Gå til innhold

NÅR på dagen er egentlig frokost?

Anbefalte innlegg

Jobber med å gå ned i vekt og skal ikke hoppe over frokosten.

Men jeg liker å sove lenge, og står gjerne opp 12 i helgene.

Er det da for sent å spise "frokost"?

Bør jeg stå opp f.eks kl 8.00 - spise frokost og heller legge meg igjen? Hvilket tidspunkt for kroppen sin del går egentlig maten over fra "frokost" til "lunsj" - dvs hvilket tidspunkt slutter "frokosten" å ha sin virkning som frokost for kroppen?

Fortsetter under...

Jeg spiser frokost i 12tiden. Tror det er veldig inviduellt om en får nedsatt forbrenning om en spiser senere. Tror også det er avhengig av når du står opp om morningen. Jeg TROR en setter i gang for brennningen om en står opp 7 og spiser frokost... kontra det å spise klokken 12.00. Jeg har en venninne som er kraftig overvektig. Hun spiser vel litt mer sjokolade og potetgull enn hun har godt av, men jeg tror den største feilen hennnes er at hun ikke spiser på formiddagen....

Forbrenningen er som lavest når vi sover, så ideen om å stå opp for å spise for så å legge seg høres bare feil ut. I mitt hode er frokost måltidet man spiser i løpet av den første timen etter å ha stått opp, og skal bidra til kjapt energipåfyll som varer litt.

Denne smothien er super foreksempel, og inneholder både proteiner, fiber, karbohydrater, vitaminer og mineraler:

1 dl juice

3 ss yoghurt naturell

3-4 ss musli

En liten neve valnøttkjerner/ linfrø/ solsikkfrø

En neve frosne blåbær

1/2 banan

Forbrenningen er som lavest når vi sover, så ideen om å stå opp for å spise for så å legge seg høres bare feil ut. I mitt hode er frokost måltidet man spiser i løpet av den første timen etter å ha stått opp, og skal bidra til kjapt energipåfyll som varer litt.

Denne smothien er super foreksempel, og inneholder både proteiner, fiber, karbohydrater, vitaminer og mineraler:

1 dl juice

3 ss yoghurt naturell

3-4 ss musli

En neve frosne blåbær

1/2 banan

Høres bra ut. Kanskje litt mye frukt (ca 2) til et måltid, om man slanker seg og bare skal spise 2 frukter totalt.

Jeg tar også gjerne litt blåbær til frokost, men det blir sammen med havrenøtter i melk, eller på havregrøt. Så drikker jeg heller litt jus til salaten i kantina i lunsjen.

Annonse

Høres bra ut. Kanskje litt mye frukt (ca 2) til et måltid, om man slanker seg og bare skal spise 2 frukter totalt.

Jeg tar også gjerne litt blåbær til frokost, men det blir sammen med havrenøtter i melk, eller på havregrøt. Så drikker jeg heller litt jus til salaten i kantina i lunsjen.

Posjonen er stor, og jeg tar som regel med resten som mellommåltid på jobb eller deler med jr. Jeg slanker meg ikke, men jeg nekter å tro at det er en halv banan og en neve blåbær til frokost som gjør at en person som slanker seg evt ikke går ned i vekt, også om vedkommende skeier ut med et eple til kvelds ;-)

Posjonen er stor, og jeg tar som regel med resten som mellommåltid på jobb eller deler med jr. Jeg slanker meg ikke, men jeg nekter å tro at det er en halv banan og en neve blåbær til frokost som gjør at en person som slanker seg evt ikke går ned i vekt, også om vedkommende skeier ut med et eple til kvelds ;-)

Nei, jeg tror heller ikke en del frukt/bær fører til overvekt. Spiste en god del epler og appelsiner i ungdommen, men nå har jeg perioder jeg ikke tåler dissse (får halsbrann).

candyqueen_83

1 dl juice

3 ss yoghurt naturell

3-4 ss musli

En neve frosne blåbær

1/2 banan

Den hørtes veldig god ut :o)

1 dl juice

3 ss yoghurt naturell

3-4 ss musli

En neve frosne blåbær

1/2 banan

Jeg pleier å lage omtrent samme smoothie som dette, men bruker havregryn istedetfor nøtter osv. - samt at jeg har i frosne blåbær og jordbær istedetfor banan. Kjempegodt :)

Gjest Bipolar58

Vet ikke helt om jeg forstår problemet? Spis når du står opp,om det er frokost eller lunsj spiller vel liten rolle?

Ingen som arresterer deg om du spiser "frokost" kl 13 og middag kl 17-18.

Da dropper du lunsjen og spiser kvelds i 21-22 tida.(Ikke kaffe)

Annonse

Gjest Modern77

Tror det er viktigere for vekten å komme seg opp og i aktivitet enn å spise tidlig for så å sove igjen.

Enig. Tror det er viktig å ha et regelmessig liv der man står opp og legger seg til omtrent samme tid hver dag, det samme med måltider, regelmessige måltider med ca. 3 timer mellom hvert måltid, og ikke spise siste 1-2 timene før en legger seg.

Enig. Tror det er viktig å ha et regelmessig liv der man står opp og legger seg til omtrent samme tid hver dag, det samme med måltider, regelmessige måltider med ca. 3 timer mellom hvert måltid, og ikke spise siste 1-2 timene før en legger seg.

''Tror det er viktig å ha et regelmessig liv der man står opp og legger seg til omtrent samme tid hver dag''

Hvorfor er det viktig å unngå å sove litt ekstra de morgenene man har fri? Jeg mener ikke til 12, men f.eks. til 8 i stedet for til 6?

Gjest Modern77

''Tror det er viktig å ha et regelmessig liv der man står opp og legger seg til omtrent samme tid hver dag''

Hvorfor er det viktig å unngå å sove litt ekstra de morgenene man har fri? Jeg mener ikke til 12, men f.eks. til 8 i stedet for til 6?

Det går da helt fint, jeg sa omtrent samme tid.

Men å sove til 12-13 i helgene er litt vel lenge.

Gjest Modern77

OK, jeg oppfatter ikke to timers avvik som "omtrent samme tid". Men da er det oppklart.

Jeg gidder ikke stå opp før i åttetiden når jeg har fri uansett,

med mindre ungene mine vekker meg før den tiden da.

Men de står opp automatisk kl 8 i helgene,

så da må jeg bare :-)

Ellers prøver jeg å stå opp rundt kl 0615, senest 0630,

begynner på jobb kl 8.

Gjest Elextra

Vet ikke helt om jeg forstår problemet? Spis når du står opp,om det er frokost eller lunsj spiller vel liten rolle?

Ingen som arresterer deg om du spiser "frokost" kl 13 og middag kl 17-18.

Da dropper du lunsjen og spiser kvelds i 21-22 tida.(Ikke kaffe)

For å holde forbrenning oppe anbefales hyppige, små måltider, det anbefales ikke å hoppe over måltider.

Gjest Proffessoren

For å holde forbrenning oppe anbefales hyppige, små måltider, det anbefales ikke å hoppe over måltider.

Nå er jeg voksen da,og har aldri hørt på andre voksne eller såkalte eksperter.Jeg spiser når jeg er sulten.Og legger meg når jeg er trøtt.Hvem var det som var mat-politiet igjen?

Forstår nesten ikke at mennesker kan ha overlevd helt frem til nå uten disse reglene?

Det er noen mennesker som drar på jobben i 3 tida og spiser da "frokost" kl 2.30.Andre jobber nattskift og våkner først i 14-15 tida og spiser da "frokost" i 15 tida.

Føler vel at det ikke er spesielt relevant hva man kaller ett måltid,bare at middag alltid er ett varmt måltid og at de andre 2-3 er kalde.Om man spiser müsli til frokost eller egg og bacon bør vel strengt tatt være opp til den enkelte?

Hvem sier vel at "mainstream" er den eneste og beste måten å leve på?

Tror vel at både vaganer og vegetarianere er lykklige på sitt vis,uansett om de spiser egg eller ikke.

På samme måte spiser jeg egg og bacon hver søndag om jeg vil med deilig tomatbønner til. Da blir det gjerbne ingen lunsj men heller tidlig middag og kveldsmat/nattmat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...