Gå til innhold

Har jeg en pedofil på vennelista, tro?

Anbefalte innlegg

En gammel klassekamerat har dukket opp på Facebook, og jeg har blitt venn med han. Vi kjenner hverandre fra barneskolen, der han var en av de sorte får; han kom fra et alkoholisert hjem hvor det meste ikke var på stell, og han var til stadighet i trøbbel med både skole og naboer og etterhvert lovens lange arm. Etter ungdomsskoletiden så jeg han aldri igjen (jeg flyttet fra hjemstedet), men han har dukket opp i tankene mine med jevne mellomrom; han var alltid snill mot meg og jeg likte han veldig godt selv om det slett ikke var stuerent verken hjemme eller på skolen.

Nå er vi som sagt venner på FB, og jeg lurer litt på om han er helt den typen venn jeg ønsker å ha der.

Han bor mye av året i Thailand, hvilket ikke nødvendigvis er så merkelig siden han tydeligvis er uføretrygdet (fibromyalgi, såvidt jeg forstår). Det som skurrer litt, da, er alle disse thai-jentene han har som venner, og de kommentarene de skriver på veggen hans. Jentene ser veldig, veldig unge ut for meg, max i begynnelsen av tenårene, men jeg kan jo godt ta feil på det.

Han har også en god del andre thailand-reisende mannlige venner på lista si, og disse har kommentarer på veggen hans som er tvetydige. Mye hilsninger fra thai-jenter som ifølge disse kompisene savner han veldig, og helst med blunkefjes bak setningen.

Æsj, jeg får en sånn ugrei følelse når jeg ser på veggen hans og ser kommentarene, men jeg har ingen direkte "bevis" på at han reiser til Thailand og "har seg" med mindreårige. Det er bare en sånn dårlig følelse.

Hva hadde du gjort - beholdt han som venn eller sletta han tvert?

Han er forresten rett under 50 om det skulle ha noe å bety.

Fortsetter under...

Hvilke konsekvenser har det for deg om du sletter han? Hvilke konsekvenser har det om du ikke gjør det?

Reiser han mindre til Thailand eller slutter han med misbruket om du ikke har han på Facebook-lista di?

Jeg forstår ikke dilemmaet. Men så forstår jeg meg heller ikke på viktigheten av Facebook.

Hvilke konsekvenser har det for deg om du sletter han? Hvilke konsekvenser har det om du ikke gjør det?

Reiser han mindre til Thailand eller slutter han med misbruket om du ikke har han på Facebook-lista di?

Jeg forstår ikke dilemmaet. Men så forstår jeg meg heller ikke på viktigheten av Facebook.

Jeg lurer litt på hvorfor du svarer på spørsmålet mitt overhode, egentlig, når du bare syns jeg er så utrolig dum?

Jeg liker Facebook, jeg liker å ha kontakt med mennesker, jeg liker mennesker. Jeg liker derimot ikke mennesker som misbruker barn. Det er ikke verre enn det.

Jeg lurer litt på hvorfor du svarer på spørsmålet mitt overhode, egentlig, når du bare syns jeg er så utrolig dum?

Jeg liker Facebook, jeg liker å ha kontakt med mennesker, jeg liker mennesker. Jeg liker derimot ikke mennesker som misbruker barn. Det er ikke verre enn det.

Jeg synes da slettes ikke du er dum. Mitt synspunkt er at dette har ingen betydning og stilte derfor de retoriske spørsmålene jeg gjorde. Om du ikke vil ha det synspunktet, så får du hoppe over det.

Tipper fyren bare er en helt alminnelig nordmann som taper på hjemmebane og har funnet et annet sted å vinne. Damene er ganske sikkert over 18, de er gresselig strenge der nede, selv om ting florerer. Og de er ganske sikkert også ute etter penger, som en ufør nordmann nok har en del av sammenlignet med andre.

Så jeg ville latt ham ligge på lista mi. Og så hadde jeg sikkert spurt litt ad omveier hvis jeg kunne. ;)

Annonse

Thai-jenter ser ofte _mye_ yngre ut enn de er, sannsynligvis er jentene mye eldre enn du tror ut fra bildene.

Det er ikke usannsynlig at han kjøper sex av disse og jeg skal ikke forsvare det, men å kalle ham pedofil blir vel litt feil?

Hva du velger ang. vennelista di må du bestemme selv. :o)

Det er vel mest sannsynnlig at jentene er gamle nok, ellers ville han neppe tatt sjansen på at alt det der skal ligge åpent på facebook så alle kan lese og kopiere. Hvis du får kløe av fyren er det vel bare å slette ham. Det ville jeg gjort hvis kløen var irriterende nok;)

Tipper fyren bare er en helt alminnelig nordmann som taper på hjemmebane og har funnet et annet sted å vinne. Damene er ganske sikkert over 18, de er gresselig strenge der nede, selv om ting florerer. Og de er ganske sikkert også ute etter penger, som en ufør nordmann nok har en del av sammenlignet med andre.

Så jeg ville latt ham ligge på lista mi. Og så hadde jeg sikkert spurt litt ad omveier hvis jeg kunne. ;)

Takk! Det kan godt hende de er eldre enn de ser ut for, og sannsynligvis har du rett i at han har funnet sin "vinner-arena".

Pedofili er et ord som misbrukes like mye som psykopati.

Sannsynligvis er han sammen med unge jenter, men de er nok både kjønnsmodne og lovlige.

OK.

Forøvrig tenker jeg på en pedofil som en som tenner på ikke-kjønnsmodne jenter/gutter.

Thai-jenter ser ofte _mye_ yngre ut enn de er, sannsynligvis er jentene mye eldre enn du tror ut fra bildene.

Det er ikke usannsynlig at han kjøper sex av disse og jeg skal ikke forsvare det, men å kalle ham pedofil blir vel litt feil?

''Thai-jenter ser ofte _mye_ yngre ut enn de er, sannsynligvis er jentene mye eldre enn du tror ut fra bildene.''

Godt å høre!

''Det er ikke usannsynlig at han kjøper sex av disse og jeg skal ikke forsvare det, men å kalle ham pedofil blir vel litt feil?''

Med pedofil mener jeg en som tenner på jenter/gutter som ikke er kjønnsmodne.

''Hva du velger ang. vennelista di må du bestemme selv. :o)''

Selvfølgelig, men spørsmålet var vel litt hva andre ville gjort.

Det er vel mest sannsynnlig at jentene er gamle nok, ellers ville han neppe tatt sjansen på at alt det der skal ligge åpent på facebook så alle kan lese og kopiere. Hvis du får kløe av fyren er det vel bare å slette ham. Det ville jeg gjort hvis kløen var irriterende nok;)

''Det er vel mest sannsynnlig at jentene er gamle nok, ellers ville han neppe tatt sjansen på at alt det der skal ligge åpent på facebook så alle kan lese og kopiere.''

Det kan du nok ha rett i, ja.

''Hvis du får kløe av fyren er det vel bare å slette ham.''

Selvfølgelig, men spørsmålet var litt hva andre ville gjort.

Pedofili er et ord som misbrukes like mye som psykopati.

Sannsynligvis er han sammen med unge jenter, men de er nok både kjønnsmodne og lovlige.

''Sannsynligvis er han sammen med unge jenter, men de er nok både kjønnsmodne og lovlige.''

Kjønnsmodne, muligens, men ikke nødvendigvis lovlige. Prostitusjon er forbudt i Thailand.

Annonse

Enig med deg, sannsynligvis er det ikke noe ulovlig med det han gjør, ellers ville han ikke hatt det på facebook. Tror også mye kan forklares med kulturforskjeller. Og i tillegg norske menn attraktive for mange thailandske damer fordi de representer en øknonomisk trygghet og muligheter de ikke vil ha i thailand. Uten at man trenger å kalle det prostitusjon av den grunn.

Jeg har den holdningen at jeg mener det er meg som bestemmer over hvordan siden min på FB skal se ut. Det betyr at jeg iblant tar bort innlegg jeg ikke liker, eller som jeg forsåvidt ikke synes er støtene, men som jeg ikke har lyst til at skal prege dagen/siden min på FB. Jeg har tatt bort mye av pinup'er som en kompis spammer siden min med, innlegg som jeg synes er helt på trynet politisk eller når det gjelder innvandringsspørsmål osv. Men jeg stryker ikke vennen. Jeg klikker bare på "skjul innlegg" fra den og den. Av og til bare for en dag, av og til for lange tider. Fortsetter de å legge ut for mye dumt/støtende, sletter jeg dem som venner. De fleste merker lite til at de er sletta!

''Sannsynligvis er han sammen med unge jenter, men de er nok både kjønnsmodne og lovlige.''

Kjønnsmodne, muligens, men ikke nødvendigvis lovlige. Prostitusjon er forbudt i Thailand.

Lovlige sånn som i gamle nok til å ha sex.

Lovlige sånn som i gamle nok til å ha sex.

Ja, jeg skjønner. Men hvordan er det når denne alderen er forskjellig fra land til land - teller loven i landet man kommer fra eller i landet man er i? Mener å ha fått med meg at det er ulovlig å kjøpe sex for norske statsborgere, også i utlandet, etter at det ble forbudt her? I Thailand er grensen 15 eller 18 år, alt etter som hvordan man tolker loven. http://en.wikipedia.org/wiki/Ages_of_consent_in_Asia#Thailand

Ja, jeg skjønner. Men hvordan er det når denne alderen er forskjellig fra land til land - teller loven i landet man kommer fra eller i landet man er i? Mener å ha fått med meg at det er ulovlig å kjøpe sex for norske statsborgere, også i utlandet, etter at det ble forbudt her? I Thailand er grensen 15 eller 18 år, alt etter som hvordan man tolker loven. http://en.wikipedia.org/wiki/Ages_of_consent_in_Asia#Thailand

Det er alltid loven i landet en er i som gjelder.

Norske myndigheter skal slite med å dømme nordmenn for å ha kjøpt sex i andre land.

Norske myndigheter skal slite med å dømme nordmenn for å ha kjøpt sex i andre land.

Takk for oppklaring - da vet jeg litt mer om hvilke lover som gjelder. (Nei, jeg har ikke tenkt å finne på noe jævelskap.)

Akkurat den loven om sexkjøp er spesiell i så måte. Den forbyr også sexkjøp i utlandet.

Dette har bl.a. til hensikt å gjøre det straffbart for hjelpearbeidere på jobb å utnytte lokalbefolkningen, selv om de er på jobb i land dette verken er vanskelig eller uvanlig.

En annen sak er at det er vanskelig å etterforske eller bevise "tilfeldige" turistsex-tilfeller utenlands. Men man kan

ramme f.eks. Norad-finansierte sexslaver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...