Gå til innhold

Savner du din bestefar?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Ja, skulle gjerne kjent bestefedrene mine litt bedre.

Morfar levde til jeg var nesten voksen, og han var fåmælt, og jeg kjente ham vel ikke veldig godt. Han var veldig kunnskapsrik, og leste alltid mye. Han lærte seg spansk sine siste år, dvs. da da han var over 80(!), i tillegg til de tre språkene han kunne flytende fra før. Jeg husker at nærmest uansett hvilket tema som ble presentert, var han et overflødighetshorn av kunnskap. Men personlige ting snakket han ikke om.

Ja, jeg savner morfar. Han har lært meg alt jeg kan om biler (og det er ikke så rent lite, om jeg skal si det selv...). Savner hytteturene og bilturene våre.

Farfar lever fremdeles, og er høyst oppegående. Gleder meg til å feire jul med ham.

Min farfar, farmor, morfar og mormor er død.

Annonse

Gjest Hulderen

Den ene savnet jeg ikke. Det eneste jeg forbinder ham med er piperøyking og at han kranglet med bestemor. Dessuten forskjellsbehandlet han barnebarna.

Den andre bestefaren derimot, savner jeg veldig. Han hadde alltid tid til meg og lærte meg mye. Som å ro, fiske, sløye fisk, slå med ljå og bruke slipestein.

Gjest har ingen :(

Jeg har aldri møtt noen av mine bestefedre da de døde lenge før jeg ble født.

Litt trist å aldri ha hatt en bestefar, var misunnelig på de som hadde en koselig gammel bestefar... men har nå klart meg bra for det.

Det jeg savner er at min far var i live så han fikk oppleve å bli bestefar,

så det er litt sårt, men barna mine har heldigvis farfaren sin i live :)

Den bestefaren som levde lengst, døde like før jeg fylte 14 år. Jeg kan ikke si jeg savner han, for jeg har forlengst vent meg til å leve uten han og det er vanskelig å se han for seg i det livet jeg lever i dag. Men jeg tenker tilbake på han med glede.

Den jeg savner mest av mine forfedre som ikke lever lenger er (naturlig nok) min far. Foreldre er nå en gang nærere enn besteforeldre, for de fleste vil jeg tro, og jeg bærer alltid på en sorg over at han døde så alt for tidlig og at det kanskje kunne vært unngått med mer årvåken lege.

Annonse

Ja, når jeg tenker på det, savner jeg farfar. Han var fantastisk med blomster og grønnsaker - og en rolig sindig mann som aldri hadde det travelt. Han løste kryssord, og kunen enormt mange fremmedord og synonymer. Han satt alltid i skyggen om sommeren, likte ikke varmen. Husker godt at han satt på brygga og bøtte garn. Han var håndtverker, og det var utrolig spennende å komme og besøke ham på verkstedet hans! Farfar døde da jeg var 21 år.

Min morfar døde lenge før jeg ble født, så jeg kan vel ikke si at jeg savner ham. Men det hadde jo selvsagt vært flott å ha blitt kjent med ham.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...