Gå til innhold

Lyve for å slippe å gå på fest?

Anbefalte innlegg

Gjest Liker det ikke
Skrevet

Jeg ville bare si at jeg er helt enig med flere av dem som har skrevet ovenfor her, at det beste vil være (en annen gang) å ikke ljuge, men å heller la være å forklare hvorfor.

Men akkurat denne gangen er det vel kanskje litt for sent til det.

Takk for svar igjen. Men hadde ikke du lurt litt hvis du ba ei venninne på fest, og hun bare svarte at nei, jeg kommer ikke. Uten noen som helst begrunnelse? Du ville vel kanskje spurt om hun skulle noe annet etc. og da måtte hun jo begrunne allikevel?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Noen ganger gjør man ting man ikke har lyst til. Å delta på en fest en god venninne planlegger i ukevis er en slik ting, hvis man da har lyst til å ha gode venner.

Er det en venninne som er likegyldig for deg, gjør du hva du vil.''

Det komme ikke frem i hovedinnlegget, men det er ikke slik at min venninne alene planlegger dette arrangementet, hun gjør det sammen med andre. Bare sånn for ordens skyld.

Og jeg syns heller ikke at min beslutning om det ene eller det andre i denne sammenhengen skal avgjøre om jeg er en god venninne eller ikke. Jeg pleier å stille opp for henne i mange sammenhenger som jeg ikke vil komme inn på her, så jeg føler ikke at jeg fortjener å bli kalt en dårlig venninne fordi jeg ikker orker/har lyst til å delta på _en_ ting hun arrangerer.

''Jeg pleier å stille opp for henne i mange sammenhenger som jeg ikke vil komme inn på her, så jeg føler ikke at jeg fortjener å bli kalt en dårlig venninne fordi jeg ikker orker/har lyst til å delta på _en_ ting hun arrangerer''

Nå svarte jeg mer generelt. Jeg har ingen forutsetninger for å vite om du er en god eller dårlig venninne. Jeg svarte hva jeg ville ha tenkt, men for alt jeg vet kan det hende du stiller opp mer for henne enn hun for deg.

Jeg stusser likevel over det du sier at hun har sære venner. Er virkelig alle sære?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes du skal si det som det er, at du ikke er i toppform og ikke orker å gå på fest. Du trenger jo ikke utbrodere og si at typen fest og menneskene der ikke interesserer deg.

Dersom det bar grunn til å tro det betydde mye for din venninne at du var der, burde du kanskje vurdere å ta en liten tur. Men jeg fikk ikke egentlig det inntrykket, selv om hun kanskje blir litt støtt. Det får du tåle.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Jeg pleier å stille opp for henne i mange sammenhenger som jeg ikke vil komme inn på her, så jeg føler ikke at jeg fortjener å bli kalt en dårlig venninne fordi jeg ikker orker/har lyst til å delta på _en_ ting hun arrangerer''

Nå svarte jeg mer generelt. Jeg har ingen forutsetninger for å vite om du er en god eller dårlig venninne. Jeg svarte hva jeg ville ha tenkt, men for alt jeg vet kan det hende du stiller opp mer for henne enn hun for deg.

Jeg stusser likevel over det du sier at hun har sære venner. Er virkelig alle sære?

Ser nå at det ikke var ordet sær du brukte. bare at de ikke intereser deg.

Gjest Liker det ikke
Skrevet

''Jeg stusser likevel over det du sier at hun har sære venner. Er virkelig alle sære?''

Jeg har ikke sagt at de er sære, jeg skrev at de ikke interesserer meg. De er heller ikke "hennes venner", de er gamle felles bekjente av oss (tidligere klassekamerater, det er altså snakk om jubileum x antall år etter skoleslutt, jeg hadde ikke lyst til å skrive hva slags arrangement det var pga fare for gjenkjenning, men nå syns jeg det ble nødvendig)

Gjest Liker det ikke
Skrevet

Jeg synes du skal si det som det er, at du ikke er i toppform og ikke orker å gå på fest. Du trenger jo ikke utbrodere og si at typen fest og menneskene der ikke interesserer deg.

Dersom det bar grunn til å tro det betydde mye for din venninne at du var der, burde du kanskje vurdere å ta en liten tur. Men jeg fikk ikke egentlig det inntrykket, selv om hun kanskje blir litt støtt. Det får du tåle.

Takk for innspill. Tror jeg følger rådet ditt.

Skrevet

Hvis det er slik at du av erfaring vet hun vil bli fornærmet/irritert over at du ikke kommer, ville jeg ikke hatt særlig betenkeligheter med å dra en hvit løgn om sykdom/dårlig form.

Da synes jeg faktisk at hun ber om det.

Skrevet

Takk for svar igjen. Men hadde ikke du lurt litt hvis du ba ei venninne på fest, og hun bare svarte at nei, jeg kommer ikke. Uten noen som helst begrunnelse? Du ville vel kanskje spurt om hun skulle noe annet etc. og da måtte hun jo begrunne allikevel?

''Du ville vel kanskje spurt om hun skulle noe annet etc. og da måtte hun jo begrunne allikevel?''

Jeg ville ikke spurt om det. Hvis noen svarer at de ikke kan krever jeg ingen grunn. Jeg tenker at om de ikke forteller årsaken med en gang, har de gjerne en grunn til det.

Skrevet

''Men hadde ikke du lurt litt hvis du ba ei venninne på fest, og hun bare svarte at nei, jeg kommer ikke. Uten noen som helst begrunnelse? Du ville vel kanskje spurt om hun skulle noe annet etc. og da måtte hun jo begrunne allikevel?''

Nei. :o) Hvorfor man ikke kan komme på en fest er det ingen som har noe med og man kan bare svare at man har andre planer dersom vedkommende spør. Jeg synes det er direkte frekt å spørre om det forøvrig.

Skrevet

Hvis jeg ikke skal oppgi en grunn, er jeg redd dette skjer:

Jeg: Jeg kan dessverre ikke prioritere å komme på festen.

Hun: Hvorfor ikke?

Jeg: ...........

''Hvis jeg ikke skal oppgi en grunn, er jeg redd dette skjer:

Jeg: Jeg kan dessverre ikke prioritere å komme på festen.

Hun: Hvorfor ikke?

Jeg: ...........''

Du velger om du vil være svar skyldig eller ikke.

Gjenta det du nettopp sa, med kanskje litt andre ord.

'Jeg må prioritere andre ting.'

'Akkurat nå passer det ikke.'

Du kan også la startreplikken enkelt og greit være: Akkurat den festen må jeg nok stå over. Får ha det til gode til en annen gang.

Siden du nå har latt som du skal komme forholdsvis lenge, skylder du henne i større grad en forklaring.

Men for å være helt ærlig synes jeg du heller burde stå for det du har sagt i stedet for å holde henne for narr. Så får du si nei på en redelig måte neste gang det ikke passer.

mvh

Skrevet

''Noen ganger gjør man ting man ikke har lyst til.''

Det er jeg helt enig i. Men jeg synes det er mer meningsløst å gjøre noe jeg ikke har lyst til hvis dette er noe som normalt sett er lystbetont. At man skal late som man ha det hyggelig. Å hjelpe til med noe arbeid selv om man ikke har lyst, synes jeg blir noe annet - som er mer naturlig...

''Det er jeg helt enig i. Men jeg synes det er mer meningsløst å gjøre noe jeg ikke har lyst til hvis dette er noe som normalt sett er lystbetont. At man skal late som man ha det hyggelig. Å hjelpe til med noe arbeid selv om man ikke har lyst, synes jeg blir noe annet - som er mer naturlig...''

Å holde folk for narr med et slikt skuespill blir ennå mer meningsløst.

mvh

Skrevet

''Noen ganger gjør man ting man ikke har lyst til. Å delta på en fest en god venninne planlegger i ukevis er en slik ting, hvis man da har lyst til å ha gode venner.

Er det en venninne som er likegyldig for deg, gjør du hva du vil.''

Det komme ikke frem i hovedinnlegget, men det er ikke slik at min venninne alene planlegger dette arrangementet, hun gjør det sammen med andre. Bare sånn for ordens skyld.

Og jeg syns heller ikke at min beslutning om det ene eller det andre i denne sammenhengen skal avgjøre om jeg er en god venninne eller ikke. Jeg pleier å stille opp for henne i mange sammenhenger som jeg ikke vil komme inn på her, så jeg føler ikke at jeg fortjener å bli kalt en dårlig venninne fordi jeg ikker orker/har lyst til å delta på _en_ ting hun arrangerer.

''Og jeg syns heller ikke at min beslutning om det ene eller det andre i denne sammenhengen skal avgjøre om jeg er en god venninne eller ikke. Jeg pleier å stille opp for henne i mange sammenhenger som jeg ikke vil komme inn på her, så jeg føler ikke at jeg fortjener å bli kalt en dårlig venninne fordi jeg ikker orker/har lyst til å delta på _en_ ting hun arrangerer.''

Men å holde henne for narr slik du gjør nå er ikke mye OK. Og det ville jeg oppfattet som å være en dårlig venninne.

At en venninne kan bli litt skuffet om man ikke blir med på noe de hadde håpet man stilte opp på, får man takle. Om jeg hadde en venninne som var så vrang at det ikke gikk an å si nei til henne, hadde jeg distansert meg fra henne.

Som jeg har nevnt tidligere. Det kan handle om at hun mener hun sier "Så synd, det hadde vært så hyggelig om du ble med. Jeg trives i ditt selskap." Mens du hører: "Skikkelig dårlig gjort av deg å ikke stille opp. Jeg føler meg sviktet."

mvh

Skrevet

''Men hadde ikke du lurt litt hvis du ba ei venninne på fest, og hun bare svarte at nei, jeg kommer ikke. Uten noen som helst begrunnelse? Du ville vel kanskje spurt om hun skulle noe annet etc. og da måtte hun jo begrunne allikevel?''

Nei, jeg ville oppfattet det som uhøflig og innpåslitent å begynne og grave og spørre.

Men jeg hadde nok satt pris på litt vennlig innpakning av avslagtet. Som en takk for invitasjonen. Høres ut som et bra opplegg (om jeg var med å arrangere). Men at du nok ikke kan komme. Og kanskje et lykke til med festen.

Altså fikk jeg en følelse av at du var syntes det var hyggelig å bli spurt selv om du ikke kunne komme, ville jeg vært såre fornøyd med svaret.

Om du derimot forvillet deg inn i en haug med snodige unnskyldninger og bortforklaringer ville jeg lurt på hva som var galt. (Men ikke nødvendigvis spurt.)

Hadde noen avkrevd meg for begrunnelse, hadde jeg nok bare snurpet sammen munnen og gjentatt takk for invitasjonen, men at det dessverre ikke passet. Man har da ingen plikt til å svare på alskens mer eller mindre fornuftige spørsmål.

mvh

Skrevet

Jeg synes det du forteller i parentes langt nede i tråden, nemlig at dette er et klassejubileum, er ganske vesentlig. Jeg synes ikke dette er en greie mellom bare deg og venninnen din.

Det er forskjell på private selskap og reunion-fester, og mange har sine grunner for ikke å ha lyst til å delta på sistnevnte.

Samtidig er det gjerne litt styr for å få arrangert slike klassesamlinger, så det er litt dårlig gjort å være positiv overfor de som tar initiativet, for så å trekke seg i siste øyeblikk - til og med planlegge å gjøre det helt fra starten. Tenk hvis nesten alle de inviterte skulle gjøre det samme?

Jeg vet ikke om venninnen din er i overkant gesjeftig og ingen egentlig har lyst på denne klassefesten, eller om du overdriver din egen betydning for henne (på akkurat dette arrangementet) eller noe midt i mellom. Men jeg skulle tro det går an å vri seg unna en reunion uten at dette får konsekvenser for andre treff av mer privat karakter en annen gang. Samtidig synes jeg det er svært korttenkt å være falskt positiv til noe som kanskje er en god del jobb, bare for å slippe ubehageligheter selv. Hvis dere skal fortsette å være venninner, burde dere bli voksne og finne en omgangsform som tillater åpne kort.

Skrevet

Elektra (over) ga deg et bra forslag: "Jeg synes du skal si det som det er, at du ikke er i toppform og ikke orker å gå på fest. Du trenger jo ikke utbrodere og si at typen fest og menneskene der ikke interesserer deg."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...