Gå til innhold

Fedon Lindberg advarer mot ekstrem lavkarbo

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Ja, det har vel ikke blitt noe bedre. Selv skolelunsjen skal avsluttes med noe søtt, så den får ikke guttungen lenger. Hvorfor i all verden skal han spise gele, brownies eller iskrem hver dag? :/

Moren til bestevennen hans dukker opp utenfor skolen med cupcakes, kjeks, muffins eller sjokoladekake hver eneste dag. Det er ikke snakk om litt heller, gjerne en hel donut til hver av ungene. Hun sa at når hun tar ungene på svømming, så får de som ikke er i bassenget akkurat da godteri mens de venter, for det er "godteri-dagen" deres. Middagen er alltid hvitt brød, pizza osv. Hun mener at så lenge ungene ikke er overvektige, så gjør det ingenting. To av de er forøvrig helt på grensen, slik jeg ser det.

Uff, nå ble det litt baksnakking, men jeg synes det er utrolig trist å se hva disse foreldrene gjør mot ungene sine.

''Uff, nå ble det litt baksnakking, men jeg synes det er utrolig trist å se hva disse foreldrene gjør mot ungene sine''

Ja og jeg synes du er flink som greier å stå imot presset. Jeg synes det var veldig vanskelig når mine unger gikk på skole i Scottland og ikke kunne skjønne hvorfor de ikke skulle ha det det som alle andre. Det var jo ikke bare i lunsjen. Det var en slags fritidssyssel også etter skoletid. Rett ned på kiosken for å kjøpe godteri.

Fortsetter under...

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

22

• nitty-gritty

13

• frosken

12

• Lillemus

9

Mest aktive i denne tråden

Weetabix heller jo i andre retningen, med masse sukker og relativ høy GI.

Ingenting er lett! :-)

Med vennlig hilsen

Nettopp. Det er slik det går dersom man utsettes for fettsjok ala engelsk frokost.

Når det er sagt, så hevder ernæringsfysiologene at weetabix er et ganske godt frokostalternativ: http://www.klikk.no/helse/dinkost/tester/article697231.ece

''Godteri og potet gull i matpakka. ''

Husker jeg var på språkskole i England som 15-åring. I matboksen hver dag fikk vi to doble loffskiver med fett pålegg, en liten poste chips og en liten sjokolade. Helse i hver smule! ;)

Husker vi spiste sjokoladen og chipsen og ofte kastet de klissete loffskivene...

Familiens to døtre var temmelig overvektige, mener jeg å huske.

Jeg fikk i tillegg dessert både til middag og kvelds... Resultatene lot ikke vente på seg!

''Her er "lav GI" under 55, og glukose = 100.''

Det er noe uenigheter om grensene for gi og de vanligste i Norge skrev jeg i et tidligere innlegg i denne tråden, lav gi 55.

Medonsa er rimelig veletablert, og det er neppe noen grunn til å sette grensene så lave at alt av karbohydrater ekskluderes. Da blir det fundamentalisme.

Med vennlig hilsen

''Uff, nå ble det litt baksnakking, men jeg synes det er utrolig trist å se hva disse foreldrene gjør mot ungene sine''

Ja og jeg synes du er flink som greier å stå imot presset. Jeg synes det var veldig vanskelig når mine unger gikk på skole i Scottland og ikke kunne skjønne hvorfor de ikke skulle ha det det som alle andre. Det var jo ikke bare i lunsjen. Det var en slags fritidssyssel også etter skoletid. Rett ned på kiosken for å kjøpe godteri.

Det er ille. Guttungen er ikke i den alderen ennå, men jeg skjønner hva jeg har å se fram til.

Vi bor i et "rikt" (ressurssterkt) område, så jeg tror kanskje vi har det bedre enn mange andre foreldre i forhold til presset. Dessverre er det jo slik at det er spesielt de med lav utdanning/lav sosial status som oppdrar barna sine på hvitt brød her.

Gjest Nickløsheletida

Det er ille. Guttungen er ikke i den alderen ennå, men jeg skjønner hva jeg har å se fram til.

Vi bor i et "rikt" (ressurssterkt) område, så jeg tror kanskje vi har det bedre enn mange andre foreldre i forhold til presset. Dessverre er det jo slik at det er spesielt de med lav utdanning/lav sosial status som oppdrar barna sine på hvitt brød her.

''Vi bor i et "rikt" (ressurssterkt) område, så jeg tror kanskje vi har det bedre enn mange andre foreldre i forhold til presset. Dessverre er det jo slik at det er spesielt de med lav utdanning/lav sosial status som oppdrar barna sine på hvitt brød her''

Da må dere sette en effektiv stopper for hun moren som leverer godis på skolen hver dag. Slikt hadde jo blitt slått ned på her. Ingen ville godtatt det.

Annonse

Ja, Atkinson var visst forfatteren av en ganske omfattende pensumbok en del år tilbake. Han gjorde et tungt og varig inntrykk...*s*

Lavkarboprestasjonsmotivasjon: Lysten på pasta er større enn angsten for å mislykkes med vektnedgang.

''Vi bor i et "rikt" (ressurssterkt) område, så jeg tror kanskje vi har det bedre enn mange andre foreldre i forhold til presset. Dessverre er det jo slik at det er spesielt de med lav utdanning/lav sosial status som oppdrar barna sine på hvitt brød her''

Da må dere sette en effektiv stopper for hun moren som leverer godis på skolen hver dag. Slikt hadde jo blitt slått ned på her. Ingen ville godtatt det.

Hun gir kun til sine egne barn, altså. Ikke andres.

Hei,

Ja, jeg er enig - det har for svært mange blitt en sekt, og hvor man nesten presenterer helsemyndighetenes kostholdsråd om en ondsinnet konspirasjonsteori! ;-)

Med vennlig hilsen

''det har for svært mange blitt en sekt, ''

Det er minst like ille blant de sterkeste motstanderne.

De ser ut til å ville skjære alle over én kam, og snakker som om enhver form for karboreduksjon/karbokontroll er det samme som ekstremvarianten med svært lavt karboinntak kombinert med mye fett.

For ti år siden av røykerne den mest utsatte gruppen i Norge hva livsstil gjelder. Det var ikke måte på hvor dumme de var. Nå som røykerne stort sett er ryddet bort fra åsynet til oss ikke-røykere, er det jammen bra man kan latterliggjøre tjukkaser som er for late til å trimme, og som istedet kaster på en usunn og uetisk ekstrem-lavkarbo-diett for å klare å gå ned.

Godteri og potetgull? Jeg har bodd i Scottland og regner med det ikke er så veldig annerledes i England nei. Godteri og potet gull i matpakka. De fikk skolelunsj, men hadde likevel med seg godteri og potetgull:-( Jeg kunne ikke la være og legge merke til de stygge tennene mange av ungene hadde heller.

Jeg har kun vært på språkskole i England i min ungdom, og da var det veldig populært blant oss norske å snakke om og le litt av matpakka vi fikk med oss. Ingen fikk selvsagt grovt brød - det var loff, eventuelt muffins. Og aldri en matpakke uten en kjekssjokolade og/eller en liten pose potetgull.

Annonse

Ja, det har vel ikke blitt noe bedre. Selv skolelunsjen skal avsluttes med noe søtt, så den får ikke guttungen lenger. Hvorfor i all verden skal han spise gele, brownies eller iskrem hver dag? :/

Moren til bestevennen hans dukker opp utenfor skolen med cupcakes, kjeks, muffins eller sjokoladekake hver eneste dag. Det er ikke snakk om litt heller, gjerne en hel donut til hver av ungene. Hun sa at når hun tar ungene på svømming, så får de som ikke er i bassenget akkurat da godteri mens de venter, for det er "godteri-dagen" deres. Middagen er alltid hvitt brød, pizza osv. Hun mener at så lenge ungene ikke er overvektige, så gjør det ingenting. To av de er forøvrig helt på grensen, slik jeg ser det.

Uff, nå ble det litt baksnakking, men jeg synes det er utrolig trist å se hva disse foreldrene gjør mot ungene sine.

''Hun sa at når hun tar ungene på svømming, så får de som ikke er i bassenget akkurat da godteri mens de venter''

Det er ikke alltid så mye bedre i Norge... Vi var på en del svømmestevner tidligere, og der var det typisk salg av kaker, vafler etc til inntekt for arrangørklubben, men også bokser med oppskåret frukt o.l. Vi så at medfølgende søsken til svømmerne ofte satt og stappet i seg den ene sjokoladekaka eller vaffelen etter den andre, og de var ofte ganske gode og runde fra før. Frukten var det mødrene og/eller utøverne som spiste...

''det har for svært mange blitt en sekt, ''

Det er minst like ille blant de sterkeste motstanderne.

De ser ut til å ville skjære alle over én kam, og snakker som om enhver form for karboreduksjon/karbokontroll er det samme som ekstremvarianten med svært lavt karboinntak kombinert med mye fett.

For ti år siden av røykerne den mest utsatte gruppen i Norge hva livsstil gjelder. Det var ikke måte på hvor dumme de var. Nå som røykerne stort sett er ryddet bort fra åsynet til oss ikke-røykere, er det jammen bra man kan latterliggjøre tjukkaser som er for late til å trimme, og som istedet kaster på en usunn og uetisk ekstrem-lavkarbo-diett for å klare å gå ned.

''Det er minst like ille blant de sterkeste motstanderne.''

Jeg tror ikke det er særlig utbredd. Det er neppe så "sekterisk" å være enig med offentlige kostholdråd.

''

De ser ut til å ville skjære alle over én kam, og snakker som om enhver form for karboreduksjon/karbokontroll er det samme som ekstremvarianten med svært lavt karboinntak kombinert med mye fett.''

Nei, tvert i mot har jeg faktisk akkurat klaget over at folk blander disse, og (spesielt) at folk leser at det er "bra med lav GI"-mat, for så å gå på lavkarbomat (som er noe helt annet).

''For ti år siden av røykerne den mest utsatte gruppen i Norge hva livsstil gjelder. Det var ikke måte på hvor dumme de var. Nå som røykerne stort sett er ryddet bort fra åsynet til oss ikke-røykere, er det jammen bra man kan latterliggjøre tjukkaser som er for late til å trimme, og som istedet kaster på en usunn og uetisk ekstrem-lavkarbo-diett for å klare å gå ned.''

For det første er det ingen her som blir latterliggjort fordi de er tykke, og ingen som blir fordømt for å "jukse" med lavkarbo.

Med vennlig hilsen

''Godteri og potet gull i matpakka. ''

Husker jeg var på språkskole i England som 15-åring. I matboksen hver dag fikk vi to doble loffskiver med fett pålegg, en liten poste chips og en liten sjokolade. Helse i hver smule! ;)

Husker vi spiste sjokoladen og chipsen og ofte kastet de klissete loffskivene...

Familiens to døtre var temmelig overvektige, mener jeg å huske.

*he he* Jeg skrev akkurat om noe tilsvarende rett over her :-)

Mener å huske at jeg var blant de få som faktisk fikk et salatblad mellom de to loffskivene, så jeg hadde vel en av de sunneste matpakkene ;-)

''Det er minst like ille blant de sterkeste motstanderne.''

Jeg tror ikke det er særlig utbredd. Det er neppe så "sekterisk" å være enig med offentlige kostholdråd.

''

De ser ut til å ville skjære alle over én kam, og snakker som om enhver form for karboreduksjon/karbokontroll er det samme som ekstremvarianten med svært lavt karboinntak kombinert med mye fett.''

Nei, tvert i mot har jeg faktisk akkurat klaget over at folk blander disse, og (spesielt) at folk leser at det er "bra med lav GI"-mat, for så å gå på lavkarbomat (som er noe helt annet).

''For ti år siden av røykerne den mest utsatte gruppen i Norge hva livsstil gjelder. Det var ikke måte på hvor dumme de var. Nå som røykerne stort sett er ryddet bort fra åsynet til oss ikke-røykere, er det jammen bra man kan latterliggjøre tjukkaser som er for late til å trimme, og som istedet kaster på en usunn og uetisk ekstrem-lavkarbo-diett for å klare å gå ned.''

For det første er det ingen her som blir latterliggjort fordi de er tykke, og ingen som blir fordømt for å "jukse" med lavkarbo.

Med vennlig hilsen

Jeg snakker mer generelt om det enorme anti-lavkarbo-maset som er i media for tiden, inklusive Twitter. Og vi ser det på dol - folk kaster seg på bølgen og sier seg enig i hvor ille dette der, uten fnugg av differensiering om man snakker om LCHF-diett eller mer moderat diett.

Men selv om man snakker om ekstremdiettene: De (få) jeg kjenner som har gått på slike dietter, har vært veldig overvektige, og de har klart å gå ned MYE. Jeg synes det er ufattelig trist at de bare skal bli slengt i trynet av tynne folk at de bare er late som ikke gidder å trene. Kanksje gidder de nettopp det når de så har tatt av 20-30 kg...

Javel, så er kostholdet deres ikke samsvar med myndighetenes råd, men når det gjelder andre ting som ikke er "akkurat i tråd med de beste anbefalinger", ser vi ikke slik massiv fordømmelse og kjempelange tråder der folk hiver seg på i enstemmig kor om hvor ille detta herre her er! Selv ikke røykerne får det slik nå til dags. Da vil det allttids være en og annen ikke-røyker som innrømmer at det kanskje ikke er så lett bestandig, kanskje skal man ha bittelittegrann sympati med personen bak.

men når det gjelder lavkarbo ser mange ikke individene i det hele tatt, men starter stadig nye tråder der det raljeres over dette.

Medonsa er rimelig veletablert, og det er neppe noen grunn til å sette grensene så lave at alt av karbohydrater ekskluderes. Da blir det fundamentalisme.

Med vennlig hilsen

Men siden det er Fedon som diskuteres i denne tråden så er det vel greit å bruke hans "skala" som utgangspunkt? Men du gjør som du vil selvfølgelig, jeg spiser fint lite ris uansett. :o) Synes andre ting smaker mye bedre. :o)

''Det var en slags fritidssyssel også etter skoletid. Rett ned på kiosken for å kjøpe godteri.''

Sånn er det da mange steder her også, jeg ser det med egne øyne hver dag selv. Store sjokoladeplater, kjekspakker, digre potetgullposer og halvannenlitersflasker med brus. Og her er det snakk om unger i 10-13-årsalderen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...