med størrelser på porsjonene sine, han sier ikke at du skal spise f.eks. 250 g bønner til middag... Her har du et bilde av den nyeste boka hans:

http://www.fedon.no/Kj%C3%B8p+Fedons+nye+bok+'Mat+for+livet'+i+v%C3%A5r+nettbutikk.b7C_wlbUZH.ips

Ser du hva det står på forsiden? "Mat for livet - smart lavkarbo for hele familien"....

"What else is new?", får jeg lyst til å spørre, på fjortismaner.

Lindberg har jo alltid vært moderat mhp lavkarbo.

Enig. Syns forøvrig Lindberg feiltolkes dersom det er de to utsagnene i artikkelen som gir grunnlag for begrepet "advarer mot". Nå er jeg ingen forsvarer av lavkarbo og ville gått lenger enn Lindberg om jeg skulle kommentert kuren, men Lindberg sier strengt tatt ikke annet enn at:

1. Lavkarbo er en hype nå (= er på moten)

2. Det foreligger for lite forskning pr i dag til å si om det er skadelig å gå på lavkarbo eller ikke (= kan ikke svare på journalistens spørsmål om hvorvidt dette er skadelig)

Gjest Elextra

Enig. Syns forøvrig Lindberg feiltolkes dersom det er de to utsagnene i artikkelen som gir grunnlag for begrepet "advarer mot". Nå er jeg ingen forsvarer av lavkarbo og ville gått lenger enn Lindberg om jeg skulle kommentert kuren, men Lindberg sier strengt tatt ikke annet enn at:

1. Lavkarbo er en hype nå (= er på moten)

2. Det foreligger for lite forskning pr i dag til å si om det er skadelig å gå på lavkarbo eller ikke (= kan ikke svare på journalistens spørsmål om hvorvidt dette er skadelig)

Dette har du sikkert rett i! Må innrømme at jeg aldri kom så langt som å lese artikkelen; jeg bare stusset over at Lindberg nærmest ble omtalt som ekstrem.

Fordi?

Karbohydrater reduserer fettoksidasjonen og fett øker den. Rett og slett. Dette har med transport av fettsyrer over cellemembraner å gjøre. Raske karbohydrater trekker også insulin, som øker LPL aktiviteten i fettvevet, slik at mer fett lagres. Fett i kosten demper blodsukkerstigningen, som igjen gjør at man skiller ut mindre insulin. For mye insulin (økt LPL aktivitet) har også den uheldige virkningen at fettinntaket til musklene (ved trening) blir mindre og mindre fett forbrennes totalt.

Selv om det kan være nyttig å telle kalorier, så er det ikke slik at en kalori fra fett og en kalori fra karbohydrater gjør det samme med kroppen og forbrenningen.

Anbefaler "Good Calories, Bad Calories" av Gary Taubes.

''Fett uten raske karbohydrater gjør ingenting.''

Jeg tror ikke man fullt ut vet hvordan dette fungerer for alle. Har hørt flere historier om folk som har gått på LCHF og som har gått opp i vekt, fått vesentlig økning av bukfett. Også blant "lavkarbolegene" har jeg registrert at de har ulike synspunkter på det med fett - vel og merke dersom folk skal oppnå vektreduksjon. Og når jeg tenker meg om, så uttalte vel du deg om hva folk la på seg av og ikke hvordan de skulle gå ned i vekt...*s*

Jepp :)

Og med "gjør ingenting" så mente jeg ikke bokstavelig talt at det ikke gjør NOE. Fett gjør masse med kroppene våre, mye nyttig (se svar til Sør under), så fett-redsel er ingen fordel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...