Gå til innhold

Når blir høyt blodsukker "farlig"?


skal

Anbefalte innlegg

Noen spørsmål, håper noen kloke hoder har svar..

Hvor høyt er blodsukkeret farlig? Ikke på lang sikt, men kort sikt.

Får man kjøpt sånne stiks som måler ketoner i urin på apoteket uten resept?

Har Diabetes Lada, sånn festlig mellomtype. Den har holdt seg fint i ro i noen år, nå plutselig er fastende blodsukker på 10 og målte nettopp 14. Der har jeg aldri vært før, 11 har vært høyeste.

Jeg vet ikke enda om det går langsomt eller fort, så kommer til å måle regelmessig, greit å vite hvor lenge man kan "se det an" og når jeg må til legen straks. Har bestilt time, men fortestter det å stige kan jeg vel neppe vente.

*håper det trekker seg fint tilbake*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Kanskje noe seint å svare, men jeg prøver likevel og håper det kan være hjelp i det.

Først av alt: Ketostix får du uproblematisk på apoteket selv om du har krav på å få dette på blåresept. Tror imidlertid ikke det er spesielt dyrt.

Hva som er et farlig blodsukker tror jeg er en indivuduell sak. Personlig tenker jeg at jeg ved symptomer på høyt blodsukker må ta tak i det. Første jeg merker er tørste og slapphet. Om jeg da tar litt ekstra insulin og ser det an, går dette fnt. Sånn rent akutt, så er ikke nødvendigvis blodsukkeret i seg selv den store synder - heller mangel på insulin fordi dette fører til at kroppen ikke kan ta opp bukker på normalt vis (=sukker samler seg i blodet og dermed blir blodsukkeret for høyt). Høyt blodsukker er jo en klar indikator for insulinmangel, så man skal ta dette seriøst. Vi er svært individuelle, og min erfaring er at litt eksperimentering er det som har lært meg noe. Setter du ekstra insulin (noe jeg ville gjort ved 14 i blodsukker godt utenom måltid), vær obs på føling og lavt blodsukker.

Om blodsukkeret ditter for høyt, du føler deg generelt dårlig og ikke får det ned igjen bør du følge ekstra med. Sånne problemer kan oppstå om man stadig har tatt for lite insulin, ved infeksjons som influensa og omganssyke. Om du ikke klarer å holde på væske, kaster opp - ring like gjerne 113.

Dette er et worst case scenario. Etter hvert vil du lære hva som fungerer greit med tanke på forhold mellom mat/insulin/fysisk aktivitet... Høyt blodsukker er i seg selv ikke farlig så lenge det ikke varer over tid. Holder du HbA1c nede på et ok nivå, er risikoen for seinkomplikasjoner svært liten. Vær obs desom du er "høy" og føler deg dårlig. Da kan det være greit å ha ketostix liggende. Skulle denne vise > 2+, se alvorlig på det og søk legeråd. Bedre å ringe legevakta en gang for mye.

For meg skal blodsukkeret opp i 30 før jeg virkelig blir nervøs. Evt om det er over 20, jeg føler meg virkelig dårlig og ikke kan få det ned med insulin.

Tviler på det er noe grunn til å bli skremt av verdier rundt 14-15. Det er for høyt, men skjelden farlig rent akutt. Ligger man der over tid (år), øker risikoen for senkomplikasjoner betydelig. Håper du har et diabetesteam eller en lege du har god kontakt med. Ikke nøl med å søke råd hos disse, er derfor de er der. Kjenner ikke personlig til LADA, men man har uansett rett til å få oppfølging og rådgiving. Det er ikke riktig at du skal gå riundt å bekymre deg slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...