Gå til innhold

Til legen, undersøkelse v/ blindtarmbet.


Ewa

Anbefalte innlegg

Dette er en ting jeg har lurt på i mange år; hvorfor må legen ta underlivsundersøkelse ved blindtarmbetennelse?

Jeg fikk blindtarmbetennelse da jeg var åtte år, og legeundersøkelsen var en veldig vond og skremmende opplevelse for meg.

Håper jeg endelig kan få svar på dette...

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Ewa vedr. undersøkelse ved blindtarm-betennelse.

Blindtarmen kan ligge litt ulikt plassert hos ulike mennesker. Det kan være en vanskelig diagnose å stille, og ofte har man ikke sikkert svar før på operasjonsbordet; i narkose når magen er åpnet... Hos jenter får man kjent mye bedre dersom man kjenner opp via skjeden, og samtidig holder en hånd på magen. Da kan man i noen tilfeller kjenne blindtarmen direkte. Jeg vil tro at legen som undersøkte deg var svært i tvil, og at han heller ville gjøre denne undersøkelsen enn å operere deg unødvendig. Forøvrig er det ikke vanlig å kjenne via skjeden til jenter som har intakt jomfruhinne, da dette kan være smertefullt.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ha føltes som et overgrep, og kan vel absolutt sies å ha vært det også...

Ikke det minste rart du har undret deg i alle år...

Huff'a meg...

:o(

med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ha føltes som et overgrep, og kan vel absolutt sies å ha vært det også...

Ikke det minste rart du har undret deg i alle år...

Huff'a meg...

:o(

med vennlig hilsen

Hei, Poetica!

Ja, det er akkurat den ekle følelsen jeg har hatt,- det føltes som et overgrep for meg, selv om jeg forstår at det kanskje var nødvendig...eller, det er vel det jeg ikke forstår.

Det tok 7 timer fra jeg fikk vondt til jeg ble operert, og da sa legene at det var "i siste liten" før blindtarmen sprakk, så det gikk veldig fort, og jeg hadde helt klare symptomer på blindtarmbetennelse.

Det var ingen grunn til at legen skulle være i tvil om hva som feilte meg,- jeg var et veldig typisk tilfelle!

Uansett var dette veldig skremmende for meg som 8-åring, og jeg forsto ikke hvorfor legen gjorde noe så vondt og "nedverdigende" med meg.

Det eneste han sa til meg var at han skulle "stikke en finger foran og én bak."

Jeg tror ikke jeg forsto hva han mente med det én gang?

Han fortalte meg ikke at det kom til å gjøre vondt, men det var fryktelig vondt, og jeg spente meg veldig, og prøvde å vri meg unna.

Han ba meg bare og ligge stille, og var absolutt ikke forsiktig, eller forklarte meg noe...

Det var jomfruhinnen min....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Poetica!

Ja, det er akkurat den ekle følelsen jeg har hatt,- det føltes som et overgrep for meg, selv om jeg forstår at det kanskje var nødvendig...eller, det er vel det jeg ikke forstår.

Det tok 7 timer fra jeg fikk vondt til jeg ble operert, og da sa legene at det var "i siste liten" før blindtarmen sprakk, så det gikk veldig fort, og jeg hadde helt klare symptomer på blindtarmbetennelse.

Det var ingen grunn til at legen skulle være i tvil om hva som feilte meg,- jeg var et veldig typisk tilfelle!

Uansett var dette veldig skremmende for meg som 8-åring, og jeg forsto ikke hvorfor legen gjorde noe så vondt og "nedverdigende" med meg.

Det eneste han sa til meg var at han skulle "stikke en finger foran og én bak."

Jeg tror ikke jeg forsto hva han mente med det én gang?

Han fortalte meg ikke at det kom til å gjøre vondt, men det var fryktelig vondt, og jeg spente meg veldig, og prøvde å vri meg unna.

Han ba meg bare og ligge stille, og var absolutt ikke forsiktig, eller forklarte meg noe...

Det var jomfruhinnen min....

Herregud, det er jo helt forferdelig!!!!! Det er ikke rart at du ikke forstår...

Jeg føler virkelig med deg, Ewa... Det er ikke noe rart at dette opplevdes og oppleves traumatisk!!!! ..Og jeg er redd legen visste akkurat hva han gjorde, det finnes verken unnskyldning eller grunner for å gjøre noe slikt mot et barn!!!!

:o(

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...