Gå til innhold

Schizofreni?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ser du ikke har fått noe svar på spørsmålet ditt.

Du kan helt sikkert få fastlegen din til å henvise deg til en spesialist som kan avgjøre om du har diagnosen.

Det er nok ikke gratis da, men koster vel ikke all verden.

Har du lest om schizofreni?

Det er mye informasjon her på nettet som du i første omgang kan lese og se om du kjenner deg igjen. Det koster ihvertfall ikke noe ekstra, men du får da selvfølgelig ikke noe sikker diagnose før du kontakter en spesialist på området.

Hvorfor tror du/de at du er schizofren?

Hvilken symptomer har du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37120-schizofreni/#findComment-141598
Del på andre sider

Jeg ser du ikke har fått noe svar på spørsmålet ditt.

Du kan helt sikkert få fastlegen din til å henvise deg til en spesialist som kan avgjøre om du har diagnosen.

Det er nok ikke gratis da, men koster vel ikke all verden.

Har du lest om schizofreni?

Det er mye informasjon her på nettet som du i første omgang kan lese og se om du kjenner deg igjen. Det koster ihvertfall ikke noe ekstra, men du får da selvfølgelig ikke noe sikker diagnose før du kontakter en spesialist på området.

Hvorfor tror du/de at du er schizofren?

Hvilken symptomer har du?

Vel, min mor er intensivsykepleier, og hun har gjort meg obs på diverse likhetstrekk

- konsentrasjonsvansker

- mental ubalanse

- interesse for okkultisme

- vrangforestillinger

- glemmer ofte hvor jeg har vært/ gjort i timer av gangen

- blitt mer innesluttet

- hallusinasjoner (oftere og oftere)

- jeg merker selv at jeg er "annerledes" enn mennesker jeg møter til daglig. Har en rar tankegang, og jeg liker ikke lenger noe av hva jeg satte pris på før. Synes dette er fælt, da jeg bare er 24år, og er stadig deprimert og usikker..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37120-schizofreni/#findComment-141642
Del på andre sider

Vel, min mor er intensivsykepleier, og hun har gjort meg obs på diverse likhetstrekk

- konsentrasjonsvansker

- mental ubalanse

- interesse for okkultisme

- vrangforestillinger

- glemmer ofte hvor jeg har vært/ gjort i timer av gangen

- blitt mer innesluttet

- hallusinasjoner (oftere og oftere)

- jeg merker selv at jeg er "annerledes" enn mennesker jeg møter til daglig. Har en rar tankegang, og jeg liker ikke lenger noe av hva jeg satte pris på før. Synes dette er fælt, da jeg bare er 24år, og er stadig deprimert og usikker..

Det kan selvfølgelig være schizofreni, men det kan jo sikkert være andre årsaker til slike symptomer også.

Her er en link til en oversikt over mange linker til diagnosen.

http://www.hubin.org/links/schizophrenia_se.html

Hører du stemmer?

Hvilken vrangforestillinger har du? Tror du noen er etter deg?

Snakker du usammenhengende?

Slik at de du snakker med ikke klarer å forstå hva du mener, følge din tankegang?

Hva er det med din tankegang, som du føler er annerledes enn andres?

Hvor lenge har du følt deg annerledes?

Ja her ble det mange spørsmål.

Uansett hva det er så trenger du noen til å finne ut av det. Din mor kan jo sikkert skaffe den hjelpen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37120-schizofreni/#findComment-141649
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Det kan selvfølgelig være schizofreni, men det kan jo sikkert være andre årsaker til slike symptomer også.

Hører du stemmer?

Slik at de du snakker med ikke klarer å forstå hva du mener, følge din tankegang?

Uansett hva det er så trenger du noen til å finne ut av det. Din mor kan jo sikkert skaffe den hjelpen.

Vel, jeg snakker på en slik måte jeg forstår godt, men det kommer frem til mottakeren i gåter.. Får mange rare ansikter når jeg kommer med egne meninger og.

Ang. vrangforestillinger, misforstår jeg lett utsagn, dette har forekommet i flere år. Jeg misforstår også lett forskjellige situasjoner, dette skjedde aldri før. Jeg har blitt paranoid, sover veldig lett, var tungtsovende før. I tillegg har jeg mistet mye av interessen for jobb, og dagligdagse ting.. I henhold til alt dette, har jeg begynt å røke hasj for å ikke behøve å tenke så mye, enten på hva som bryr meg eller bare hverdagen. Forholdet til mine foreldre er blitt langt værre, og vi ses mer og mer sjelden. Av hallusinasjoner, lukter jeg gjerne ting som ikke eksisterer der jeg er, eller får fort inntrykk av å skape mennesker av de rareste objekter. Eks. en postkasse som er 30meter unna, kan jeg se på i 10min, så gå bort for å forsikre meg om hva det egentlig er... Enkelte ganger merker jeg ingenting, men dette begynner å komme til sjeldenhetene. Jeg er bekymret for fremtiden, og hvordan dette vil utarte seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37120-schizofreni/#findComment-141663
Del på andre sider

Gjest Schizofren

Hører du stemmer?

Vel, jeg snakker på en slik måte jeg forstår godt, men det kommer frem til mottakeren i gåter.. Får mange rare ansikter når jeg kommer med egne meninger og.

Ang. vrangforestillinger, misforstår jeg lett utsagn, dette har forekommet i flere år. Jeg misforstår også lett forskjellige situasjoner, dette skjedde aldri før. Jeg har blitt paranoid, sover veldig lett, var tungtsovende før. I tillegg har jeg mistet mye av interessen for jobb, og dagligdagse ting.. I henhold til alt dette, har jeg begynt å røke hasj for å ikke behøve å tenke så mye, enten på hva som bryr meg eller bare hverdagen. Forholdet til mine foreldre er blitt langt værre, og vi ses mer og mer sjelden. Av hallusinasjoner, lukter jeg gjerne ting som ikke eksisterer der jeg er, eller får fort inntrykk av å skape mennesker av de rareste objekter. Eks. en postkasse som er 30meter unna, kan jeg se på i 10min, så gå bort for å forsikre meg om hva det egentlig er... Enkelte ganger merker jeg ingenting, men dette begynner å komme til sjeldenhetene. Jeg er bekymret for fremtiden, og hvordan dette vil utarte seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37120-schizofreni/#findComment-141664
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har fått gode råd av rota, og disse støtter jeg.

Spørsmålet om schizofreni kan bare avgjøres av en erfaren psykiater eller psykologspesialist.

Fastlegen din kan henvise deg til en slik undersøkelse. Det vil koste noen hundre kroner.

Uansett synes jeg dette er såpass alvorlig at jeg vil anbefale deg å søke profesjonell hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37120-schizofreni/#findComment-141701
Del på andre sider

Hei igjen

Jeg er på ingen måte ekspert på området, men slik jeg har lært meg denne diagnosen schizofreni, så tyder det du har fortalt meg at det kan være det.

Nå har du også fått svar av NHD, som ber deg søke hjelp.

Mitt råd nå er:

1. Søk fortest mulig hjelp til å finne ut av hva dette er.

2. Dersom du skulle få diagnosen schizofreni, prøv så godt du kan og aksepter diagnosen. Slik at du kan ta i mot all den hjelp du kan få.

Hasj er ingen løsning, det gjør det bare vondt verre i lengden. Men jeg forstår at du prøver slike ting for å slippe unna tankekjøret. En jeg vet om som sannsynligvis har denne diagnosen brukte alkohol for å slippe unna, men det førte bare til større problemer. Idag har han sluttet og har det mye bedre.

Jeg skjønner du er fortvilet med hensyn til din fremtid, men husk det er mye hjelp å få. Søk den hjelpen.

Fortell gjerne hvordan det går med deg her på DOL.

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37120-schizofreni/#findComment-141788
Del på andre sider

Du har fått gode råd av rota, og disse støtter jeg.

Spørsmålet om schizofreni kan bare avgjøres av en erfaren psykiater eller psykologspesialist.

Fastlegen din kan henvise deg til en slik undersøkelse. Det vil koste noen hundre kroner.

Uansett synes jeg dette er såpass alvorlig at jeg vil anbefale deg å søke profesjonell hjelp.

Takker for fin hjelp, jeg kommer til å gå videre for å søke profesjonell hjelp.

Veldig fint forum her, glad jeg fikk svar fra dere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37120-schizofreni/#findComment-141793
Del på andre sider

Hei igjen

Jeg er på ingen måte ekspert på området, men slik jeg har lært meg denne diagnosen schizofreni, så tyder det du har fortalt meg at det kan være det.

Nå har du også fått svar av NHD, som ber deg søke hjelp.

Mitt råd nå er:

1. Søk fortest mulig hjelp til å finne ut av hva dette er.

2. Dersom du skulle få diagnosen schizofreni, prøv så godt du kan og aksepter diagnosen. Slik at du kan ta i mot all den hjelp du kan få.

Hasj er ingen løsning, det gjør det bare vondt verre i lengden. Men jeg forstår at du prøver slike ting for å slippe unna tankekjøret. En jeg vet om som sannsynligvis har denne diagnosen brukte alkohol for å slippe unna, men det førte bare til større problemer. Idag har han sluttet og har det mye bedre.

Jeg skjønner du er fortvilet med hensyn til din fremtid, men husk det er mye hjelp å få. Søk den hjelpen.

Fortell gjerne hvordan det går med deg her på DOL.

Lykke til

Takker for hjelp og gode råd. Skal komme meg til lege, håper det kommer til å hjelpe. Takk for engasjement!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37120-schizofreni/#findComment-141794
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...