Gå til innhold

Fedon Lindberg advarer mot ekstrem lavkarbo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

22

• nitty-gritty

13

• frosken

12

• Lillemus

9

Mest aktive i denne tråden

Karbohydrater reduserer fettoksidasjonen og fett øker den. Rett og slett. Dette har med transport av fettsyrer over cellemembraner å gjøre. Raske karbohydrater trekker også insulin, som øker LPL aktiviteten i fettvevet, slik at mer fett lagres. Fett i kosten demper blodsukkerstigningen, som igjen gjør at man skiller ut mindre insulin. For mye insulin (økt LPL aktivitet) har også den uheldige virkningen at fettinntaket til musklene (ved trening) blir mindre og mindre fett forbrennes totalt.

Selv om det kan være nyttig å telle kalorier, så er det ikke slik at en kalori fra fett og en kalori fra karbohydrater gjør det samme med kroppen og forbrenningen.

Anbefaler "Good Calories, Bad Calories" av Gary Taubes.

Det blir igjen å omskrive så mye av det som er opplest og vedtatt av vanlige kostholdsråd, at det i så fall måtte undersøkes og dokumenteres godt før det aksepteres.

Og da ville kostholdsrådene også reflektere dette.

Med vennlig hilsen

''Jeg savner en synliggjøring av forskjellen mellom en "lavkarbodiett" og en "lav GI diett" (som kan være full av karbohydrater, om så var).''

En lav-gi-diett er ikke full av karbohydrater, mat med høy gi har meget ofte mye karbohydrater og omvendt. Så en lav-gi-diett er under lavkarbo-paraplyen som defineres som maks. 150 g karbohydrater pr. dag.

For også Fedon opererer med størrelser på porsjonene sine, han sier ikke at du skal spise f.eks. 250 g bønner til middag... Her har du et bilde av den nyeste boka hans:

http://www.fedon.no/Kj%C3%B8p+Fedons+nye+bok+'Mat+for+livet'+i+v%C3%A5r+nettbutikk.b7C_wlbUZH.ips

Ser du hva det står på forsiden? "Mat for livet - smart lavkarbo for hele familien"....

''En lav-gi-diett er ikke full av karbohydrater, ''

Basmatiris, for å ta et eksempel, har lav GI, og er definitivt karbohydrater.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletida

Jeg er heller ikke tilhenger av dette egg og bacon-hysteriet og tror på måtehold i forhold til det meste. Jeg tror samtidig det er viktig å fokusere på aktivitet, da det motsatte er menneskets største fiende.

''Jeg er heller ikke tilhenger av dette egg og bacon-hysteriet og tror på måtehold i forhold til det meste''

Den typiske engelske frokosten? Jeg har nylig vært i England, så jeg er enig med deg:-)

''En lav-gi-diett er ikke full av karbohydrater, ''

Basmatiris, for å ta et eksempel, har lav GI, og er definitivt karbohydrater.

Med vennlig hilsen

''Basmatiris, for å ta et eksempel, har lav GI, og er definitivt karbohydrater.''

Basmatiris har en gi på ca. 83... Det er langt fra lav gi, men i forhold til andre ristyper har den lavere gi enn dem.

Lav gi = under 35

Middels gi = 35-55

Høy gi = over 55

Ifølge Fedon.

Annonse

''Jeg er heller ikke tilhenger av dette egg og bacon-hysteriet og tror på måtehold i forhold til det meste''

Den typiske engelske frokosten? Jeg har nylig vært i England, så jeg er enig med deg:-)

''Den typiske engelske frokosten? Jeg har nylig vært i England, så jeg er enig med deg:-)''

Kom hjem fra England i går og noen av oss som var på tur spiste den typiske engelske frokosten, men for meg er det alt for mye. Stekte egg, bacon, pølser, bønner i tomatsaus og chips... Usj. Og kjemisk fritt for salat.

''Basmatiris, for å ta et eksempel, har lav GI, og er definitivt karbohydrater.''

Basmatiris har en gi på ca. 83... Det er langt fra lav gi, men i forhold til andre ristyper har den lavere gi enn dem.

Lav gi = under 35

Middels gi = 35-55

Høy gi = over 55

Ifølge Fedon.

''Basmati, white, boiled (Sainsbury's, UK) 43±8''

http://www.mendosa.com/gilists.htm

Gjest Nickløsheletida

''Den typiske engelske frokosten? Jeg har nylig vært i England, så jeg er enig med deg:-)''

Kom hjem fra England i går og noen av oss som var på tur spiste den typiske engelske frokosten, men for meg er det alt for mye. Stekte egg, bacon, pølser, bønner i tomatsaus og chips... Usj. Og kjemisk fritt for salat.

Jeg kom hjem fra London på tirsdag og joda jeg har også spist egg og bacon, men det som slo meg var at de må slite enda mer med overvekt der enn her.

Jeg kom hjem fra London på tirsdag og joda jeg har også spist egg og bacon, men det som slo meg var at de må slite enda mer med overvekt der enn her.

''Jeg kom hjem fra London på tirsdag og joda jeg har også spist egg og bacon, men det som slo meg var at de må slite enda mer med overvekt der enn her.''

Du skal se hva storeparten gir ungene sine :(

Gjest Elextra

''Kom hjem fra England i går og noen av oss som var på tur spiste den typiske engelske frokosten, men for meg er det alt for mye. Stekte egg, bacon, pølser, bønner i tomatsaus og chips... Usj. Og kjemisk fritt for salat.''

Har verken lyst på bacon eller pølser til frokost, men kanskje _enda_ mindre på salat!

Elsker salat til lunsj eller som tilbehør til middag, men til frokost - nei takk.

''Basmati, white, boiled (Sainsbury's, UK) 43±8''

http://www.mendosa.com/gilists.htm

Ifølge denne svenske lista:

http://www.aftonbladet.se/halsa/article10361858.ab

har basmatiris 83, også i følge andre norske lister. Det er mulig de tar utgangspunkt i forskjellig "100-punkt" og da blir det jo egentlig litt håpløst. Uansett er ikke 43 heller lav gi, men middels og Fedon "tillater" jo noe mat med middels gi, han tillater også litt mat med høy gi, men det må balanseres med lav-gi mat. Med den mengden ris Fedon tillater er du uansett innenfor lavkarbo.

''Jeg kom hjem fra London på tirsdag og joda jeg har også spist egg og bacon, men det som slo meg var at de må slite enda mer med overvekt der enn her.''

Rart med assosiasjoner; hadde ikke før lest om engelsk frokost før jeg så for meg den fete grillpannen som min vertsmor stekte egg og bacon i hver morgen. Det var da jeg ble glad i weetabix!

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Godteri og potetgull? Jeg har bodd i Scottland og regner med det ikke er så veldig annerledes i England nei. Godteri og potet gull i matpakka. De fikk skolelunsj, men hadde likevel med seg godteri og potetgull:-( Jeg kunne ikke la være og legge merke til de stygge tennene mange av ungene hadde heller.

Gjest Elextra

Godteri og potetgull? Jeg har bodd i Scottland og regner med det ikke er så veldig annerledes i England nei. Godteri og potet gull i matpakka. De fikk skolelunsj, men hadde likevel med seg godteri og potetgull:-( Jeg kunne ikke la være og legge merke til de stygge tennene mange av ungene hadde heller.

''Godteri og potet gull i matpakka. ''

Husker jeg var på språkskole i England som 15-åring. I matboksen hver dag fikk vi to doble loffskiver med fett pålegg, en liten poste chips og en liten sjokolade. Helse i hver smule! ;)

Husker vi spiste sjokoladen og chipsen og ofte kastet de klissete loffskivene...

Familiens to døtre var temmelig overvektige, mener jeg å huske.

Rart med assosiasjoner; hadde ikke før lest om engelsk frokost før jeg så for meg den fete grillpannen som min vertsmor stekte egg og bacon i hver morgen. Det var da jeg ble glad i weetabix!

Weetabix heller jo i andre retningen, med masse sukker og relativ høy GI.

Ingenting er lett! :-)

Med vennlig hilsen

Ja, det har vel ikke blitt noe bedre. Selv skolelunsjen skal avsluttes med noe søtt, så den får ikke guttungen lenger. Hvorfor i all verden skal han spise gele, brownies eller iskrem hver dag? :/

Moren til bestevennen hans dukker opp utenfor skolen med cupcakes, kjeks, muffins eller sjokoladekake hver eneste dag. Det er ikke snakk om litt heller, gjerne en hel donut til hver av ungene. Hun sa at når hun tar ungene på svømming, så får de som ikke er i bassenget akkurat da godteri mens de venter, for det er "godteri-dagen" deres. Middagen er alltid hvitt brød, pizza osv. Hun mener at så lenge ungene ikke er overvektige, så gjør det ingenting. To av de er forøvrig helt på grensen, slik jeg ser det.

Uff, nå ble det litt baksnakking, men jeg synes det er utrolig trist å se hva disse foreldrene gjør mot ungene sine.

Ifølge denne svenske lista:

http://www.aftonbladet.se/halsa/article10361858.ab

har basmatiris 83, også i følge andre norske lister. Det er mulig de tar utgangspunkt i forskjellig "100-punkt" og da blir det jo egentlig litt håpløst. Uansett er ikke 43 heller lav gi, men middels og Fedon "tillater" jo noe mat med middels gi, han tillater også litt mat med høy gi, men det må balanseres med lav-gi mat. Med den mengden ris Fedon tillater er du uansett innenfor lavkarbo.

Her er "lav GI" under 55, og glukose = 100.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletida

''Godteri og potet gull i matpakka. ''

Husker jeg var på språkskole i England som 15-åring. I matboksen hver dag fikk vi to doble loffskiver med fett pålegg, en liten poste chips og en liten sjokolade. Helse i hver smule! ;)

Husker vi spiste sjokoladen og chipsen og ofte kastet de klissete loffskivene...

Familiens to døtre var temmelig overvektige, mener jeg å huske.

Jeg tviler ikke:-)

Her er "lav GI" under 55, og glukose = 100.

Med vennlig hilsen

''Her er "lav GI" under 55, og glukose = 100.''

Det er noe uenigheter om grensene for gi og de vanligste i Norge skrev jeg i et tidligere innlegg i denne tråden, lav gi 55.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...