Gå til innhold

Dette hater vi(?)

Anbefalte innlegg

Ja, rart det der egentlig, at fasttelefoner i gamle dager først og fremst var i gangen. Så satt man der nærmest på pidestall i en vond stol eller på en av disse utskjelte telefonbenkene.

Ja, jeg har også tenkt på det at fasttelefon i gangen var kjipt sammenlignet med i dag. De aller fleste årene jeg bodde hjemme hadde vi verken krakk eller stol i nærheten. Tenåringer liker å skravle lenge, og etter kl fem var et ikke tellerskritt. Husker jeg lå på gulvet og skravlet!

Det var nok en stor fremgang å få telefonbenk for foreldrene mine, før de enda senere fikk trådløs telefon :-)

Fortsetter under...

• Svar 180
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

30

• PieLill

17

• Lillemus

10

• trollemor;o)

8

Mest aktive i denne tråden

''Man skulle vel helst ikke sitte der så lenge - i gamle dager var det jo litt dyrt å ringe...''

Er vel bare enda dyrere å ringe i dag, hvor de fleste bare har mobiltelefon istedetfor fasttelefon..

En ting er prisen som sådan, men telefonering ble nok ansett som mye mer lukseriøst før enn nå. Hvis man var på besøk og lånte telefonen, ar det god takt og tone å legge igjen en krone eller to som takk for lånet. Selv om du oppjusterer det til dagens kroneverdi, er det jo litt pussig at du skulle ha betalt verten din for noe slikt, men ikke for maten og drikken!

Men i gamle dager så kunne man ringe innen kommunen så lenge man ville for samme pris. Jeg husker godt den nyttårsaftenen de innførte tellerskritt, det var veldig upopulært. Men samtidig forsvant vel rikstelefonen.

''Men i gamle dager så kunne man ringe innen kommunen så lenge man ville for samme pris. ''

Men når kom det, tro? Jeg mener å huske at det kom da jeg var ungdom - for det var jo stort at man kunne det - og hvis ikke det var noe nytt hadde man jo regnet det som selvsagt at det skulle være sånn...

Det ironiske er at like under denne artikkelen er det linker til interiørsider som inneholder mange av disse tingene som vises på "versting" listene. Bla Shabby chic stilen!

Men slik er det jo - når "massene" begynner å ønske seg noe, og disse tingene kastes etter deg fra alle interiørbutikker og man ikke må dra til franske loppemarkeder for å handle, så er trenden per definisjon ut.

Men artikkelen sier jo at det genuint gamle ikke er ut, bare det tilgjort gamle, Så man kan sikkert fortsatt dra til franske loppiser og kjøpe inn :-)

Nei, føler meg svært lite truffet.

Jeg har én ting i smijern, og det er adventslysestaken, som da av naturlige årsaker ikke er tatt frem ennå. Den er av den helt enkle typen: En runding med fire lysfester på, uten krimskrams.

Og av tingene lenger ned på listen har vi et sånn shabby blikkskilt på kjøkkenet på hytta. Skjønner at det er på tide å plukke det ned ;-)

''Jeg har én ting i smijern, og det er adventslysestaken, som da av naturlige årsaker ikke er tatt frem ennå. ''

Det stemmer for oss også. Jeg tror i hvert fall den er i smijern - den er liksom "den nye" adventsstaken, kjøpt på minst -70% i januar for noen år siden. Før hadde vi en eldgammel i tre som jeg hadde overtatt etter foreldrene mine.

Å sette sengetrekk fra favorittfotball-laget på en slik "dette hater vi"-liste er så skivebom som du bare får det spør du meg. Hatet av hvem, og hva mener hun er trendy nå?

Saken er at det mest tidløse i alle tider er estetisk og materiell kvalitet på møbler, variasjon (i motsetning til enretting) og ikke minst personlig vri. Vi sitter feks fremdeles i sofaen som blakket oss for 16 år siden, og den er stadig like aktuell. Ved siden av står oldemors lave framskap i lakket bjørk, et møbel jeg får like mange komplimenter for som for 20 år siden. Innimellom supplerer vi med nye ting, og da gjerne klassike møbler vi har vurdert nøye. Og - siden vi her i huset er Liverpoolfan sover vi selvfølgelig under Liverpool sengetrekk så ofte vi kan. (Unntaket er når jrs Man U- kompis overnatter, da passer vi fremdeles på å gi HAN Liverpool-trekket :D)) Noen spøker vokser man aldri fra... ;-)

Men altså, poenget er at i 2000 fylte vi ikke huset med hvitmalte slitte ting, vi har ingen vegg med barokktapet og på veggen står det ikke skrevet et pøkk. Likevel får vi svært ofte høre at det er så "moderne og fint" hos oss, uten at vi helt skjønner hvorfor, men skal jeg gjette tror jeg rett og slett det handler om at vi IKKE har hoppet på trendbølger, men prioritert klassisk kvalitet ogkombinert det med personlige møbler med historie og sjel.

''Unntaket er når jrs Man U- kompis overnatter, da passer vi fremdeles på å gi HAN Liverpool-trekket :D''

Og det slipper du unna med? En av United-kompisene til sønnen min spurte om vi hadde ManU-sengetøy, da han så hva junior skulle ligge i....

Men det har vi ikke. Gjester får Spiderman, Star Wars eller noe helt nøytralt.

Annonse

''Min salong og godstol er 13,5 år gamle''

Vår salong i "hovedstua" har vi på 15. året, og har ingen planer om å bytte dem ut med det første. Synes dde er ganske kule og spesielle, selv om stilen dessverre begynte å dukke opp i interiørblader osv for noen år siden. Satser likevel på at de anses som mer "klassiske" enn "eks-trendy" i fremtiden.

''Satser likevel på at de anses som mer "klassiske" enn "eks-trendy" i fremtiden.''

Min salong er heller ikke veldig typisk for da den var ny egentlig, men den tar for stor plass - som Shira sier at deres dekker for noe av verandadøra så dekker min 2-seter for noe av soveromsdøra i tillegg til at 3-seteren stikker 10-15 cm inn foran 2-seteren, de står i et hjørne med et lite bord i hjørnet. Kunne gjerne tenke meg å få utnyttet dette hjørnet mye bedre enn slik det er nå, men jeg ser jo at da må jeg ha ny lampe også... :o)

Har ikke skiftet ut interiøret her på 10 år. Men alle påpeker at vi har det fint. Til og med naboens 16 år gamle tenåring, skulle ha det slik som jeg når hun flyttet hjemmefra!

Syns det er sykt med all fokuset på interiør. Det er ikke akkurat billig, og man kan da ikke skifte stil annenhvert år heller...

Enig meg deg :-)

Vi har Liverpool-sengetøy, men det er selvfølgelig guttungen sitt.

Skjønner ikke hva det har med interiør å gjøre. Jeg vet riktignok om én som valgte favorittlag ut fra fargesmak, men han er en veldig umoden ung mann :-)

Vi har furumøbler, men de er ikke syrelutet.

Jeg er minimalt interessert i interiør, mine sterkeste følelser for sånt er at jeg ikke kan fordra messing. Så hvis noen er dumme nok til å gi meg krimskrams i messing, går det rett til loppemarkedet.

Gjest Niccolina

En ting er prisen som sådan, men telefonering ble nok ansett som mye mer lukseriøst før enn nå. Hvis man var på besøk og lånte telefonen, ar det god takt og tone å legge igjen en krone eller to som takk for lånet. Selv om du oppjusterer det til dagens kroneverdi, er det jo litt pussig at du skulle ha betalt verten din for noe slikt, men ikke for maten og drikken!

Besteforeldrene mine hadde en bøsse i tinn formet som en telefonboks, med myntåpning på toppen, ved siden av sin tlf. De hadde nok fått den i gave, men det var slik at man helst la igjen noen kr etter lån, ja. Det hadde jeg helt glemt av ;-)

Besteforeldrene mine hadde en bøsse i tinn formet som en telefonboks, med myntåpning på toppen, ved siden av sin tlf. De hadde nok fått den i gave, men det var slik at man helst la igjen noen kr etter lån, ja. Det hadde jeg helt glemt av ;-)

Sånn hadde farmor og farfar også! Og den ble brukt :-)

Gjest Niccolina

Jeg synes også det er pussig at vi i vår opplyste og frigjorte kultur så til de grader er villige til å la oss smakdiktere.

Fiffen må finne på noe nytt for å skille seg fra den gemene hop. Disse tingene blir erklært fantastiske. Den gemene hop tar etter og etter hvert blir det allemannseie. (En gang var furumøbler noe av det mest fantastiske man kunne ha.) Dermed må fiffen finne noe nytt for å vise sin eksklusivitet og 'smaks'overlegenhet.

Motebransjen følger tett på og vil raskt latterliggjøre de tingene de kort tid tilbake pushet som en langer pusher stoff. Og så får vi artikler som 'Dette hater vi' som fastslår grusomheten i gårdagens fortreffeligheter.

;-)

mvh

Hehe, ja, det er akkurat sånn det er. ;-)

Samme med mat - jo vanskeligere å få tak i, jo mer eksklusivt og kostbart. At det smaker snørr og saltvann spiller mindre rolle! :-)

Annonse

Gode tips kan man nok få på finn.no ja, og en del god latter :-) Du er kanskje ikke på facebook? Men det finnes en gruppe der med en alldeles hysterisk samling av bilder fra prospekter. Folk har jammen mange vanvittige idéer!

Åhåhåh - hva heter den? *lyst til å se*

''Er vel bare enda dyrere å ringe i dag, hvor de fleste bare har mobiltelefon istedetfor fasttelefon..''

Det var langt dyrere å ringe for 30 år siden enn i dag.

Husker selv at jeg ikke fikk lov til å ringe venner før etter kl. 17 på ettermiddagen - før det var det ALT for dyrt. Å ringe til nabokommunen, for ikke å snakke om enda lenger

(rikstelefon!) var enda mer kostbart.

Jeg er så gammel at jeg husker naboer ropte etter ektefellen i hagen at det var telefon - og om h*n ropte "rikstelefon!" gjalt det å skynde seg - hvert minutt kostet mange kroner.

Ja, det er det jeg også mener å huske...

Hehe, ja, det er akkurat sånn det er. ;-)

Samme med mat - jo vanskeligere å få tak i, jo mer eksklusivt og kostbart. At det smaker snørr og saltvann spiller mindre rolle! :-)

''Samme med mat - jo vanskeligere å få tak i, jo mer eksklusivt og kostbart. At det smaker snørr og saltvann spiller mindre rolle! :-)''

Nettopp.

:-)

mvh

Gjest Elextra

''Men i gamle dager så kunne man ringe innen kommunen så lenge man ville for samme pris. ''

Men når kom det, tro? Jeg mener å huske at det kom da jeg var ungdom - for det var jo stort at man kunne det - og hvis ikke det var noe nytt hadde man jo regnet det som selvsagt at det skulle være sånn...

''Jeg mener å huske at det kom da jeg var ungdom - for det var jo stort at man kunne det ''

Jeg mener også at "kun ett tellerskritt etter kl. 17" kom da jeg var liten/ung, men husker ikke når. Husker det var populært :-).

Gjest Elextra

''Min salong og godstol er 13,5 år gamle''

Vår salong i "hovedstua" har vi på 15. året, og har ingen planer om å bytte dem ut med det første. Synes dde er ganske kule og spesielle, selv om stilen dessverre begynte å dukke opp i interiørblader osv for noen år siden. Satser likevel på at de anses som mer "klassiske" enn "eks-trendy" i fremtiden.

'' Satser likevel på at de anses som mer "klassiske" enn "eks-trendy" i fremtiden.''

Det er jo ofte fordelen ved å kjøpe kvalitet fremfor rimeligere møbler fra de store kjedene. Originalen går nesten aldri av moten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...